NK wielrennen 2020 op VAM-berg

donderdag 17 oktober 2019 om 12:15
NK wielrennen 2020 op VAM-berg

foto: Cor Vos

Het NK wielrennen zal volgend jaar plaatsvinden op en rond de VAM-berg in het Drentse Wijster. Dat heeft de organisatie vandaag bekendgemaakt op de voormalige vuilnisbelt, waar vorig jaar een geasfalteerd fietspad is aangelegd.


Het is voor het eerst dat de Nederlandse kampioenschappen wegwielrennen naar de Col du VAM trekt. De laatste keer dat het NK in het noorden van het land plaatsvond was in 2015, toen Emmen de eer had om de titelstrijd te organiseren. De afgelopen jaren koos men voor Ouddorp, Montferland, Hoogerheide en dus Ede. Het eerste Drentse NK zal worden gehouden op 19, 20 en 21 juni.

Dit jaar was Ede nog het strijdtoneel voor de nationale kampioenschappen, maar wielerbond KNWU heeft besloten om in 2020 uit te wijken naar de VAM-berg. Organisator Thijs Rondhuis voerde de afgelopen tijd al gesprekken met de wielerbond om het Nederlands kampioenschap op en rond de steile VAM-berg te houden.

Finish op de top 
De renners krijgen dan enkele lokale rondes van 14,7 kilometer voorgeschoteld, met telkens een dubbele passage van de VAM-berg. Bovendien is de finishstreep getrokken op de top van deze korte maar pittige klim, met uitschieters van ver boven de 10%. Op de top is ook ruimte voor een VIP-dorp, tribunes en faciliteiten voor de pers.

De organisatie van het NK is in handen van de provincie Drenthe, de gemeente Midden-Drenthe en de KNWU. Dit jaar was het Belgische evenementenbureau Golazo nog verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het kampioenschap, maar het doorlopende contract is met wederzijds goedvinden ontbonden. Courage Events, het organisatiebedrijf van Rondhuis, zal ook in 2021 en 2022 het NK organiseren.

Rechtzetting: In een eerdere versie van dit artikel werd gesteld dat het NK van 2020 t/m 2022 op de VAM-berg zou plaatsvinden. Dit is niet correct. De VAM-berg is alleen in 2020 de locatie van het NK.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

37 Reacties

HoofdIsVrij 17 oktober 2019 om 12:16

Nou… Dat zal een gevecht worden tussen Dumoulin, Poels, Kruijswijk, Mollema, Kelderman en Oomen op de flanken van de VAM berg.

Angedelamontagne 17 oktober 2019 om 17:46

, niet van te ver aangaan op die flanken!

Paul4566 17 oktober 2019 om 12:18

Apart om dit meteen voor 3 jaar vast te leggen..

Yeez 17 oktober 2019 om 12:27

Waarom 3 jaar op rij hetzelfde nk parcours?

ChefSpijker 17 oktober 2019 om 12:31

Dat staat er toch niet? Alleen dat het NK rond de VAM-berg zal plaatsvinden. Dan kun je nog alle kanten op. Misschien één keer een finish op de top, één keer een parcours met veel kasseien erbij en één keer een vlakke finale met VAM-berg op 20 kilometer of zo. Noem maar wat.

Opdemacht 17 oktober 2019 om 12:32

Lachwekkend zeg. Leuke plek om een keer een NK te organiseren maar een NK in Zuid Limburg is toch waar iedereen op zit te wachten? #manmanman

En dan straks weer gaan klagen dat de klimkleppers maar niet mee doen aan de NK’s….

Bertvd 17 oktober 2019 om 12:47

Zuid-Limburg doet dacht ik niet mee met dingen. Omdat die voor de internationale wedstrijden gaat

tak 17 oktober 2019 om 13:17

Ik ben een beetje in de war. Vind je het nu een leuke plek om het te organiseren of niet?

john 17 oktober 2019 om 14:12

IK niet heb al last genoeg van de AGR

steven2743 17 oktober 2019 om 16:07

Niet alleen Limburg is mooi. Dit jaar in Ede had ook mooi kunnen zijn. Helaas een slecht parcours geworden.

heuvelcolombia 17 oktober 2019 om 12:42

Zijn er zo weinig gemeenten geïnteresseerd dat ze contracten van 3 jaar maken?

koos verrek 17 oktober 2019 om 12:49

Finish, VIP-dorp, tribunes en faciliteiten voor de pers, mot nogal een vuilnisbelt geweest zijn. hoe zit het daar trouwens met de geur?

wiebipedia 17 oktober 2019 om 12:54

Ik kom er gemiddeld zo’n 2 maal per week vanuit Groningen. Nog nooit last gehad van geuroverlast.
Verder snap ik ook niet helemaal waarom ze kiezen voor 3 jaar gelijk, maar qua parkoers is er echt wel iets mogelijk in de omgeving. De VAM op zichzelf is ook een aardig parkoers. Ruim, overzichtelijk, redelijk gevarieerd en redelijk wat hoogtemeters te halen ondanks de ogenschijnlijke matige hoogte. Eigenlijk iedereen waarmee ik er kom met mijn fietsclub is prettig verrast en zeer positief over wat ze ervan gemaakt hebben. Bovendien loopt er ook een mooie MTB route voor de liefhebbers en is er zeer veel ruimte voor uitbreiding

Imbatido 17 oktober 2019 om 12:52

Parcours voor Mathieu zou je zeggen. Maar het NK is een week voor het WK mountainbike dus dan zal hij wel niet meedoen.

Bertvd 17 oktober 2019 om 13:16

Dan kan hij het jaar erop altijd nog meedoen

Dolledriesoldebroek 17 oktober 2019 om 13:01

Buiten de heuvels van limburg om wat uiteraard het mooist zou zijn, zijn de keien in drenthe en de vamberg een prima keuze…

Met de laatste paar ronde van drenthe’s waar ik geweest ben, was het slecht weer en een verschrikkelijke wind op de vamberg.. kan nog selectief genoeg worden in die omstandigheden

vincenzo 17 oktober 2019 om 13:12

“(…) de voormalige vuilnisbelt, waar vorig jaar een geasfalteerd fietspad is aangelegd.”

Op de foto zijn kasseien te zien en geen asfalt.

Bertvd 17 oktober 2019 om 13:17

Beide zijn aanwezig

chasse patat 17 oktober 2019 om 13:14

De VAM-berg is inmiddels al jaren gepromoveerd tot een recreatie gebied met aangelegde natuur passend in de omgeving. Info: https://www.drentslandschap.nl/objecten/infocentrum-de-blinkerd . De afvalverwerking zit aan de andere kant van de “berg” waar je niets van merkt. Voor de twijfelaars, bekijk eens de filmpjes rondom de “Col du VAM” op Youtube en zoek eens op hoeveel mogelijke fietsroutes er zijn. (Klim met kasseien, klimmen zonder kasseien) De ronde van Drenthe bewijst iedere keer weer dat er altijd groepen ontstaan dankzij de VAM-berg en omgeving. Het parcours kan dus selectief genoeg zou ik zeggen.

BenderBeach 17 oktober 2019 om 13:21

Mooie oefening vandaag in Olympias Tour

Rikkert 17 oktober 2019 om 13:33

Leuk! Sinds de aanpassingen is het een leuke wielerattractie geworden met 3 wegen om boven te komen. Het is een steil ding, maar de profs zijn rond de 30 seconden boven dus zoveel stelt het ook niet voor, alleen worden wel veel renners uitgesloten door de finish op de top te leggen dat is wel jammer.

chasse patat 17 oktober 2019 om 13:34

Wanneer gaan ze daar een keer een veldrit organiseren? Of heeft Gieten het alleenrecht in Drenthe als veldrit van naam?

ChefSpijker 17 oktober 2019 om 13:48

Met het parcours zoals het nu staat beschreven kunnen ook prima types als Dumoulin en Mollema voor de titel gaan. Maar goed, moeten ze wel zin hebben.

Wbv14 17 oktober 2019 om 13:55

Jammer dat het gelijk drie jaar is.
Je heb genoeg selectieve parcoursen in nederland.
Om een nk te organiseren.
Of ga elk jaar een andere provincie op zoeken .en promoot dan de wielersport.dan 3x naar de vam berg tegaan .
Zonde .
Er zijn heus wel steden of dorpen die het nk willen hebben lijk mijn.
Hoogerheide en ede waren ook plat maar toch mooie koersen gezien.
Ik zie net dat het alleen voor 2020 is ben dan benieuwd waar ze dan heen willen .

Tuubke 17 oktober 2019 om 14:19

In 2020 “het eerste Drentse NK”? In 2015 was het in Emmen….

west 17 oktober 2019 om 15:31

Nederlands kampioen op een Nederlands parcours. Dat geneuzel dat Dumoulin of Kruijswijk niet komen opdagen is gepruttel van mensen die niks van wielrennen snappen en de Bondscoach.

Ultras100 17 oktober 2019 om 16:02

En kom maar weer door dat het allemaal niks is…

KnightBiker 17 oktober 2019 om 16:44

Leuk! (Is er een reden waarom het NK nooit op de Posbank of de Holterberg georganiseert worden?)

girardengo 17 oktober 2019 om 17:52

Het NK is volgens mij wel eens op de Posbank geweest.

KnightBiker 17 oktober 2019 om 16:51

Er was een tijdje terug een proefballonetje voor een NK in Oostenrijk, niets meer van gehoord. Maar een keer een rit in lijn vanaf het 3 landen punt naar de zwaarste klimmen in België of een leuk stukje Duitsland zou best leuk zijn. (een NK over kasseien zou ook mooi zijn maar daar zie ik geen parcours voor behalve in de omgeving van de VamBerg :)

Hugo Koblet 18 oktober 2019 om 10:57

NK op kasseien zou super zijn, dat zou ook kunnen in Zeeuws-Vlaanderen. Bijvoorbeeld op het parcours van de Omloop van de Braakman zoals bij de nieuwelingen en junioren in 2018.

S. V. 17 oktober 2019 om 17:09

Toevallig hetzelfde rondje als dat vandaag 9 x bij Olympia’s tour wordt gereden ?

girardengo 17 oktober 2019 om 17:51

Een keer een NK op de VAMberg (waar die benaming COL vandaan komt is me een raadsel; het is geen pas) is leuk om te proberen of het werkt. In een keer voor drie jaar afspreken lijkt me niet handig. De klim op zich stelt inderdaad niet zoveel voor (al is hij wel mooi aangelegd, met een mooi uitzicht bovenop). Een paar keer hard trappen en je bent boven bij wijze van spreken.

Kelder is de Man 17 oktober 2019 om 21:22

De term col is natuurlijk voor de lol..

Kelder is de Man 17 oktober 2019 om 19:41

Begin dit jaar een paar keer dit monster beklommen. Best geinig, maar die keien langs de kant moeten ze dan wel weghalen, want dat is bloedlink in de afdaling.

Brabander 17 oktober 2019 om 19:57

NK voor de punchers dus.
Wel ongelooflijk cult, die VAM-berg :)

TijmenCamps 17 oktober 2019 om 21:41

Tsja, alweer niet naar Zuid-Limburg