‘Ontslagen’ Sedoun nog altijd ploegleider bij Astana

vrijdag 13 maart 2015 om 12:47
‘Ontslagen’ Sedoun nog altijd ploegleider bij Astana

Dimitri Sedoun is nog altijd actief bij Astana. De ploegleider werd vorig jaar nog ontslagen, maar in de Ronde van Langkawi vervult hij zijn oude functie weer. Dat blijkt uit een interview dat Cyclingnews met hem had tijdens de Tour de Langkawi.

Na drie dopinggevallen in de opleidingsploeg van Astana, werd Sedoun aan de kant gezet. Hij leidde deze ploeg en werd gezien als verantwoordelijke. Het feit dat Sedoun weer voor Astana werkt is opvallend, omdat onder andere Vincenzo Nibali eerder al liet weten dat de man definitief vertrokken was.

De UCI vroeg zijn licentiecommissie eerder om de WorldTour-licentie van Astana in te trekken, maar hierover is nog geen uitspraak gedaan. Op de website van de UCI staat Sedoun bij Astana aangegeven als lid van het management.

Dit artikel delen:

35 Reacties

BrammetjeTankink 13 maart 2015 om 12:51

Lekker slim bezig bij Astana. Vind het lullig voor Boom en Westra maar de licentie mag nu echt wel eens worden ingenomen. Die ploeg deugt van geen kant.

Kirsipuu 13 maart 2015 om 12:51
Quote:
“De audit toont aan dat er een groot verschil is tussen wat de directie verklaarde in december en de realiteit”

Tsja, Astana maakt het zich nu wel heel erg moeilijk.

vlek 13 maart 2015 om 12:54

Uhhh….oké

Wel humor op zich, maar of ze hiermee nu een positie innemen die nog houdbaar is!?

Wheely 13 maart 2015 om 12:55

“Dat is het einde, dat doet de deur dicht
Daar zijn geen woorden voor”

Zou je denken he…

Roberto 13 maart 2015 om 12:58

Ze doen er echt alles aan om die licentie kwijt te raken!

klootje kriekeljon 13 maart 2015 om 12:59

Het zou het peloton sieren om hier eens voor onder een viaduct stil te gaan staan. Met Boom en Westra hoef je geen medelijden te hebben. Risico van de keuze.

123poetertjes 13 maart 2015 om 13:07

Sedoun was toch ploegleider van Astana CT (die ploeg die niets met Astana te maken had)? Toch wel erg 'toevallig' dat hij nu weer actief is bij de grote broer.

En geen medelijden met hun renners (uitgezonderd van de Kazachen zit iedereen puur bij die ploeg om te cashen), daarnaast vertrouw ik Westra voor geen cent maar dat is weer een andere kwestie.

r525 13 maart 2015 om 13:08

Dat mensen dit lullig of zielig vinden voor de Nederlanders bij deze ploeg vind ik echt verbazingwekkend. Daar kiezen ze toch zelf voor, ze wisten echt wel waar ze aan zouden beginnen als je bij zo’n ploeg tekent.
Bovendien vraag ik me dan af waarom het nou precies voor Boom en Westra zielig is, en al die andere renners die daar onder contract staan dan….?

Wielerfan1987 13 maart 2015 om 13:15

En dat punt in @klootje zijn betoog is nu precies wat ik mis!
Zand, regen, wind… en het peloton staakt.

Maar het geval Astana waar half het peloton en omkaderend personeel al zijn zegje over heeft gedaan is geen staking waard.

Het is al vaker geopperd dat (in elk geval in de jaren 90-2010 iedereen in het peloton wel wist wie gebruikte.

Als dat dan nu ook nog zo is en Astana is daadwerkelijk fout, laat het peloton dan eens unaniem stelling nemen!

Staak, verschijn niet aan de start of laat desnoods uit protest Astana in elke wedstrijd met 20 minuten voorsprong met heel de ploeg winnen!

LyndaLid 13 maart 2015 om 13:23

Eens met zowel Klootje, 123poetertjes, en r525. Die discussie heb ik hier al vaker geprobeerd te voeren, ben blij dat meer mensen het zo zien!

Lucatony 13 maart 2015 om 13:31

Smullen dit.

KRP 13 maart 2015 om 13:33

Ze gebruiken daar wel erg veel doping bij Astana…..extreem veel gewonnen dit jaar pfff… Wat kan een individu nu doen tegen een aantal rotte appels. Medelijden heb ik niet niet met renners maar wat makkelijk om te denken dat je zomaar even een licentie kan intrekken.

De allermooiste vind ik wel: ze rijden daar allemaal voor het geld. Ja dat doen de meeste op dit forum ook dagelijks, werken voor hun geld en graag zoveel mogelijk;-) sterker nog er zijn er die voor maar liefts een paar honderd euro per jaar hun werkgever de rug toewijzen. Er is niets mis met zoveel mogelijk proberen bij elkaar te harken tijden een korte carriere als wielrenner.

LyndaLid 13 maart 2015 om 13:38
Quote:
Er is niets mis met zoveel mogelijk proberen bij elkaar te harken tijden een korte carriere als wielrenner.

Wel als je daarvoor je integriteit als sporter op het spel zet. En al helemaal als je jezelf dan nog een slachtoffer rol aanmeet. Dat is gelukkig nog niet gebeurd in het geval van Westra en Boom, maar sommige wielerflitsers doen dat wel voor hen.

AZH 13 maart 2015 om 13:39

Grote +1 KRP!

Al dat gezeur over cashen…das hier geen vrijwilligerswerk eh

123poetertjes 13 maart 2015 om 13:40
Quote:
Er is niets mis met zoveel mogelijk proberen bij elkaar te harken tijden een korte carriere als wielrenner.

