Olympisch mountainbike-parcours op de schop gegaan: “Puck Pieterse maakt heel goede kans”
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
dinsdag 4 juni 2024 om 12:40

Olympisch mountainbike-parcours op de schop gegaan: “Puck Pieterse maakt heel goede kans”

Interview Nationale bonden kregen afgelopen week de kans om nog één keer het mountainbike-parcours op de Olympische Spelen te bekijken. Mountainbike-bondscoach Gerben de Knegt trok met een brede selectie naar Elancourt en dat was maar goed ook: sinds het Test-Event in september is er veel veranderd aan het parcours. “Dit parcours ligt Puck Pieterse echt heel goed”, zegt hij.

Na het Test-Event konden alle bondscoaches na overleg met hun mountainbikers, feedback geven aan de bouwers van het olympisch parcours in Elancourt. Dat hiermee iets gedaan was, bleek vrijwel meteen. Het regende tijdens de twee testdagen en in september bleek nog dat de ondergrond leek op een beetje Limburgs klei. Als het zou regenen, zou die ondergrond spekglad zijn. “Maar gelukkig hadden ze het geprepareerd met grind. Daardoor is het nu echt regenproof”, vindt De Knegt. Hij was blij dat hij was afgereisd, samen met onder anderen toptalent Puck Pieterse.

Diezelfde Pieterse staat erom bekend dat ze haar parcoursverkenningen – die ze doet met een GoPro – online zet op YouTube. Dat deed ze ook voorafgaand aan het Test-Event eind september 2023. Dat gebruiken we als leidraad in dit artikel. Een heikel punt volgens De Knegt, was destijds de start. Kort daarop volgde een terugdraaiende U-bocht met hoogteverschil en grind. “Daar hebben ze niets aan veranderd. Volgens de bouwers is het prima te doen met een startveld van 37 deelnemers. De eerste klim is nu duidelijk verbreed ten opzichte van december, dat is fijn.”

Gevaarlijke punten zijn aangepakt
Daardoor zijn de eerste 500 meter op een brede baan, in plaats van de eerste 300 meter in september. “Bovenop de heuvel had je uitzicht op de Eiffeltoren. Daarna volgde vorig jaar een grote drop (die Pieterse in de video neemt via de plank, red.). Daar was toen nog geen landing, maar dat hebben ze nu wel mooi gemaakt. Het enige gevaar wat daar nu nog is, is dat het open is. Als het hard waait, moet je een beetje rekening houden met de wind. Maar dat hebben ze daar nu echt mooi aangelegd. Het is nu meer zaak dat je vertrouwen krijgt in het rijden op het grind.”

Aan het einde van de ronde zat ook een heel grote gapjump, zoals dat zo mooi heet. “Dat gat wat daar lag, hebben ze nu helemaal opgevuld”, legt De Knegt uit. “Eigenlijk is het geen gapjump meer. Het is nog steeds een sprong met een landing, maar daar tussenin zit nu ook gewoon ondergrond. Visueel maakt dat het zeker een stuk makkelijker. Er was en is nog steeds een landingsbultje. En als je niet ver genoeg sprint, knal je daar nu nog steeds boven. Dat noemen ze casen. Nu kun je dus ook voor rollen kiezen, in plaats van alleen maar te kunnen springen.”

Puck Pieterse in actie – foto: Cor Vos (archief)

“Het blijft een rottig ding, maar het gevaar is nu wel minder groot”, vindt de bondscoach. “En het is zo’n 500 meter voor de finish. Dit is een punt in de wedstrijd dat het verschil kan maken. Je draait na die sprong met veel snelheid een brug op. Daarna kom je op een stukje wat je ook veel ziet in een veldritparcours (Pieterse vergelijkt het in haar video met de cross in Asper-Gavere, red.). Singletrack, dus ook moeilijk inhalen. Eigenlijk is het zo dat die uitmondt op de finish. Heel veel ruimte om in te halen is er in die fase van het parcours niet, net dat maakt het supermoeilijk.”

Ambities met Pieterse en Terpstra
De Knegt is blij met de aanpassingen en ziet daardoor kansen voor zijn twee mountainbikers in Parijs: Anne Terpstra en dus Puck Pieterse. “Het is wel een apart parcours, dat qua lay-out vergelijkbaar is met andere gemaakte parcoursen. Misschien lijkt het nog wel het meeste op het parcours dat we hadden in Tokio, tijdens de Olympische Spelen van 2021 (uitgesteld door corona, red.). Het grootste verschil is dus dat er nu bijna overal gravel ligt. Je moet daarop echt een goed gevoel hebben, zoals je dat in de cross ook moet hebben tijdens bijvoorbeeld modder-parcours.”

Pieterse won als debutant vorig jaar meteen de Wereldbeker en vorige maand verlengde ze haar Europese titel. “Ook nu is Puck een serieuze kandidaat voor een olympische medaille. Maar daar komen er – zeker bij de vrouwen – echt heel veel voor in aanmerking. Zo voelt ze dat zelf ook. Alleen ligt dit parcours haar echt heel erg goed. Het laatste jaar is ze ook veranderd. Niet in haar doen en laten, want ze is en blijft de authentieke Puck. Maar ze leeft wel naar haar stand. Puck weet dat ze meedoet voor podia en winst. En dus ook voor goud op de Olympische Spelen.”

Terpstra wint de Wereldbeker in Vallnord, 2022 – foto: Bartek Wolinski/Red Bull Content Pool

“Maar ook voor Anne Terpstra lonkt er iets moois”, gaat De Knegt verder. “Stiekem is zij ook iemand voor de medailles. Ze heeft de laatste jaren verschillende Wereldbekers gewonnen en ook op podia gestaan. Zoiets kan zo maar, ik geloof daar wel in. Anne zal moeten profiteren van het feit dat ze niet de topfavoriet is en dat ze een superdag nodig heeft om te excelleren. Die rol kan Anne heel erg goed invullen, want ze heeft er genoeg geduld voor. Ze heeft veel olympische ervaring, ze kan heel relaxed naar de Spelen toewerken en ze heeft niets te verliezen. Ik zie dat goed komen.”

RIDE Magazine
3 Reacties
03-06-2024 09:46
Ik vind Gerben het prima doen als bondscoach. Gewoon een duidelijk verhaal, geen poespas eromheen. En hij heeft natuurlijk goud in handen om mee te kunnen werken in de offroad-disciplines.
03-06-2024 23:18
Na het testevenement vorig jaar was Puck Pieterse absoluut niet tevreden: het parcours lag haar totaal niet. Het is te hopen dat door deze veranderingen het parcours wat aanvaardbaarder wordt voor Puck.
05-06-2024 12:43
Ik weet het niet met de Knegt. Heeft in Japan toch in zelfde mate gefaald als die dames DS of hoe die functie heet bij Nationale teams.
Nemen ze mensen met coureurverleden hebben ze nog geen sjoege v specifieke zaken!
Planken zijn een zeldzaamheid.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine