‘Noorse oliemaatschappij wil Tour-start 2022 binnenhalen’

‘Noorse oliemaatschappij wil Tour-start 2022 binnenhalen’
dinsdag 25 juli 2017 om 19:24

Een Grand Départ in Noorwegen. Volgens het Noorse medium ProCycling behoort het tot de mogelijkheden. Oliemaatschappij Statoil viert in 2022 haar vijftigste verjaardag en dat wil het bedrijf graag vieren met het binnenhalen van de Tour de France. Statoil is opgericht in Stavanger, de plek waar Alexander Kristoff is geboren.

De oliemaatschappij zou een groot deel van het Grand Départ willen sponsoren. Het bedrijf is al sinds 2013 betrokken als hoofdsponsor van de Arctic Race of Norway, een koers die – net als de Tour de France – onder de hoede van de ASO valt. “Het zou geweldig zijn voor Noorwegen”, vertelt Stein Ørn, de stiefvader van Kristoff en als arts verbonden aan de Noorse wieler- en olympische bond. “De eerste dag van de Tour trekt net zo veel aandacht als de gehele wereldkampioenschappen. Wanneer je spreekt over meerdere dagen en de diverse Noorse steden erin kan betrekken, is er een enorme kans voor ons.”

Het Noorse medium meldt dat Statoil op korte termijn gaat praten met een delegatie vertegenwoordigers uit Oslo, om over de samenwerking te sparren. Het zou gaan om drie etappes. Ook Harald Tiedemann Hansen, voorzitter van de Noorse bond, ziet het plan helemaal zitten. “Het zou een heel mooie mogelijkheid zijn. We zullen een actieve rol spelen om het Grand Départ naar ons toe te halen.” Het Noorse Bergen is dit jaar gastheer van het WK Wielrennen.

Dit artikel delen:

20 Reacties

achtpuntzes 25 juli 2017 om 19:35

nog meer olie-bemoeienis in de wielrennerij. :(

daarvan afgezien lijkt me een Tourstart in Noorwegen wel cool. mooie plaatjes in ieder geval. :)

tvm 25 juli 2017 om 20:20

Noorwegen met een schoon imago. Maar toch echt olie aan de handen. Ste hypocrieten daar. En het volk wil het voor zoete koek aannemen.

t731 25 juli 2017 om 20:22

Buiten het probleem dat dit oplevert qua verplaatsingen zie ik dit wel zitten. Echt een prachtig land om te wielrennen. Wat mij betreft organiseren ze er de hele tour, dan zijn we ook van de Fransen af, hebben we nóg mooiere natuur en parcoursen, en kan Wellens ook meedoen.

xistnc 25 juli 2017 om 20:25

Die Stein Ørn heeft wel veel petten op zeg. Schoonvader van Kristoff, arts bij de bond en ook nog medium. Druk baasje.

Stavanger viel me wat tegen toen ik er was, wat allicht ook met het weer te maken had. Een Grand Depart aldaar zal dan vermoedelijk uitkomen bij een opzet zoals in de Giro, dus inclusief een reisdag op de eerste maandag en eventueel een eerste etappe op vrijdag.

t731 25 juli 2017 om 20:29

@ tvm

Noorwegen heeft óók heel veel duurzame energiebronnen- in het bijzonder hun waterkracht. En olie is minder vervuilend dan kolen. En qua mensenrechten zit het wel goed in Noorwegen: wat dat betreft is het een uitzondering onder de olielanden.

Ze hebben met hun oliegelden goed omgesprongen ipv het uit te geven aan een onhoudbaar sociaal stelsel en ze hebben goed ingespeeld op het effect van al hun olie-exports op hun valutawaarde, waardoor de rest van hun industrie niet zwaar beschadigd is.

Dus hoezo onterecht een goed imago? Een voorbeeld voor letterlijk elk ander land met natuurlijke grondstoffen, en dan nog zijn ze duurzamer dan de meeste landen zonder.

hazewinkel 25 juli 2017 om 20:44

Wielrennen zou er goed aan doen voorloper te zijn van een groene sport, ze zijn met het fietsen immers al een goed eind op weg. Een samenwerking met een bedrijf als Tesla voor de tourkaravaan zou daar een mooi vervolg op zijn. Ook een stuk fijner voor de renners dan de fijnstof die nu wordt geproduceert door de auto’s en motoren in het peloton.

Statoil is misschien een sociaal aanvaardbaar bedrijf, het draagt niet of nauwelijks bij aan een groenere wereld. Dat olie beter is dan kolen staat vast, dat het desaltalniettemin slecht is evenzo. Ik ben dus geen fan.

Don Hamstre 25 juli 2017 om 20:50

@t731

Je haalt me de woorden uit de mond.

Grootste voordeel van een start in Noorwegen is dat het waarschijnlijk zal regenen en het aan de kust nog wel eens wil waaien, dus waarschijnlijk geen saaie openingsetappes. En qua natuurshots kan de regie zich ook weer uitleven. :)

Gebruikersnaam 25 juli 2017 om 20:56

Hou toch eens op met die onzin.

GreenDay 25 juli 2017 om 23:20

De Ronde van Frankrijk die start in Noorwegen; lekker duurzaam ook weer. Maar wat kan het dat oliebedrijf schelen ;). Wat is het volgende: starten in Bangladesh? Als we het over energievoorziening hebben: Noorwegen is vooral heel sterk in PR-praatjes. Mensen hemelen Scandinavië altijd op; alles is goed en alles is prachtig. Dat klopt vaak maar niet altijd. Noorwegen speelt op dat vlak een dubieus spelletje in Noordpoolgebied. Waarom zou de Tour trouwens rekening houden met het vijftig jaar oud worden van een welbepaald bedrijf? Slecht idee.