Behalve wanneer je weet dat de ethiek niet echt optimaal is. Het is niet het eerste probleem dat zich rond onze Kazachse vrinden afspeelt.
‘Korte carrière’ is wel toepasselijk trouwens, als ze zometeen zonder ploeg komen te zitten.

Jan 13 maart 2015 om 13:40

@KRP.
+1.

Romāns Vainšteins 13 maart 2015 om 13:46

100% eens met KRP met nog die toevoeging dat nobel- en reinheid stukken makkelijker vanaf de zijlijn te vergeven zijn dan wanneer het om een werkelijk vacante optie gaat.
Ik vind ‘integriteit van de sport’ werkelijk de grootste gospe want daar gaat sport niet om en we mogen in onze handjes knijpen dat ook de Hollanders (Terpstra/Westra/Boom/Poels) de weg naar de grote ploegen hebben weten te vinden.

tristania 13 maart 2015 om 13:46

@Lucatony: Smullen? Nee, smullen vind ik dit niet meer. Dit is alleen maar schadelijk voor het wielrennen. Elk negatief bericht heeft invloed op vinden van sponsoren, TV-tijd etc. Wegwezen met deze ploeg. Laten zien dat er zero tolerance is.

klootje kriekeljon 13 maart 2015 om 13:48

KRP, op zich een goede vergelijking.. maar ik zie het dan meer zo:

Er is niets mis met werken als chauffeur. Je kunt veilig bij een taxibedrijf gaan werken waar ze vooral ouderenvervoer doen, maar dan zul je niet veel fooi krijgen. Of wat meer verdienen met stapvolk ophalen, maar dan moet er elke week wel eens een achterbankje schoongemaakt worden. Je kunt buitenlands vrachtwagenchauffeur worden en dat verdient best goed, maar dan is de kans aanwezig dat je relatie thuis onder druk komt te staan. Je kunt privéchauffeur worden wat ook goed verdient, maar daarbij ben je eigenlijk ook 24 uur per dag beschikbaar en dan is de kans ook vrij klein dat je veel aan tafel zit met je kids rond een uur of 6. Je kunt voor de TCA in Amsterdam gaan werken en elke toerist een wat hogere prijs rekenen, maar de kans is vrij groot dat je wel eens een opstootje krijgt bij een standplaats. Je kunt escortdames gaan vervoeren wat eigenlijk vooral wachten in de auto is tegen een mooi tarief, maar wees er op voorbereid dat niet alle klanten netjes met de dame omgaan of trouw betalen..

Edit: in mijn ogen is een wielrenner die voor Astana kiest iemand die idd. gewoon lekker gaat cashen en nog wat meer. Maar niet zeuren als de boel ontploft. Dan was je of naïef, of het was een ingecalculeerd risico.
Ik ken trouwens iemand die ook zijn baan is kwijtgeraakt, maar wel een bedrag van 4 nullen mee heeft gekregen om het contract af te kopen. Vervelend als je je baan kwijt raakt hoor, maar niemand die het over pech heeft in zijn omgeving.

Kirsipuu 13 maart 2015 om 13:49

@KRP

Quote:
Ja dat doen de meeste op dit forum ook dagelijks, werken voor hun geld en graag zoveel mogelijk;-)

Het gebeurt bij mij niet dagelijks dat ik uit meerdere werkgevers kan kiezen maar stel dat die dag ooit komt is geld bij mij niet het doorslaggevende argument. Zeker niet als alle potentiële werkgevers je een loon bieden waarvan je heel goed kan leven.

Roberto 13 maart 2015 om 13:49
Quote:
Er is niets mis met zoveel mogelijk proberen bij elkaar te harken tijden een korte carriere als wielrenner.

Ten eerste zijn wielrenners niet uitgerangeerd na hun wielercarriëre en kunnen ze gewoon (net als iedereen die ergens ontslagen wordt o.d.) ander werk gaan zoeken. Financieel gezien hoeven ze dus niet “zoveel mogelijk proberen bij elkaar te harken” als sporter.
Ten tweede moeten die renners dan ook niet janken als ze een baan verliezen, door voor geld te kiezen ipv voor ethische sportieve redenen.

Met Astana-renners die nog steeds roepen ‘mijn naam is Haas’, ‘ik weet van niets’ en ‘er gebeurd niks vreemds bij Astana’, heb ik geen medelijden.

LyndaLid 13 maart 2015 om 13:50
Quote:
Ik vind ‘integriteit van de sport’ werkelijk de grootste gospe want daar gaat sport niet om

Waar komt in godsnaam de misvatting vandaan dat sport zo bijzonder is dat het zich niet aan de sociale ethiek hoeft te houden waar normale werkende mensen wel mee te maken hebben? Als een beursgenoteerd bedrijf zoveel in verband was gebracht met onetische zaken, reken maar dat de algehele opinie over mensen die daar aan de slag gaan 100% negatief zou zijn. Sterker nog, er zouden sancties volgen, die in de wielersport maar steeds niet haalbaar lijken. Ik snap werkelijk niet het scheve wereldbeeld waarin de sport niet onderhevig zou zijn aan bepaalde ethische waarden die in onze normale samenleving wel gelden. Valsspelen wordt nergens getolereerd, en je aansluiten bij valsspelers net zo min. Waarom zou dat in de wielersport anders moeten zijn?!

Roberto 13 maart 2015 om 13:52

@LL
+100

Kirsipuu 13 maart 2015 om 13:57

@LL

Goede post.

horsm 13 maart 2015 om 14:02

Is dit trouwens een eigen vondst van WF? Ik zie geen bron.

  • 1
  • 2

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone