NK wielrennen voor elite-mannen met twee rondes ingekort

zondag 23 augustus 2020 om 10:06
NK wielrennen voor elite-mannen met twee rondes ingekort

foto: Cor Vos (archief)

De organisatie van het NK wielrennen heeft, na overleg met de ploegleiders en de jury, besloten om de wegwedstrijd voor eliteheren met twee rondes in te korten. De reden: men verwacht zware weersomstandigheden op en rond de VAM-berg.

Dit betekent dat de coureurs vanmiddag nog 25 rondjes van 7,3 kilometer krijgen voorgeschoteld. Dit brengt de totale afstand van het NK wielrennen op 182,5 kilometer. De verwachte finishtijd is nu 17.34 uur.

De renners beginnen om 13.00 uur aan het Nederlands kampioenschap. De meeste ogen zijn gericht op Mathieu van der Poel, die als topfavoriet zal beginnen aan de nationale titelstrijd. Van der Poel zal wel eerst moeten afrekenen met renners als Ramon Sinkeldam, Timo Roosen en Nils Eekhoff.

Lees hier de volledige voorbeschouwing op het NK wielrennen voor elite-mannen. Wil je het kampioenschap live volgen? Dat kan in onze Volg Hier.

Dit artikel delen:

52 Reacties

Olly 23 augustus 2020 om 10:17

Jaja dat heb je in berggebieden :-) Daar kan je zomaar verrast worden door extreme weersomstandigheden.
Ik zit er wel naar uit te kijken, wat er gaat gebeuren in de koers daar. Gisteren ook erg zitten genieten van de vrouwenkoers. Uiteindelijk is de combi van de heuvel en de lengte best wel selectief. Als ze beslissen om echt te gaan koersen natuurlijk.

Barry Batsbak 23 augustus 2020 om 10:26

Dat slechte weer blijft altijd heel listig hangen in het dal tussen de VAM-berg en de Hondsrug. Ik snap de beslissing wel.

Marco Willems 23 augustus 2020 om 11:24

Gister was inderdaad een heel leuke koers. Slopend rondje want je moet toch paar x vol gas die, iets te korte, VAM-Berg opknallen om verschil te maken. Ben vooral benieuwd hoe het ploegenspel gespeeld gaat worden om te zorgen dat MvdP minder kans maakt

Wheely 23 augustus 2020 om 10:23

Prima, zal het koersverloop nauwelijks beïnvloeden bij de dames en de beloften was de schifting ook al halfweg koers gemaakt.

Groningen 23 augustus 2020 om 10:25

Ik ken het weerbericht niet, en heb het parcours ook nog niet zelf gezien, maar toch: behalve het deelnemersveld is nu ook de afstand een kampioenschap onwaardig.

hansiehansie 23 augustus 2020 om 10:28

Goed gefundeerde uitspraak dan. Tsjonge jonge.

Turtlehead 23 augustus 2020 om 11:14

Boze buurman @Groningen ? ;)

Ik geef je wel gelijk wat betreft de afstand.

Groningen 23 augustus 2020 om 11:15

Ik had ook gewoon kunnen schrijven dat een Nederlands kampioenschap met de lengte van beloftenkoers de naam kampioenschap onwaardig is.

(Waarbij wel opgemerkt dat ik al blij ben dat de organisatie er überhaupt in geslaagd is een wedstrijd te organiseren)

Merlinappa 23 augustus 2020 om 12:14

Dus je bent blij dat er een NK-onwaardig NK is?

Doswielos 23 augustus 2020 om 12:57

Heb gisteren de vrouwen gezien, dat was behoorlijk selectief. En daar hebben uiteraard de rensters voor gezorgd, maar ook het parcours. Dus prima parcours voor in deze tijden als je het mij vraagt.

Groningen 23 augustus 2020 om 13:10

Een keer de Ventoux op is ook selectief maar heeft ook niks met een kampioenschap te maken, dat argument slaat nergens op.

En ja, liever iets dan niets

skylimit 23 augustus 2020 om 10:31

Er worden hevige onweersbuien verwacht die tot modderstromen en zelfs lawinegevaar kan leiden met kans dat de Vam-berg gaat verschuiven.
Aangezien deze weersomstandigheden MVDP nog meer in de kaart zouden spelen, ziet de organisatie zich genoodzaakt de koers in te korten om de concurrentie een eerlijke kans te bieden.

Olly 23 augustus 2020 om 10:35

Hahaha precies wat ik bedoel idd: "hevige onweersbuien verwacht die tot modderstromen en zelfs lawinegevaar kunnen leiden"
Alleen Maarten Ducrot zou in zulke omstandigheden door kunnen rijden.

Wheely 23 augustus 2020 om 10:37

Klinkt als een scenario zoals in afgelopen Tour. Ik zou maar zo snel mogelijk vooruit gaan rijden zodra je een wolk ziet.

vanSpringel 23 augustus 2020 om 10:58

Geen probleem. De organisatie kan ad hoc nog voor een aantal steile hellingen zware damwanden laten heien, zodat de grond niet gaat verschuiven bij zware en heftige regenval. MvdP dan toch weer in ’t voordeel.

ssj 23 augustus 2020 om 12:06

Lawinegevaar in Nederland :’)

oborobo 23 augustus 2020 om 10:41

Kan zomaar gaan sneeuwen.

Romāns Vainšteins 23 augustus 2020 om 10:42

edit wf: laat onzin achterwege

Frank V 23 augustus 2020 om 11:00

Zou willen gaan zitten voor een mooie race deze middag. Echter is de winnaar al 99% zeker. Het lawinegevaar maakt het dan toch spannend. Frans kampioenschap is ook te zien op Eurosport 2.

tendam 23 augustus 2020 om 11:05

Toch al twee keer iemand uit de kopgroep die wint, en niet de favoriet. Op dit parcours is het moeilijk achtervolgen, zeker zonder ploeg.

Al was Van der Breggen misschien wel gewoon de sterkste.

Wheely 23 augustus 2020 om 11:11

VdP schuwt het echter niet om al vroeg onderdeel van die kopgroep te zijn denk ik. Wordt juist wel een interessante race denk ik omdat het niveau van de profs ondanks dit deelnemersveld wel voor een andere dynamiek gaat zorgen.

ChefSpijker 23 augustus 2020 om 11:22

Dat Frans kampioenschap zal inderdaad wel leuk worden met Démare en z'n 15 knechten. Dat wordt gewoon urenlang controleren en proberen 't wiel van Alaphilippe te houden in de slotkilometers.

mackie 23 augustus 2020 om 11:34

@tendam, als van vleuten een paar ploeggenote had gehad. Was het verschil geen 2 min geweest toen v vleuten ging aanvallen. Dan had ze het waarschijnlijk wel gered.

Plavka 23 augustus 2020 om 12:24

@mackie
Dan had ze niet bij Mitchelton moeten tekenen. Dat weet je op voorhand bij de dames met grote blokken en voor van Vleuten relatief lichte parcoursen. De enige keer dat ze nederlands kampioene werd, reed ze met veel landgenotes in de ploeg.

yo-eddy 23 augustus 2020 om 11:11

Het lijkt erop dat je op dit parcours niet achter de feiten aan moet gaan rijden.

Fast Freddy 23 augustus 2020 om 11:23

Als ik MvP was zou ik er op de eerste VAM bobbel maar vandoor gaan even een uurtje aan de boom schudden, peloton dubbelen en het truitje ophalen.

rvb 23 augustus 2020 om 11:25

Ik snap dit niet. Zo lastig is dit parcours toch niet. En het is gewoon normaal nederlands weer, zoals het vroeger altijd was voor de klimaatverandering.

Maglia Rosa 23 augustus 2020 om 12:59

Als je naar het profiel kijkt lijkt het inderdaad geen lastig parkoers, maar de koersen van de afgelopen dagen laten wat anders zien. De combinatie van 2 korte steile hellingen direct na elkaar, korte rondjes, alleen smalle wegen, veel bochten en evt wind/regen maken er vanzelf een afvalrace van.

john 23 augustus 2020 om 11:25

Ja ik heb al gehoord dat de ploegleiders hun wagen voor zien hebben van winterbanden en dat ze verplicht worden om sneeuwkettingen bij zich te hebben want het kan aardig spoken daar in de Drentse heuvels met hoogtes van 50 meter ,man man het moet niet gekker worden deze duur betaalde profs zullen eens nat kunnen worden

ssj 23 augustus 2020 om 12:13

Misschien dat de organisatie goed naar het deelnemersveld heeft gekeken en gezien dat er – buiten MvdP – geen duurbetaalde profs meedoen?

Kosmonaut 23 augustus 2020 om 11:31

Begrijpelijke keuze, de organisatie heeft net als wij wellicht ook Lombardije gezien en niemand wil weer renners in het ravijn zien duikelen.

Spurter 23 augustus 2020 om 11:37

Je kunt er beter NK Criterium van maken. Dit soort afstanden kunnen mannen als Ronald Roos meedoen voor de prijzen.

Patrick 23 augustus 2020 om 11:38

De afstand was nog geen 200 km lijkt me geen reden om dan de wedstrijd in te gaan korten, het zijn elites hoor geen 12 jarigen. Ja ze geven regen en wat wind af maar daar is niets extreem aan. We hebben het over de VAM-berg………
Ik denk dat het voor VDP heel lastig gaat worden hij zit maar met een smalle ploeg en kan onmogelijk achter iedere kopgroep aan gaan rijden.

girardengo 23 augustus 2020 om 12:43

Hij moet dan ook niet achter een kopgroep aan hoeven te rijden, maar in de kopgroep zitten.

Kelder is de Man 23 augustus 2020 om 12:05

Man man, wat een reacties. Duidelijk dat de meesten daar nooit hebben gefietst. Het kan daar echt gruwelijk spoken.

SCIC 23 augustus 2020 om 12:06

De verschillen zullen groter zijn dan menig bergetappe in de Tour.

Merlinappa 23 augustus 2020 om 12:15

Het waait nu al knettershard en met de verwachte buien is het echt wel zwaar hoor. Wordt hoe dan ook een leuke koers.

Wheely 23 augustus 2020 om 12:18

Een kortere koers hoeft ook echt niet te betekenen dat het minder zwaar wordt of niet boeiend gaat zijn. Waarschijnlijk meer actie zoals we dat vaker zien.

HSV 23 augustus 2020 om 12:21

Het gaat vooral om de tv uitzendingen!

Arie den Blanken 23 augustus 2020 om 13:05

En dat is belangrijker dan de lengte van de koers en de nonsens of het dan wel of niet kampioensschapswaardig zou zijn.

hanjovdberg 23 augustus 2020 om 13:20

Ze hadden dan beter wat later kunnen starten. De meeste buien lijken juist in het komende uur te vallen en daarna droger en rustiger. Dus snap niet zo goed waar ze dit op baseren.

user5697 23 augustus 2020 om 13:29

Benieuwd of er zich nu hetzelfde zal voordoen als bij de vrouwen. Ongeoorloofde fietswissels in niemandsland. Om nadien de fietsen te laten verdwijnen via de bosjes. Het zaakje gisteren stonk uren in de wind. De jury die haar eigen en de UCI-regels verkrachtte. En die duidelijk al op voorhand een “reactie” voorbereid had bij lastige vragen. De jury en (de entourage) van VDBreggen zaten duidelijk in de slag. Niets te merken van een leegloper, vlak voor de aankomst. Wel een onwaarschijnlijke race van VDBreggen, die, hoewel ze al lang met drie op kop reed en de langste en zwaarste beurten deed, in de finale zomaar verder wegreed van de nr. 1 van de wereld, VDVleuten. Deze laatste had in de finale wel in het krachtenarsenaal geput, maar voordien in de achtervolgende groep veel minder.
Al denk ik niet dat bij de heren, de fietsen met elektrisch motortje, van stal zullen gehaald worden. Nu iedereen, de pers op kop, er met de neus op zal zitten.

Kosmonaut 23 augustus 2020 om 13:40

Wat suggereer je nou eigenlijk? Dat van de Breggen met een motortje reed?

hanjovdberg 23 augustus 2020 om 13:48

Doe eens effe normaal joh zuurpruim. Een klasbak als vd Breggen een motortje gebruiken? Je zag duidelijk het verschil in intensiteit. Eerste uren peddelde ze rustig mee in de kopgroep. Laatste uur ging het gas erop. Gewoon duidelijk de sterkste.

tendam 23 augustus 2020 om 13:53

@user5697
Je profileert je graag als de enige ‘kenner’ van dit forum, maar je hebt er echt de ballen verstand van… Van der Breggen is niet een of andere prutser, ze is na Van Vleuten waarschijnlijk de beste renster ter wereld, dus als zij redelijk op economie in een kopgroep kan rijden en Van Vleuten een gat van 3 min moet dichten is het niet onlogisch dat ze wint.

hanjovdberg 23 augustus 2020 om 14:07

Idd ik vraag me zelfs af of je de koers wel hebt gezien. Vanaf het moment dat CCC niet meer van de voorsprong af kreeg besloot van Vleuten te gaan. Op de 6 opvolgende klimmetjes ramde ze voluit door. Opvallend was dat ze juist in de vlakke delen niet in tijdritmodus doorging. Ze had dus zelf ook nodig te herstellen. Je zag dat ze per klimmetje zo’n 10sec terugpakte op de kopgroep. Toen ze op zo’n 35 sec naderde besloot van Breggen een tandje bij te schakelen. Van Vleuten kon niet meer herhalen op de klimmetjes wat ze voorheen deed en liep dus niet meer in. Van de Breggen ging juist op het vlakke vol door (ik zie haar morgen wel tijdrit kampioen worden) en pakte daar juist weer de meeste winst. Van Vleuten had nog last van wat verdwaalde rensters en toen het een 1-1 gevecht werd bleven de verschillen redelijk gelijk. Helemaal niks geks aan.

user5697 23 augustus 2020 om 14:12

Lange tijd “redelijk op economie” in een kopgroep van drie rondfietsen, lijkt me bijzonder straf. Temeer ze de langste en sterkste beurten deed. Dan heeft Van Vleuten toch wel op supereconomie rondgefietst, veilig in een grote achtervolgende groep.
Ik beschouw mezelf niet als een grote kenner, maar wel als iemand die al tientallen jaren de koers volg, analyseer, kritisch ben, en vooral, als iemand die ziet wat er te zien is.
Aan de drie “kenners” hierboven. Graag een plausibele uitleg voor de onwaarschijnlijke finale van Van der Breggen, nadat zij tijdens de wedstrijd veel meer inspanningen leverde dan Van Vleuten, om nadien fris als een hoentje van de nr. 1 van de wereld weg te fietsen. Graag een plausibele uitleg voor de ongeoorloofde fietswissel, terwijl Van der Breggen en haar entourage heel goed wisten dat dit niet mocht, en dat normaal gezien tot de uitsluiting zou leiden.
Graag een plausibele uitleg voor het tijdstip van de fietswissel, net voor het einde, toen Van der Breggen desnoods met een wheelie nog met voldoende voorsprong had kunnen eindigen. En net voordat de fiets na de aankomst op mechanische doping zou gecontroleerd worden.
Graag een plausibele uitleg voor het verkrachten van het eigen en het UCI-reglement.
Graag een plausibele uitleg voor de wel heel eigenaardige reactie van de jury, onmiddellijk na de feiten.
En nu wordt het ongetwijfeld lachen geblazen, met de ene ongefundeerde en ongeloofwaardige reactie na de andere.

Michelangelo 23 augustus 2020 om 15:04

@User,
Het is niet de eerste keer dat je idiote stellingen poneert. En misschien kijk je wel vaak koers, maar doet dat door een heel gekleurd en zeker niet objectief brilletje.

Niemand kan ongestraft keer op keer in het rood. Wat Van Vleuten deed was enkele keren diep in het rood. 15 seconden terugpakken op een kort klimmetje. Maar vervolgens moest ze in haar eentje op kop (met behoorlijk wat wind), terwijl er een paar anderen aan haar wiel geplakt zaten.
Vd Breggen reed met Koster kop over kop. Niet in het rood op de klim. Wat ze bergop verloren, pakten ze weer terug op het vlakke. Veel efficienter om op deze manier te fietsen.

En misschien dat je denkt dat iedereen kan fietsen “voor twee”, maar zo werkt het niet. Ga zelf maar een keer fietsen. In paats van op je toetsenbord zitten. En ga een keer dat parcours fietsen, dan weet je denk ik meer.

En die suggesties over motortjes… bah!

Lalsacien 23 augustus 2020 om 15:38

En Thomas de Gendt die vorig jaar Alaphilippe en Pinot voorbleef na een lange ontsnapping….. En die tijdens de etappe veel meer inspanningen deed dan al die andere mannen???
Komkommertijd voor je blijkbaar om even wat onzinnige uitspraken te posten….

user5697 23 augustus 2020 om 14:26

@hanjovdber
Ik heb de uitzending rechtstreeks gezien. Desnoods moet je nog eens naar een herhaling kijken. Na eerst lang in de wielen te hebben gezeten (i.t.t. Van der Breggen), gaat Van Vleuten een eerste keer versnellen. De achtervolgende groep verkleint. Maar nadien neemt CCC opnieuw de kop. Slechts de laatste twee à drie rondjes doet Van Vleuten het volledige werk. En dat scheelt niet veel met Van der Breggen die, nadat ze als heel veel werk verricht heeft, eerst nog een beetje van twee en tenslotte nog een beetje van een medevluchtster(s) steun krijgt. Van Vleuten komt tot op een half minuutje. En dan slaat bij Van der Breggen de turbo aan. Nadat zij veel meer inspanningen geleverd heeft dan Van Vleuten. Terwijl zij de laatste jaren, en ook de laatste weken, duidelijk de mindere was dan Van Vleuten. Zo kan je natuurlijk alles wat krom is, recht praten.
En antwoord ook eens “plausibel” op al mijn andere vragen.

Lalsacien 23 augustus 2020 om 15:40

Van Vleuten heeft in de laatste 35 km op ieder klimmetje vol gas gegeven…..

Headlines

Materiaalzone

Populair