Nederlandse wielrenner voor vier jaar geschorst

dinsdag 26 januari 2021 om 11:45
Nederlandse wielrenner voor vier jaar geschorst

foto: Leon van Bon / Topcompetitie.nu

Een Nederlandse amateurwielrenner is door de tuchtcommissie van de KNWU voor vier jaar geschorst voor een dopingovertreding. De coureur testte op 2 juni 2019 positief op het astmamiddel Salbutamol bij een in-competitiondopingcontrole. 

Het Instituut Sportrechtspraak (ISR) stelde aan het begin van deze maand de vierjarige schorsing na een lange procedure vast. Daarin werd de oorspronkelijke eis van twee jaar schorsing door de Nederlandse Dopingautoriteit verhoogd naar vier jaar omdat opzettelijk (over)gebruik van het astmamiddel bewezen werd geacht.

Onschuld bewijzen
In gesprek met NPO Radio 1-programma Pointer doet de wielrenner zijn verhaal samen met zijn advocaat Lars Westhoff en dopingexpert Douwe de Boer, die hem in de afgelopen anderhalf jaar bijstonden om zijn onschuld te bewijzen. In zowel de uitspraak van ISR als in de radio-uitzending wordt de renner niet bij naam genoemd. WielerFlits heeft bevestigd gekregen dat het gaat om amateurwielrenner Sjors Dekker (26).

“Het was een gigantisch warme dag”, vertelt Dekker over de wedstrijd waarin hij na afloop positief werd bevonden. “De temperaturen liepen tegen de 34 graden Celsius. Die dag kwam ik in een kopgroep van vier te zitten die mocht sprinten voor de overwinning, maar door de hevige warmte lukte het me niet meer om te sprinten. Ik verloor bijna mijn bewustzijn. Zelden heb ik zo’n inspanning gedaan onder deze temperatuur.” Uiteindelijk besloot hij de koers als derde.

“Ik had daarna last van taaislijm en benauwdheid op de longen. Ik kon nauwelijks meer over mijn longen ademhalen. Het was als een soort spinnenweb dat je eruit moet halen. En dan verlang je naar je medicijn. Na de finish was mijn situatie zo zorgwekkend dat ik nog twee pufs (Ventolin is een medicijn waarbij je moet puffen om de werkzame stof Salbutamol in het lichaam op te nemen, red) heb genomen. Bij de dopingcontrole heb ik daarna aangegeven dat ik astmapatiënt ben.”

Bijna drie maanden later, eind september, kreeg Dekker post van de Dopingautoriteit op zijn deurmat. “Dan gaan alle alarmbellen klinken. Ik werd toen heel emotioneel. Dat is niet te bevatten. De wereld is dan even te klein. Ik ben in beroep gegaan, maar kreeg daarna een map aan dossiers terug. Je weet niet hoe je daarnaar moet handelen. Ik heb daarna Westhoff en De Boer ingeschakeld.”

In de a-staal van Dekker werd 1.9 μg/ml (= 1900 ng/ml) salbutamol aangetroffen. De Dopinglijst bepaalt dat de aanwezigheid van salbutamol in een concentratie groter dan 1.0 μg/ml (=1000 ng/ml) niet (meer) duidt op een therapeutisch gebruik van de stof en daarom als een overtreding van artikel 3 van het Dopingreglement wordt gezien.

“Ik kan er echt niet op komen. Dat ze bij de ene denken wel en de andere niet”, gaat hij verder. Daarmee doelt de geschorste Nederlander op viervoudig Tourwinnaar Chris Froome, die werd vrijgesproken voor hetzelfde vergrijp. “Misschien denken ze dat ik een makkelijk slachtoffer ben. Ik word nu neergezet als een stuk vuilnis. Als iemand die een volledig epo-programma heeft gedaan. Maar ik heb alleen mijn medicatie gebruikt. Ik ga vier zware jaren tegemoet.”

Instituut Sportrechtspraak
Het ISR gaat niet mee in het verhaal van de geschorste Nederlander: “(1) Niet is gebleken dat betrokkene op het moment van de controle in het bezit was van een geldige dispensatie voor het gebruik van salbutamol. Ook is niet gebleken dat betrokkene na de dopingcontrole een dispensatie voor het gebruik van salbutamol heeft aangevraagd.”

“(2) De door betrokkene aangedragen omstandigheid dat de tropische omstandigheden voorafgaand en tijdens de wedstrijd in combinatie met de maximaal toegestane hoeveelheid gebruikte salbutamol tot de aangetroffen (veel) te hoge concentratie salbutamol heeft geleid, acht de tuchtcommissie niet bewezen”, zo valt er te lezen.

Chris Froome
Froome werd in 2018 vrijgesproken met ongeveer dezelfde waardes Salbutamol in het lichaam (2.000 nanogram per millimeter om 1.900 nanogram per millimeter). Echter Froome heeft altijd ontkend teveel Salbutamol te hebben ingenomen en wist dat met succes aan te tonen. Dekker erkent, zo staat te lezen in de uitspraak, die dag meer ‘gepuft’ te hebben dan volgens de regels is toegestaan.

De Boer vindt het onrechtvaardig: “Froome had veel meer geld. Daardoor kon hij zijn verdediging beter opbouwen. Als je verder geen geld hebt en je bent amateur dan wordt het lastig”, eindigt hij. “Het is duidelijk dat hij op een 5-0 achterstand staat. De regels zijn heel streng.”

Dit artikel delen:

37 Reacties

Koers 26 januari 2021 om 11:56

Ik heb te weinig verstand van de zaken, maar het lijkt idd wel dat ze te bang waren voor de miljoenen van sky/ineos. Zijn er meer zaken bekend waar een betrapte renner geen straf kreeg voor dit middel?

Murcia 26 januari 2021 om 13:29

Volgens mij niet, De advocaten van INEOS hebben de armlastige UCI onder druk gezet en dat werkte want die kon een lange procedure financieel niet aan. Voor de rest kennen we de verhalen wel, zware astma patiënten die toch aan topsport doen. Ik ben dan altijd wantrouwend want het opent de deur naar de wereld van de attesten. Op een gegeven moment had driekwart van het peloton luchtwegproblemen. Topsport is dan wel echt ongezond toch?

SolitaryShell 26 januari 2021 om 14:16

Nog steeds een van de grootste misstanden uit de dopinghistorie.

,,Je moet aantonen dat er geen misbruik was. Dat is voor jou erg lastig en lukt niet, dus daarom spreken we je vrij".

Schandalig was het en blijft het.

Polleke 26 januari 2021 om 14:19

Niet voor Salbutamol maar Kreuziger heeft ook een dure advocaat ingezet om zijn abnormale bloedwaardes aan te vechten, UCI direct ingebonden…

KnightBiker 26 januari 2021 om 14:34

Ik geloof dat 1 van de Yates broertjes werd geschorst voor 3 maanden na ontbreken van een attest door de team-arts. (ik wil hier het voordeel van de twijfel geven, maar in een kleiner team of met een arts die zijn fout niet wil toegeven zou het heel anders zijn gelopen)
Betsema is ook door het oog van de naald gekropen met haar supplementen, en er was kennelijk veel werk aan om haar onschuld te bewijzen. dat had zonder contract inkomsten of team die achter haar stond ook niet goedgekomen.

In dit geval lijkt het erop dat het ontbreken van een geldige dispensatie ertoe lijdt dat er geen clementie kan worden verleent. dat lijkt me toch wel een voorwaarde om een zaak ls deze aan te vechten. Als Froome geen attest had was er voor Froome ook geen beroep mogelijk geweest.

Panache 26 januari 2021 om 15:03

Froome had geen attest KnightBiker. Vandaar ook de overschrijding (aaf).

Rob de Keijzer 26 januari 2021 om 12:04

What’s in a name…

Wheely 26 januari 2021 om 12:22

Ja Sjors en Sjimmie konden er ook wat van.

FritsvanHoefelen 26 januari 2021 om 14:37

Erik heeft nog steeds niet bekend toch?

Merlinappa 27 januari 2021 om 08:56

Nee, en rijdt nog steeds wedstrijden op amateurniveau.. :’)

jooprioolpijp 26 januari 2021 om 12:05

Froome 2.0 maar nu zonder de exposure en de dure rechtsbijstand. Het verhaal klinkt plausibel, en klopt met (wat ik me herinner van) de problematiek bij Froome: grote variatie in testresultaten, vooral wanneer uitdroging een rol speelt. Anderzijds, bij Froome werd gezegd dat de gemeten dosis overeenkomt met tig pufs, wat dan weer niet onder fair use en attesten valt.
Zoals het hier beschreven wordt, wordt er in elk geval met twee maten gemeten, en niet een beetje ook – vrijspraak vs. 4 jaar schorsing. Dat lijkt me niet uit te leggen en wekt de indruk dat er weer een voorbeeld gesteld moet worden. Zien we wel meer in de sportwereld :-(

Larsq 26 januari 2021 om 12:22

Voor salbutamol heb je tegenwoordig – mits je onder de toegestane hoeveelheid blijft – geen dispensatie voor nodig. Raar dat de ISR dit als argument dan aandraagt.

the student 26 januari 2021 om 13:21

Een beetje zoals de standaard bureaucratische molen van de overheid….

Nee regels zijn regels, je bent een fraudeur. En als dat eenmaal gesteld is kom je er als kleine renner nooit meer onderuit.

Er zijn eigenlijk geen goede redenen om salbutamol (buiten het gebruik als ventolin) te gebruiken. Niet extreem geschikt als steroide…

Vier jaar is ook wel erg fors.

David Janssens 26 januari 2021 om 13:26

Meten met 2 maten weer…. de grote jongens aanpakken durven ze niet maar de kleine liefhebber kunnen ze wel aan en ontnemen ze graag zijn hobby

Panache 26 januari 2021 om 13:30

“(1) Niet is gebleken dat betrokkene op het moment van de controle in het bezit was van een geldige dispensatie voor het gebruik van salbutamol. Ook is niet gebleken dat betrokkene na de dopingcontrole een dispensatie voor het gebruik van salbutamol heeft aangevraagd.”

Raar: voor het middel heb je géén dispensatie nodig.
De sporter moet aantonen dat het toegestane gebruik heeft geleid tot een overschrijding van de maximale waarden (net als Froome). Dus een straf uitspreken kan en mag, echter zou het netjes zijn als de ISR ook een juridisch sluitende argumentatie gebruikt…
Als sporter aangeeft wel meer gepuft te hebben, ja dan hang je natuurlijk, maar ook hier geldt weer dat de juridische argumentatie juist moet zijn.

FDJ 26 januari 2021 om 14:07

Waarom staat de naam niet gewoon in de titel. Pas in alinea zoveel weet je om wie het gaat.

Poeksel 26 januari 2021 om 14:20

Vanwege Google.

ssj 26 januari 2021 om 14:31

Netjes van Wielerflits. Anders wordt zijn naam te makkelijk aan doping gekoppeld.

FritsvanHoefelen 26 januari 2021 om 14:37

En nu wordt het topic vaker geopend

FDJ 26 januari 2021 om 14:42

Ja, en? Dat gebeurt in elke dopingzaak toch? Gebruikt en geschorst. Heb daar geen moeite mee als de naam dan genoemd wordt.

ssj 26 januari 2021 om 14:52

Omdat het m.i. vrij dubieus is of hij wel terecht is geschorst (en zeker zo lang), vind ik het wel netjes dat als zijn naam wordt gegoogled dat dit niet per se direct bovenaan de zoekmachinelijst staat.

FDJ 26 januari 2021 om 18:57

Hij heeft zelf toegegeven teveel te hebben gepuft. Wielrenners vinden zo ongeveer standaard dat ze te zwaar worden gestraft en dan houdt de media dit soort kansloze figuren de hand nog boven het hoofd.

ssj 26 januari 2021 om 19:46

Jij vindt 4 jaar niet veel voor een extra pufje?

FDJ 26 januari 2021 om 19:51

De dopingstraf is 4 jaar en hij geeft toe teveel gepuft te hebben. Hij heeft dit niet gemeld en is positief bevonden. Bewust een risico genomen dus. Prima tegenover schone renners dat daar ook de bijbehorende straf opgelegd wordt.

Veloburto 26 januari 2021 om 21:41

Als het een colombiaan of portugees was geweest was zijn naam wel in de titel gezet denk ik

chasse patat 26 januari 2021 om 14:13

Dit riekt aan de ene kant naar klassejustitie. Aan de andere kant zijn de gezondheidsaspecten van de wielrenner vele malen belangrijker dan de sportieve aspecten. Zeker in deze Coronatijd moet toch inmiddels duidelijk zijn dat het gezondheidscriterium belangrijker is.

Jacco van Stierop 26 januari 2021 om 14:40

Merkwaardig bericht.
“De door betrokkene aangedragen omstandigheid dat de tropische omstandigheden voorafgaand en tijdens de wedstrijd in combinatie met de maximaal toegestane hoeveelheid gebruikte salbutamol tot de aangetroffen (veel) te hoge concentratie salbutamol heeft geleid, acht de tuchtcommissie niet bewezen”.

En dan:
“Dekker erkent, zo staat te lezen in de uitspraak, die dag meer ‘gepuft’ te hebben dan volgens de regels is toegestaan.”

Wat is het nu? De maximaal toegestane hoeveelheid of meer puffen dan volgens de regels is toegestaan?
De grenswaarde ligt nog altijd op 1000 nanogram. Wordt er bij een controle een grotere hoeveelheid gevonden dan kan je dus 4 jaar schorsing krijgen (Dekker), of 9 maanden (Ulissi, Pliuschin) of vrijgesproken worden (Froome).

Welke straf wordt uitgesproken lijkt erg af te hangen van het wel of niet hebben van dure advocaten.

Pakhaas 26 januari 2021 om 14:42

Zoveelste met een zogenaamde longaandoening, het halve peloton rijdt rond met ‘inspanningsastma’. Als er echt wat aan de hand is met zijn respiratoire systeem dan had hij wel een doktersverklaring gehad

Romāns Vainšteins 26 januari 2021 om 15:57

Dit is net zo boring als dat geijl laatst met Sippy Sippema.

En wat niet meer kunnen ademen vanwege te hard fietsen betreft, dat is je plafond. Niet ouwehoeren verder.

VespavanBern 26 januari 2021 om 19:41

Tsjonge, 4 jaar is fors. Toch vind ik de vergelijking met froome niet op gaan, deze renner heeft gewoon te veel gepuft dan toegestaan, en dat mag niet. Je moet ergens een lijn trekken. Aan de andere kant word er in het amateur peloton sowieso schrikbarend veel gedopeerd. Moet toch wel frustrerend zijn dat iedereen net de grens over gaat en jij dan als enige tegen de lamp aan loopt.

Blackcanyon 26 januari 2021 om 22:20

Hij is de sjors!

vanSpringel 27 januari 2021 om 00:27

En de Sjaak

Pietspeed 26 januari 2021 om 23:09

Na de finish nog 2 pufs genomen vanwege ‘ademnood’. Bij dopingcontrole aangegeven dat hij astmapatiënt is. Waarom zorgt hij dan niet van bewijs dat hij kort ervoor die pufs ‘noodzakelijkwijs’ heeft genomen? Hij weet toch dat salbutamol bij geconstateerde overschrijding van grenswaarde strafbaar is? Zeker als je astmapatiënt bent en geregeld onder warme omstandigheden koerst. Maar misschien niet allemaal gerealiseerd. 4 jaar overigens wel erg zwaar gestraft voor een amateur. Sommige profs hebben nagenoeg hun hele carrière met dope gekoerst, en zijn daarmee weggekomen.

Posterix 30 januari 2021 om 12:44

Hoezo “noodzakelijkerwijs”? Het is een amateur notabene, hij kan beter om zijn gezondheid denken en een andere hobby zoeken dan 2 extra puffers “moeten” innemen.

Blackcanyon 27 januari 2021 om 06:39

Onbegrijpelijk. Boogerd haalde door zijn bedrog een riant salaris binnen. Wat wint deze amateur wielrenner ermee? Een bos bloemen als hij wint? In elk geval geen profcontract op zijn leeftijd. Doping is niet alleen verboden omdat t oneerlijk voordeel oplevert, maar ook omdat t slecht is voor je gezondheid. Als je de hele wedstrijd met een hartslag boven de 120 kunt ademen, zal t met goede cooling down ook wel lukken om te ademen! Blijf gewoon van dat spul af. Als je t nodig hebt om echt mee te kunnen doen, ga dan zonder dat spul bij de recreanten rijden of op zondagochtend met bij de bejaardenclub trimfietsen tegen 25 km/u in het wiel hangen.

Posterix 30 januari 2021 om 12:45

Zo ongeveer wilde ik het ook verwoorden! Chapeaux