Niels Albert heeft idee om Wereldbeker weer te laten floreren: “Denk dat de UCI dat wel kan betalen”
foto: Cor Vos
dinsdag 14 november 2023 om 09:01

Niels Albert heeft idee om Wereldbeker weer te laten floreren: “Denk dat de UCI dat wel kan betalen”

UCI-voorzitter David Lappartient stelde zondagochtend dat deelname aan de UCI Wereldbeker verplicht moet worden, anders dreigt hij met uitsluiting voor de volgende wereldbekermanche én voor het WK veldrijden. “Ik denk dat ze eens heel goed gelachen hebben in de cross dit weekend. Dit kan hij nooit hard maken”, reageert oud-crosser Niels Albert in zijn analyse voor Het Laatste Nieuws.

“De UCI-voorzitter wilde zich even laten gelden, maar dit was niet de manier”, aldus Albert. “Renners moeten hun eigen keuze kunnen maken – altijd. Als ze mij dit zouden lappen, had ik snel een oplossing klaar: ziektebriefjes. De ene week voor diarree, de volgende voor een lichte depressie. En wat had de UCI dan gezegd?”

Albert stelt dat de UCI er zelf voor heeft gezorgd dat de toppers soms Wereldbeker-manches overslaan. De internationale wielerunie heeft volgens hem een overaanbod gecreëerd. Hij ziet liever dat de Wereldbeker terugkeert naar acht wedstrijden en dat daarvan niet te veel buiten België verreden worden. “Het is ferm om af en toe in het buitenland te kunnen crossen, Dublin of zo, maar overdrijf daar niet mee, want het wordt snel kunstmatig. En voor de coureurs kost dat een hoop geld.”

Voorstel
Tot slot, doet Albert ook nog een ander voorstel om de Wereldbeker weer te laten floreren. “Geef de top-tien van het eindklassement in het daaropvolgende seizoen in elke Wereldbekerwedstrijd 3.000 euro extra startgeld. Dat kost je per manche 60.000 euro extra, mannen en vrouwen samen. Ik denk dat de UCI dat wel kan betalen. 3.000 euro is ook voor de toppers mooi geld. Je gaat meteen effect zien: een heel grote groep renners gaat proberen in die top tien te eindigen. Er zal meer dan ooit strijd en beleving zijn in de Wereldbeker. Alstublieft.”

RIDE Magazine
8 Reacties
14-11-2023 11:16
Het concept klopt gewoon niet, er worden van alle kanten voorstellen gedaan en de interesse blijft dalen…
Het commercialiseren van de WB was/is een financiele aderlating en daar wringt de schoen. In een ander artikel kunnen we inkijken hoe Troyes op de kalender gekomen is, een aanrader om beter te begrijpen hoe radeloos FC het nu noodgedwongen moet aanpakken om die 14 zondagen alsnog vol te krijgen…
14-11-2023 10:11
Met de huidige puntenverdeling hoeven toppers volgens mij alsnog niet alles te rijden om in de top 10 te komen. Waarom, als je dan toch aan het uitdelen bent, niet gewoon het prijzengeld verhogen. 30K per manche extra zoals Albert zou echt voor een enorme verhoging zorgen. Het prijzengeld is momenteel 39.500 per geslacht. Kan me overigens niet voorstellen dat de uci dat zomaar even kan ophoesten, gaat natuurlijk best wel om een flink bedrag en crossorganisatoren kunnen dat natuurlijk ook lang niet altijd betalen.

Vind wel dat je bestaande crossregio's moet blijven bezoeken. En zeker in de EU valt het reizen natuurlijk best mee. Heel geforceerd verre oorden opzoeken gaat volgens mij niet zorgen voor nieuwe crossers uit die landen. Terwijl dat uit landen meer in de buurt wel iets makkelijker kan omdat zij redelijk goedkoop naar crossen kunnen afreizen.

Edit: is trouwens wel een mooie poets geweest: meer crossen maar het prijzengeld voor het klassement gelijk houden. Bij minder crossen verhoogt het gemiddelde prijzengeld dat je vanuit het klassement per cross krijgt ook weer dus dat maakt het wellicht ook al iets aantrekkelijker.
14-11-2023 09:18
Niels Albert heeft makkelijk praten natuurlijk, zijn betoog lijkt op zich redelijk maar hij gaat wel voorbij aan de politieke realiteit van de dag.
De UCI wil koste wat het kost internationaliseren. Nietszeggende races in "vreemde" landen zijn belangrijker dan races met een lange historie die ook bezoekers trekken. Zijn oproep om terug te gaan naar 8 wereldbeker races en deze dan voornamelijk in en rond België te houden is dus volslagen kansloos.
Dan klinkt het misschien ook sympatiek om renners een extra maandsalaris te betalen om gewoon aan de start te verschijnen het volgende seizoen (waarin de renner wellicht ook niets meer presteert maar wel incasseert) en dan te stellen dat "de UCI dat wel kan betalen". Zelfs al KAN de UCI dat betalen: waarom zouden ze een hoop geld uitgeven voor een tak van sport die eigenlijk alleen in Vlaanderen maar echt populair is? Bovendien: de UCI gaat dat geld echt niet zelf betalen, die leggen de rekening gewoon bij de organisatoren neer.
    14-11-2023 10:00
    Als je er toch staat, ga je weer voor die bonus voor het volgende jaar. Dus dat argument klopt niet helemaal..
    (Niet per se eens met dit idee, maar dat je moet kijken vanuit het perspectief van beloning in plaats van bestraffing is een veel beter concept)
    14-11-2023 10:05
    En hierin ben ik het oneens met Albert, als je terug gaat naar 8 races kan je die internationale kalender prima verantwoorden. Okay niet over de hele wereld maar Engeland, Nederland, Frankrijk en Duitsland zijn al om de hoek.

    En zeker als het samen met gravel rijden ook voor World Tour ploegen interessant wordt om een crosser in dienst te hebben dan zijn 8 races met een vol weg kalender wel in een renners-kalender in te passen.
14-11-2023 09:26
Als de UCI meer geld uitdeelt dan komen er meer renners. Daar zouden ze zelf niet opkomen inderdaad. En dan ook nog "Alstublieft“..
14-11-2023 15:18
Ook Sven Nys heeft een suggestie die aanleunt met die van Albert: want die stelt 8 à 9 WB's voor, maar in tegenstelling tot de bekrompen Albert, is Nys zo fair om te stellen dat indien je met dit gereduceerd aantal zit je ook niet moet mekkeren over hoeveel daarvan in Europa of USA liggen....en dus een max van 2 in België voorstelt. Maar zelfs indien de UCI in dit laatste verhaal zou meegaan, wat een zeer mooi compromis zou zijn....ga je nog steeds sommige Vlaamse crossers zoals Michael en Laurens hebben, die ook reeds voor de verhoging van 't aantal WB's, reeds hun kat durfden stuurden, omdat ze niet uit hun comfortzone willen treden, hun gezin willen meesleuren naar hun job en alleen nog graag crossen in Vlaanderen zodat ze niet te ver moeten rijden of het vliegtuig moeten nemen, en s'avonds in hun eigen bedje willen slapen. Een houding gedreven door geld en gemakzucht.
    14-11-2023 16:10
    Geef ze maar eens ongelijk… als een Amerika/Dublin/Val di Sole etc. trip jouw meer kost dan het opbrengt…het equivalent van een paar weken gaan werken én er zelf voor betalen om op te dagen…, Blij dat jij mijn boekhouder niet bent…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine