Nieuw in 2021: Ride Magazine, powered by WielerFlits

woensdag 20 januari 2021 om 19:45
Nieuw in 2021: Ride Magazine, powered by WielerFlits

In 2021 voegen we een nieuw hoofdstuk toe aan het WielerFlits-avontuur. Op 18 maart verschijnt de eerste editie van ons eigen magazine, dat de naam Ride krijgt. In deze proloog nemen we jullie graag mee in onze voorbereidingen en geven we antwoord op de vraag waarom we dit gaan doen.

Met WielerFlits proberen we al 12,5 jaar om jullie zo goed mogelijk te informeren over wat er op dit moment speelt in de wielerwereld. Die focus op de actualiteit wordt door jullie gewaardeerd. Onze artikelen worden door steeds meer wielerliefhebbers gelezen.

Met Ride willen we nog een stapje verder gaan. Over de wielersport zijn immers veel meer mooie verhalen te vertellen, dan artikelen over wedstrijden die in de nabije toekomst op het programma staan. Denk bijvoorbeeld aan reportages, uitgebreide interviews, achtergrondverhalen of een blik achter de schermen met personen uit het peloton. Zowel de hoofdrolspelers als de unsung heroes.

De afgelopen jaren hebben we geleerd dat een snel medium als een site of een app soms een minder geschikt platform is voor dergelijke artikelen. Verhalen die te mooi zijn om te laten liggen. Met Ride willen we daarom wielerfans iets extra’s bieden en een podium geven aan verhalen die we anders niet geschreven zouden hebben.

De verhalen in Ride zullen vooral gemaakt worden door de namen die ook nu al boven onze artikelen staan: Maxim, Youri, Nick, Koen, Niels, Julian, Tim & Tim, Nico en Raymond. Maar om eerlijk te zijn, een papieren magazine maken is nieuw voor ons. Om van Ride een blad te maken wat jullie graag lezen, krijgen we hulp van een routinier die ervaring heeft met het maken van boeiende wielermagazines. Rodrick de Munnik was 13 jaar hoofdredacteur van o.a. Fiets en ProCycling. Maar bovenal is hij een echt wielerdier, die net als jij en ik geniet van mooie verhalen over de sport waar we ons hart aan verloren hebben.

Heeft de komst van Ride ook invloed op de artikelen die op WielerFlits verschijnen? Het antwoord daarop is nee. We blijven artikelen publiceren in dezelfde mate en frequentie zoals we dat nu doen. Ride is voor ons vooral een manier om extra verhalen te kunnen maken. We beginnen met een papieren versie, maar willen het ook digitaal gaan aanbieden. Zodat iedereen voor zichzelf kan uitmaken op welke manier hij deze verhalen wil lezen.

Ride wordt niet alleen een blad voor jullie, maar ook met jullie. We zijn al druk bezig met de eerste verhalen, maar zijn ook benieuwd naar jullie ideeën. Dus deel met ons wat jij graag in Ride zou willen lezen. Dan kijken wij of we dat kunnen realiseren.

Onze eerste editie wordt een seizoensgids, die 18 maart online en bij diverse verkooppunten in Nederland verkrijgbaar zal zijn. Tot het zover is, lees je hier en op ridemagazine.nl de laatste updates. Wil je niets missen van de laatste ontwikkelingen rond Ride? Schrijf je dan in voor de Ride-nieuwsbrief.

Heb je vragen? Stel ze in de comments!

Dit artikel delen:

92 Reacties

Derierre de la course 19 januari 2021 om 18:01

Ik heb 2 jaar terug juist mijn abonnement op de Procycling opgezegd door Wielerflits. Ik vond het bijzonder irritant dat ze altijd maanden achter de actualiteit aan liepen. Ik zie de meerwaarde dus niet zo.

Ondanks dat wens ik jullie wel alle succes met het blad!

Davide Lappartiente 19 januari 2021 om 18:18

Graag iets over Wout van Aert of Remco Evenepoel. Of iets over de vriendin/vrouw achter de sportman.

Rawolf 19 januari 2021 om 18:32

Ten eerste, de inhoud gaat heel bepalend zijn. Ik heb een tijdje de Wielerrevue gehad maar 90% van de inhoud is voor iemand die regelmatig Wielerflits bezoekt – en andere websites – herhaling, kan je doorbladeren… dan blijft er weinig over. Heb ik nu dus ook opgezegd.

Hoe waarborgen jullie deze kwaliteit en kwantiteit aan artikelen op Wielerflits? Zoals ik het lees komt er geen nieuwe redacteur bij op Rodrick na, dus neem ik aan dat meerdere medewerkers van parttime naar fulltime gaat. Anders nogal een broodjeaap verhaal en gaat er nooit genoeg tijd gespendeerd kunnen worden aan unieke content voor Ride of het gaat ten koste van de website.

Martin van den Bosch 20 januari 2021 om 15:25
Quote:
Hoe waarborgen jullie deze kwaliteit en kwantiteit aan artikelen op Wielerflits? Zoals ik het lees komt er geen nieuwe redacteur bij op Rodrick na, dus neem ik aan dat meerdere medewerkers van parttime naar fulltime gaat.

Aan de manier waarop we WielerFlits nu maken, verandert niets.
Het klopt inderdaad dat redacteuren meer uren gaan maken, waardoor de artikelen voor het blad geschreven kunnen worden. Of andersom: dankzij het blad kunnen deze redacteuren meer uren maken en meer mooie wielerverhalen schrijven.

Rawolf 21 januari 2021 om 20:11

Geruststellend antwoord :)

Maar ik denk/verwacht/vindt dat Wielerflits de mogelijkheden van deze website met redelijk trouwe community nog niet volledig uitbuit, lijkt me dat die redacteuren zat kunnen doen om een week vol te maken ook zonder dat blad :p

kartje 19 januari 2021 om 21:30

Eerst en vooral chapeau voor de sprong in het diepe te wagen! Ik ben nu al meer dan 10 jaar trouwe liefhebber van WF.
Ik ben dus zeker heel benieuwd naar jullie tijdschrift, maar heb nog enkele vragen.
1) Hoe vaak zullen jullie het blad uitbrengen. Ik ben nu al 4 jaar vaste abonnee van het heel professionele Bahamontes, met heel uitstekende (vergeten) verhalen, fantastische foto's,… Mocht het zelfs maar 70% van hun kwaliteiten hebben ben ik zeker en vast voorstander van Ride.

2) Is er een mogelijkheid dat ik als rasechte Belg ook een exemplaar kan bekijken, desnoods een online versie aanschaffen? Ik ben er zeker van dat er ook een zekere aanhang is in Vlaanderen van mensen/leden die het tijdschrift wel willen aanschaffen.

3) is er bewust gekozen om voor Ride te gaan en op zich niets te maken hebben met WF. Ik vind het een gedurfde keuze, maar als dit binnen het business model past, kan ik het zeker begrijpen.

Martin van den Bosch 20 januari 2021 om 15:21
Quote:
1) Hoe vaak zullen jullie het blad uitbrengen. Ik ben nu al 4 jaar vaste abonnee van het heel professionele Bahamontes, met heel uitstekende (vergeten) verhalen, fantastische foto’s,… Mocht het zelfs maar 70% van hun kwaliteiten hebben ben ik zeker en vast voorstander van Ride.

Eerst in maart de seizoensgids, gevolgd door een digitale uitgave in april die op beginnende wielrenners gericht is. Medio mei/juni komen we met een Tourspecial.

Overigens eens wat Bahamontes betreft. Bij iedere nieuwe editie weer een geluksmomentje. Als we daar qua verhalen bij in de buurt komen, ben ik heel happy.

