Olympische Spelen: Anna Kiesenhofer stunt in wegkoers, zilver voor Van Vleuten

zondag 25 juli 2021 om 10:14
Olympische Spelen: Anna Kiesenhofer stunt in wegkoers, zilver voor Van Vleuten

foto: Cor Vos

Wie had voorspeld dat Anna Kiesenhofer de olympische wegwedstrijd van Tokio zou winnen, was misschien wel voor gek verklaard. Toch verraste de Oostenrijkse vriend en vijand door het goud te pakken. Ze was de beste van een lange vlucht met vijf vrouwen die een royale voorsprong mocht pakken. Omdat de achtervolging niet op gang kwam, kon ze vooruit blijven en solo winnen.

De wegkoers voor vrouwen ging over 137 kilometer, waarin 2692 meter hoogteverschil moest worden overbrugd. Net als bij de mannen was de start in het Musashinonomori Park en lag de finish op de Fuji International Speedway. De vrouwen kregen twee loodzware beklimmingen voor de wielen geschoven, waarvan de klim op Doushi Road de zwaarste was. Deze col was op papier slechts 5,9 kilometer lang, maar al veel eerder begon de weg omhoog te lopen. Daarna bleef het op en af gaan tot aan de finish. Anders dan bij de mannen ontbrak de Mikuni Pass.

De grootste favorieten? Dat waren vooral de vrouwen in het oranje met titelverdedigster Anna van der Breggen, Annemiek van Vleuten, Marianne Vos en next big thing Demi Vollering. Nederland had dus vier kanshebsters op goud, en dat was ook meteen het nadeel. Er waren geen knechten in de ploeg en dat betekende dat er weleens een ‘derde hond’ met het goud kon gaan lopen. Het waren namen als Lizzie Deignan, Lotte Kopecky, Elisa Longo Borgini, Maví García, Katarzyna Niewiadoma en Marta Cavalli die daarvoor in aanmerking kwamen. Maar Anna Kiesenhofer?

Vijf vluchters pakken royale minuten voorsprong
Om een uur lokale tijd werd de wedstrijd op gang gebracht en al vroeg kwam een kopgroep tot stand. Anna Plichta, Carla Oberholzer, Anna Kiesenhofer, Vera Looser en Omer Shapira sloegen de handen ineen. Enkele rensters probeerden nog de aansluiting te maken, maar het bleef bij vijf aanvalsters. Zij wisten vervolgens maar liefst tien minuten voorsprong bij elkaar te rijden. Op de lange klim van Doushi Road dunde de kopgroep uit; eerst ging het voor Looser te snel, daarna moest ook Oberholzer passen.

foto: Cor Vos

Daarachter kwam de achtervolging maar moeizaam op gang, waardoor de voorsprong van de drie overgebleven vluchtsters met nog zeventig kilometer te gaan nog altijd ruim negen minuten was. Op 64 kilometer van de streep was ook een val te noteren van enkele grote namen. Emma Norsgaard, winnares van een etappe in de Giro Donne, ging lelijk tegen de grond en Annemiek van Vleuten buitelde ongelukkig over de Deense heen. Nadat de fietsen uit de knoop waren gehaald, konden beide vrouwen hun weg weer vervolgen.

Met nog 61 kilometer te gaan opende Demi Vollering de koers in het peloton. Dat de winnares van Luik-Bastenaken-Luik en La Course een gat pakte, kon de concurrentie niet onbeantwoord laten en de Amerikaanse Leah Thomas bracht de anderen terug. Vervolgens waren het Van Vleuten, die even daarvoor nog was gevallen, en Thomas’ landgenote Ruth Winder die het probeerden. Het spel was op de wagen. Door de schermutselingen was het verschil met de drie koploopsters verder teruggebracht naar acht en een halve minuut.

Van Vleuten solo in de tegenaanval
Op 57,7 kilometer van de streep gaf ook Anna van der Breggen er een snok aan, waardoor achter in het peloton steeds meer vrouwen overboord gingen. Na Van der Breggen schudde Van Vleuten nog een keer aan de boom. Drie kilometer later probeerde de renster van Movistar het nog eens, en deze keer pakte ze een serieus gat. Daarachter in het peloton wordt haar aanval door Marianne Vos gecoverd. In tien kilometer had ze al een minuut te pakken, maar vijf minuten voor haar was het nog altijd de kopgroep die op medaillekoers lag.

foto: Cor Vos

De vluchters hadden aanvankelijk een numerieke meerderheid tegen Van Vleuten, maar met nog 41 kilometer te gaan loste Kiesenhofer haar medevluchters Plichta en Shapira waardoor het niet langer drie tegen één maar en vrouw-tegen-vrouwgevecht werd. Desondanks leek Van Vleuten vandaag niet sterk genoeg om het gat naar voren te dichten, want ze bleef op vijf minuten van de eenzame koploopster hangen. De Oostenrijkse op kop was ook niet de eerste de beste met drie nationale titels in het tijdrijden achter haar naam.

Nadat Lotte Kopecky, Katarzyna Niewiadoma, Christine Majerus en Olga Zabelinskaya samen in de tegenaanval probeerden te gaan, werd Van Vleuten op 25 kilometer van de streep bijgehaald door Kopecky, met de sterksten van peloton om haar wiel. Kiesenhofer begon met twee minuten voorsprong op haar voormalige medevluchtsters Plichta en Shapira en meer dan vier minuten op het peloton aan de laatste lus van 17,7 kilometer op en rond de Fuji Speedway. Plichta en Shapira werden op vier kilometer van de streep ingelopen.

Dat gebeurde ver achter Kiesenhofer, die na 137 kilometer en een lange aanval voor een enorme verrassing zorgde met goud. Voor de 30-jarige Oostenrijkse was het met afstand het hoogtepunt uit haar wielercarrière. Annemiek van Vleuten legde beslag op het zilver na een late aanval, Elisa Longo Borghini pakte het brons. Lotte Kopecky pakte met de vierde plek net naast de medailles.

Dit artikel delen:

277 Reacties

DeGroteMolen 25 juli 2021 om 10:53

Die bizarre nonchalante reactie van Van der Breggen. Hoogste tijd om te stoppen als je er zo in staat.

0
Aart van Woud 25 juli 2021 om 12:16

Ze stopt toch ook

0
girardengo 25 juli 2021 om 13:04

Maar als toekomstig ploegleider mag je er wel anders in staan. Zij had Kiesenhofer wel behoren te kennen en ze had ook kunnen ingrijpen bij de oplopende achterstand. Leermoment.

0
koos1 25 juli 2021 om 10:53

Goede les voor de toekomst. Starten met 4 kopvrouwen zonder knechten werkt dus niet. Als een van de vier zich had opgeofferd in de achtervolging was de voorsprong kleiner geweest en hadden ze voor goud kunnen koersen. Toen ze voor elkaar (sprint voor Vos?) gingen werken was het al te laat. Net als de andere toppers die ook vrijwel niet wilden rijden.
Wat betreft winnares Kiesenhofer, heel sterk om zo lang op kop te kunnen blijven en zeker in de middenstuk bijna geen tijd te verliezen.
Wat verder opvalt is de toch wel amateuristische organisatie dat zo leek het niemand een idee had voor een voorsprong en ook nooit in beeld aan koplopers en peloton voorsprongen werden doorgegeven.

0
DeGroteMolen 25 juli 2021 om 10:56

Daar heb je volgens mij een coach voor. Wat een tactische fouten, niet te geloven.

0
YogiBear 25 juli 2021 om 10:59

Zie ook de reactie van Deignan. Er was grotendeels geen informatie en op het eind verkeerde informatie. Zij dacht ook dat Van Vleuten had gewonnen.

0
LB108 25 juli 2021 om 10:54

Oop NL did it again

0
YogiBear 25 juli 2021 om 10:56

Deignan geeft ook aan dat ze dacht dat Van Vleuten had gewonnen en dat er verkeerde informatie is doorgegeven.

0
Poeksel 25 juli 2021 om 10:58

Ik ben wel benieuwd: wie van Vos/VDB/VDV/Vollering had door een knecht vervangen moeten worden? Kun je het maken iemand die zoveel gewonnen heeft dit jaar thuis te laten?

0
xistnc 25 juli 2021 om 11:15

Niet perse. Maar dan had één van de vier wel voor Tony Martin moeten spelen. Gezien Rio had dat wat mij betreft Anna moeten zijn.

0
SprintMaster 25 juli 2021 om 11:39

Zeer dom om Vollering én Van der Breggen mee te nemen. Een van die twee had moeten afvallen. Zou dan toch Vollering geweest zijn, je kunt moeilijk de titelverdedigster thuis laten. Met Van Dijk was het gat echt nooit boven de 5 minuten geweest.

0
KennyKlimmen 25 juli 2021 om 10:59

Als rbin de tour iemand zo tekeer faat

0
Wildebert 25 juli 2021 om 11:19

Ook problemen met de communicatie?

0
Aart van Woud 25 juli 2021 om 12:18

Kunstgebit vergeten in te doen?

0
KennyKlimmen 25 juli 2021 om 11:00

Als er in de tour iemand zo tekeer gaat als die Oostenrijkse dan insinueren we erop los….Nu niet bij deze volslagen onbekende?

0
Aart van Woud 25 juli 2021 om 12:18

Nee, want als iemand zoveel minuten krijgt en het dan vervolgens afmaakt is daar niks raars aan.

0
fqdim 25 juli 2021 om 11:03

Jammer ook hoe niemand van de Nederlandse dames de winnares gaat feliciteren.

0
DeGroteMolen 25 juli 2021 om 11:18

De teleurstelling is blijkbaar te groot om sportief te doen.

0
xistnc 25 juli 2021 om 11:20

In eerste instantie wisten ze dat niet. En daarna zaten ze in een fuik. Achter de schermen is genoeg tijd om elkaar alsnog te feliciteren.

0
Franco Ballerini 25 juli 2021 om 11:56

Inderdaad, ze stonden op een meter van haar af. Ludwig ging haar wel onmiddellijk feliciteren.

0
williams 25 juli 2021 om 11:09

De reden waarom VDB en Van Vleuten mekaar niet kunnen luchten is dat ze beiden denken dat de nulmeridiaan door hun kader loopt.

0
Brabander 25 juli 2021 om 11:16

Daar hebben ze ook redelijk een punt toch?

0
Maarten_85 25 juli 2021 om 13:54

Er zat in elk geval geen nulmegalomaan op hun kader.

0
meqadon 25 juli 2021 om 11:15

Gisteren kritiek op de tactiek van de belgen en slechte prestatie van remco. Wat hebben de nederlanders vandaag dan laten zien? Waarom rijden ze niet achter de vroege vlucht met de grootste topfavorieten in hun rangen? Schrik om de koers in handen te nemen en krachten te verspillen? Typisch hollands rijden wordt beloont met een enorme kater

0
DeGroteMolen 25 juli 2021 om 11:20

Eens, net als gister: het topcollectief ‘faalt’ door dom rijden. Al is de winnaar bij de mannen geen onbekende ‘b’ coureur.

0
Gras 25 juli 2021 om 12:08

Eens, dit is echt schandalig. De coach heeft gefaald de dames bewust te maken dat goud telt en niets anders. Dat vergt opofferingen. Wat een gênante, tenenkrommende vertoning zeg.

0
Aart van Woud 25 juli 2021 om 12:20

Jij vond Remco gisteren goed Methadon?

Enne… wat is volgens jou “typisch Hollands rijden”? Ben jij ook weer zo’n haatbelg?

0
meqadon 25 juli 2021 om 12:24

Zeker niet. Remco was gisteren slecht en onze zwakke schakel. Maar de kritiek van gisteren op België vond ik onterecht. Dit is een typisch voorbeeld van een boemerang die terugkomt in je gezicht. Maar geen nood. Met een facelift en bezoekje aan de tandarts is dit binnekort vergeten en opgelost

0
Aart van Woud 25 juli 2021 om 12:34

Ik vind dat je nogal doordraaft. Persoonlijk had ik gisteren geen kritiek op de Belgische equipe. Het was lastig rijden voor Van Aert wanneer iedereen op zijn wiel rijdt. Daarom was de tweede plek geen blamage in mijn opinie. Hij kon niet alle gaten dichten. Wellicht met Evenepoel in een dienende rol had dit anders kunnen zijn, maar dat zullen we nooit weten. Mollema kreeg kritiek omdat hij niet meereed, maar renners als Schachmann, Yates en Gaudu hebben ook weinig tot niets gedaan.

Je laatste zin begrijp ik niet helemaal, ga er van uit dat dit geen dreigement is.

0
meqadon 25 juli 2021 om 13:00

nee hoor. Zeker geen dreigement van mij. Gewoon een beetje misplaatste humor

0
YogiBear 25 juli 2021 om 11:15

Echt beschamend de hoeveelheid reacties hier van mensen die blijkbaar niet na die tijd nog even hebben geluisterd. Ook de Engelsen en de Italianen dachten dat iedereen was ingelopen en dat Van Vleuten had gewonnen. Er werd verkeerde informatie gedeeld door de organisatie. Daarnaast geen beeldverbinding en geen communicatie, ligt dit toch voor meer dan de helft bij de organisatie.

0
Brabander 25 juli 2021 om 11:16

Eensch hoor. Leutig zo zonder oortjes

0
coolietje 25 juli 2021 om 11:19

Vreemd, Kopecky wist nochtans wel meteen dat ze vierde was geworden als je haar reactie op de streep zag…

Maar ja, zij kende de winnares wel (samen bij lotto gereden) !

0
xistnc 25 juli 2021 om 11:21

Dat interview werd toch niet ‘op de streep’ afgenomen?

0
DeGroteMolen 25 juli 2021 om 11:22

En dan neem je als coach geen initiatief? Bel je moeder die thuis voor de tv zit en precies kan vertellen hoe het zit.

0
Maillot à Pois 25 juli 2021 om 11:24

@xistnc
Het interview niet, maar haar reactie op de streep was kopje naar beneden en teleurstelling, geen blijdschap om een medaille

0
josemanuelfuente 25 juli 2021 om 11:32

Feit blijft dat er tot de laatste 15 kilometer niets te zien was dat op ploegtactiek leek.

0
meqadon 25 juli 2021 om 11:43

kampioenschappen zijn altijd zonder oortjes. Ik heb zoiets nog niet gezien in zon belangrijke landenwedstrijd. Dit is gewoon afgang van de nederlandse ploeg. De organisatie valt niets te verwijten

0
Gras 25 juli 2021 om 12:59

Het is maar wat je beschamend noemt als NPO1 en Eurosport een complete wedstrijd lang die info niet geven.

0
Aart van Woud 25 juli 2021 om 13:06

Op Eurosport werden de verschillen gewoon in beeld gegeven.

0
Maarten_85 25 juli 2021 om 14:01

Ook aan het interview kon je zien dat Kopecky het wel wist. Ze begreep niets van de Nederlandse tactiek. Als ze zelf ook verkeerd geïnformeerd was tijdens de wedstrijd, had ze vast heel anders geoordeeld.

0
Tony 25 juli 2021 om 11:24

Slechte taktiek,zelfoverschatting en niet voor elkaar willen rijden. Verdiend verloren.

0
harryjohan71 25 juli 2021 om 11:34

Volgens mij heeft Nederland wel een zilveren medaille. Als ze 2 renster hadden opgeofferd in de achtervolging is het maar de vraag of ze goud/zilver hadden gewonnen.

0
MarkPeeters 25 juli 2021 om 12:29

In dat geval, proficiat met de zilveren medaille! Waarom is dan zowat iedereen toch ontevreden?

0
MarkPeeters 25 juli 2021 om 12:32

Beter was geweest: Van Vleuten als enige kopvrouw, Vos sparen voor de sprint en 2 echte helpsters (of kopvrouwen die zich wel willen opofferen). Dan had Van Vleuten – toch de sterkste van de rest – goud gewonnen.

0
Gras 25 juli 2021 om 11:25

Sorry, maar dit is toch niet minder dan een epic fail? Zo ver een groep laten wegrijden zonder daar iemand in te hebben.

0
De Siepel 25 juli 2021 om 11:26

De ego’s van de Oranje dames is de grootste oorzaak van deze afgang. Vd Breggen en van Vleuten fietsen alleen voor zichzelf. Dramatisch teamwork.

0
Viktrodriguez 25 juli 2021 om 11:30

Ach ja, ik zie dat we weer iets gevonden hebben om ons achter te verschuilen, de organisatie. Toch frappant dat Nederlanders nooit verliezen door eigen onkunde of zelfoverschatting, maar altijd door omstandigheden die voor iedereen hetzelfde zijn. Terwijl de arrogantie er vanaf straalt en egoïsme hoogtij viert.

”We kenden haar niet.” Zelfs ik als niet-fervente vrouwenwielrennenkijker kende haar en ik word er niet voor betaald als renster om dat te doen.

0
meqadon 25 juli 2021 om 11:44

@Victor +1

0
evelineroos 25 juli 2021 om 12:13

Nee, de Belgen geven inderdaad nooit iemand anders de schuld. Schei toch eens uit met die kinderachtige onzin en doe niet net alsof jij die renster wel kent.

0
Lalsacien 25 juli 2021 om 12:15

@Viktor knap van je!

0
Viktrodriguez 25 juli 2021 om 13:07

Ik heb geen idee wat België hiermee te maken heeft. Ik ben verder ook geen Belg.

0
girardengo 25 juli 2021 om 13:10

Zo onbekend als steeds wordt gesuggereerd is zij toch ook niet?

0
Maillot à Pois 25 juli 2021 om 14:13

Ik kende haar naam, maar zag eerlijk gezegd eerder een gevaar in Shapira.
Die rijdt wél al een aantal jaar bij Canyon, en ook aardig bergop. Ik ben toch een beetje verbaasd dat die voor Nederland blijkbaar ook in de rechterkolom stond.

0
Gerrie Kneetbom 25 juli 2021 om 11:42

Met de ervaring uit de mannenkoers dat je een grote voorsprong op dit parcours – bij de mannen uiteraard nog veel lastige stroken extra, maar wel een grotere voorsprong – hadden de Oranje dames dat gat nooit moeten laten oplopen tot 11 minuten.
8 minuten maximaal, dan maar alle vier allemaal paar beurten op kop.
Iemand die na 100 meter wegrijdt en de hele rit voorblijft mag nooit winnen. En uiteindelijk verliest ze nog 1.15 in de laatste anderhalf kilometer. Al dat gekletst over extra voorbereiding met warmte, een wiskundige (??), ze is een tijdritspecialist etc etc, het is en blijft een veredelde amateur.
Veel te laat gereageerd door NL. “We gaan de koers hard maken.”, was het motto vooraf. Doe dat dan daar op die Doushi Road. Waar hadden ze het anders willen doen? Nu kwam bij dat meer nog zelfs een hele zwik gelosten terug, had van Vleuten al te lang in chasse patat gereden, had je na de afdaling nog maar 20 km, had klaarblijkelijk niemand door dat vooraan 1 iemand weg was, en verlies je op 1.15 van een overigens meer dan terechte winnares.
Hou je het op maximaal 8 minuten, stonden er nu 2 op het podium, met een vinger in de neus. Onderschatting, amateuristisch, als je zoveel kwaliteit in huis hebt.

0
harryjohan71 25 juli 2021 om 13:19

@Gerrie Kneetbom Waar is dit op gebaseerd? Als Nederland gaat controleren, is de overtal situatie weg. De kans op 2 rensters op het podium wordt hierdoor eerder kleiner.

0
Gerrie Kneetbom 25 juli 2021 om 18:12

@harryjohan71 Puur op de kwaliteit van de 4 dames is dat gebaseerd. Als ze net een half uur eerder allemaal even redelijk tempo hadden gereden, dan was het bij 8 minuten voorsprong gebleven in de kopgroep ipv 11. Allemaal even 5 a 10 minuten ff normaal tempo, niet volle bak. Daar hebben ze echt genoeg inhoud voor. Misschien Vollering iets langer dan Vos uiteraard. Maar dit was 2 uur wandelen. 11 minuten voorsprong weggeven is absurd.
Tegen het eind van die Doushi Road ging Van Vleuten toch ook zeker 25 km alleen. Toen reden er nog 15 dames in die groep erachter, zo hard ging ze weg. En die had ook nog aan het einde genoeg over om nog een keer weg te rijden voor zilver (goud dacht ze).

0
harryjohan71 25 juli 2021 om 11:43

Iedereen gaat er hier vanuit dat NL altijd een gouden medaille had gewonnen als de ploeg al het werk in de achtervolging had opgeknapt. Dit is echt geen zekerheid. Als sterkste ploeg moet je overal op reageren. Zeker met 4 rensters is dat niet makkelijk. Dat hebben we gisteren ook met de mannen waarbij de grote ploegen nog 5 renners hadden.

0
WernerFranke 25 juli 2021 om 11:47

Er was hier wel een kleiner peloton en de breedte aan de top is bij de vrouwen ook veel smaller.

0
meqadon 25 juli 2021 om 11:50

@werner +1 nederlanders hadden hier veel meer moeten rapen

0
MarkPeeters 25 juli 2021 om 14:43

Je bent natuurlijk nooit 100% zeker.

Wat wel 100% zeker is, is dat je nooit wint en goud haalt als je de koplopers te ver laat uitlopen en nalaat van de achtervolging te organiseren. Ook al ben je veruit het sterkste team met 4 renners uit de top-5 van de wereld.

0
MarkPeeters 25 juli 2021 om 14:44

Maar als je tevreden bent met hoe de koers is verlopen, voor mij geen probleem. Proficiat met het zilver.

0
RLM 25 juli 2021 om 11:44

Ik las gisteren een paar commentaren die zich afvroegen of Greg zijn werk nut had. Wel, vandaag blijkt dus dat het handig kan zijn om iemand te hebben die op kop rijdt.

0
Alfons Haavers 25 juli 2021 om 11:53

Greg hadden ze daar toch nooit mogen opsouperen??? Die kenners toch…

0
Maarten_85 25 juli 2021 om 14:06

Lees mijn commentaren elders onder dit wedstrijdverslag. Sorry, geen zin om het allemaal opnieuw te schrijven.

0
MarkPeeters 25 juli 2021 om 14:45

Het Nederlandse team kon vandaag een Greg (of Tiesj) gebruiken. Dan hadden ze nu goud gehad met Van Vleuten.

0
Lalsacien 25 juli 2021 om 15:08

@Mark kunnen strijden voor goud. Winnaar staat nooit vast van tevoren. Dat vind ik de charme van het wielrennen.

0
RLM 25 juli 2021 om 18:31

@Maarten, eventjes gelezen, en ik ga enkel antwoorden op een klein stukje dat belang heeft bij mijn reactie:

“Zonder Greg zijn werk was de vroege vlucht ook teruggepakt omdat de mannenwielersport veel professioneler is”

20 minuten is al heel wat voor een vroege vlucht, en zonder Greg was dat meer geweest. Voor hetzelfde geval bleven de grote blokken naar elkaar kijken en zat de vroege vlucht opeens op 40 minuten, de koers van vandaag bewijst dat dit kan gebeuren. Dat dit waarschijnlijk niet zou gebeuren klopt, maar het is nog steeds koers. Met het tweede deel (en met de grote meerderheid van uw reacties) ben ik het wel eens. Al zou je ook kunnen stellen dat de mannensport professioneler is dus dat je van vroege vluchters toch meer kan verwachten dan bij de vrouwenkoers.

0
RLM 25 juli 2021 om 18:38

En stukje over Teuns: de selectie werd gemaakt voor de Tour, en het kan goed zijn dat Teuns omwille van de situatie in die Tour dieper ging dan de anderen en dus ook nogal vermoeid was. Teuns “had” er bij kunnen zitten, maar dit was normaal gezien de rol van Remco, en Benoot zal al hebben aangegeven dat hij zeker bereid was volop te knechten, terwijl Teuns misschien wel met zijn hoogvorm in zijn hoofd wat minder op teambelang ging handelen, al is dit speculatie. Dat is alsof je Declerq vervangt met Bagioli voor een klimwedstrijd.

0
Maarten_85 25 juli 2021 om 21:47

Da's lekker! Haal er gewoon één argument uit en doe dan alsof dat mijn enige argument is! Los daarvan is dit wel degelijk een argument dat opgaat. In de vrouwenkoers gebeuren wel vaker compleet onbegrijpelijke (of beter gezegd, oerdomme) dingen die je bij de mannen niet tegenkomt. Misschien wel bij individuele renners, maar zo goed als nooit bij het voltallige peloton. En bij de mannen wordt er wel degelijk tussen de verschillende ploegwagens gecommuniceerd als dat nodig is. Ik vind het ronduit bizar dat de vrouwen dat niet voor elkaar krijgen.

Verder ben ik het niet eens met wat je schrijft over Teuns. Wat betreft vormpeil en bereidheid om voor anderen te werken, moet je in de eerste plaats bij Teuns zelf te rade gaan. Dat is zelfs niet gebeurd. Ook niet toen al lang was gebleken dat we niets gingen zijn met GVA. Dan gaat dat argument niet op. Als je o.b.v. nieuwe informatie je ploeg niet durft om te gooien, dan ben je het niet waard om bondscoach te zijn. Jij bent de baas, niet je renners, en het ploegbelang moet ALTIJD primeren.

Overigens was Evenepoel medekopman. Dat vergeten al zijn criticasters hier. Voor de wedstrijd heb ik daar niemand over horen protesteren. Ook ikzelf vond dat een verdedigbare keuze. Maar dan heb je wel andere renners nodig om van Aert in de finale bij te staan. Dat moet overigens niet per se Teuns zijn. Devenyns kan dat ook, en die had wel net een relatief rustige Tour gereden omdat hij zich steeds over Cavendish ontfermd had. Voor een keer dat zijn goede vriend Alaphilippe niet meereed, had Vanthourenhout altijd van zijn kwaliteiten gebruik moeten maken. Hij en Teuns zijn dan ook de twee renners die er in mijn ogen altijd bij hadden moeten zijn. Zij konden allebei bij van Aert blijven, om het tempo te verzekeren op het eerste deel van de Mikuni Pass (Devenyns) en om over te nemen van de eerste (Teuns). Vansevenant of Stuyven kon onderweg de hand- en spandiensten verrichten en eventueel meegaan in een ontsnapping met andere belangrijke renners in het middendeel van de wedstrijd. Dat was een ploeg geweest met renners die in elke fase van de wedstrijd een volwaardige opdracht hadden kunnen uitvoeren.

Achteraf bekeken heeft Benoot het naar zijn mogelijkheden prima gedaan, waardoor hij voor de rol van Stuyven/Vansevenant ook een terechte keuze kon zijn. Maar hij was niet in staat geweest om het werk van een Teuns of Devenyns te doen. Of het was in elk geval een te grote gok geweest om hem in die rol mee te nemen.

Nou ja, nu nam Vanthourenhout zelfs helemaal niemand in die rol mee. Ik kan daar met mijn hoofd echt niet bij.

0
Alfons Haavers 25 juli 2021 om 22:23

Denk dat Teuns of Devenyns ook weg waren geweest op het moment dat Pogi met zijn aanval het uitgedunde peloton deed exploderen.

Daarna bleef het volop koers vooraan tussen de beste (waar WvA bij hoorde). Daar hadden volgens mij noch Devenys noch Teuns bij gezeten, en nadien is geen enkele renner nog teruggekeerd naar de kopgroep. Netto had dat niks uitgemaakt voor het koersverloop mijns inziens.

Enige dat had uitgehaald was een super Evenepoel (was hij niet) die mee was met de besten (niemand had trouwens landgenoten bij zich) om daarna mee te helpen controleren voor een sprint of een counter van WvA zelf i.p.v. alles bijeen te proberen houden.

Net als vorig jaar op het WK leek zilver mij ook gewoon het maximaal haalbare. Als alles goed viel kon goud misschien, maar je moet ook durven zeggen dat Wout bergop op zijn limiet zat en dan is het vanuit een verdedigende positie nooit makkelijk om nog te winnen. In die zin had ik het gevoel dat Pogacar eigenlijk meer kansen op winst heeft laten liggen.

Nu kunnen we wel de schuld steken op Evenepoel, de andere Belgen of de bondscoach, maar ondanks een fantastische koers is van Aert gewoon op waarde geklopt. Als je eraf moet in de klim weet je dat het een moeilijke situatie wordt. Carapaz (maar ook Alaphilippe vorig jaar in Imola) kon zelf wel aanvallend het verschil maken en dan heb je altijd meer winstkansen dan als je in de verdediging afhankelijk bent van anderen.

0
Maarten_85 26 juli 2021 om 15:04

Van Aert heeft geen zilver omdat hij er bergop af werd gereden, Alfons. En voor de rest kan een Devenyns zeker drie kilometer tempo maken, hoor. Die renner wordt toch erg onderschat. En Teuns heeft in de Tour bewezen dat hij op zijn dag beter klimt dan Woods en nog een paar anderen in die kopgroep. Bij zijn overwinning reed hij het grootste stuk van de twee slotklimmen solo. De laatste die hij inhaalde, was precies die Woods. Als je hem dan een drietal kilometer in het wiel zet en Devenyns dat gat naar Pogacar tot vijftien seconden beperkt laat houden i.p.v. van Aert, dan was Teuns gewoon met de besten mee boven gekomen. Eventueel bij Yates en co, maar dan kon hij dus ook nog terugkomen.

0
boody 25 juli 2021 om 11:56

Wat een tactische meesterzet van Anna Kiesenhofer. Indrukwekkend voorbeeld van hoe je als een kleine David de reus Goliath kunt verslaan. Zeer verdiende overwinning. Het is haar gegund.

0
boody 25 juli 2021 om 11:57

Wat een tactische meesterzet en wat een onvergetelijke overwinning op een overmacht die vooraf onverslaanbaar leek.

0
Lalsacien 25 juli 2021 om 12:19

Inderdaad, tactisch klopte het bij Oostenrijk al moet je nog wel de benen hebben. Alle andere landen (en de doorgave van de tijdsverschillen) mogen zich achter de oren krabben.

0
Ted de la course 25 juli 2021 om 12:31

Hoe kun je nu niet door hebben dat er nog een renster voorop rijdt..? Dan heb je toch met z’n vieren de hele koers gewoon zitten slapen? En als wij op tv en elk liveblog de tijdsverschillen kunnen zien, dan moet een bondscoach dat toch ook weten? Of is er in Japan geen internet? Of de organisatie nu wel of niet haar werk heeft gedaan, het is gewoon een grote blamage dit. Het Nederlandse team zou met het schaamrood op hun kaken moeten zitten, de bondscoach voorop!

0
girardengo 25 juli 2021 om 13:11

Als we de lijn recht door trekken naar morgen wordt mijn fiducie er niet groter op;-)

0
markextrae 25 juli 2021 om 13:30

Raar verhaal. Vergeet niet dat dit een olympische rit was.

De rensters halen toch drinken, en gelletje of laten zich terug zakken naar de volg wagen tijdens de race?

Wat is de functie van een bondscoach Dan? Dan zeg je toch tegen de knecht: 4 man voorop, gat wordt groter, gas geven?

Dit valt niet goed te praten met: slechte communicatie. Als je niks hoort ga je toch verhaal halen?

0
Maarten_85 25 juli 2021 om 14:09

Of een telefoontje doen

0
doeme80 25 juli 2021 om 13:41

Na 12 Hockeymannen nu dit weer. De hitte of waar komen die cognitieve Nederlandse problemen vandaan?
Slaan een mal figuur..

0
Schollekop 25 juli 2021 om 13:54

Leuk dat weer eens een ander dan een Nederlandse heeft gewonnen. Heeft gestreden met een leeuwenhart en daarom volkomen verdient gewonnen.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone