‘Olav Kooij verlaat Jumbo-Visma na 2023, Tosh Van der Sande blijft’
Olav Kooij vertrekt na dit seizoen bij Jumbo-Visma. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Volgens de Belgische krant jagen Team DSM en ‘enkele Franse ploegen’ op de handtekening van de sprinter. Tosh Van der Sande zou zijn contract bij Jumbo-Visma wel met twee jaar hebben verlengd.
Kooij wil graag zijn debuut maken in de Tour de France, maar krijgt daar bij Jumbo-Visma momenteel niet de kans voor. Het team trekt elk jaar naar de Franse rittenkoers met klassementsambities. De 21-jarige Kooij, die nog nooit een grote ronde reed, heeft dit seizoen ook de Giro d’Italia en Vuelta a España niet op zijn programma. Hij reed dit voorjaar wel Parijs-Nice, waar hij een etappe wist te winnen. Kooij maakte in februari 2021 de overstap vanuit de opleidingsploeg van Jumbo-Visma.
Van der Sande rijdt sinds 2022 voor Jumbo-Visma. Hij kwam toen over van Lotto Soudal. De 32-jarige Belg wordt vooral ingezet als helper tijdens zowel de heuvel- als kasseiklassiekers.
Veel Nederlandse jeugdige sprinters zullen nu wel twee keer nadenken om in zee te gaan met jumbo.
En ik zie voor jumbo in dit geval ook geen win win situatie. Het is natuurlijk wel hartstikke mooi dat ze iemand de kans geven in het peloton om door te stromen naar de profs maar als die persoon niet inzet op de manier zoals hij dat wil kost het voor jumbo toch alleen maar tijd en geld???
Er wordt dik geïnvesteerd in de jongere renners, Zeeland had het afgelopen ploegpresentatie zelfs over zoiets als Project Kooij dus er is de ambitie ook vanuit de ploeg. Als een renner dat anders ziet is dat zijn goed recht. Een renner van dit kaliber wegjagen doet de ploeg sowieso niet.
Het is een gouden tijd voor Nederlandse wielrennen. Ik heb letterlijk geen idee hoeveel wereldkampioenschappen ik de afgelopen tien jaar gewonnen heb zien worden in de verschillende disciplines. Ze winnen zoveel dat je er bijna blasé van zou worden als Nederlandse wielerliefhebber. Zelfs de meest prestigieuze gravelrace is door een Nederlander gewonnen.
Het is al een enorme blunder dat Team Oranje geen baan en off-road tak heeft en pas veel te laat (en overduidelijk tegen heug en meug) in het vrouwenwielrennen gestapt is, maar als je jezelf in het wegwielrennen bij de mannen dan ook nog eens obsessief gaat richten op klassementen dan maakt je gewoon op een belabberde manier gebruik van de talentenpoel waar je het gemakkelijkst toegang tot hebt.
Dat is een karrenvracht aan positieve publiciteit in je thuismarkt die je op tafel laat liggen. Is verder hun goed recht, maar of het verstandig is...
Het beloofde een geduchte tegenstander voor De Lie. Een beetje zelfde type.
Maar ik denk dat hij bij een andere ploeg (met minder 'middelen') niet zo goed zal zijn.
Welke ploeg is dat dan wel? Tja, lastig. Quick-Step doet nu een beetje hetzelfde. Ineos is op meerdere paarden gaan wedden wat ze een stuk leuker maakt, maar ze winnen wel minder. UAE is een beetje het Chelsea van het wielrennen en Bora wint te weinig.
Njah, misschien heb je nog wel gelijk ook, maar Olav zou alleen passen als hij klassiekers kan/gaat winnen.