Ongeval op WK-parcours: Oostenrijkse wielerploeg aangereden tijdens verkenning
De Oostenrijkse wielerploeg is vandaag tijdens een verkenning van het WK-parcours in Leuven aangereden door een bus van De Lijn. Het ongeval vond plaats aan de oprit van de Ring in de Brusselsestraat in Leuven. Een van de rensters moest met meerdere breuken worden afgevoerd naar het ziekenhuis, meldt de Regionale Omroep Brabant.
Over de toedracht van het ongeval is nog niet veel bekend, laat de lokale politie weten. Er zou wel een renster met meerdere breuken naar het ziekenhuis zijn gebracht.
Het is al het tweede ongeval rond het WK wielrennen. Afgelopen zaterdag kwam ex-prof Chris Anker Sørensen om het leven nadat hij tijdens een ritje met de racefiets op een gevaarlijk kruispunt in Zeebrugge werd aangereden door een bestelbusje. Sørensen werkte als commentator voor de Deense televisie en was zodoende in België om het WK te verslaan.
Update 14.23 uur – Leila Gschwentner flink gehavend
Volgens diverse media gaat het om rensters van de Oostenrijkse juniorenploeg. Leila Gschwentner (17) is het zwaarst gehavend uit de aanrijding gekomen. Zij heeft naar verluidt haar sleutelbeen gebroken en een schouder uit de kom. Voor nader onderzoek verblijft zij in het ziekenhuis van Leuven.
Aan de oprit van de ring in de Brusselsestraat in @stadleuven zijn de renners van de Oostenrijkse wielerploeg aangereden door een bus van @delijn. Eén wielrenster is afgevoerd met meerdere breuken. #robnieuws #robtv #robwk pic.twitter.com/szr0yj1NOz
— ROBtv (@rob_televisie) September 22, 2021
Over de frictie tussen de sporters die voorbereiden en het verkeer dat gewoon zijn gang gaat schrijf ik hier onder uitgebreider.
Daar stonden wij precies net daarvoor op de bus te wachten, was ook allemaal uitzonderlijk slecht geregeld! Grote chaos met 2 man op de kruising en draaiende vrachtwagens!
De officiële verkenningen op een afgezet parcours zijn pas morgen gepland.
De renners zouden volgens sommige media in de verkeerde richting gereden hebben, maar over de precieze omstandigheden van het ongeval wou de lokale politie nog niets kwijt. Wel zou er een renster naar het ziekenhuis gebracht zijn met meerdere breuken.
't is sowieso al gevaarlijk daar.
De parcoursopbouw is volop bezig, maar de middelbare scholen in het stadscentrum zijn vandaag en morgen nog gewoon open, dus nog heel veel fietsen en bussen en route (en behoorlijk wat verkeerschaos)
In kleinere wedstrijden zie je vaak iets soortgelijks. Dan staan er agenten op strategische plekken en zie je voetgangers netjes bij het rode stoplicht wachten om bij groen over te steken. Als sporter/omkadering is dat onvoorstelbaar, maar voor een nietsvermoedende burger die helemaal niet met wielrennen bezig is, is een groen licht een vrijbrief om de weg over te steken (en moeten die fietsers in de verte maar afremmen). Dit voorbeeld is uit (als ik het goed herinner) een tijdrit uit de Tirreno. Het gevaar loert in wedstrijden, in verkenningen en in trainingen.
Zie voor beelden van het Tirreno voorbeeld youtube "'It shouldn't happen': Bora-Hansgrohe/pedestrian incident"
Ze kwamen overigens voor de bus van rechts terwijl ze daar niet vandaan mochten komen omdat de rijrichting daar de andere kant op is.
De afgelopen week al redelijk wat WK deelnemers zien rondrijden op het parcours en moet toch zeggen dat die net iets minder oog hebben voor de verkeersborden.
Het EU-gemiddelde van verkeersdoden ligt op 49 per miljoen inwoners.
In België lag het aantal verkeersdoden in 2017 op 54 per miljoen inwoners.
In Nederland lag het aantal verkeersdoden in 2017 op 31 per miljoen inwoners.
Dat is altijd nog een stuk beter dan de wegen in het VK en Ierland, waarbij het onderhoud doorgaans wel okee is maar het voor de rest vooral lijkt of er vrijwel geen enkel inzicht of visie op infrastructuur van de afgelopen halve eeuw is toegepast buiten dat er ooit ergens wat asfalt op is gegooid en er strepen zijn getrokken.
Edit: Als ik de reacties lees bekruipt mij het gevoel dat bovenstaande ook voor een deel van de fans geldt.
Ik zie geregeld (en nee, dat is geen enkele uitzondering) wielrenners zich zeer asociaal gedragen. Door rood tijden, 4 man breed over een weg rijden, volop bellen als ze wandelaars zien, niet met gepaste snelheid overige weggebruikers passeren, schelden, voorrang opeisen door zich voor verkeer van rechts te gooien etc etc.
Ik heb vaak last van plaatsvervangende schaamte zodra ik op de racefiets stap...
Ik gok erop dat veel buitenlandse renners niet dezelfde aandacht hebben voor mogelijk verkeer zoals bvb de Belgische renners, die het maar al te goed kennen (het is gewoon een feit dat je in de meeste regio's quasi dagelijks onderuit kan worden gereden).
Mocht ik zelf niet steeds defensief rondrijden (er van uit gaan dat er achter de bocht iets kan opdagen ipv niet) ik zat hier wellicht dit bericht niet te typen...
België is wielergek maar de doorsnee automobilist heeft een bloedhekel aan fietsers.