Quote:
2) Is er een mogelijkheid dat ik als rasechte Belg ook een exemplaar kan bekijken, desnoods een online versie aanschaffen? Ik ben er zeker van dat er ook een zekere aanhang is in Vlaanderen van mensen/leden die het tijdschrift wel willen aanschaffen.

Zeker! Verzenden naar België gaan we sowieso doen.

Quote:
3) is er bewust gekozen om voor Ride te gaan en op zich niets te maken hebben met WF. Ik vind het een gedurfde keuze, maar als dit binnen het business model past, kan ik het zeker begrijpen.

Om eerlijk te zijn is het lang een wens geweest om ‘WielerFlits Magazine’ te beginnen. Maar bij het blad dat we willen maken, past de term ‘Flits’ niet meer. Lange(re) verhalen en de diepte in, in plaats van de korte, vluchtige actualiteit. Vandaar de keuze voor Ride.

Floris81 19 januari 2021 om 21:51

Prima initiatief, veel succes en plezier!

L. Valentijn 19 januari 2021 om 21:58

A la Bahamontes? Top idee!
Met de sfeer van de wielerreportages van Wilfried de Jong.
En deels een wielervariant van Staantribune; over de koers achterna reizen.
Maar graag niet te frequent, want de stapel ongelezen tijdschriften dondert nu al wekelijks van de rand van de tafel af :-)

SteelHorseCowboy 19 januari 2021 om 22:25

Ik vind het dapper. Want ik zit er niet op te wachten en ik had zo het idee dat de markt voor wielertijdschriften in korte tijd wel aardig verzadigd is geraakt. Maar je mag het proberen.

Een Engelse titel voor een Nederlands (en Nederlandstalig) blad vind ik een beetje sneu.
Maar een paar van de eerste reacties hier zijn 'cool' en 'nice'. Dus dat zal wel aan mij liggen.

ProfrondeZevenbergen 19 januari 2021 om 22:57

Leuk, maar bijzonder. We gaan terug in de tijd. Ik vind het een behoorlijke gok omdat steeds meer bladen, kranten e.d. niet meer levensvatbaar zijn en verdwijnen of beperkt worden. Ik ben benieuwd hoeveel er verkocht moeten worden om break even te gaan??

Limal 20 januari 2021 om 07:40

Ik betwijfel ten zeerste dat dit een economisch succes wordt, maar veel succes alvast.

Bij wijze van poll – wie hier zou dit kopen? +1 voor 'ja', -1 voor 'nee'.

Ik begin met -1

John Bidon 20 januari 2021 om 11:20

Ik denk dat WF wel een marktonderzoek heeft uitgevoerd alvorens het blad te lanceren. Hoeven we hier niet kinderlijk met een plusje en minnetje te werken wat ook een veels te simplistisch beeld is van de vraag of je dit blad gaat kopen.

Bijvoorbeeld, koop je het blad als het 1 euro kost of 25 euro.

Michelangelo 20 januari 2021 om 11:40

Mag hopen dat John Bidon gelijk heeft.

Ik kan me wel voorstellen dat ze uit draadjes als deze aanvullende informatie halen over wat potentiele kopers wel of niet zouden willen zien in een blad. Maar dit is een select clubje mensen wat reageert, en doorgaans ook nog eens met uiteenlopende meningen. goed marktonderzoek lijkt me dus waardevoller.

JVD 20 januari 2021 om 09:02

In ieder geval niet wat ik zie op de demopagina hierboven. Geen oppervlakkige beschrijvingen van een fiets of een renner. Geen opsommingen van feitjes. Wel: verhalen. Die gaan over mensen en hun tegenslagen, hun innerlijke drijfveren, hun relaties met anderen. In het laatste geval: zet ze bij elkaar aan tafel en heb een gesprek. De verzorger samen met de renner. Mollema en Gesink. Lefevre en Plugge. Een briefwisseling tussen Van der Poel en Van Aert. Jacobsen en Groenewegen, ooit. Boezemvrienden en vijanden, dan wordt het mooi. Verhalen gaan over mensen, wielrennen is de ideale context.

castroviejo 20 januari 2021 om 09:30

Het kan echt iets heel moois worden als het dezelfde kwaliteit heeft als de site. Daarbij vind ik een seizoensgids juist altijd een fantastische aanvulling op CQranking sites. Je kunt er ook nog dingen bij noteren. :-)
Hoop wel dat er ook wat muur achtige reportages inkomen dan wordt het pas echt top!

Binda 20 januari 2021 om 09:49

Gefeliciteerd Wielerflits met jullie nieuwe kindje! Jullie mogen er trots op zijn! Ik denk overigens niet dat het een lang leven beschoren zal zijn. Ikzelf lees graag tijdschriften maar ben absoluut niet geinteresseerd in sportmagazines op papier. Die lopen per definitie achter de feiten aan.
Wat ik ook bij andere digitale media heb gezien is dat het online gedeelte ontzettend werd verwaarloosd nadat de makers zich op papier stortten. Digitale artikelen kwamen of veel later, niet of achter een paywall. Zie bijvoorbeeld Losseveter.nl/RunningNL dat nu digitaal bijna niets meer voorstelt nu ze een blaadje hebben waarvan ik alleen de 1e editie heb gelezen.

VerstandOpNul 20 januari 2021 om 10:10

Gemengde reacties als ik het zo lees..

Ik ben niet direct overtuigd, vind het niveau van de artikelen op wielerflits nogal wisselvallig.. De voorbeschouwingen vaak heel tof, de analyses en interviews zijn elders beter, en de nieuwberichten zijn af en toe nogal bedenkelijk..

Ik vind de discussies onder de artikelen vaak interessant (zij het soms wat voorspelbaar), dat is nou juist de feature die je niet ziet in een magazine..

Romāns Vainšteins 20 januari 2021 om 10:29

Ik ben in ieder geval geen consument van dit type bladen.

Wielrennen is iets dat beter wegleest via discussies dan allerlei ‘en toen kwam de berg, en toen schakelde ik terug, en toen werd het heel pittig, en toen, en toen’ of ‘Bij mijn nieuwe team voelde ik me meteen thuis, het voelt echt als een familie, ik voel me fit en ga er 100% voor, ik sta er uitermate positief in, ik..’ laat staan ‘Onze fiets is moddervet, hij rijdt als een tierelier, de technische snufjes zijn niet van de lucht’

John Bidon 20 januari 2021 om 11:18

Succes jongens. Dat het mag worden wat jullie ervan hopen.
Alleen toen ik de headline las, dacht ik gaat WF nu internationaal met een Engelstalig blad? –> “Ride Magazine powered by Wielerflits”

Ofwel Rit Blad aangedreven door Wielerflits

Koersmaniak 20 januari 2021 om 11:35

Ik zoek Ride magazine op in Google en kom op een Engelstalig motor-blad uit, dat blijkbaar ook in Nederland en België verdeeld wordt.
Zoeken jullie dat zelf niet op voor jullie een naam vastleggen?

Als ik in een krantenwinkel een tijdschrift ‘Ride magazine’ zou zien liggen, zou ik niet aan Wielerflits denken. Wielerflits is nochtans een gekend wielermedium, waar in wielerprogramma’s en kranten vaak naar wordt verwezen.

Romāns Vainšteins 20 januari 2021 om 12:27

Sowieso. Waarom een Engelse naam als er in het blad zelf Nederlands geluld wordt?

Dat is net zo dom als een Nederlandse DJ die voor een Nederlands publiek in Nederland onderwijl zijn *proest* ‘optreden’ wat lukraak Engels door zijn microfoon staat te blaten.

Jacco van Stierop 20 januari 2021 om 12:28

Als het vooral achtergrondverhalen zijn, is ‘d’Omrit’ wellicht een geschikte titel.
Het lelijke ‘powered by Wielerflits’ kan vervangen worden door ‘Wielerflits’ annex’

josemanuelfuente 20 januari 2021 om 13:49

+1

Romāns Vainšteins 20 januari 2021 om 13:50

‘De mongolenwaaier’ ook fraai natuurlijk, een luidruchtige lancering gegarandeerd!

Wheely 20 januari 2021 om 14:40

“De mongolenwaaier” zou wel een hele leuke titel voor een terugkerende column zijn, ga er maar van uit dat ze het blad zelf nooit zo zullen noemen. Persoonlijk vind ik “met het hol open” wel een goede naam.

Koersmaniak 20 januari 2021 om 14:49

Doet me denken aan Jelly Belly p/b Maxxis.
Geen naam voor een nederlandstalig wielerblad

oscarito1908 22 januari 2021 om 22:22

Waarom niet Wielerflits magazine. En gewoon de bekende kleuren en uitstraling?

Iets wat je direct herkent als WF?

Dan zou ik daar op letten en zeker kopen.

Joaquim Agostinho 20 januari 2021 om 16:20

Duidelijk uit welke hoek de wind vooral zal waaien….

kartje 20 januari 2021 om 20:16

@martin bedankt voor je reactie! Mij mag je zeker opschrijven voor een ‘echte’ opgestuurde versie! Ben razendbenieuwd naar de uitkomst ervan!

the rover 21 januari 2021 om 17:19

to^p,maar niet te krijgen in Belgie?

Wim Kruithof 21 januari 2021 om 20:10

Wellicht eerst de moeite nemen om te lezen voor je vragen gaat vuren. Martin heeft deze vraag letterlijk beantwoord, luttele reacties boven die van jou.

oscarito1908 22 januari 2021 om 22:19

Ik koop ook nog altijd papieren tijdschriften zoals dit. Maar de nietszeggende interviews kunnen me gestolen worden.

Zie liever een soort tourboek zoals de commentatoren hebben.

Rsw85 23 januari 2021 om 07:31

Mooi initiatief. Benieuwd waar het magazine zich gaat positioneren. Om nu hetzelfde als De Muur te gaan doen lijkt mij lastig, de actualiteit lezen we hier en techniek tja dat kan want in Nederland is het heel matig op dat vlak maar ja erg duur om review en testen te gaan doen van wetenschappelijk niveau. De Muur overigens is bezig zich te bewegen naar een jonger publiek volgens bert wagendorp in de lsrf podcast.

Suggesties: Meteen stunten door een groots interview met Jan Raas. ;)

– Verhalen van renners die net voor de profs zijn afgehaakt door ongelukken en ander leed. Talenten die net zo goed waren als de toppers van nu maar daar niet kwamen.
– diepte diepte interviews.
– anonieme verhalen van masseurs, de vertrouwelingen van de renners net na de koers.
– koersverslagen verhalen in het verre buitenland.
– extra veel aandacht voor de schaarse amateur klassiekers in Nederland. Omloop de Braakman, Martin.
– misschien een iets te zwaar bankhangend, beterwetend forumlid van hier professioneel onder begeleiding te gaan laten trainen en zien of het lukt om hem of haar te laten koersen op amateurniveau. Mooie combi tussen on en offline van maken.
– dames, dames, dames.
– rubriek: de Nederlands kampioen 10 jarigen (jaartal) en dan op bezoek.

ericdc 23 januari 2021 om 09:02

Ik vind een +/- vaste frequentie van verschijnen wel belangrijk! Bijvoorbeeld elke maand, met uitzondering van de wintermaanden, wat kan leiden tot zoiets als 10 keer per jaar. In tegenstelling tot vele anderen vind ik nabeschouwingen ((foto-) reportages over de voorbije wedstrijden) juist wel interessanter dan voorbeschouwingen. Trouwens, bij die voorbeschouwingen duiken toch maar telkens weer van die gedateerde foto’s op die nog verder afstaan van de actualiteit!

Headlines

Materiaalzone

Populair