Oekraïner Budyak test positief in Ronde van de Toekomst

zaterdag 17 oktober 2015 om 15:24

Anatoliy Budyak hangt mogelijk een dopingschorsing boven het hoofd. De 20-jarige Oekraïner (ISD Continental) testte na de zesde etappe van de Ronde van de Toekomst positief op het middel mesocarb, dat tot de groep van amfetamine-achtigen behoort. Dat blijkt uit een document op de website van de UCI.


Budyak werd twee maanden geleden in de Ronde van de Toekomst veertiende in het eindklassement. Daarnaast werd hij dit seizoen tweede in het jongerenklassement van de Ronde van Portugal.

Ook Fernando Augusto Finkler liep tegen de lamp. Bij de 19-jarige Braziliaan werden na de tweede etappe van de Tour de Rio (2.2), waar hij uiteindelijk het jongerenklassement won, sporen van het middel clostebol aangetroffen.

Dit artikel delen:

13 Reacties

Purito 17 oktober 2015 om 15:34

Nee niet Budyak :(

billi 17 oktober 2015 om 15:57

jonge renners :(
begrijp het niet, leren ze het dan nooit (ps: als het bewust genomen is)

als het renners op retour betreft kan ik me het enigsinds voorstellen, maar zeker niet goedkeuren, maar zulke jonge renners

Purito 17 oktober 2015 om 16:02

@billi
Er heerst in bepaalde landen ook gewoon een andere mentaliteit t.o.v. dit soort dingen. En daarnaast is het behoorlijk naïef om te denken dat jonge sporters nooit aan de verboden snoepjes zitten.

De druk om te presteren zal er altijd blijven, en is de laatste 20 jaar alleen maar groter geworden. Daar horen excessen bij.

billi 17 oktober 2015 om 16:18

ik weet t, maar is geen goede tendens …

weten het ook nog niet goed te verdoezelen, vrees dat het dopingprobleem groter is dan over het algemeen wordt aangenomen, hopelijk zit ik er naast, veel nieuwe tests door onafhankelijke instanties zullen het uitwijzen

Kelder is de Man 17 oktober 2015 om 16:31

Purito..
Wat betreft die andere mentaliteit in bepaalde landen, heb je het dan over de laatste paar jaar met bv de astanaatjes? Want in de jaren ervoor kwamen de spuiters en slikkers uit alle windstreken.

Jeff®ey 17 oktober 2015 om 16:32

Het nieuwe wielrennen ;)

Purito 17 oktober 2015 om 17:23

@Kelder is de Man
Natuurlijk komen de slikkers uit alle windstreken. Maar het probleem zal in Oost-Europa wel iets groter zijn, bijvoorbeeld. Collectieve dopingprogramma’s bij de jeugd zijn daar niet geheel vreemd, en ik wil wel best geloven dat dat een pak minder is in landen als Nederland en België.

Maar misschien is het overal wel even smerig.

Kelder is de Man 17 oktober 2015 om 17:27

Purito..
Ben het wel met je eens hoor, maar dat is puur afgaand op een gevoel en wat recentelijke berichten.

123poetertjes 17 oktober 2015 om 18:18

He, zonde. Anaboliy reed erg sterk in de belofteronde van Portugal en had hem wel een mooie toekomst toegeschreven.

Maar misschien heeft hij er nog wel jaren profijt van en is een Zakarinnetje niet uit te sluiten.

Ideefiks 17 oktober 2015 om 18:26

Vergis ik me of is de eerste schorsingstermijn nu vier jaar ? Ik dacht dat dat dit jaar was ingevoerd.
Veel liever zie ik nog meteen definitieve uitsluiting voor dit soort valsspelers, maar vier jaar is in elk geval een serieuze periode.

Coldeportes 17 oktober 2015 om 21:56

Natuurlijk gewoon 'vergiftigd' door de Russische concurrentie ;)

KeesD 18 oktober 2015 om 08:59

Mesocarb en clostebol…
Nog nooit van gehoord.
Misschien ben ik wel heel naief maar kan je na een bezoekje aan de DA of kruitvak voor een ‘onschuldig’ neusspaytje tegen de verkoudheid ook al een middel in huis halen dat op de (zeer grote) dopinglijst staat?
Of zijn het echt allemaal gevalletjes bewust smokkelen?

dikkechaap 18 oktober 2015 om 09:22

KeesD
Die kans is heel klein, maar er bestaan natuurlijk vervuilde producten.
Als wielrenner neem je daarom alleen gegarandeerd schone producten, als je je beroep serieus neemt tenminste.
Mocht het alsnog mis gaan, kun je het betreffende product als bewijs aanvoeren, en vaak strafvermindering krijgen.