Nairo Quintana ontkent gebruik Tramadol: “Bericht UCI kwam als verrassing”

woensdag 17 augustus 2022 om 20:37
Nairo Quintana ontkent gebruik Tramadol: “Bericht UCI kwam als verrassing”

foto: Cor Vos

Nairo Quintana heeft in een eerste reactie ontkend ooit Tramadol te hebben gebruikt. Dat liet de Colombiaanse kopman van Arkéa-Samsic weten op zijn sociale media. Quintana kreeg eerder vandaag te horen dat zijn uitslagen van de Tour de France 2022 geschrapt zijn vanwege gevonden sporen van de verboden pijnstiller.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

“De mededeling van de UCI komt voor mij als een verrassing. Ik ontken ten zeerste dat ik dat middel tot me heb genomen. In mijn hele carrière heb ik nog nooit Tramadol gebruikt”, aldus Quintana. “Ik wil nogmaals benadrukken dat ik de Vuelta gewoon ga rijden. Op de fiets zal ik het beste van mezelf laten zien voor mijn team, land en volgers. Met mijn team van advocaten zijn we ons nu aan het voorbereiden op mijn verdediging.”

Zijn ploeg Arkéa-Samsic heeft woensdag een kort statement naar buiten gebracht. Daarin heeft het de feiten uit het persbericht van de UCI opgesomd en aangegeven dat de ploeg geen verdere reactie geeft.

Geen schorsing
Quintana heeft, zoals hij aangeeft, geen dopingovertreding begaan volgens de UCI. Daarom is hij ook enkel gediskwalificeerd in de uitslag van de Tour. Zijn zesde plek in het eindklassement en al zijn gescoorde punten in de etappes zijn komen te vervallen. Van een schorsing is geen sprake. Hij kan binnen tien dagen in beroep gaan bij sporttribunaal CAS.

De UCI heeft laat weten dat bij twee bloedanalyses tijdens de Tour de France (op 8 en 13 juli) sporen van Tramadol zijn aangetroffen in het bloed van Quintana. Het gebruik van de pijnstiller is sinds 2019 verboden door de UCI. Naast het feit dat de pijnstiller ervoor zorgt dat een coureur dieper kan gaan, kan het ook zorgen voor misselijkheid en een draaierig gevoel.

Dit artikel delen:

32 Reacties

josi 17 augustus 2022 om 20:55

Benieuwd met wat voor verhaal zijn team van advocaten zal komen om de Tramadol in zijn bloed te verklaren. En dan nog op twee verschillende dagen, met zoveel tijd ertussen dat het niet om dezelfde dosis kan gaan.

0
Fact Based Comments 18 augustus 2022 om 05:36

Ben jij een´medusvh expert dan? Het is met name dagen lang traceerbaar

0
josi 18 augustus 2022 om 08:07

@FBC, Geen expert, maar het raakt wel aan mijn studiegebied. Tramadol heeft een halfwaardetijd van 6 uur en na 5 dagen zit je echt wel dik onder de detectiegrens.

0
dikkechaap 18 augustus 2022 om 08:57

Dit is weer een vreemd geval. Men weet dat er op tramadol wordt getest, en dat het makkelijk op te sporen is. In combinatie met de geringe prestatiebevorderende werking is het een heel rare keuze om dit (bewust) te nemen. Zeker gekoppeld met zijn algehele ontkenning (“nooit in carriere gebruikt”), dus niet bijv: “zal een restje moeten zijn van voor de wedstrijd”; buiten competitie is het gebruik van Tramadol wel gewoon toegestaan namelijk.

Het zou ook weleens een klassiek gevalletje van niet goed opletten met bloedtransfusies kunnen zijn. Tramadol nemen tijdens trainingsperiode; ergens in die periode ook bloed afnemen, en dat vervolgens tijdens de tour weer inbrengen.

0
Koers 17 augustus 2022 om 20:59

Tsja wat moet je dan? Natuurlijk wil je je imago behouden en niet dat men aan de mooie resultaten gaat twijfelen.
Dat bij 2 analyses op verschillende dagen het is geconstateerd maakt ws wel dat het testen van de b-staal onnodig is, al zal dat voor de buhne wel aangevraagd worden… Hij heeft natuurlijk gewoon gepakt.

0
jooprioolpijp 17 augustus 2022 om 21:41

Precies dat. Van de kant van Quintana horen we hier nooit meer iets van, of hooguit nog wat meer gesputter voor de bühne.

0
Fact Based Comments 18 augustus 2022 om 05:40

Wat een expertise alweer. Tramadol blijft een kleine week opspoorbaar. Het testen van het B-staal is een recht overigens

0
Koers 18 augustus 2022 om 09:16

Dan kun je dus prima de 2e dag als b-staal zien, als een bevestiging. B-stalen zijn er voor de buhne, bijna iedereen die betrapt wordt vraagt dat aan, ‘want het moet wel een vergissing zijn’. Dat is altijd beter dan erkennen dat je hebt gebruikt. Ik zou wel eens willen weten hoeveel b-stalen nou daadwerkelijk verschillen.

0
Romāns Vainšteins 17 augustus 2022 om 21:01

Wat misschien nog kan is dat hij een pijnstiller pakte die niet Tramadol heet maar waar het wel in zit. Dat gaat van het betere uitpluiswerk worden.

0
Etika 17 augustus 2022 om 21:23

Lektaminol, bij de betere West-Vlaamse apotheek.

0
Duh 17 augustus 2022 om 22:19

Lijkt me ook aannemelijk. Je moet wel oliedom zijn om gewoon Tramadol te gebruiken. Hopelijk hebben ze hun administratie op orde en wordt het duidelijk of ze niet goed naar ingrediënten hebben gekeken of dat er ergens restsporen inzaten (van alles wat je gebruikt, minimaal 1 pil bewaren per pakje)

0
Blackcanyon 18 augustus 2022 om 06:01

Thomas Dekker zal t wel bij een interview op het mondkapje van Quintana geniest hebben.
Dus genaaid door Dekker :-)

0
dikkechaap 18 augustus 2022 om 09:03

@Duh
De domheid is niet echt afhankelijk van de merknaam van het medicijn. Dit zijn geen kleuters, bij alles wat ze innemen wordt uitvoerig studie gemaakt van de bestanddelen. De aanwezigheid van restsporen van opiumderivaten kun je ook vrijwel uitsluiten, mits het medicijn gewoon in een normale winkel is gekocht. De kwaliteitscontrole hierop is ongeevenaard.

0
Tony 17 augustus 2022 om 22:24

Het toverwoord van gebruikers…”ontkennen”.

0
Retro Lex 17 augustus 2022 om 22:34

Thee gedronken van Inheemse Colombiaanse planten.

0
Fact Based Comments 18 augustus 2022 om 05:42

Tramadol is een opiumderivaat…dat groeit niet in Colombia

0
Seppie 18 augustus 2022 om 10:13

@FBC. terug naar de schoolbank.
Poppy cultivation in Mexico, and, to a lesser extent, Colombia and Guatemala, expanded during the last decade, following the trend in the illegal heroin market in the United States, although official data from drug control organisations are not very reliable, lack clarity with regard to the methodologies used (especially in the case of Colombia), and have often demonstrated contradictions and incoherencies.

0
UrbanSteel 18 augustus 2022 om 10:15

@Facet Based Comments
"Tramadol is een opiumderivaat…dat groeit niet in Colombia"

Al is op onderstaande links gekeken?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opium#/media/Bestand:HeroinWorld-en.svg
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opium

0
Cornelius 17 augustus 2022 om 22:47

Nu maar hopen dat dit snel kan worden afgehandeld voor het TAS, maar ‘mijn team van advocaten’ doet het ergste vrezen: die willen ongetwijfeld blijven procederen tot de zaak in de vergetelheid is geraakt.

0
Wim Kruithof 17 augustus 2022 om 23:08

Mijn grootste weerstand met dit soort reacties is dat het altijd komt, altijd. “Ik wist van niets, ik ben onschuldig, ik snap niet hoe het kan,” is al vanaf het epo-tijdperk aan de sport verbonden. Quintana heeft een uitstekend voorjaar gehad en reeg twee rittenkoersen aan zijn palmares. En niet de minste.

Maar een smet is het minste dat je dit noemen kan.

0
reusjen 17 augustus 2022 om 23:14

Het lastige is natuurlijk ook dat er niet veel opties zijn. Als je het echt niet weet dan wil je dat graag zeggen en je onschuld bewijzen. Als je het wel wist en je zegt niets dan is dat verdacht, dus je liegt dat je van niets wist.

0
Promiz Rigloc 17 augustus 2022 om 23:08

Waarschijnlijk een aanverwant product gebruikt met een andere benaming, of een combinatie van andere producten met dezelfde uitwerking.

Nu ben ik geen laborant of chemicus, maar weet wel dat bijvoorbeeld de combinatie van paracetamol en ibuprofen, of de combinatie van paracetamol met codeïne dezelfde uitwerking hebben als tramadol.

Bovenstaande combinaties worden ook aangeraden door de gemiddelde huisarts en apotheek. Mocht iemand binnen de Arkéa-Samsic begeleiding niet goed opgelet hebben en het verkeerde middeltje hebben verstrekt, dan zou dit wel enorm dom zijn natuurlijk.

0
reusjen 17 augustus 2022 om 23:18

Ik heb vaak genoeg zowel paracetamol als ibu geslikt, zelfs wel eens in grote hoeveelheden na het trekken van een kies en daar word je echt niet stoned van. Ik kan niet vergelijken want nooit tramadol gehad, maar als dat vergelijkbaar is dan is het maar een slap middel.

0
Retro Lex 17 augustus 2022 om 23:34

Icm Codeine…… dat is een opiaat

0
Limal 18 augustus 2022 om 07:43

En tramadol is een (licht) opioïde dat bij hoge dosissen een heroïne-achtige werking heeft. Mensen kunen er verslaafd aan raken, zoals bij andere opiaten/opioïden. De eerste keer dat ik ervan hoorde was als titel van een stand-up comedy tv-show van Franky Boyle, 'Tramadol Nights', een verwijzing naar het misbruik als drug in de UK (geïnspireerd door het boek 'Cocaine Nights' ).

0
poeskescherens 17 augustus 2022 om 23:29

Het middel verbieden omdat het bijwerkingen heeft die gevaarlijk kunnen zijn, maar niet omdat het prestatiebevorderend zou werken. Een goeie Pubmed-analyse laat zien dat er geen enkel fatsoenlijk bewijs is dat het prestatiebevorderend werkt (op heel hoog niveau).

Bejder et al. (2020) : Tramadol Does Not Improve Performance or Impair Motor Function in Trained Cyclists. Med Sci Sports Exerc . 2020 May;52(5):1169-1175.
Een RCT studie, dus niet zo slecht nog.

En zo zijn er nog wel meer papers te vinden….

0
klootje kriekeljon 17 augustus 2022 om 23:35

Nee maar je word er een beetje suf van en het vertraagt je reactievermogen. Als je thuis op de bank hangt valt het prima mee. Maar als je in een peloton rijdt en in split second moet handelen is het voor jou en anderen potentieel gevaarlijk.

0
Lay On 17 augustus 2022 om 23:40

Tramadol is een pijnstiller, niet prestatiebevorderend, kan wel bepaalde effecten hebben (vanaf een bepaalde dosis mag je er geen auto mee rijden), en dus staat op gebruik ervan het schrappen uit de uitslag.
Maar ik zie Quintana nu weer op allerlei plekken veroordeeld worden alsof hij anabolen of epo heeft gebruikt… Terwijl er niet eens een schorsing op staat.

0
Limal 18 augustus 2022 om 08:10

@poeskescherens, het aantal studies waarin onderzoek gedaan is naar prestatiebevorderende effecten bij sporters (en hun totale aantal proefpersonen) is zo klein dat ook die "meta-analyse" weinig voorstelt. Het beste artikel in een kwaliteitspublicatie dat ik vind, dat een overzicht van de resultaten bespreekt (zie Table 1) is hetvolgende: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphar.2021.661781/full

De paragraaf 'Conclusion and further directions' is duidelijk: er is meer onderzoek nodig om na te gaan wat de eventuele effecten zijn van tramadol (en codeïne) op athleten in wedstrijdsituaties.

0
Romāns Vainšteins 18 augustus 2022 om 06:33

Zou het kunnen dat Tramadol niet specifiek doping is omdat het in uiteelopende doseringen in verschullende producten zit? Net zoals bij Froome’s puffer kunnen ze vast wel nagaan of het ‘een druppie’ of 10 liter was toch? Min of meer nieuwsgierig naar het vervolg.

0
dikkechaap 18 augustus 2022 om 09:07

Nee. De reden dat het niet als doping geldt, is dat het volgens de huidige stand van de wetenschap niet prestatiebevorderend is. Het is ook alleen verboden tijdens wedstrijden, ter bevordering van de veiligheid (je zou er duizelig van worden en het vermindert je reactievermogen). Tijdens een trainingsperiode mag je het gewoon gebruiken.

0
De Zeboe van de Zoncolan 18 augustus 2022 om 09:31

Inderdaad, het is eigenlijk een overtreding van het wedstrijdreglement, niet van het dopingreglement.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone