Nibali verkent in Innsbruck: “Nog nooit zo een moeilijk WK-parcours gezien”

Door , vrijdag 23 maart 2018 om 18:43
Nibali verkent in Innsbruck: “Nog nooit zo een moeilijk WK-parcours gezien”

foto: Expa/OK Rad WM 2018

Vincenzo Nibali heeft een eerste indruk gekregen van het WK-parcours in Innsbruck. De winnaar van Milaan-San Remo is duidelijk over het klimtraject in Tirol. “Ik heb nog nooit zo een moeilijk WK-parcours gezien als dit”, zegt hij tegen de organisatie van het wereldkampioenschap.

Samen met bondscoach Davide Cassani, Franco Pellizotti en Alessandro De Marchi is De Haai van Messina op verkenning in Oostenrijk. Zij reden enkele ronden op het lokale ‘Olympia-circuit’, dat de profs eind september zeven keer af zullen leggen. “De laatste klim leek op een mountainbike uithoudingsrace, zo lastig”, beschrijft Nibali. “Het zal een moeilijke koers worden om te managen, wat betreft machtsverdeling, eten, technische keuzes en keuzes voor renners om een complete ploeg samen te stellen.”

Bondscoach Cassani zag zijn pupillen het moeilijk hebben. “De jongens zijn onder de indruk. Er zit een klim van acht kilometer in die zeven keer herhaald wordt, plus een muur met pieken tot 28%. Dat zegt alles over de hardheid van het parcours”, aldus Cassani. Het WK wielrennen voor elite mannen vindt dit jaar plaats op 30 september.

Dit artikel delen:

25 Reacties

ikbenprocycling 23 maart 2018 om 18:48

tamelijk absurd (selectief) parcours, maar worden mooie plaatjes

Wilco Gedink 23 maart 2018 om 19:03

Tis geen Drente, nee.

Pizzi 23 maart 2018 om 19:17

Zeer benieuwd! :)

Veloburto 23 maart 2018 om 19:36

Wordt het meest epische wk ooit. Ik zet mn geld op Poels

Utrecht19 23 maart 2018 om 19:39

Nederland kan een mooie ploeg samenstellen voor dit wk maar een echte topfavoriet ontbreekt misschien. Aan de andere kant, wie gaat dit bij elkaar houden in de wedstrijd. Ik kijk er naar uit!

stephano 23 maart 2018 om 19:44

Jammer dat Contador niet meer meerijdt. Hij had hier echt iets moois kunnen laten zien.

Etika 23 maart 2018 om 19:46

Zal het Valverde dan toch eens lukken ?

Greg4ever 23 maart 2018 om 19:48

Nee te zwaar voor hem… t zal voor een Zuid Amerikaan zijn

baswallet 23 maart 2018 om 20:28

@greg Gonzalo Najar op buitenblad over de laatste klim?

simonvanderzee@ziggo.nl 23 maart 2018 om 20:31

Absurd zwaar

SoloSlim 23 maart 2018 om 20:36

Schrijf Nibali maar al op.. Eerste

LyndaLid 23 maart 2018 om 20:38

Ik zei het meteen toen het parours bekend werd. Als “local” kan ik de woorden van Nibali louter bevestigen. En de afdaling na de muur(!) van een laatste klim is ook nog lastig genoeg.

James Highsand 23 maart 2018 om 21:20

Parkoers wordt volgens mij wat overschat. De lange klim van acht kilometer heeft nog geen 6 procent gemiddeld, een echte loper. Die steile klim in de laatste ronde, die ze dus maar 1 keer overgaan, zie ik meer als een bewijs dat de organisatie verwacht dat de lange klim het verschil niet gaat maken. Zonder de Gramartboden zou ik zelfs Sagan weer als grote favoriet zien, maar door deze klim zal er toch een echte klimmer gaan winnen.

vanSpringel 23 maart 2018 om 21:24

Zolang de sprinters/(laastste moment/plakkers) maar minder kans maken vind ik het de moeite waard de koers te volgen. Verheug me erop !

Chaba 23 maart 2018 om 21:25

De uitgelezen kans voor een Valverde maar ook Nibali zal meedoen.

Kreiger 23 maart 2018 om 22:00

7 keer 8km klimmen aan 6% gaat er wel inhakken hoor. Dit in combinatie met nog wat op en neer in de rest van het parcours en de afstand van een wk wordt dit echt een loodzware koers. Dan nog een muur op het einde gaan er niet veel overblijven.
Snap niet dat mensen dit minimaliseren als een renner als Nibali komt vertellen dat het een heel lastige omloop is.

Kwibus 23 maart 2018 om 23:28

De muur moest alleen komen voor de zwakkere klim. Nu wacht iedereen tot de laatste klim

Manuel Beltran 23 maart 2018 om 23:34

@Lynda
Leuk zo’n wk om de hoek! Denk je dat dit er echt een voor de klimmers is, of kunnen types als Kwiatkowski dit ook aan?

NDI22 24 maart 2018 om 02:38

@James
Sagan gaat echt geen 60 kilometer klimmen overleven om dan op de enkele keer dat ze de Gramartboden aandoen er af te moeten. Sterker nog, het zou mij verbazen als hij uberhaupt start. 4600 hoogtemeters op 265 kilometer is zelfs in grote rondes een uitzondering. Ter vergelijking de etappe die Nibali won in de Giro met het Dumoulin incident had ongeveer evenveel hoogtemeters maar was nog ruim 40km korter. Nibali heeft gelijk dat het echt enorm zwaar gaat worden en enkel klimmers gaan hier een kans maken.

http://innsbruck-tirol2018.com/fileadmin/Races_Courses/Maps/2018_RR_Men_Elite_ENG.pdf

Dag Otto Lauritzen 24 maart 2018 om 02:48

@NDI22: Wat zeg je nou ? Sagan die niet start op het WK ? Euh…

leegloper 24 maart 2018 om 08:28

Mooi hoe klimmers vantevoren altijd onder de indruk zijn van de zwaarte van het parcours en sprinters het in de praktijk vaak mee vinden vallen.

paul_devries001 24 maart 2018 om 08:52

In de tijdrit start nederland met drie renners toch? In dat geval drie sterke renners als Kelderman, Dumoulin en Poels heb je met drie man kans op podium en winst!

Baik-Baik 24 maart 2018 om 10:08

Wij krijgen ieder jaar na de eerste verkenningen te horen hoe gigantisch zwaar het parcours is. Was vorige jaar niet anders en toen werd het gewoon een massasprint.

Nibs 24 maart 2018 om 11:03

Allez vooruit t is niet zwaar volgens de kenners hier en t is uiteindelijk zelfs voor sprinters lol.
Sprinters komen hier zelfs niet aan de start mensen.

Quintenri 24 maart 2018 om 13:41

Sagan zal niet starten, en Van Avermaet wordt wereldkampioen haha. (Zoals in Rio, een parcours met 5000 hoogtemeters ;) ).

Headlines

Materiaalzone

Populair