Niki Terpstra onderdeel van vrijbuitersploeg in Tour de France

dinsdag 8 januari 2019 om 10:06

foto: Cor Vos

Niki Terpstra zal in de Tour de France van start gaan als vrijbuiter. Dat vertelde de nieuwkomer van Direct Energie tijdens de Wooning Zesdaagse in Rotterdam aan De Telegraaf. “We gaan elke dag in de aanval en lukt het niet, dan proberen we het de volgende dag gewoon weer.”


Voor veel wielerfans kwam de overstap van Terpstra naar de Franse ProContinentale formatie als een verrassing. “In eerste instantie was ik ook verrast door het aanbod. Het werd steeds interessanter”, blikt Terpstra terug. “Ik ben blij met mijn keuze en heb zin in het avontuur. Het is een keer wat nieuws.”

De afgelopen acht jaar kwam de Noord-Hollander uit voor Quick-Step Floors en zijn voorgangers. Daar behaalde hij grote zeges, zoals Parijs-Roubaix in 2014 en de Ronde van Vlaanderen van vorig jaar. “Quick-Step Floors was een warm nest met een familiaire sfeer, maar het werd natuurlijk ook wel een beetje allemaal van hetzelfde.”

De voormalig Nederlands kampioen verwacht van start te gaan in de Tour, ondanks dat organisator ASO nog niet bekend heeft gemaakt welke ploegen een wildcard zullen krijgen. Direct Energie heeft nog geen Ronde van Frankrijk overgeslagen. “We hebben geen man voor het klassement en geen topsprinter, dus we gaan met allemaal vrijbuiters. Daar pas ik goed tussen”, vindt Terpstra.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Samlambeej 8 januari 2019 om 10:19

Heeft ie slim geregeld. Laatste gaatje in het palmares opvullen. Zijn grootste tegenstander wordt zijn ex-ploeg. Gelukkig houdt Niki wel van een uitdaging en kan ie waanzinnig hard rijden.

Team Spaak 8 januari 2019 om 10:22

Go Niki! Sloop je ex-collega’s komend voorjaar!

Hopen dat Niki een keer in de goede vlucht beland in de Tour. Maar blijft lastig voor een renner als Niki om een etappe te winnen…

Brummel 8 januari 2019 om 10:25

Dat wordt elke dag met een beetje kans beuken en met veel mazzel een mooi resultaat neerzetten. Deze man kan zichzelf enorm afbeulen. Feit blijft dat hij afhankelijk is van de bereidheid van het peloton om de vlucht terug te halen.

Wheely 8 januari 2019 om 11:00

Terug naar zijn roots, op goed geluk mee in de Mickey Mouse ontsnapping!

Quintenri 8 januari 2019 om 11:07

Ik gun deze man een zege in de Tour. Gewoon een schitterende coureur en een zalige vent!

assen 8 januari 2019 om 11:14

Tsja, kans is toch aanwezig dat deze ploeg geen wildcard krijgt.

tendam 8 januari 2019 om 11:18

Direct Energie is Frans, en krijgt daarom dus een wildcard by default.

r525 8 januari 2019 om 11:54

Blijft van alle ploegen die met wildcard rijden toch wel degene die het meeste gepresteerd heeft afgelopen jaren, dus zie geen kans dat ze die niet krijgen?

EddyB1958 8 januari 2019 om 11:55

Vital Concept (Coquard ) en Delko Marseille ,ook Frans maar geen wildcard in 2018.

Mwielerfan 8 januari 2019 om 11:55

Ook grote Franse ploeg itt die amateurs rond barguil

EddyB1958 8 januari 2019 om 14:41

Zijn Greipel en Wagner amateurs? Je moet niet kijken naar het 2018 team maar naar het 2019 team.

HSV 8 januari 2019 om 12:15

Direct Energie was veel in beeld bij laatste tour. Die zijn er heus weer bij.

krypton 8 januari 2019 om 16:15

Met Terpstra, Taaramae, Calmejane, Petit, Boudat, Hivert, Gaudin, Sicard etc. gaan ze echt wel een wildcard krijgen als Franse ploeg.

Titaantje 8 januari 2019 om 17:04

Precies dit, de renners zijn goed genoeg en, nog belanrijker, het is een stabiele ploeg met een goede sponsor die al jarenlang de Tour rijdt, weinig (geen?) dopingproblematiek en een leuke koersfilosofie. Daar kiest de ASO wel voor.

assen 8 januari 2019 om 21:27

Ja, geen zekerheid, maar ik zie ze ook geselecteerd worden. Ze zijn te goed en te Frans om te passeren.

wienesroa 9 januari 2019 om 08:49

Eens met assen. Die krijgen echt wel een wildcard. Durf ik ook wel geld op te zetten