Nieuw in 2021: Ride Magazine, powered by WielerFlits
In 2021 voegen we een nieuw hoofdstuk toe aan het WielerFlits-avontuur. Op 18 maart verschijnt de eerste editie van ons eigen magazine, dat de naam Ride krijgt. In deze proloog nemen we jullie graag mee in onze voorbereidingen en geven we antwoord op de vraag waarom we dit gaan doen.
Met WielerFlits proberen we al 12,5 jaar om jullie zo goed mogelijk te informeren over wat er op dit moment speelt in de wielerwereld. Die focus op de actualiteit wordt door jullie gewaardeerd. Onze artikelen worden door steeds meer wielerliefhebbers gelezen.
Met Ride willen we nog een stapje verder gaan. Over de wielersport zijn immers veel meer mooie verhalen te vertellen, dan artikelen over wedstrijden die in de nabije toekomst op het programma staan. Denk bijvoorbeeld aan reportages, uitgebreide interviews, achtergrondverhalen of een blik achter de schermen met personen uit het peloton. Zowel de hoofdrolspelers als de unsung heroes.
De afgelopen jaren hebben we geleerd dat een snel medium als een site of een app soms een minder geschikt platform is voor dergelijke artikelen. Verhalen die te mooi zijn om te laten liggen. Met Ride willen we daarom wielerfans iets extra’s bieden en een podium geven aan verhalen die we anders niet geschreven zouden hebben.
De verhalen in Ride zullen vooral gemaakt worden door de namen die ook nu al boven onze artikelen staan: Maxim, Youri, Nick, Koen, Niels, Julian, Tim & Tim, Nico en Raymond. Maar om eerlijk te zijn, een papieren magazine maken is nieuw voor ons. Om van Ride een blad te maken wat jullie graag lezen, krijgen we hulp van een routinier die ervaring heeft met het maken van boeiende wielermagazines. Rodrick de Munnik was 13 jaar hoofdredacteur van o.a. Fiets en ProCycling. Maar bovenal is hij een echt wielerdier, die net als jij en ik geniet van mooie verhalen over de sport waar we ons hart aan verloren hebben.
Heeft de komst van Ride ook invloed op de artikelen die op WielerFlits verschijnen? Het antwoord daarop is nee. We blijven artikelen publiceren in dezelfde mate en frequentie zoals we dat nu doen. Ride is voor ons vooral een manier om extra verhalen te kunnen maken. We beginnen met een papieren versie, maar willen het ook digitaal gaan aanbieden. Zodat iedereen voor zichzelf kan uitmaken op welke manier hij deze verhalen wil lezen.
Ride wordt niet alleen een blad voor jullie, maar ook met jullie. We zijn al druk bezig met de eerste verhalen, maar zijn ook benieuwd naar jullie ideeën. Dus deel met ons wat jij graag in Ride zou willen lezen. Dan kijken wij of we dat kunnen realiseren.
Onze eerste editie wordt een seizoensgids, die 18 maart online en bij diverse verkooppunten in Nederland verkrijgbaar zal zijn. Tot het zover is, lees je hier en op ridemagazine.nl de laatste updates. Wil je niets missen van de laatste ontwikkelingen rond Ride? Schrijf je dan in voor de Ride-nieuwsbrief.
Heb je vragen? Stel ze in de comments!
Maar waar ik persoonlijk nooit op zit te wachten zijn juist seizoensgidsen, tourgidsen, klassiekergidsen, etc. Dan worden de pagina's vooral gevuld met parcoursmappen en statistieken, zake3n die je nu juist prima op internet kan vinden.
De meerwaarde zit m in de lange verhalen, diepte interviews en unsung hero's, wat mij betreft.
Succes!
Ik lees dan liever een persoonlijk verhaal van iemand met gewone fietsbenen die een bepaalde col heeft gereden, dan het standaard lijstje van percentages en eerdere winnaars.
Maar uiteindelijk is het de afweging welke doelgroep je denkt te bedienen, en wat deze doelgroep motiveert om een tijdschrift wel of niet te kopen.
Hoe dan ook succes, en ik hoop dat de achtergrondartikelen en interviews ook hier gewoon door kunnen blijven gaan.
Net als de Wielerflits podcast die niet van de grond kwam doordat er al zoveel (goed) aanbod is.
Maar desalniettemin inderdaad veel succes! En ik snap het ergens ook wel. Goede interviews verdwijnen hier toch een beetje tussen de massa's berichten over onze favoriete renners. Ik kan mij voorstellen dat dat vrij ondankbaar is voor het harde werk wat erachter schuil gaat.
Ik hoop overigens dat bovenstaande afbeelding een voorbeeldafbeelding is want dat is natuurlijk een halve kopie van Procycling (De Munck) en niet onderscheidend.
Ik weet niet of jullie een o-meting gedaan hebben wat/of er draagvlak is voor een magazine? Hoe oud is de doelgroep die je aanspreekt? Blijf je wat hangen in de oudere doelgroep of richten jullie jezelf (ook) op de jongeren? Zo ja het laatste is een tijdschrift niet meer van deze tijd.
Neem eens een goede social media expert in de hand om daar meer draagkracht in te krijgen. Wat willen jongeren zien en wat is het business model daarin. Valt veel meer uit te halen.
Ik wens jullie wel veel succes, en hopelijk een geslaagd magazine.
Desondanks, alles succes gewenst.
Je toevlucht nemen tot een Engelstalige titel kun je taalarmoede noemen, maar zegt niks over de kwaliteit van het blad. Bovendien komt 'revue' uit het Frans.
Maar als je stelt dat Ride geen goede naam voor een wielermagazine is, ben ik het met je eens. Het zou net zo goed over paardensport kunnen gaan.
Dat kan prima kloppen maar ik heb nog meegemaakt dat Wielersport het enige tijdschrift was. Midden jaren 70 kwam Wielerrevue voor het eerst. Ik heb zeker meer dan 15 jaargangen Wielersport gehad en alles compleet bewaard. Tot en met 86 toen ik mijn laatste licentie had. Ik ben ook vanaf het begin abonnee geweest van Wielerrevue. Ik schat zo’n 20 jaar. Ook alles bewaard en een decennium geleden samen met de complete jaargangen Wielersport cadeau gedaan aan een verzamelaar. Af en toe kijk ik in de bibliotheek nog wel eens tijdschrift in maar kopen doe ik ze al heel lang niet meer.
De 75+ zijn van het papieren werk. Komt ook doordat deze generatie daar mee zijn op gegroeid.
Geen aanval op het concept of wat dan ook. Gewoon mijn mening, ik denk dat er te weinig op het sociale net wordt uitgespeeld. En daat valt veel meer publiciteit/marktwaarde/ geld mee te verdienen dan een wielerblad.
Wielerflits was opgezet door jonge mensen, maar overgenomen door een wat oudere groep werknemers met oude ideeën. Ja die werken maar zijn toekomst gericht oudbollig.
Kom op zeg!
Wielerflits was opgezet door jonge mensen, maar overgenomen door een wat oudere groep werknemers met oude ideeën. Ja die werken maar zijn toekomst gericht oudbollig.
Ik denk toch dat het genieten van een print titel van korte duur zal zijn en een verloren investering.
Wat betreft het 'overnemen' bedoel ik niet financieel of leiderschap matig maar meer op ideen niveau.
Maar nogmaals succes met het blad. Hopelijk word het een bestseller week in week uit.(of maandelijks)
Ik begrijp overigens dat mensen sceptisch zijn. Ikzelf behoor ook tot de categorie die de afgelopen jaren meer abonnementen heeft opgezegd dan afgesloten. Maar we zien dit echt als een goede manier om meer mooie wielerverhalen te kunnen maken. Aan ons de opdracht om mensen te overtuigen.
Verschil is wel dat ‘revue’ een leenwoord is, en dus opgenomen in de Nederlandse taal (‘iets de revue laten passeren’) en ‘ride’ niet. Ik weiger begrip op te brengen voor een Engelse titel wanneer men zich richt tot een Nederlandstalige doelgroep. Van ‘powered by …’ gruw ik al helemaal, maar heb me er al lang bij neergelegd dat ik tot een kleine minderheid behoor.
Vind ‘Platteprijs’ eigenlijk wel een mooie titel voor het tijdschrift.
Achtergrondverhalen en –reportages zou ik het liefst zien. Een tijdje terug las ik ergens een ontroerend verhaal over de band die Julian Alaphilippe had met zijn vader; in die richting dus. Ideetjes die even snel opkomen zijn:
- Fabio Jakobsen op bezoek in Albese con Cassano (nabij de Civiglio) waar hij naast het monument ter nagedachtenis aan Casartelli vertelt hoe hij nu, revaliderend, tegen het leven aankijkt;
- hoe is het nu met Igor Astarloa? Heeft Gerrie van Gerwen hem nog wel eens gesproken?
- ooggetuigenverslag van La Tropicale Amissa Bongo of de Ronde van Rwanda;
- zijn die voor een doorsnee wielertoerist te doen, die weggetjes van de Tro Bro Léon?
- waarom komen bijna alle wielerprofs uit Litouwen bij een Franse ploeg terecht?
Zoiets.
Voorbeschouwingen, verwachtingen voor het komende seizoen, etc. zijn al in overvloed te vinden, daar kan je je nauwelijks in onderscheiden.
De bladen die ik lees zijn juist totaal niet gebonden met de actualiteit. Zo kan je ze ook nog een half jaar later lezen. Ik merk dat ook met podcasts. Die wielerpodcasts die tijdens een grote ronde worden gemaakt of een voor- of nabeschouwing is luister ik eigenlijk nooit meer terug. De wat meer tijdloze zeker nog wel.
Daarnaast spaar ik altijd een aantal bladen op die ik vervolgens lees tijdens een lange vlieg- of treinreis.
Maar goed eigenwijs zijn hoort er ook bij en lekker iets doen wat je leuk vind brengt veel in het leven. Een blad maken met veel positiviteit en inhoud kan overslaan op het publiek...
Hopelijk heeft de drukker een gunstig prijsje voor ze ;-)
Go for it mannen.
Ik zal de site lekker blijven lezen:-)
Over tourgidsen gesproken, Ik vind het heerlijk om een etappe te volgen met een gids op de bank. Nadeel is dat die gidsen altijd weken vooraf worden gedrukt en dus absoluut niet actueel zijn.
Brengen jullie een tourgids uit die wel actueel is, dus verschijnt 1 / 2 dag(en) voor start van de tour? Ik ben benieuwd.
Succes
Er moeten ook tijdschriften verkocht worden. Als je met een last minute versie komt, heeft 90% al bij de concurrentie geshopt.
In België krijg je zo een gids met de ploegen, renners en parcours gratis bij de krant.
Wat je met een wielermagazine onvermijdelijk gaat krijgen, is dat een deel van deze site alleen toegankelijk wordt voor abonnees.
Mijn ervaring, ik hou van longreads a la De Muur en vette interviews met renners die wat te melden hebben. De statistieken en seizoensgids-achtige dingen vind ik minder. Stats kan ja beter op procyclingstats vinden.
Wat ook minder is, elk wielerblad heeft precies dezelfde voorbeschouwing op alle etappes van de Tour. Heeft totaal geen meerwaarde en geen USP
Dappere poging, ik ben benieuwd naar de scope. Wordt het 100% pro? Zo ja, vraag ik me wel af wat het onderscheidend vermogen gaat zijn t.o.v. Procycling.
En er moet natuurlijk een rubriek komen met de prangende vragen en problemen van lezers:, beantwoord door de redacteuren, die rubriek dopen we dan 'Lieve Youri'
Ik zie voor me dat het magazine bij Jumbo komt te liggen en mede een verlengstuk is van TJV in een redactioneel/journalistiek/onafhankelijk jasje. En commercieel gezien zou dit ook een slimme zet zijn voor alle partijen.
We gaan het zien na publicatie.
Ook lijkt het me lastig om je te onderscheiden van andere bladen waar men al lid van is. Routes, voorbeschouwingen zijn vrijwel allemaal hetzelfde. Het zal waarschijnlijk moeten komen van diepteinterviews en heroische verhalen.
WF heeft een groot publiek waar je natuurlijk heel gericht mensen op het blad kunt wijzen. Wat dat betreft heeft het zeker een kans, al zal het lastig zijn om mensen die al een wielerabbo (dat zijn tenslotte de zeldzame mensen die er nog voor willen betalen) te overtuigen hun huidige abonnement in te ruilen voor Ride of erbij te nemen.
Oja, als groene hond zijnde heb ik mij doodgeërgerd aan die plastic rommel/pinpassen van scheerspul/kleding die ik bij procycling erbij kreeg. Was voor mij deel van de reden om op te zeggen.
Maar waarom noem je het niet gewoon wielerflits?
Dat scheelt een heel stuk marketing.
Wanneer het tijdschrift meer van dit genre opteert, zal ik iedere letter opvreten. Daarbij zou ik het persoonlijk mooi vinden als het ontstaan van koersen meer belicht wordt. Dat gebeurt soms bij voorbereidingen, maar vaak vooral de grotere wedstrijden.
Uiteraard wel op wf plaatsen