Nederlandse vrouwen pleiten voor dameskoers Parijs-Roubaix
foto: Marcel Koch
zaterdag 15 april 2017 om 07:30

Nederlandse vrouwen pleiten voor dameskoers Parijs-Roubaix

Komende zondag keert de Amstel Gold Race voor vrouwen terug op de kalender en een week later rijden zij voor het eerst Luik-Bastenaken-Luik. Een rondgang van WielerFlits leert dat de Nederlandse toprensters ook graag een vrouwenversie van Parijs-Roubaix verwelkomen.

Mogelijkheden
Een Parijs-Roubaix voor vrouwen op dezelfde dag voor mannen. Verschillende Nederlandse rensters dromen ervan, blijkt uit een rondgang van WielerFlits. Ondenkbaar is het zeker niet. Beide koersen hoeven elkaar niet in de weg te zitten. Er is op de dag van Parijs-Roubaix weliswaar een wedstrijd voor junioren, maar deze zou eventueel kunnen verschuiven. Op de juniorenkalender is er ruimte genoeg om dat te realiseren.

Er zijn voorbeelden genoeg te vinden waar op dezelfde dag zowel mannen- als vrouwenkoersen plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan Strade Bianche, de heringevoerde Amstel Gold Race van aanstaande zondag en de Ronde van Vlaanderen van vorig weekend. De finale van die laatste koers was de voorbije twee jaar live op TV te zien.

Groei van de sport

Ellen van Dijk ziet het helemaal zitten. “Een Parijs-Roubaix voor vrouwen lijkt me prachtig! Ik ben een groot fan van deze koers, met z’n grote historie. Naast de Ronde van Vlaanderen is het in mijn ogen dé voorjaarsklassieker. Het zou dus fantastisch zijn wanneer de vrouwen ook over de kasseien mogen koersen. Dit soort wedstrijden heeft het vrouwenwielrennen nodig om verder te groeien”, stelt de renster van Sunweb.

Ze krijgt bijval van haar ploeggenote Floortje Mackaij. “Ik zou het echt heel gaaf vinden als er een Parijs-Roubaix voor vrouwen zou komen. Het is sowieso een goed idee om meer wedstrijden te rijden die de mannen ook doen. Bovendien past de koers heel mooi in het voorjaarsprogramma en is het natuurlijk een heel bijzondere wedstrijd!”

‘Ik ga nog even door als Parijs-Roubaix voor vrouwen gaan organiseren’

Annemiek van Vleuten – foto: Cor Vos

De 34-jarige Annemiek van Vleuten hoopt ook dat het vrouwenwielrennen in de lift blijft zitten. “Er is al een super goede ontwikkeling gaande met de ASO en Flanders Classics. Van elke mannenkoers uit de WorldTour ook een damesversie organiseren is dé manier om het vrouwenwielrennen verder te professionaliseren. Parijs-Roubaix staat daarbij wel het hoogst op mijn wensenlijst, omdat het een monument is en wij als vrouwenpeloton ook willen laten zien dat we dat soort wedstrijden aankunnen.”

“Ik maakte al eens de grap dat als Parijs-Roubaix voor vrouwen er over drie jaar komt, dat ik dan nog wel eventjes doorga met wielrennen”, knipoogt de renster van Orica-Scott. “Ik kan me helemaal vinden in wat Maaike Polspoel vorig jaar schreef in haar blog (aan de hand van een anekdote vertelt zij op een romantische manier dat ze Roubaix wil rijden, red.)”, vult Cylance-renster Willeke Knol aan. “Het zou fantastisch zijn om Parijs-Roubaix te kunnen rijden.”

Vos: “Parijs-Roubaix voor vrouwen zou geweldig zijn”

Amy Pieters (Boels-Dolmans) heeft al een idee hoe de vrouwen Parijs-Roubaix zouden kunnen rijden. “Ik denk dat als wij een stuk van het laatste deel van de mannenkoers kunnen rijden, dat het erg mooi zou zijn. Mét een finish op het Vélodrome natuurlijk! Als het dan ook nog zou lukken om er op tv-beelden iets van te laten zien, zou het helemaal perfect zijn. Het vrouwenwielrennen heeft inmiddels het niveau bereikt dat we Parijs-Roubaix aankunnen, we de aandacht verdienen en we er een mooie koers van kunnen maken.”

foto: Cor Vos

Meervoudig wereldkampioene Marianne Vos: “Ik zou het geweldig vinden als er een vrouweneditie van PR zou komen. En uit reacties vanuit het peloton weet ik dat ik niet de enige ben”, stelt de renster van WM3.

UCI kijkt naar optimale koerskalender
Iris Slappendel (ex-renster van onder meer Rabobank en UnitedHealthcare) schreef in haar column voor Wieler Revue twee jaar geleden al eens over haar droom om ooit Parijs-Roubaix te rijden. Dat gaat niet meer lukken, want de 32-jarige Zuid-Hollandse is inmiddels gestopt. De Nederlands kampioene van 2014 is vandaag de dag vertegenwoordigster van de rensters binnen de atletencommissie van de UCI. “Ik zou ook graag zien dat we meer van deze monumenten op onze kalender krijgen. Helemaal als ze op dezelfde dag als de mannen plaatsvinden.”

“Wel vind ik dat we moeten waken dat het niet ten koste gaat van bestaande wedstrijden. Er zijn organisaties die al jaren geld en energie in het vrouwenwielrennen stoppen en die mogen niet, door bijvoorbeeld de ASO, zomaar aan de kant geschoven worden. In zulke gevallen moet men kijken naar hoe ze een optimale koerskalender kunnen maken. En dat is zeker iets waar we binnen de UCI Women’s Road Commission mee bezig zijn.”

Van der Breggen waakt voor overhaasting: “Langzaam groeien”

Anna van der Breggen – foto: Cor Vos

Olympisch- en Europees kampioene Anna van der Breggen is ook enthousiast over de Hel van het Noorden. Ze vindt wel dat het vrouwenwielrennen niet te hard van stapel moet lopen. “Ik vind Parijs-Roubaix een fantastische wedstrijd”, vertelt de renster van Boels-Dolmans. “Kijken naar de vrouwenkalender op dit moment, weet ik niet of het wel wenselijk is om ook Parijs-Roubaix er nog bij te krijgen. We hebben met de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik al twee hele mooie ‘nieuwe’ klassiekers. Feit is ook dat vrouwenploegen een stuk kleiner zijn dan alle mannenploegen.”

“We komen net uit de Healthy Ageing Tour, een mooie Nederlandse etappekoers. Zou een Parijs-Roubaix betekenen dat we die dan moeten skippen? Dameswielrennen is aan het veranderen. De populariteit stijgt. Laat de sport langzaam groeien. Ook op het gebied van wedstrijden. Al lijkt het me persoonlijk uiteraard prachtig om eens Parijs-Roubaix te rijden.”

ASO-voorzitter Prudhomme: “Alles staat bij media-aandacht”
De ASO organiseert Parijs-Roubaix. Diens voorzitter Christian Prudhomme is net als Van der Breggen gematigder in het enthousiasme om een vrouwenversie van de Helleklassieker te organiseren. “Ik weet het niet”, vertelt de Fransman over het idee aan Cyclingnews. “Een muzikant moet ook niet sneller dan het ritme spelen. Volgende week organiseren we Luik-Bastenaken-Luik voor vrouwen voor de eerste keer. Ieder jaar proberen we iets nieuws. Je kunt niet verwachten dat iets zo maar gebeurt.”

“We bekijken het stap voor stap. Dat is de beste manier om er zeker van te zijn dat de koers niet weer verdwijnt. Het probleem zit hem niet in het organiseren van een nieuwe koers. Het probleem is dat wedstrijden media-aandacht moeten genereren. De Route de France is dit jaar bijvoorbeeld gecanceld omdat de media er geen aandacht aan schonk. En ik voel ook niet veel steun van andere partijen.”

RIDE Magazine
38 Reacties
Sorteer op:
14 april 2017 13:06
Prima idee. doe er ongeveer 100 km af (dus starten op zo'n 50 km van het bos van Waller) en laat de dames 2 uur eerder starten dan de mannen. Prachtig voor het volk om ze op dezelfde dag over precies hetzelfde parkours (-100 km) te zien. Met een bezemwagen ongeveer een half uur voor de mannen uit krijg je daar ook geen problemen. Met af en toe schakelen of deels een splitscreen tvUitzending hoef je van beide koersen niet veel te missen. Lijkt mij eigenlijk een win-win voor beide takken van sport.
14 april 2017 13:28
Oplossing? De junioren en dames gelijktijdig hetzelfde parcours laten rijden.
14 april 2017 13:31
Hoezo een win-win?
Ik ben fan van vrouwenwielrennen, maar vanaf het bos wil ik niets missen bij de mannen... en dat zal voor meerderen gelden... Dus dan moeten de vrouwen al voor 3 uur finishen en dan wordt de aandaxht weer een stuk minder natuurlijk...

Mooi iniatief om te kijken of get haalbaar is, maar wel op een realistische manier!
14 april 2017 13:46
Misschien dat een eventuele organisator moet gaan praten met Flanders Classic. Bij Gent-Wevelgem worden (als ik me niet vergis) 7 koersen op dezelfde dag verreden. Dan moet het bij Parijs-Roubaix toch ook wel mogelijk zijn om er ergens een vrouwenversie tussen te proppen.
14 april 2017 14:37
Bij bepaalde sporten is de interesse van het publiek/media voor het ene geslacht een stuk minder dan voor het andere geslacht. Daar kun je van vinden wat je wilt, maar dat is de realiteit.

Wielrennen voor vrouwen is een sport in de marge en zo wordt er dus ook mee omgegaan. Alle maakbaarheids dromers en wensdenkers ten spijt. Denk dat de beste optie is dat men bij de toeristen mee gaat rijden. Die krijgen ongeveer evenveel aandacht en er hoeft niets voor aangepast/geregeld te worden.
14 april 2017 15:00
Prima wat mij betreft, hoe meer koersen hoe meer vreugde. Al moet je volgens mij als zelfstandige sporttak geen copycat willen zijn van een meer succesvolle sporttak, dat werkt niet. Ik heb het er ook een beetje moeilijk mee dat de junioren, voor wie Parijs-Roubaix nu wereldwijd één van de hoogtepunten van het jaar is, zouden moeten opschuiven van dag om plaats te maken voor een nieuw georganiseerde wedstrijd. Bedenk er dan ook bij dat veel van de vrouwen het niveau van de wereldwijde top bij de junioren geeneens halen. Sportief gezien bedenkelijk om dan voorrang te geven aan vrouwen. Organiseer het dan de week na Parijs-Roubaix voor mannen, lijkt mij de meest ideale oplossing. Het lijkt me tot slot het meest effectief om als relatief nieuwe sport een eigen dynamiek te proberen creëren.
14 april 2017 15:14
@Mathieu niet geheel hetzelfde parcours mogelijk dat zelfs de finish van de 7 niet hetzelfde is.

@Kingstown of we kunnen er wat aan doen. Als we ons altijd neer hadden gelegd bij de huidige situatie dan had de helft van ons latijns gesproken.

Maar on topic. PR voor vrouwen zou fantastisch zijn. Ben wel eens met Anna dat de nieuwe races niet bevorderlijk is voor de al bestaande koersen. Al is het netto wel beter voor de sport.
14 april 2017 15:33
@petoi
Klopt. Pieters geeft zelf wel aan dat ze op het Vélodrome zou willen finishen, maar misschien dat de finish voor vrouwen dan beter kan worden verlegd om het organisatorisch haalbaar te maken.
14 april 2017 17:33
De vrouwen mogen van de UCI maar 160 km fietsen, dus laat ze 100 km verder dan de mannen, op hetzelfde tijdstip, starten. Dan zijn ze binnen voordat de mannen in 'het bos' zijn. M.u.v. dit jaar gebeurt er de eerste 100km toch niets. Al helemaal bij de AGR en Waalse Pijl.

Overigens ben ik het met de rensters eens dat het niet ten koste van bestaande koersen moet gaan. Dit jaar hebben we al kunnen zien dat bv Drenthe en Binda livestream van start tot finish hadden, bij bv GW / RVV waren de vrouwenkoersen toch (helaas) een bijproduct.
14 april 2017 17:51
Ik ben een fan van het vrouwenwielrennen. Tegelijkertijd laten rijden blijft wel een dingetje. Het is leuk voor de vrouwen dat er publiek staat en er media aandacht is.
Alleen zoals andere al aangeven, van dit koersen wil ik niks missen bij de mannen wat betekent dat ik de vrouwenkoers wel zal missen. Een andere dag deze koers organiseren zal zeker ten koste gaan van de media aandacht. Lastige dit. Een uitgebreide samenvatting van de Ronde van Vlaanderen was dan weer top, hoewel tijdens de Ronde door Wuyts al verklapt was wie van de dames heeft gewonnen. Dan is de spanning er ook direct af.
15 april 2017 02:04
Ik zou het erg mooi vinden als de vrouwen ook P-R kunnen rijden, maar ik vind het kwalijk dat de jongerenversie dan maar zou moeten verschuiven. Zoals GreenDay al zegt, voor hen is dat een van de hoogtepunten van het jaar. Persoonlijk vind ik de jongerenkoers altijd een mooie opwarmer voor het echte werk. Logistiek moet het denk ik wel mogelijk zijn om alle drie de koersen op dezelfde dag plaats te laten vinden, maar dat zal de uitzendtijd waarschijnlijk schaden.
15 april 2017 12:04
Het blijft ook lastig ze hetzelfde parkours te laten rijden(of zelfs een deel ervan) omdat dit gewoon heel zwaar zal zijn voor de dames..
Bij de RVV zat er helemaal niks meer op de laatste 80km en kwamen ze met 20 dames over de streep(belachelijk), Jose en Michel moesten ongetwijfeld hun lach en bijbehorend commentaar inhouden die dag..
15 april 2017 12:25
Wat een ongelooflijke treurige mensen zitten hier toch.

Reacties zijn gesloten.