Nederlandse selectie WK Veldrijden bekend

Nederlandse selectie WK Veldrijden bekend

foto: Orange Pictures / André Weening

zondag 28 januari 2018 om 19:51

Bondscoach Gerben de Knegt heeft de Nederlandse selectie voor het wereldkampioenschap veldrijden in Valkenburg bekend gemaakt. Mathieu van der Poel is zoals verwacht bij de heren de aanvoerder. Bij de vrouwen mogen onder anderen Marianne Vos en Thalita de Jong starten.

De Knegt kijkt op de website van de KNWU met een positieve blik vooruit naar het aankomende weekend. “Mathieu van der Poel heeft vandaag in Hoogerheide nogmaals aangetoond dat hij klaar is voor het WK. Ook zijn broer David laat zien dat zijn vorm uitstekend is. Lars van der Haar en Corné van Kessel hebben na een mindere dag in Nommay bewezen klaar te zijn voor het WK in eigen land”, stelt hij.

Bij de vrouwen staan er met Vos en De Jong twee voormalig wereldkampioenen aan de start. “Marianne Vos heeft vandaag haar klasse getoond en zal deze week de laatste puntjes op de i zetten. Ik ben blij dat Thalita de Jong weer fit is en een voormalig wereldkampioen is zeker een versterking van de selectie. Met de elite vrouwen selectie kunnen we volgende week zeker meedoen voor het podium”, licht de bondscoach toe.

In de jongere leeftijdsklassen ziet hij tevens kansen op medailles. “Ook de beloften vrouwen kunnen meedoen voor het podium. Joris Nieuwenhuis laat bij de beloften zijn klasse weer zien met een derde plek. Bij de junioren zijn er meerdere kanshebbers en kijk ik uit naar de strijd om het podium.”

flag-nl Selectie KNWU Wereldkampioenschap veldrijden 2018
Elite mannen (zondag 4 februari)
flag-nl Mathieu van der Poel
flag-nl Lars van der Haar
flag-nl Corné van Kessel
flag-nl David van der Poel
flag-nl Stan Godrie

Elite vrouwen (zaterdag 3 februari)
flag-nl Maud Kaptheijns
flag-nl Lucinda Brand
flag-nl Annemarie Worst
flag-nl Thalita de Jong
flag-nl Marianne Vos

Beloften mannen  (zondag 4 februari)
flag-nl Joris Nieuwenhuis
flag-nl Jens Dekker
flag-nl Sieben Wouters
flag-nl Maik van der Heijden
flag-nl Kelvin Bakx
flag-nl Thymen Arensman

Beloften vrouwen (zaterdag 3 februari)
flag-nl Ceylin del Carmen Alvarado
flag-nl Inge van der Heijden
flag-nl Fleur Nagengast
flag-nl Manon Bakker
flag-nl Yara Kastelijn

Junioren mannen  (zaterdag 3 februari)
flag-nl Ryan Kamp
flag-nl Pim Ronhaar
flag-nl Luke Verburg
flag-nl Bart Artz
flag-nl Mees Hendrikx

[poll id=”711″]

Dit artikel delen:

19 Reacties

Col du Bramont 28 januari 2018 om 20:04

Hoe smal de Nederlandse top bij de mannen is blijkt wel uit de selectie van Stan Goudrie. Is toch een beetje blijven hangen in zijn ontwikkeling maar verdient zijn selectie wel simpel omdat we op deze plek geen betere hebben.

Verder weinig verrassingen.

xistnc 28 januari 2018 om 20:05

Moeten we per se 5 mannen opstellen?

Arry1337 28 januari 2018 om 20:17

Waarom zou je zo’n jongen als Godrie geen startplek gunnen op een wk in eigen land, xistnc?

HoofdIsVrij 28 januari 2018 om 20:18

Volgens mij mag Nederland zelfs 7 renners opstellen (winnaar WB en Europees kampioen zorgen voor extra plekjes).

Verder allemaal hele logische selecties.

west 28 januari 2018 om 20:26

Waarom Godrie wel mee nemen en Van der Meer niet?

Col du Bramont 28 januari 2018 om 20:54

Vd Meer staat op plaats 147 in de UCI ranking, Godrie op plaats 60. Logisch dus, verdiende selectie al zie ik Godrie niet bij de eerste 20 eindigen.

xistnc 28 januari 2018 om 21:41

Hmmm, okee. Ik heb ff op de site van Jibi gekeken en moet toegeven dat de selectie van Godrie niet per se onlogisch is: een flink aantal uitslagen in klassementscrossen tussen de 11e en de 20e plek en enkele kortere ereplaatsen in nationale crossen. Het houdt niet over, maar dat ligt vooral aan het feit dat dergelijke prestaties en de weg er naar toe nooit in beeld komen. Hoe dan ook, hup Stan!

@Arry1337
Gunnen zou het criterium niet moeten zijn.

Mwielerfan 29 januari 2018 om 00:00

Er zitten weinig kosten aan qua vervoer deze keer. En hotel is ie vast bereid zelf te betalen indien dat nodig is.

zacht 29 januari 2018 om 07:15

Ik ben gisteren na de eerste ronde opgehouden met kijken, en ben later weer ingeschakeld om te kijken wie er 3e werd.
Wat mij betreft mogen VDP en VA ook als enigen starten.

xistnc 29 januari 2018 om 07:52

@Mwielerfan
Vermoedelijk zitten ze allemaal in een bOEngalow, bovenop de Cauberg.

Gebruikersnaam 29 januari 2018 om 09:41

Ik gok op 4 medailles. 1 in elke categorie, behalve de dames beloften.

sooike 29 januari 2018 om 11:04

Godrie idd bij gebrek aan beter .

sooike 29 januari 2018 om 11:06

@Gebruikersnaam
Gisteren goed gekeken in Hoogerheide? Hoe kom je dan vier medailles?

Viktrodriguez 29 januari 2018 om 12:09

Nederlandse top is toch over het algemeen toch gewoon vrij smal t.o.v. de Belgen? Bij de Nederlandse heren houdt het over het meestal wel op na een of twee ”toppers”, terwijl de Belgen vaak een heel resem aan subtoppers kan opstellen. Wat dan weer ook vaak een Vlaams nadeel blijkt, gezien het ploegenspel.

Gebruikersnaam 29 januari 2018 om 12:37
Quote:
Gisteren goed gekeken in Hoogerheide? Hoe kom je dan vier medailles?

Ik zie niet helemaal in welke relevantie Hoogerheide heeft, dan ga ik eerder kijken bij andere parcoursen die vergelijkbaarder zijn.

VDP bij de heren, Kamp of Ronhaar bij de juniores, bij de dames verwacht ik Brand of alsnog Vos op een podium en bij de beloften is Nieuwenhuis duidelijk aan het verbeteren en is Sieben Wouters altijd goed op een klimcross. Ceylin del Carmen Alvarado verwacht ik niet, die was gisteren vrij goed, maar daar verwacht ik minder van op een zwaardere, tragere cross.

Op van der Poel na zal dat wel nergens goud worden, maar medailles zijn zeker mogelijk.

ChefSpijker 29 januari 2018 om 12:51

Gebruikersnaam >>> Is Alvarado niet gewoon een favoriete bij de dames beloften? Laat zich dit seizoen al enkele keren goed zien tussen de elite dames. Welke beloften verwacht jij dan op het podium daar?

Almano 29 januari 2018 om 14:25

Hoezo geen medaille kansen bij de beloften dames. Als je de u23 dames er gisteren uit haald zie je de NL dames op 2 ,3 , 5 en 6. Dan komen er zaterdag Noskova en verdonschot bij. De winnares word Evie Richards. Voor 2 en 3 is alles mogelijk.

Gebruikersnaam 29 januari 2018 om 16:05

@ChefSpijker

Ik verwacht eigenlijk dat Richards het hele veld dubbelt, het klasseverschil is enorm. Verder Noskova en Heigl op het podium, misschien Teocchi. Nederlandse beloftes zijn goed in snelle re technische crossen, aanzienlijk minder in het zware werk en op die leeftijd maakt het parcours nog een wereld van verschil. Verdonschot verwacht ik helemaal niets van. Als er een Nederlandse op het podium staat, denk ik niet dat het del Carmen Alvarado is.

assen 29 januari 2018 om 19:31

Ik ben ook benieuwd maar Worst. Kan ook redelijk klimmen, is vrij technisch, maar heeft normaal te weinig inhoud. We’ll see.

Vier medailles hoort zeker tot de mogelijkheden, lijkt me. Maar het kan ook best 1 of 6 zijn.

Headlines

Materiaalzone

Populair