Nog eens tekort van 184.000 euro op Grand Départ Utrecht

Nog eens tekort van 184.000 euro op Grand Départ Utrecht

foto: Nick Doup/WielerFlits

dinsdag 24 januari 2017 om 16:15

De start van de Tour de France in 2015 gaat de gemeente Utrecht nog eens 184.000 euro kosten. Dit tekort komt bovenop het tekort van 400.000 euro van een jaar geleden, meldt het Algemeen Dagblad.

Tekort van bijna zes ton
De tegenvaller vloeit voort uit de geboekte hotelkamers van de ASO (45.000 euro), nagekomen kosten voor verzekeringen, de website en verwijderde fietsen tijdens de Tour-start (42.000 euro), ingecalculeerde bijdragen van derden die te hoog waren aangeslagen (65.000 euro) en tekorten die zijn gemaakt door de inmiddels opgeheven Stichting Utrecht 2015 en nu zijn overgeheveld naar de gemeente (32.000 euro). Samen met het tekort van vorig jaar, komen de extra kosten voor het Grand Départ Utrecht de gemeente op een kleine zes ton (584.000 euro) uit.

Start Vuelta a España
Utrecht is echter alweer bezig met het volgende grote evenement naar de Domstad te halen. De start van de Vuelta a España 2020 moet namelijk in Utrecht plaatsvinden. Wethouder Jeroen Kreijkamp weet niet of het nieuwe tekort gevolgen heeft voor dat plan. “,Ik stel in ieder geval voor om voor de begroting van de Vuelta wat meer posten onvoorziene kosten of tegenvallers in te calculeren dan we bij de Tour de France hebben gedaan.’’

Dit artikel delen:

11 Reacties

HoofdIsVrij 24 januari 2017 om 16:23

Mooi man, een tekort van een half miljoen hebben en dan komen met: “Ik stel in ieder geval voor om voor de begroting van de Vuelta wat meer posten onvoorziene kosten of tegenvallers in te calculeren dan we bij de Tour de France hebben gedaan.”

Skedel 24 januari 2017 om 16:27

Achja, 45.000 hotelkosten..
Hebben ze daar een wijk gehuurd voor een weekendje of hoe anders kom je aan zulke hoge kosten?

Chaba 24 januari 2017 om 16:35

Maar het was wel een mooi feest!

Kingstown 24 januari 2017 om 16:46

Positief begroten. Je verwacht het niet. De grootheidswaanzin druipt er vanaf. Ongelooflijk dat zulke projecten en mensen goedkeuring blijven krijgen.

MrSjaakBraak 24 januari 2017 om 17:22

@ Kingstown, hoezo? Door alle extra verkopen die de horeca ed. doen op zulke dagen wordt gigantisch veel terug verdient, alleen komt dat niet direct terug in de cijfers die hierboven geplaatst zijn.

Explorer 24 januari 2017 om 19:44

@hoe komen verdiensten van de horeca dan bij de gemeente terug, gaat toch in de zak van de uitbater. Niet in die van de gemeente.

Maar idd €45000,- voor hotelkamer verhuur aan de ASO.. WTF… niet normaal man….

argon18 24 januari 2017 om 20:03

hahaha ik blijf lachen kijk eens wat het voetballen ons kost aan veiligheid vernielingen enz
een wedstrijd en je bent dit bedrag kwijt en hoeveel subsidie gaat er naar toe
nee ik sluit mij aan bij Mr sjaakbraak

MrSjaakBraak 24 januari 2017 om 20:09

@ Explorer, via belasting, ooit van gehoord?

Overigens vind ik wel dat er kritisch gekeken moet worden naar die kosten.

sooike 24 januari 2017 om 21:46

Wereldwijde aandacht en promotie voor de stad voor in totaal zes ton. Dat is een schijntje . De gemeente Breda bijvoorbeeld is alleen in beeld geweest op 3FM radio, maar betaalt wel een kleine miljoen om Serious Request binnen te halen. Utrecht is terecht bezig om een vervolg te geven aan de Tourstart waarbij men voor een dubbeltje op de eerste rang zat.

vanSpringel 24 januari 2017 om 23:47

Tipje van de sluier……………..
Breda is op de achtergrond bezig een Vuelta etappestart binnen te halen.

Sten86 25 januari 2017 om 09:35

@MrSjaakBraak
Inderdaad, via gemeentebelasting gaat er een deel terug naar de gemeente maar deze belasting is niet afhankelijk van de hoeveelheid mensen die een horecazaak bezoeken denk ik toch? Als hij meer winst zal maken dan zal hij meer belastingen betalen maar deze gaan naar de overheid en niet rechtstreeks naar de gemeente.
Ben het er wel mee eens dat er voordelen zijn aan zo’n evenement die niet in geld uit te drukken zijn.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair