Nieuwe tegenslag voor Cian Uijtdebroeks, maar Visma | Lease a Bike ziet geen reden tot paniek
foto: Cor Vos
maandag 17 maart 2025 om 15:48

Nieuwe tegenslag voor Cian Uijtdebroeks, maar Visma | Lease a Bike ziet geen reden tot paniek

Cian Uijtdebroeks had zich Tirreno-Adriatico heel anders voorgesteld. De Belg van Visma | Lease a Bike hoopte te schitteren in de Italiaanse rittenkoers, maar verdween juist met veel twijfels en (opnieuw) een dof gevoel in zijn benen uit koers. De jonge klimmer zat na de koninginnenrit in zak en as, maar bij de ploeg prediken ze juist rust.

Uijtdebroeks begon een week geleden nog vol goede moed aan Tirreno-Adriatico, maar na de etappe van zaterdag kreeg de 22-jarige coureur toch weer last van zijn oude blessure. “Ik kreeg weer af te rekenen met de symptomen van vorig jaar”, zei een emotionele Uijtdebroeks na afloop voor de camera van Sporza. “Mijn hartslag was 150, maar ik ging niet vooruit en had weer dat doffe gevoel in mijn benen. Het is een herhaling van wat mij vorig jaar is overgekomen. Dat is klote.”

Een dag later leek er absoluut geen beterschap te zijn. Integendeel zelfs, want Uijtdebroeks moest na een goede veertig kilometer al lossen in het peloton op een kleine heuvel en stapte niet veel later uit de wedstrijd. Hoe gaat het met de beloftevolle ronderenner na zijn opgave? “Zijn moraal is nu onder nul, dat is normaal”, citeert Sporza ploegleider Maarten Wynants.

“Ook zondag ging het weer niet, dus het is verre van rozengeur en maneschijn. Hij heeft weer last van zijn rug, maar voor de rest is het moeilijk om de vinger op het probleem te leggen. Eerst deze ontgoocheling wegspoelen en dan weer verder kijken.”

“Cian moet nog groeien en dat kost tijd”
Teammanager Richard Plugge blijft optimistisch, ondanks deze nieuwe tegenslag. “Ik maak me niet echt zorgen. Cian is een heel jonge jongen. We moeten rustig bouwen aan zijn vorm en de manier waarop hij koerst. Hij heeft zaterdag (doelt op de koninginnenrit, red.) een enorm goeie klim gereden, hoe gek dat ook klinkt. Hij mag ook stilstaan bij de successen die hij bereikt.”

Bij de Nederlandse ploeg kijken ze vooral naar het grotere plaatje. “Cian moet nog groeien en dat kost tijd”, aldus Plugge. “We staan erom bekend dat we renners beter maken en ook met hem zullen we stapje per stapje naar een hoger niveau toegroeien. Hij heeft daarvoor de tijd nodig die iedereen op die leeftijd nodig heeft.”


RIDE Magazine
20 Reacties
17-03-2025 16:22
Staan ze er om bekend dat ze renners beter maken ja? Ik begin er meer en meer m'n twijfels over te hebben bij de jonge renners.
    17-03-2025 16:41
    Ze kunnen niet toveren. Maar in het geval van Cian kan ik me niet voorstellen dat dit gepamper hem daadwerkelijk verder gaat helpen.
    17-03-2025 16:54
    Roglic, Vingegaard en Jorgensen zijn dan ook een stuk slechter geworden bij de ploeg.....
    17-03-2025 16:56
    Ik zou hier bijna een pleidooi in lezen voor de Lefevere-aanpak. 'Een flinke schop onder die onzekere Belg zijn hol' om xistnc te quoten uit het topic 'Team Visma | Lease a bike 2025'...
    17-03-2025 17:08
    Theking, Cochise heeft het over de jonge renners. Jorgenson heeft inderdaad veel progressie gemaakt maar die was ook al goed bij Movistar.

    Maar als we kijken naar een Staune Mittet, Powless, Harper zijn die toch bij andere teams echte stappen aan het zetten of gezet.

    Ook Valter die bij FDJ echt goed was zet geen extra stap. Tulett die bij Ineos heel goed was maakt toch ook die kwaliteit sprong niet.

    Met Kooij doen ze het wel heel goed!
    17-03-2025 17:51
    Welke stappen zet Staune Mittet dan? Harper? Powless? Die renners rijden nu allemaal in ploeg zonder wereldtopper, met meer vrijheid dus. En Vingegaard was natuurlijk een oude knar toen ie bij Visma kwam.
    Maar goed ik denk persoonlijk dat Uijtdebroeks gewoon niet zo'n heel groot talent is. Er zijn genoeg renners die zonder druk en onbevangen top 10 rijden in een grote ronde zonder een topper te zijn/ worden. Hij heeft gewoon op geen enkel gebied de kwaliteiten om een topper te worden.
    17-03-2025 17:52
    Roglic tekende bij Jumbo toen hij 25 was en toen zat hij net drie jaar op wielrennen. Vingegaard werd op zijn 23e van de visafslag weggeplukt en Jorgenson (nog altijd maar 25) vertelde dat er bij Movistar maar wat aangeklooid werd. Ze hoeven toch niet bij het team verwerkt te worden om als 'jonge renner' gekwalificeerd te worden?

    @checco
    Als je me citeert, doe dat dan volledig en leg me al helemaal geen grammaticale fout in de mond.
    17-03-2025 18:11
    Bij nader inzien had het hele stuk inderdaad uit de meest vileine Lefevere zijn mond kunnen komen.

    “Dat lijkt misschien zo als je alleen de uitslag bekijkt. Cian moest meerdere keren teruggebracht worden en dat lukte eigenlijk alleen omdat het voorin stilviel. Vervolgens bleef hij steevast achterin hangen om opnieuw achter een gat terecht te komen etcetera. Ik denk dat er kleuterleidsters zijn die aan een hele klas minder werk hebben dan Kruijswijk, Valter en Yates met z'n drieën aan deze onzekere Belg. Die moet echt een flinke schop onder zijn hol en andere vormen van mental coaching krijgen.”
    17-03-2025 18:31
    'Maar als we kijken naar een Staune Mittet, Powless, Harper zijn die toch bij andere teams echte stappen aan het zetten of gezet.'

    Nou inderdaad! Staune Mittet laat nu al dingen zien, die je na één jaartje knechten bij Visma nooit meer voor mogelijk had gehouden. Powless die zes (!) jaar geleden naar EF trok als jong broekie en zich gestaag verder ontwikkelde met een aanpak die beter bij hem past, dat is echt het toonbeeld van het feit dat ze bij Visma renners helemaal niet beter maken (alsof we Philipsen gebruiken om het punt te maken dat UAE er eigenlijk geen kaas van he gegeten heeft). Om over de 'jonge' renner Harper (die vooral is opgeschoven in de pikorde en daardoor finales kan rijden) maar te zwijgen.

    Nee, daar weegt de ontwikkeling van renners als Groenewegen, Roglic, Kuss, Vingegaard, Kooij, Laporte en Jorgensen niet tegenop. Het zal niet voor iedereen de beste aanpak zijn, maar dat ze renners beter maken kun je bezwaarlijk een discutabele opmerking noemen.

    Zelfs Uijtdebroeks zelf haalde vorigseizoen in de eerste week van de Giro een niveau dat we nog niet eerder hadden gezien op dat niveau.
    17-03-2025 19:05
    Ik beweer nergens dat ze geen renners beter maken. Maar qua jonge renners vind ik niet dat er al veel adelbrieven voor te leggen zijn die déze uitspraak rechtvaardigen. Natuurlijk is het makkelijker om tieners te lanceren tot toppers als ze Ayuso, Pogacar, Morgado, Del Toro of Christen heten en je hen het hoogste bod kon doen. Maar zr hadden ook voor het "beter-maken" van Visma kunnen kiezen en daar waren ze dan blijkbaar ook niet van overtuigd. Zelfs de talentenfabrieken van FDJ en Lotto vind ik momenteel meer jonge-renners op de CV hebben dan Visma.

    Als ik naar Van Aert, Laporte, Vingegaard en Jorgenson kijk ben ik er wel zeker van dat ze voor een bepaald type renner/mens dé allerbeste omgeving kunnen bieden om zich optimaal te ontplooien. Maar stellen dat jouw ploeg "renners beter maakt" als je het over een erg jong talent als Cian hebt (we wachten rustig af, we hebben er de Visma-saus over gegoten dus hij wordt sowieso een beter renner) vind ik misschien misplaatst.
17-03-2025 20:23
Het is vooral verontrustend dat er geen enkel aspect is dat goed lijkt te gaan nu, tijdrijden, klimmen, explosiviteit, positionering, het lukt maar niet. Laat hem lekker beginnen met kleine rondjes en eendagskoersen, en wie weet wat er daarna mogelijk is. Hij is misschien te hoog ingezet vanaf het begin.
    17-03-2025 21:45
    heb jij een bot die bij elk bericht over uijtdebroeks exact dezelfde reactie plaatst?
    17-03-2025 22:30
    Nee Chippen, maar wel steeds dezelfde hond die erin bijt, get a life.
17-03-2025 18:40
Je kan toch bij elke ploeg renners noemen waarbij de ontwikkeling goed is gelopen en bij andere renners weer niet? Hier zou je eeuwig over kunnen blijven discussiëren...
    17-03-2025 18:53
    Stel je voor, inhoudelijk discussieren op wielerflits, dat willen we natuurlijk niet. Om even inhoudelijk op dat tweede te reageren: klopt, je kan die discussie bij elke ploeg voeren, moest elke ploegmanager roepen dat zijn ploeg renners beter maakt.
17-03-2025 18:57
Hoezo ‘blessure’?
17-03-2025 16:34
Enige onderbouwing ??
17-03-2025 21:12
Ik maak me wel zorgen, ik vind het klinken als een behoorlijke bottleneck. Het zal vast fysiek zijn maar dat slaat mentaal natuurlijk ook door. Volgens mij voelt hij zich niet veilig om voluit te gaan, dat is funest/nefast.
18-03-2025 09:17
Eens. Dat dit nu ineens terug komt is ongunstig, verraadt dat ze er te weinig grip op hebben. Dit seizoen niet meer laten koersen, zonder druk van een koers kalender trainen en door meten.
    18-03-2025 12:17
    Cian heeft een heel bijzonder verhaal met hoogte- en dieptepunten, onrechtvaardige behandeling en intimidatie door zijn voormalige ploeg.

    Maar zijn inzet en wielerintelligentie tonen geweldig sportmanschap.

    Van hem krijgen wij hopen en bangen. Bovenop: hij is zo eerlijk en direct, iedereen moet van hem houden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine