Nys, Haverdings en Bentveld winnen jeugdcrossen in Herentals

woensdag 5 januari 2022 om 14:10
Nys, Haverdings en Bentveld winnen jeugdcrossen in Herentals

foto: Cor Vos

Thibau Nys heeft de X2O Trofee Herentals voor beloften op zijn naam geschreven. Bij de junioren mannen ging de overwinning naar David Haverdings, de zege bij de junioren vrouwen was voor Leonie Bentveld. 

Nys wist af te rekenen met zijn ploeggenoot Pim Ronhaar. Ronhaar had de beste start, maar nadat Nys bij hem was aangesloten, kwam de Nederlander op een zeker moment vast te zitten in de modder. Daarna reed Nys overtuigend naar de eerste plaats.

Uiteindelijk eindigde Ronhaar op 42 seconden als tweede, Victor Van De Putte werd op meer dan anderhalve minuut derde. Met zijn zege in Herentals zorgde Nys voor een hattrick. De Belg won hiervoor namelijk ook al de Azencross in Loenhout en de GP Sven Nys, en komt zodoende sterk terug van een mindere periode.

“Waarom ik nu plots begin te winnen? Geen idee! Ik heb het zelfvertrouwen teruggevonden en mij eens goed kwaad gemaakt. En dat heeft gewerkt blijkbaar. Ik denk echt dat ik vertrokken ben”, reageerde Nys na afloop op de vraag waarom het opeens zoveel beter loopt dan eerder in het seizoen.

Bij de junioren mannen was er een internationaal podium. David Haverdings stond, zoals zovaak deze winter, op het hoogste schavotje en werd vergezeld door de Amerikaan Jack Springer en de Canadees Ian Ackert. De twee Noord-Amerikanen konden Haverdings tot twee ronden voor het einde volgen, maar moesten passen toen de Nederlander doortrok op de zogenoemde skiberg.

De eerste koers van de dag in Herentals werd gewonnen Leonie Bentveld. Zij was de beste bij de junioren vrouwen. Ondanks een valpartij in de eerste ronde, wist Bentveld haar landgenote Mirre Knaven af te houden. De Tsjechische Julia Kopecky vervolledigde de top-drie.

flag-be X2O Trofee Herentals
Uitslag beloften
flag-be 1. Thibau Nys
flag-nl 2. Pim Ronhaar
flag-be 3. Victor Van De Putte

Dit artikel delen:

11 Reacties

thomasjaarsma 5 januari 2022 om 14:44

Matig deelnemersveld bij de beloften, geen vandeputte, hendrixs, Mason, kamp, michiels

11 na 11 5 januari 2022 om 15:00

Je bedoelt Michels vermoed ik.
Met de wereldkampioen aan de start heb je wel een referentiekader denk ik.

De Cabybara van de Conradkade 5 januari 2022 om 14:54

Knap toch van kleine Nys.

thomasjaarsma 5 januari 2022 om 14:57

Ik vind dat er wel wat meer aandacht aan de beloften en junioren mag. Soms is er een wereldbeker maar helemaal niks op wielerflits. Het hoeft geen uitgebreid verslag te zijn maar gewoon iets zou fijn zijn, ik zal ook niet de enige zijn denk ik

klimmer999 5 januari 2022 om 15:39

Haverdings blijft maar winnen.

Arie den Blanken 5 januari 2022 om 18:20

Als er een aparte beloftenwedstrijd is zou voor mij die als laatste koers voor de mannenprofs zijn en die dan rechtstreeks uitzenden i.p.v. de vrouwen

Oblomov 5 januari 2022 om 18:49

Doe niet zo dom. Die zijn nooit live uitgezonden, alleen op WK’s.

Dankzij de vrouwen heeft het veldrijden de uitzendtijd kunnen verdubbelen, waardoor er ondanks een teruglopende publieke belangstelling sinds de hoogtijdagen van Nys vs Wellens toch evenveel sponsorwaarde geboden kan worden.

Martijn Arensman 5 januari 2022 om 20:24

Arie, ben jij vrouwenhater of zo?

Dit is de zoveelste keer dat ik jou negatief zie uitlaten over de wedstrijden van vrouwen.

bellevue 5 januari 2022 om 21:12

Omdat hij liever beloften mannen ziet dan elite vrouwen laat hij zich negatief uit over de wedstrijden van vrouwen? En is hij bij uitbreiding misschien zelfs vrouwenhater?

Jouw denken is nogal krom Martijn.

Murcia 5 januari 2022 om 21:25

Gezien Arie zijn constante stroom aan berichten over de minderwaardigheid van de dames cross en sportende vrouwen in het algemeen kan ik wel met Martijn zijn redenering mee gaan. Als hij werkelijk de voormalig veldrijder van eind jaren zeventig, begin jaren tachtig is lijkt het mij vooral een generatie dingetje en iedereen heeft recht op zijn of haar mening maar een weerwoord of deze vraag van Martijn mag dan ook.

Draadband 6 januari 2022 om 00:05

Volgens mij is Arie den Blanken een humorist. Dat sommigen hier zijn humor niet delen, ach, dat is zijn/haar probleem toch niet ?

Headlines

Materiaalzone

Populair