Mathieu van der Poel naar ziekenhuis na zware val

maandag 26 juli 2021 om 09:40
Mathieu van der Poel naar ziekenhuis na zware val

foto: Cor vos

Mathieu van der Poel is afgestapt in de olympische mountainbikewedstrijd. De Nederlander kwam na tien minuten ten val en was sindsdien bezig aan een inhaalrace.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Peter Sagan, Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Vanaf 35ste positie begon MVDP aan de inhaalslag, die aanvankelijk goed begon. In de eerste rondes verloor hij slechts een paar seconden op de kop van de wedstrijd, maar na een aanval van Tom Pidcock vooraan liep zijn achterstand hard op. Met nog veertig minuten te gaan keek de Nederlander tegen een achterstand van bijna twee minuten aan. Ondertussen reed Van der Poel wel weer op 13e positie.

Volgens Gerben de Knegt had de Nederlander last van zijn heup na de vroege valpartij. Dat laat de bondscoach aan WielerFlits weten.


Update – Mathieu van der Poel naar ziekenhuis na zware val (9.40 uur)

Mathieu van der Poel is na afloop van de olympische mountainbikewedstrijd naar het ziekenhuis gegaan om zijn heup te controleren. Dat meldt Thijs Zonneveld op zijn Twitter-pagina.

Dit artikel delen:

64 Reacties

F4L 26 juli 2021 om 09:11

Past wel bij VDP waar het vaak alles of niets is en waar goede en slechte prestaties elkaar veelvuldig afwisselen. Hij zal nu wel Roubaix of het WK winnen ;).

Franco Ballerini 26 juli 2021 om 09:17

Of allebei! Ik zou er niet rouwig om zijn als hij het MTB laat voor wat het is en zich volledig op de weg gaat richten met een paar crossen erbij. Maar dat zal wel niet gebeuren.

klootje kriekeljon 26 juli 2021 om 09:18

Dit lijkt me eerder een garantie voor nog eens zoveel jaar Olympische missie.

Willem Kieft 26 juli 2021 om 09:55

Denk dat MTB-en hem helpt om ook op de weg fris te blijven, dus lekker doorgaan ermee. Lijkt me trouwens zelf ook best leuk om te doen, maar als kijksport zit het ergens ter hoogte van handbal, kogelslingeren en kaatsen.

Natte spons 26 juli 2021 om 10:11

Olympische missie is nu wel een jaar korter. Dit keer maar 3 jaar.

Westland95 26 juli 2021 om 09:15

Wist gewoon niet dat die ramp was weggehaald na de rotsen, stuurde vol naar beneden. Wat een amateurisme.

Beekman 26 juli 2021 om 09:47

Duidelijk weer een reactie van een anti fan.

Rutgerj81 26 juli 2021 om 09:52

Ochjee. De kenner vanuit z’n luie stoel. Droevig altijd dit soort reacties. Hij maakt een fout, dat zal hij zelf ook wel toegeven maar om te spreken van amateurisme? Jij wel foutloos in je werk? Hulde man. Echt goed van je.

madeinstars 26 juli 2021 om 09:52

Ik vind het altijd wel grappig dat de grote kenners op deze site vanuit hun luie stoel, met de koffie- en chocoladevlekken op hun net iets te strak om de bierbuik zittende pyamaatjes, de grootste sporters die Nederland rijk is met zulk ogenschijnlijk gemak en gebrek aan ironie amateurisme verwijten.

Westland95 26 juli 2021 om 09:58

Bedankt voor jullie (overdreven felle) reacties. Overigens ben ik het tegenovergestelde van een anti-fan van VDP. Milan Vader en de Knegt hebben al terloops bevestigd dat VDP van de rotsblokken af wilde rollen via de plank. Het is overduidelijk. Wie stuurt er anders zo naar beneden?! En ja, als je hier jaren mee bezig bent en je wilt vervolgens van een plank af rollen die er niet is dan vind ik dat amateuristisch.

Krakowic 26 juli 2021 om 10:08

Westland lijkt me hier inderdaad het gelijk aan zijn zijde te hebben. Ik vind het eerder nonchalance dan amateurisme, maar hij kan het echt alleen zichzelf kwalijk nemen dit..

WoutMathieu 26 juli 2021 om 10:09

De enige die er viel in de hele race. We gaan het zien of hij er in de lucht pas achter kwam. Voorwiel zat veel te laag in ieder geval. #sakuradrop stond in elke voorbeschouwing

madeinstars 26 juli 2021 om 10:15

Als iedereen die een fout zou maken (ook al is het een grote fout) een amateur zou zijn, dan hou je weinig professionals over.

Sjaak P 26 juli 2021 om 10:15

“We wisten niet dat er nog iemand vooruit was”.
“Hij wist niet dat de plank weg was”.
Indien het inderdaad de reden van vdP’s val was, worden het wel de Hilbert van der Duim Spelen op deze manier.
Ben overigens groot vdP fan (en vAert fan, en RE fan, om alle misverstanden te voorkomen).

Willem Kieft 26 juli 2021 om 10:18

Het past naadloos in de OS van Nederland tot nu toe. Het is allemaal niet zo heel best. Die databureaus met hun voorspellingen vooraf gaan hier toch zien dat adat analyse en aport niet persé hetzelfde zijn.

Westland95 26 juli 2021 om 10:22

@madeinstars De fout is inderdaad heel amateuristisch. Ik zeg niet dat Mathieu zelf meteen amateur is. Jouw getergde reactie sloeg nergens op.

TheBigShow 26 juli 2021 om 10:46

Ik ben een grote vdP fanboy, maar ben het eens met Westland. Dit heeft niets met anti of haten te maken.

S. V. 26 juli 2021 om 10:53

Denk dat je zelf aan de hand van ja mamma daar nog staat te janken en niet naar beneden durft, zelfs niet lopend.
Maar één troost voor iedereen: Jij zult daar dus nooit rijden.

Krakowic 26 juli 2021 om 10:53

En laten we positief blijven, we hebben gister allemaal gezien wat een amateur kan bereiken!

Westland95 26 juli 2021 om 10:58

@S.V. weer zo’n hele vreemde gefrustreerde reactie.

Krakowic 26 juli 2021 om 09:24

Wat ontzettend klote voor hem! Z’n eigen fout natuurlijk, dus hij zal realistisch zijn. Maar wat moet dit zuur zijn voor hem. Vijf jaar lang hierop gefocust en dan zo eindigen.
Sterkte ook alvast met alle zure mensen die hun gelijk gaan halen en gaan zeggen dat ze het altijd al een dom idee vonden om dit te combineren met weg en veld.
Grote winnaars kunnen ook groot verliezen. Ik hoop over 3 jaar de revanche te zien!

lo squalo dello Stretto 26 juli 2021 om 09:28

Klote; jarenlang hier naar toe geleefd, speciaal opgegeven in de Tour en dan dit… Kampioenschappen draaien vaak uit op een deceptie bij hem. Ik hoop dat hij nu in 2022 eens een volledig wegseizoen aflegt, dat wordt echt wel tijd.

LPW van der Heijden 26 juli 2021 om 11:42

Het is maar door welke ogen je kijkt. Persoonlijk hoop ik dat MvdP tot aan de OS van Parijs zich volledig gaat richten op de cross en MTB en het wegseizoen als B-keuze neemt. Maar dat zal wel niet gebeuren.

Peet Gute 26 juli 2021 om 15:44

denk dat Matje wel altijd wil combineren, dat fietsen op de weg vind hij over het algemeen maar saai, misschien dat hij volgend seizoen zich wat meer op de weg richt ten nadele van het mountainbike maar daarna terrug focus Parijs

Marik 26 juli 2021 om 09:28

Ja jochie, je moet wel op de fiets blijven zitten.

Overigens verwijs ik alle psychologie van de koude grond onder dit artikel meteen naar de prullenbak. Zomaar met allerlei verklaringen komen en die presenteren als waarheid terwijl je geen idee hebt, is altijd het domste van het domste.

Thijs E 26 juli 2021 om 11:27

Wat een schitterende ironie

Viktrodriguez 26 juli 2021 om 09:30

Dat is het risico van nauwelijks mountainbiken in wedstrijdverband de laatste maanden en dan pas zo laat mogelijk afreizen naar Tokio met de weinige parcoursverkenningen als gevolg. Allebei uit een vrijwillige keuze.

Beekman 26 juli 2021 om 09:48

De beste stuurlui staan aan wal, alweer zo een betweter.

Koers 26 juli 2021 om 09:51

Ze mochten pas op het allerlaatste moment trainen daar, en 1 val kun je niet toewijzen aan minder tijd op de mtb, daar heeft ie echt wel genoeg op getraind.

Mechanieker 26 juli 2021 om 10:12

Wat een domme opmerking. Bespaar ons dit geleuter.

Gras 26 juli 2021 om 09:32

Hij kan er over 4 jaar weer voor gaan, maar dan wel vol. Dus een compleet jaar MB wedstrijden rijden. Je kunt een gouden plak race, waar die gasten een hele loopbaan naar uitkijken, gewoon niet afdoen als een tussendoortje.

Hopelijk herstelt hij snel.

dit is mijn achterwiel 26 juli 2021 om 09:36

3! Parijs 2024

Panache 26 juli 2021 om 09:44

“Je kunt een gouden plak race, waar die gasten een hele loopbaan naar uitkijken, gewoon niet afdoen als een tussendoortje.”

Vertel dat eens aan Pidcock.

$kedel 26 juli 2021 om 09:49

Het blijft wel MTB.. En in het land der blinden..

Gras 26 juli 2021 om 10:03

@ panache: zoek de verschillen.

Ik help je alvast even: heeft Pidcock een halve Tour gereden waarbij hij zich uit de gele trui liet rijden en die niet zomaar opgaf omdat er een gouden plak op hem wachtte? Is hij enkele dagen voor de race afgereisd zonder te acclimatiseren?

Panache 26 juli 2021 om 10:20

Je hoeft mij er niet van te overtuigen dat MvdP het mountainbiken er bij doet Gras. Ik wil graag dat je jouw stelling naast Pidcock legt (met name de stukjes 'compleet jaar', hele loopbaan, versus tussendoortje).

De Siepel 26 juli 2021 om 09:34

Heel jammer. Hoop dat de schade meevalt. Wel een rollercoaster voor MvdP.

Scott Sunderland 26 juli 2021 om 09:35

Een serieuze stuurfout. Heel rot voor Mathieu maar het voelt voor mij als supporter minder frusterend als uitgeschakeld worden door een lullige lekke band zoals bij Cink. Mathieu maakte echt zelf een fout. En dat laatste kun je je niet veroorloven.

Noordbiker 26 juli 2021 om 09:39

Zucht, velen hebben hun woordje al klaar, terwijl de meesten zelf nog nooit echt op een mountainbike hebben gezeten. Laat Mathieu zelf maar z’n woordje doen straks.

$kedel 26 juli 2021 om 09:51

Grote kans dat je die voorlopig even niet hoort en/of dat hij een evt fout nooit zal erkennen ;)

Peet Gute 26 juli 2021 om 09:40

Heel jammer dit, kan altijd gebeuren, denk eerder dat zijn snelheid gewoon wat te laag lag dan een stuurfout, whatever binnen 3 jaar krijgt hij opnieuw een kans en voor je dromen moet je nu éénmaal blijven gaan niet wat sommige ‘fans’ willen

Derierre de la course 26 juli 2021 om 09:41

Ik zie hem juist in Frankrijk (waar hij immens populair is) over 3 jaar wel goud pakken. Om het sprookje af te maken.
Wel echt zonde dat dit hem nu overkomt. Beetje zijn carrière wat betreft grote doelen, hoge pieken, diepe dalen. Dat maakt het juist zo mooi.

Wheely 26 juli 2021 om 09:49

Nee over drie jaar pakt hij zilver omdat hij niet weet dat er nog een onbekende Oostenrijker voor de meute uitrijdt. Moerenhout, die net weer in genade is aangenomen wordt aan de schandpaal genageld.

Willem Kieft 26 juli 2021 om 09:52

Het echte nieuwsfeit in dat commentaar is dat Moerenhout ooit weer in genade wordt aangenomen.

Thijs E 26 juli 2021 om 11:29

Moerenhout is de enige die echt constant is op deze spelen. Op zijn manier.

monsieur soixante pourcent 26 juli 2021 om 09:42

Zonde maar mi. zat deze eraan te komen vanaf de start.

De concurrentie op de weg houdt alvast de adem in voor het WK en Roubaix.

Turtlehead 26 juli 2021 om 09:45

Hopelijk valt t mee, maar een scheur hier of daar in het bot zou me niet verbazen gezien die knal op de grond.

Cyclinglife 26 juli 2021 om 09:45

Jammerlijke uitslag.
Maar wat een respect voor van der poel, na zo’n val kansen op podium weg. En dan nog vol gaan voor elke plaatswinst. En de ronde erna alweer vol de jump doen. Die instelling is wat hem zo groots maakt.
Over 3 jaar een nieuwe kans :)

vroege vlucht 26 juli 2021 om 09:46

Wat een pech voor een van de grootste coureurs van dit moment. Hopen dat de schade beperkt is en hij er snel weer staat. Veel respect voor hem dat hij al deze disciplines op de fiets kan combineren en daarin ook grote wedstrijden wint.

Willem Kieft 26 juli 2021 om 09:50

Ik had Pidcock ingevuld in de poll vooraf! Applaus voor mij graag Toch wel knap van dat jochie na die klap op zijn sleutelbeen. Zuur voor MvdP natuurlijk. Denk dat het niet zo slim is geweest om zo koet van te voren af te reizen. Ben veel in Azië geweest en weet hoe brak je kan zijn die eerste dagen. Maar ook dan had ik hem niet zien winnen van Pidcock die gewoon veel meer momentum in MTB had de laatste tijd. Jammer, maar dit is minder zuur dan de wegvrouwen gisteren.

Willem Kieft 26 juli 2021 om 09:59

Het is trouwens wel zuurder. Gisteren was niet zuur, maar ronduit ergerniswekkend. Toch iets anders. Dit is wel zuur voor iemand wiens top prio dit was.

Michelangelo 26 juli 2021 om 09:50

Benieuwd naar zijn verhaal (en of hij OK is).

Voor mij al gewoon hoed af dat je na zo’n duikeling gewoon weer op stapt, wetende dat je droom aan diggelen is. En ik hoop dat hij dit blijft doen. Gewoon lekker MTB-en tegen Pidcock, en op de weg knokken met Van Aert, en in de winter lekker met z’n drieen modderworstelen.

dit is mijn achterwiel 26 juli 2021 om 09:57

Juist! Kop op, stap op en lol hebben! Daar draait het om in het leven!

smetzie 26 juli 2021 om 10:05

Vrijwillig zo laat afreizen naar Tokyo (4 dagen van te voren), totaal ander klimaat, jetlag. Is niet bevorderlijk voor je concentratie. Foutje is dan zo gemaakt.

Ik snap dat het gemakkelijk is om daar naar te wijzen, maar het is geen optimale voorbereiding geweest. Je moet niets aan het toeval over willen laten.

Hopelijk valt de schade mee en op naar Parijs 2024.

Koers 26 juli 2021 om 10:11

Welke jetlag, de koers begon om 8 uur, gordijnen dicht en gewoon je eigen ritme aanhouden.

Turtlehead 26 juli 2021 om 10:16

Vertrok 3 dagen voor de race, kwam twee dagen voor de race aan…

AustrianOak 26 juli 2021 om 10:06

Wat een ontzettend nare val. Dat gaat nog wel een staartje krijgen. Hopelijk is ie hersteld en in vorm voor de Hel van het Noorden.

Koers 26 juli 2021 om 10:29

vdp: Ik was niet op de hoogte, die plank lag er tijdens de verkenning wel. Enkel meegekregen dat hij op het testevent was weggehaald

vroege vlucht 26 juli 2021 om 10:32

Ik zag net een interview met Vader op de NOS en die gaf aan er vanochtend nog met Van der Poel bij de lunch over de plank gesproken te hebben. Dus hij wist dat de plank weg was.

vroege vlucht 26 juli 2021 om 10:37

Misschien wat miscommunicatie tussen het Zeeuws dialect en het Noorderkempis.

Thijs E 26 juli 2021 om 11:31

Iedereen die in beeld was, sprong, behalve Matje.

Pelsluis 26 juli 2021 om 13:54

* Vader heeft niet gezegd dat ramp weg zou gaan
* hij zou ook gezegd hebben dat hij DACHT dat vdP het wel wist
* De Knegt zegt niet wanneer hij het vdP heeft verteld, schuift de boel net als Gunnewinkel snel door
* dat iedereen springt is niet v belang
* was er chickenrun?

joep b 26 juli 2021 om 11:12

Fout gaat ie zeker toegeven al t waar is

VTI 26 juli 2021 om 12:43

Ergens had ik na het opstappen na de val nog een sprankje hoop op brons. Een beetje zoals die Spanjaard het deed. Zat er helaas niet in.

Headlines

Materiaalzone

Populair