Niels Albert heeft idee om Wereldbeker weer te laten floreren: “Denk dat de UCI dat wel kan betalen”
UCI-voorzitter David Lappartient stelde zondagochtend dat deelname aan de UCI Wereldbeker verplicht moet worden, anders dreigt hij met uitsluiting voor de volgende wereldbekermanche én voor het WK veldrijden. “Ik denk dat ze eens heel goed gelachen hebben in de cross dit weekend. Dit kan hij nooit hard maken”, reageert oud-crosser Niels Albert in zijn analyse voor Het Laatste Nieuws.
“De UCI-voorzitter wilde zich even laten gelden, maar dit was niet de manier”, aldus Albert. “Renners moeten hun eigen keuze kunnen maken – altijd. Als ze mij dit zouden lappen, had ik snel een oplossing klaar: ziektebriefjes. De ene week voor diarree, de volgende voor een lichte depressie. En wat had de UCI dan gezegd?”
Albert stelt dat de UCI er zelf voor heeft gezorgd dat de toppers soms Wereldbeker-manches overslaan. De internationale wielerunie heeft volgens hem een overaanbod gecreëerd. Hij ziet liever dat de Wereldbeker terugkeert naar acht wedstrijden en dat daarvan niet te veel buiten België verreden worden. “Het is ferm om af en toe in het buitenland te kunnen crossen, Dublin of zo, maar overdrijf daar niet mee, want het wordt snel kunstmatig. En voor de coureurs kost dat een hoop geld.”
Voorstel
Tot slot, doet Albert ook nog een ander voorstel om de Wereldbeker weer te laten floreren. “Geef de top-tien van het eindklassement in het daaropvolgende seizoen in elke Wereldbekerwedstrijd 3.000 euro extra startgeld. Dat kost je per manche 60.000 euro extra, mannen en vrouwen samen. Ik denk dat de UCI dat wel kan betalen. 3.000 euro is ook voor de toppers mooi geld. Je gaat meteen effect zien: een heel grote groep renners gaat proberen in die top tien te eindigen. Er zal meer dan ooit strijd en beleving zijn in de Wereldbeker. Alstublieft.”
Het commercialiseren van de WB was/is een financiele aderlating en daar wringt de schoen. In een ander artikel kunnen we inkijken hoe Troyes op de kalender gekomen is, een aanrader om beter te begrijpen hoe radeloos FC het nu noodgedwongen moet aanpakken om die 14 zondagen alsnog vol te krijgen…
Vind wel dat je bestaande crossregio's moet blijven bezoeken. En zeker in de EU valt het reizen natuurlijk best mee. Heel geforceerd verre oorden opzoeken gaat volgens mij niet zorgen voor nieuwe crossers uit die landen. Terwijl dat uit landen meer in de buurt wel iets makkelijker kan omdat zij redelijk goedkoop naar crossen kunnen afreizen.
Edit: is trouwens wel een mooie poets geweest: meer crossen maar het prijzengeld voor het klassement gelijk houden. Bij minder crossen verhoogt het gemiddelde prijzengeld dat je vanuit het klassement per cross krijgt ook weer dus dat maakt het wellicht ook al iets aantrekkelijker.
De UCI wil koste wat het kost internationaliseren. Nietszeggende races in "vreemde" landen zijn belangrijker dan races met een lange historie die ook bezoekers trekken. Zijn oproep om terug te gaan naar 8 wereldbeker races en deze dan voornamelijk in en rond België te houden is dus volslagen kansloos.
Dan klinkt het misschien ook sympatiek om renners een extra maandsalaris te betalen om gewoon aan de start te verschijnen het volgende seizoen (waarin de renner wellicht ook niets meer presteert maar wel incasseert) en dan te stellen dat "de UCI dat wel kan betalen". Zelfs al KAN de UCI dat betalen: waarom zouden ze een hoop geld uitgeven voor een tak van sport die eigenlijk alleen in Vlaanderen maar echt populair is? Bovendien: de UCI gaat dat geld echt niet zelf betalen, die leggen de rekening gewoon bij de organisatoren neer.
(Niet per se eens met dit idee, maar dat je moet kijken vanuit het perspectief van beloning in plaats van bestraffing is een veel beter concept)
En zeker als het samen met gravel rijden ook voor World Tour ploegen interessant wordt om een crosser in dienst te hebben dan zijn 8 races met een vol weg kalender wel in een renners-kalender in te passen.