Niki Terpstra: “Interesse in mijn ervaring trok me over de streep”

woensdag 13 februari 2019 om 20:11
Niki Terpstra: “Interesse in mijn ervaring trok me over de streep”

foto: Cor Vos

Niki Terpstra’s transfer naar Direct Energie was een van de verrassendste wisselingen van deze winter. Dit avontuur bij de Franse ploeg geeft de 34-jarige Nederlander een prikkel. “In deze ploeg zit zeker genoeg potentie”, vertelt hij aan De Telegraaf.

In augustus werd bekend dat Niki Terpstra de deur achter zich dicht zou trekken bij Quick-Step Floors, de ploeg waar hij acht jaar onder contract stond. De winnaar van de Ronde van Vlaanderen tekende namelijk bij Direct Energie. ‘Een aanbod dat hij niet kon afslaan’, zei hij daags na het nieuws. “De financiën speelden zeker een rol bij deze overstap. Maar wat mij ook over de streep trok, is hun interesse in mijn ervaring om het team te verbeteren”, zegt hij nu.

“Dit is een ploeg die de nodige stappen wil maken. Ik vind het leuk om energie in het team te steken. Wanneer de ploeg in bepaalde wedstrijden goed voor de dag komt, betaalt zich dat terug. Iedereen wil vooruit. Die ambitie spreekt me aan.” Als voorbeeld noemt hij dat hij aangaf dat er een draaiboek moet worden opgesteld voor de ploegentijdrit. “Met dezelfde inspanning zet je een veel betere tijd neer wanneer je het technisch goed uitvoert. Daar was hier zelden aandacht voor.”

Droomvoorjaar
Terpstra wilde zich vorig voorjaar revancheren voor het slechte seizoen 2017 – en hoe. Hij won in februari Le Samyn, om daar in maart en april klinkende zeges in de E3 Harelbeke en de Ronde van Vlaanderen aan toe te voegen. “Na alle successen in 2018 zag ik nauwelijks nog uitdagingen bij die ploeg. Maar natuurlijk is Quick Step een topploeg, waar ik me altijd thuis voelde. Dit avontuur geeft me echter een prikkel. Je moet ook eens wat nieuws durven.”

“Ik ben nu opgelucht en blij met deze keuze. Ik vind het leuk om eens in een heel andere omgeving het seizoen in te gaan.” Bij de ProContinentale formatie is hij de absolute kopman in de grote wedstrijden, waar hij het kopmanschap bij Quick Step juist vaak moest delen. “Als ik zie hoe die mannen nu al aangeven dat ze er alles aan willen doen om mij straks optimaal bij te staan, dan geeft dat vertrouwen.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

achtpuntzes 13 februari 2019 om 20:36

Antiheld Terpstra doet gewoon waar hij zin in heeft en gelijk heeft ie! Absolute kopman in de kracht van zijn leven, daar heeft ie meer aan dan een van de vele pionnen zijn bij zijn vorige werkgever.

Go Niki!

ambie 13 februari 2019 om 20:43

Niki, de helpende renners van verleden jaar toch ander kaliber van deze nu.

richieportefan 13 februari 2019 om 20:49

denk dat hij bij quick step ook wel gewoon de kopman was geweest. misschien dat hij het moest delen met gilbert maarja dat was ook een beetje de kracht van hun vorig jaar denk dat stybar en lampaert gewoon een streepje minder zouden hebben. vind het een rare keuze en denk dat hij ook slecht zal uitpakken

LucasR 14 februari 2019 om 08:23

Het is niet zo dat hij per se weg wilde hè. Patje L kon lange tijd nog weinig garanderen qua budget, zoals je waarschijnlijk wel weet. Ik vond het ook lang een rare keuze, maar ik snap het ergens wel. Hier mag hij meedenken over het verbeteren van de ploeg – toch wel een toffe nieuwe uitdaging!

Viktrodriguez 13 februari 2019 om 22:27

In die zin dus gewoon de opvolger van Chavanel.

Verder weet ik niet of zo’n upgegrade rol bij Quickstep wel bij Terpstra had gepast. Hij is toch altijd iemand die in de schaduw beter presteert dan met de druk van een kopmanschap. Dat heeft hem mede geholpen in zijn overwinningen in Vlaanderen en Roubaix.

Mark 13 februari 2019 om 23:04

Oneens. Hij presteert ook gewoon als hij kopman is, hij bezwijkt niet onder druk.

Romāns Vainšteins 13 februari 2019 om 23:37

Afgelopen Vlaanderen was hij van top tot teen de kopman.

LucasR 14 februari 2019 om 08:25

Ja, dit is zo’n hardnekkig misverstand dat menigeen elkaar na-papegaait. De grootste onzin natuurlijk.

wulu 14 februari 2019 om 11:32

Als er iemand zijn verantwoordelijkheid en het initiatief durft te nemen, dan is het Terpstra wel. De ideale aanjager en kopman in een ploeg.

Ingmar T. 13 februari 2019 om 23:01

Leuk verhaal.. denk toch echt dat t de Euries waren. Snel cashen voor te laat is. Dat kan die natuurlijk officieel nooit zeggen. Geef em geen ongelijk.

LucasR 14 februari 2019 om 08:27

Als je het artikel gewoon leest, zie je dat hij dat ook niet onder stoelen of banken steekt: “De financiën speelden zeker een rol bij deze overstap. Maar wat mij ook over de streep trok, is hun interesse in mijn ervaring om het team te verbeteren.”

HSV 13 februari 2019 om 23:13

Ik denk dat het wel goed uitpakt. Er zitten sterke renners tussen daar en eenheid is beter dan berekening. Mathieu heeft ook een ploeg die vol voor hem gaat rijden, in die zin lijkt de situatie van Niki op die van Mathieu. Nu al boekt CorendonCircus succes, gewoon omdat die gasten echt werken willen voor elkaar en hun contract. Bij Direct Energie zie ik zoiets ook wel gebeuren in de klassiekers.

LucasR 14 februari 2019 om 08:32

Direct Energie is ook nog wel een pak beter dan die ploegvulling bij Corendon. Jongens als Gaudin en Boudat kunnen wel wat.

HSV 14 februari 2019 om 09:09

@lucas, ik neem het op voor de pelotonvulling van CorendonCircus:Jimmy Janssens was derde in eindklassement van Besseges en ook derde in de tijdrit. Roy Jans reed 3 keer toptien. Stijn Devolder reed bij de eerste 20 in itt. Let op, dit vreemdelingenlegioen gaat fietsen voor wat ze waard zijn. En met Direct Energie en Terpstra zie ik het ook goed komen.

trickstuff 13 februari 2019 om 23:53

Even los van geld en de klassiekers, het is ook de Tour die belangrijk is voor zowel Terpstra als de ploeg.
In dat opzicht zit hij beter bij Direct Energie.
Met enige fantasie kan ik me een scenario indenken dat DQS minder hard op kop rijdt als Terpstra vooruit is ;)

aardappeljager 14 februari 2019 om 08:37

Of juist extra hard achter een verrader aan. Het is maar hoe je het bekijkt. Kan alle kanten op

Kevin Lowagie 14 februari 2019 om 08:58

Het koppel Terpstra en Gaudin zie ik wel schitteren in GP le Samyn.
Voor de echte klassiekers komt zijn ploeg te kort.
Hoe indrukwekkend zijn solo was in de E3 Harelbeke,
zonder het afstoppingswerk van zijn ploegmaten, wint hij niet.
Het wordt moeilijker voor Terpstra om te winnen, maar ook voor de mannen van Lefevre die een sterke man in de finale kwijt zijn. Hierdoor wordt alles nog spannender en dat kan ik enkel maar toejuichen!

EddyB1958 14 februari 2019 om 11:52

Terpstra is een geslepen renner, denk aan zijn drie titels, maar is tot nu altijd mede- of schaduwkopman geweest, en nu is hij het boegbeeld. Afwachten zeg ik.

Jungle Man 14 februari 2019 om 12:50

Ik blijf erbij, dat de move van Terpstra neerkomt op het feit dat Quick step hiermee gewoonweg heeft doorgeselcteerd, hoewel je je kan afvragen of dit ook niet een jaartje later had gekund.

Headlines

Materiaalzone

Populair