NK Wielrennen 2021 prooi voor Timo Roosen

zondag 20 juni 2021 om 16:47
NK Wielrennen 2021 prooi voor Timo Roosen

foto: Cor Vos

Timo Roosen heeft het Nederlands kampioenschap op de weg gewonnen. De 28-jarige renner van Jumbo-Visma veroverde de Nederlandse driekleur door een geslaagde aanval in de slotronde. Hij kwam met een kleine voorsprong als eerste over de finish op de top van de VAM-Berg. Sjoerd Bax (Metec-Solarwatt p/b Mantel) veroverde het zilver, Oscar Riesebeek (Alpecin-Fenix) sleepte het brons in de wacht.

Op en om de Drentse vuilnisbelt moeten de renners 25 in plaats van de geplande 27 rondes van 7,3 kilometer afleggen. De totale afstand komt daarmee uit op 183 kilometer. Titelverdediger Mathieu van der Poel gaf er in de openingsfase al eens een klap op, maar hij was niet van de partij toen een kopgroep van zeventien man wegreed. Onder hen vier man van Jumbo-Visma: Dylan Groenewegen, Olav Kooij, Gijs Leemreize, Timo Roosen.

Afvalkoers nekt Dumoulin en Van der Poel
Wesley Kreder, Boy van Poppel, Danny van Poppel vertegenwoordigden Intermarché-Wanty-Gobert. Verder nog van de partij? Oscar Riesebeek (Alpecin-Fenix), Martijn Tusveld (Team DSM), Sebastian Langeveld (EF Education-Nippo), Nick van der Meer (Volkerwessels), Nils Wolffenbuttel (Volkerwessels), Jens van den Dool (Metec-Solarwatt p/b Mantel), Sjoerd Bax (Metec-Solarwatt p/b Mantel), Ivar Slik (ABLOC), Elmar Reinders (Riwal) en Jan Maas (Leopard).

foto: Cor Vos

In de achtergrond werd er door Mathieu van der Poel flink jacht gemaakt, maar de kopman van Alpecin-Fenix kon de hooggespannen verwachtingen niet waarmaken. Hij kwam wel in de buurt van de kopgroep, maar mede met dank aan storingswerk van Jumbo-Visma kwam hij nooit vooraan aansluiten. Met goed vijftig kilometer te koersen besloot hij dan ook de strijd te verlaten. Tom Dumoulin was enkele rondes eerder al uit koers gestapt.

Roosen profiteert optimaal
Na veel vijven en zessen bleven er vooraan zeven man over: Kooij, Groenewegen, Riesebeek, Tusveld, Bax en de gebroeders Van Poppel. Daarachter naderde een groep met onder anderen Sebastian Langeveld, Mike Teunissen en Timo Roosen. Waar Groenewegen en Danny van Poppel moesten lossen, konden Teunissen en Roosen in extremis vooraan aansluiten.

Bij het luiden van de bel gingen Martijn Tusveld en Sjoerd Bax op de pedalen staan. Na de afzink kwam Oscar Riesebeek in de voorlaatste beklimming van de VAM-Berg aansluiten bij de twee. Jumbo-Visma leek de koers te hebben verloren, maar de vertwijfeling sloeg, waarna de geel-zwarte formatie het gat met succes dichtte. Bij de samensmelting ging Teunissen allereerst aan. Zijn poging strandde, maar de daaropvolgende aanval van Timo Roosen had wel het gewenste effect voor de geel-zwarte formatie.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

118 Reacties

vevie 20 juni 2021 om 16:49

Zou wat zijn als Jumbo hier geen winnaar zou afleveren na het afstappen van Van der Poel. Goed gebruikt gemaakt van het gat dat ze lieten vallen. Top voor hem.

Aerosolo 20 juni 2021 om 16:55

Ze moesten op cruciale momenten de tegenstand dreigen de berm in te rijden. De jury kan 1 of 2 TJV’s diskwalificeren, maar dat helpt niet echt tegen het onrecht.

Turtlehead 20 juni 2021 om 16:58

Nou, zo’n schande was het niet geweest. Riesebeek en Tusveld waren heel sterk en Bax had dag van zijn leven. Mooi gereden als ploeg en aan het einde goed initiatief genomen.

Merlinappa 20 juni 2021 om 17:03

Mwoah. Het was agressief blocken maar vlak na de aanval reden Van Poppel en Tusveld gewoon op kop van het groepje. Ze hebben gewoon kans gehad om mee te springen.

WoutMathieu 20 juni 2021 om 17:15

Ik vind dat blokkeren echt niet kunnen. Ze reden iedereen die geen geel shirt aan heeft zo de berm in. Lekker sportief imago voor Jumbo Supermarkten en HEMA op deze manier. Maar ja, als er niet ingegrepen wordt, dan betekent het dat zulke bodychecks gewoon mogen.

Merlinappa 20 juni 2021 om 17:19

Het waren geen bodychecks. Het was gewoon het blokkeren van de weg. Zoals dat in de Tour ook gebeurd als de vroege vlucht weg is.

Michelangelo 20 juni 2021 om 18:06

Verdiende niet de schoonheidsprijs, ben ik het zeker mee eens. Over de schreef? Er was op meerdere momenten echt wel voldoende ruimte om op allerlei manieren langs de gele mannen te komen.

Tusveld en Riesebeek hebben het uiteindelijk zelf laten liggen. Als ze twee minuten vol blijven rijden, dan zijn ze weg en strijden ze voor de zege.

Romano1800 20 juni 2021 om 16:49

Vreselijk dat een renner nederlandskampioen is die 9 van de 10 keer in het achterveld eindigt of moet knechten pff

Lalsacien 20 juni 2021 om 16:51

Fantastisch voor hem!!!

Aart van Woud 20 juni 2021 om 16:55

Eens met jullie beiden.

WernerFranke 20 juni 2021 om 16:57

Toch beter dan Bax, die quasi geen profkoersen rijdt.

kaalpani 20 juni 2021 om 16:59

Jammer dat jij zo weinig verstand van wielrennen hebt! Maar dit een steengoede renner! Een perfecte lead-out man. niet voor niets dat zij hem het “slangenmens” noemen.

Romano1800 20 juni 2021 om 17:02

Kaalpani, inderdaad een goede renner die knecht voor een ander wat zonde is voor een nationaal kampioen als Nederland. Knecht in voorjaar voor van aert en anders leadout voor groenewegen

Merlinappa 20 juni 2021 om 17:03

Triest dat jij het hem niet gunt vooral.

Baukema Tomoulin 20 juni 2021 om 17:35

De oplossing is nk verplicht te stellen net als in België het BK. Dan kunnen bv van Baarle, Kruijswijk & Mollema niet hun snor drukken

nickdt 20 juni 2021 om 18:14

@Bauke

En dan stappen ze na 100 meter af, wil je dat hebben dan.

RidderSchwobin 20 juni 2021 om 16:50

Vermakelijk NK!

Wel een beetje matige kampioen, maar hopelijk geeft het zijn carrière een impuls.

Soit 20 juni 2021 om 16:55

Matige kampioenen bestaan niet, verrassende kampioenen wel.

Merlinappa 20 juni 2021 om 17:04

+1 soit.

dit is mijn achterwiel 20 juni 2021 om 17:31

+1 inderdaad soit

Magician 20 juni 2021 om 16:50

Geen onverdiende winnaar, helaas zien we alleen twaalf maanden nooit het roodwitblauw in beeld.

Daan Knijnenburg 20 juni 2021 om 17:00

die zie je waarschijnlijk op kop van het peleton of wanneer hij de sprint aantrekt voor kooij, dekker of groenewegen

Tuubke 20 juni 2021 om 17:22

Je gaat het nu meer in beeld zien dan wanneer een sprinter had gewonnen. Die zie je pas in de laatste 200 meter (als het goed is).

vanSpringel 21 juni 2021 om 21:00

Ik ga ‘m nu voortaan in Rood, wit en blauw in de Slingerdreef zien i.p.v de JV zwartgele NAC kleur.
Leuk !

Savojor 20 juni 2021 om 16:51

Mooie winner, Timo verdient het na alles wat hij heeft meegemaakt de afgelopen jaren. Dat afsnijden/deur dichtgooien wat Teunissen en Kooij deden was er wel over in mijn ogen, maar goed.

Aart van Woud 20 juni 2021 om 16:59

Daar mag best tegen worden opgetreden inderdaad.

Nillus 20 juni 2021 om 17:27

Zo is dat !
Verdiende winaar Timo Roosen, sleurt altijd op kop nu eens een vette vis voor hem.
Hopelijk een impuls voor zijn carriere..
Over dat blokken, dat ken natuurijk niet !
Ik rijdt meteen de derraileur van de degene die me blokt er ” perongeluk”
af dan heb je er in de rest van de koers geen last meer van..

Aldert74 20 juni 2021 om 16:51

Misschien een stomme vraag, maar mag je een renner die achter Roossen zomaar afsnijden en de kant in rijden?

AdZ 20 juni 2021 om 16:52

Het is Timo gegund, maar t tot 2-3 keer de berm inrijden van de niet gele tegenstand was echt schandalig!!

En geen gele commentator die er ook maar iets over zegt. Gauw weer naar ES of welke andere zender dan ook…

Guushovd 20 juni 2021 om 16:57

Ja, vooral omdat, dat helemaal niet gebeurd is. Ze maakten het ze wel moeilijk, maar in de berm duwen, dat heb je zelf verzonnen.

Merlinappa 20 juni 2021 om 17:05

Het was vooral opzichtig blocken. Niemand werd in de berm geduwd.

AdZ 20 juni 2021 om 17:16

Klopt, ze kozen voor het enige nette alternatief… remmen. Ze hadden ze ook van achteren aan kunnen en wat mij betreft mogen rijden.

WoutMathieu 20 juni 2021 om 17:16

Als ze niet remmen gaan ze toch echt de berm in.

Merlinappa 20 juni 2021 om 17:19

Het was geeneens remmen, gewoon ervoor gaan rijden en trappers stil houden. Gebeurt in letterlijk elke koers.

AdZ 20 juni 2021 om 18:15

Nee vriend, kijk t na, ze wijken bewust 2-3x van hun lijn en sturen naar buiten, als er iemand langs die kant achter ze weg wil demarreren. Met name dat van hun lijn afwijken kon echt niet door de beugel.

xistnc 20 juni 2021 om 18:25

Van welke lijn precies? Geldt dat op een willekeurige plek ook al?

Panache 20 juni 2021 om 16:52

Leuke zege. Ik denk dat hij ook goed is in pingpongen (gezien het parcours).

Koers 20 juni 2021 om 16:53

Als ergens de oortjes wel weg mogen is het wel het NK met zo’n groot machtsblok.

Lalsacien 20 juni 2021 om 16:53

Hopelijk kan Bax een stapje hogerop. Dat verdient hij wel!

r525 20 juni 2021 om 16:54

Sportieve blok hoor, applaus. Hoop dat daar nog een DQ volgt.
Wel leuke zege voor Roosen, toch altijd een hard werkende knecht.

Turtlehead 20 juni 2021 om 17:12

Wat een kul. Wat verwacht je dan op zulke belachelijke fietspaden?

r525 20 juni 2021 om 17:34

Wat hebben die fietspaden er mee te maken?

fietsvriend 20 juni 2021 om 16:54

Dit is toch wel een nummer van Roosen als je ziet dat hij ook nog een groot deel van de achtervolging heeft gedaan. Selectief parcours, hele dag spanning – mooi!

Kooij een beetje druistig in het beschermen van Roosen.

YogiBear 20 juni 2021 om 16:54

Wat een zure reacties hierboven.

AdZ 20 juni 2021 om 16:55

Zuur of onsportief? Ik zag dat laatste hoor…

Aerosolo 20 juni 2021 om 16:57

Het is allemaal heel leuk voor Roosen en knap van hem, maar zonder bermboksen was hij waarschijnlijk weer gegrepen.

Romano1800 20 juni 2021 om 16:58

Of realtische dat renner nationaal kampioen wordt . Die 10 van de 10 keer voor wout van aert knecht. Nergens buiten vandaag vooraan rijdt dat is zonde . Liever dan oomen of iets maar dit niet

YogiBear 20 juni 2021 om 16:58

@AdZ Tuurlijk als je anti TJV supporter bent. Was niets vreemds aan wat al zichtbaar was doordat niemand misbaar maakte.

AdZ 20 juni 2021 om 17:19

Ik ben geen gele anti supporter, maar word het zo wel…

S. Morgenstern 20 juni 2021 om 16:56

Prachtige tactische koers gezien op een slopend rondje. Leuke winnaar en sterke optredens gezien van oa Bax, Riesebeek, Kooij en Groenewegen

Marco 20 juni 2021 om 17:00

En MVDP die is opgehouden met zinloos smijten met zijn krachten

S. Morgenstern 20 juni 2021 om 17:03

Van der Poel heb ik al heel vaak dit soort beslissingen in koers zien nemen. Eerst er lekker invliegen en dan uitbollen… Laatst nog gezien meen ik…

Marco 20 juni 2021 om 17:09

Daarom ook, dat zijn vader wil dat hij het anders gaat doen..

S. Morgenstern 20 juni 2021 om 17:18

En wat moet ik met zo’n ad verecundiam? Wanneer je iets wil melden, zeg het gewoon

Rawolf 20 juni 2021 om 17:22

Ook sterk optreden van ene Tusveld. Maar zijn prestaties negeer je liever anders is hij zomaar goed genoeg voor een Tour selectie denk ik zo :p

S. Morgenstern 20 juni 2021 om 17:26

Tusveld heeft een goede en vooral slimme koers gereden, maar was niet één van de renners die er vandaag over het geheel het meest uit sprong.

Jandepandaman 20 juni 2021 om 16:57

Blocken gebeurd overal, netjes nee, normaal ja. Knappe winst, de emotie laat ook zien dat er veel opgekropt zit in Timo. Laat dit ervoor zorgen dat hij weer de Timo wordt die mee kan doen om heuvel koersen.

Marik 20 juni 2021 om 16:57

Wat een mooie overwinning, deze jongen gun ik dit absoluut. Sympathieke kerel, net als zijn Belgische evenknie trouwens.

boehoe 20 juni 2021 om 16:57

Prachtige koers. Misschien niet echt een gedroomde winnaar. Maar wel top wedestrijd. En dan volgend jaar klimmen ze nog wat hoger begreep ik. Ben benieuwd.

Aart van Woud 20 juni 2021 om 17:01

Van mij hoeven ze niet meer op dit rondje terug te komen eerlijk gezegd.

Franco Ballerini 20 juni 2021 om 17:03

Ik ben al flink wat niet-recyclebare verpakkingen aan het kopen om de Col du VAM te verhogen.

boehoe 20 juni 2021 om 17:53

Nooit meer aart, of even niet meer? En waarom?

Aart van Woud 20 juni 2021 om 18:12

In elk geval even niet meer. Parcours is te smal en te kort. Ik begreep dat ze het gaan uitbreiden, dan wil ik het nog wel eens zien.

AdZ 20 juni 2021 om 18:18

Morgen nieuwe kop in de digitale kranten…

“Gedrag blokkeer-renners Jumbo zet streep door WK ambities parcours.”

boehoe 20 juni 2021 om 16:58

Geen interview met Bax? Jammer.

Aerosolo 20 juni 2021 om 16:59

En dan willen ze op dit parcours een WK uittekenen. Als je hier zo makkelijk de tegenstand kunt uitschakelen met wat slingerwerk, dan kunnen we dat maar beter laten. Of hadden ze Teunissen een klap moeten verkopen?

xistnc 20 juni 2021 om 18:20

Als je denkt in termen als ‘klappen verkopen’ weet ik niet of je geschikt bent om te oordelen.

Ze maakten zich bij momenten breed op een smalle weg. Dan rij je al gauw in de weg. Maar dan nog was er voldoende tijd en ruimte.

Michelangelo 20 juni 2021 om 18:26

Hoe denk je dat het klimmetje op het aanstaande WK parcours eruit ziet? Is net zo smal!

Je ziet heel vaak dat renners zich breed maken. Kijk voor de gein eens naar pakweg een RVV als de kansloze vlucht wegrijdt. Of wat verderop als er goede posities gevonden zijn in aanloop naar de klimmetjes.

Niet netjes misschien maar ook niet opzienbarend. En ze hebben het uiteindelijk zelf verkloot door alle gele mannen terug te laten komen en Roosen weg te laten rijden.

Reiger 20 juni 2021 om 18:51

Je ziet op smalle klimmetjes toch ook vaak ploegen over de hele breedte naar boven rijden om de rest te blocken? Ik denk dat het met het afsnijden wel meeviel. Er ging niet één renner de berm in toch? Dat het op het randje was van olav kooij (want die jongen deed het een keer of drie) is duidelijk. Daar hoort een klein gesprekje op te volgen achterin het peloton om te zeggen dat hij dat niet vaker moet doen. Meer niet.
Renners worden om veel dingen al uit koers gezet tegenwoordig en de jury reed er achter en nam geen beslissing. Dus de overtreding was niet zo zwaar als sommigen hier beweren.

Murcia 20 juni 2021 om 17:00

Twee op twee vandaag met de overwinning van Wout bij de zuiderburen.
De ploeg heeft er vandaag keihard voor moeten werken en dat juist Timo wint vind ik extra mooi.

Eerste doel was Matthieu kraken maar daarna was het Riesebeek die met zijn aanval de aansluiting van groepje Teunissen voorkwam en zorgde voor een kat en muis spel tussen wat overbleef van de originele kopgroep en het restant van Jumbo Visma.
Belangrijk werk van Kooij en later Dylan om tenslotte te leidden tot de ultieme aanval van Timo. Klasse van deze man!

Voor de ploeg die alleen maar kan verliezen op NK’s zal deze overwinning waar bijna de hele ploeg aan heeft bijgedragen extra zoet smaken.

Marco 20 juni 2021 om 17:01

Nog iets over het afdruipen van Tom?

Marik 20 juni 2021 om 17:03

De druiper van Tom focust zich enkel en alleen op de OS.

Murcia 20 juni 2021 om 17:06

@Marco
Kom op! Niet zo zuur. Tom is al Nederlands kampioen geworden hoor afgelopen week.

Marco 20 juni 2021 om 17:06

Stopt hij dan daarna weer met druipen?

Marco 20 juni 2021 om 17:08

@Murcia ik ben niet zuur.. ik zou hopen dat hij nog eens wat zou winnen…

maar als je een verslag van de dag maakt… maak dan een volledig

Murcia 20 juni 2021 om 17:18

@Marco
Ik maak geen verslag van de dag, dat moet Herbert maar doen. (wat waren die twee weer slecht overigens, mijn hemel) anders had ik ook het afstappen van Matthieu of Dekker wel genoemd. Ik geef mijn reactie op de overwinning van Timo, niets meer of minder.

Sven10 20 juni 2021 om 17:01

Mooi voor TJV ! Kampioen in en Nederland en België. Proficiat !!!!

Poeksel 20 juni 2021 om 17:12

En Noorwegen!

Aart van Woud 20 juni 2021 om 17:23

Wie is Noors kampioen Poeksel? Foss?

Wheely 20 juni 2021 om 17:51

Nemen de vlaggetjes over van Alpecin-Fenix.

D.Koch 20 juni 2021 om 17:01

Ik raakte mijn jaarlijkse toptijd op nieuwe holleweg aan ene bax kwijt. Nu snap ik waarom!

Daan Knijnenburg 20 juni 2021 om 17:01

Wel jammer dat teunissen net niet de beslissende aanval kon doen zodat we hem samen met van aert in de nationale trui konden zien in de tour.

horsm 20 juni 2021 om 17:03

Fijne kampioen. Hier vorig jaar al podium, dus echt wel de sterkste hier.

Maar Bax? What the Fax?

Laatste man 20 juni 2021 om 17:05

Prachtig NK gezien. Iedereen sterk gekoerst en weinig kopmannen. Jumbo uiteindelijk veel initiatief en de winnaar.

Timo is het zeer gegund na alles. Strijder voor de ploeg. Kooij ook goed erbij. Teunissen in Tourvorm. Bax prachtig podium. Riesebeek ook weer sterk!