Ik zie het wielrennen ook als een potentiële voortrekker van groene sportbeleving. Niet elektrische auto's, noch treinen maar de fiets gaat deze wereld redden. Daarom hou ik ook van initiatieven zoals MTN-Qhubeka. Heel Afrika moet de fiets op; net zoals we de meesten hier ook terug dat vehikel op moeten krijgen.

Wheely 25 juli 2017 om 23:39

Dat wordt natuurlijk een sprintrit op de maat van Kristoff of Hagen, maar drie keer raden wie ze dan klopt.

Jungle Man 26 juli 2017 om 04:46

En begint de arctic race of norway dan in frankrijk. Daar gaan we weer met die flauwekul

ddijkers 26 juli 2017 om 07:00

Prima plan. Hopelijk maken ze dan gebruik van de mogelijkheden om een afwisselend parcours te maken door de mooie landschappen. Niet enkel een proloog en sprintetappe. Daarmee wordt Noorwegen als land tekort gedaan.

doeme80 26 juli 2017 om 07:11

Met het veer naar Utoya, bezoekje aan het Breivik-memorial!

arjando.ooms 26 juli 2017 om 07:58

Off: Waarom rijden de teamauto’s eigenlijk nog niet volledig elektrisch? Etappes vallen prima binnen het bereik van de accu en het is mooie reclame als automerk omdat je auto toch regelmatig in beeld komt. Wellicht zijn de verplaatsingen tussen de koersen te lang?

On: Prima idee om om het jaar in een ander land te starten. Met de huidige mogelijkheden van transport prima om wat verder van huis te kijken dan de buurlanden. Beetje avontuur en vernieuwing en andere fondsen aanboren. Zolang het belang van de renners maar niet uit het oog verloren wordt.

Marathonman 26 juli 2017 om 08:18

Een tijdje geleden werd er ook gesproken over een nieuwe Noorse WT-ploeg en een mogelijk geinteresseerde geldschieter voor de ploeg van Hushovd. Zou dit die sponsor kunnen zijn?

escapados 26 juli 2017 om 08:38

@GreenDay In Nederland zijn er genoeg mensen die ons geliefde vehikel gebruiken. Ik was laatst een weekend in Southampton en heb daar welgeteld 1 fietser gezien. In de landen om ons heen valt nog wel een grote slag te slaan op dit gebied.

nederbelg 26 juli 2017 om 10:25

Off:
@Hazewinkel
Goed onderbouwde reactie!
De huidige Tourkaravaan is natuurlijk een aberratie, een rondreizend CO²-circus
@GreenDay
"Niet elektrische auto's, noch treinen maar de fiets gaat deze wereld redden." Hmm, de realiteit toont ons dat de babyboomers massaal overschakelen naar… elektrische fietsen.
Kinderen blijken ook almaar minder zelf te willen trappen. Recent was er een bericht over de verhuur van go-carts aan de Belgische kust: voor het eerst worden er meer elektrische go-carts verhuurd dan reguliere… een kwalijke evolutie
On:
Noorwegen vind ik een brug te ver. Bouw dan als alternatief een Ronde van Noord-Europa uit, als je nog een plekje vindt op de overvolle kalender. Maar ga met de TdF van start binnen een straal van 250 km van de Franse grens.

Sunrider 26 juli 2017 om 10:33

Dat wordt vast weer een valse start met regen en kou.

Thailand 26 juli 2017 om 10:44

Waar een plan van een Noorse wielerfan toe kan leiden, een discussie of het wielrennen wel/niet een voorvechter zou moeten zijn voor een groenere wereld. Wat mij betreft heeft dat niets met elkaar te maken, laten we sport aub gewoon sport houden zonder politiek gevoelige onderwerpen daarin te betrekken.

On topic, leuk idee! De noren hebben met Kristoff en Boasson hagen als uithangborden een goede generatie renners, wat ongetwijfeld voor meer interesse voor wielrennen zal zorgen in Noorwegen. Nederland, Belgie, Engeland en Duitsland zijn recent al aan de beurt geweest, dus waarom niet Noorwegen. Als de Vuelta kan starten in Drenthe ( ongeveer 1400 km van Spanje), kan de Tour ook wel starten in Noorwegen (ongeveer 1400 km van Frankrijk).

nederbelg 26 juli 2017 om 11:51

De reacties hebben mij overtuigd, ik zit volledig fout met mijn hang naar traditie.
We moeten nieuwe markten aanboren, nieuwe scenario’s voor de toekomst exploreren.
Vandaar mijn voorstel om vanaf 2018 (het ijzer smeden terwijl het heet is!) met een uitwisselingssysteem te werken. De Tour wordt dan integraal in Italië verreden, de Giro integraal in Frankrijk. Kunnen we meteen kijken of de Tour er minder saai op wordt.
Of, als we echt all the way gaan: de Tour in Italië, de Giro in Spanje en de Vuelta in Frankrijk.
Als projectmanager is “tradition killer” Wouter Vandenhaute natuurlijk de geknipte figuur. Hij heeft alvast mijn volledige steun! Sluit jullie aan bij dit pan-Europese GT-uitwisselingsproject (waarvoor ongetwijfeld Europese subsidiëring valt binnen te halen). En durf verder denken: De Amstel Gold Race in Quebec? Cadel Evans Great Ocean Race in Wevelgem (extra Commonwealth toeristen naar de Westhoek!), Rund um den Finanzplaz rond het Victoria Square in Montréal? Durf out of the box denken!

Headlines

Materiaalzone

Populair