Naesen en Van Avermaet voeren AG2R Citroën aan in Dwars door Vlaanderen

dinsdag 29 maart 2022 om 11:20
Naesen en Van Avermaet voeren AG2R Citroën aan in Dwars door Vlaanderen

Greg Van Avermaet in gesprek met Michel Wuyts - foto: Cor Vos

AG2R Citroën zet vol in op Dwars door Vlaanderen. De Franse formatie rekent in de midweekse klassieker namelijk op zijn twee kasseikopmannen Oliver Naesen en Greg Van Avermaet. Ook Bob Jungels en Stan Dewulf maken deel uit van de definitieve selectie.

Voor Naesen (31) en Van Avermaet (36) is Dwars door Vlaanderen niet alleen een laatste testcase richting de Ronde van Vlaanderen. De twee Belgen zullen ook gebrand zijn op de overwinning in de semiklassieker. Van Avermaet was dit jaar al derde in Omloop Het Nieuwsblad en liet zich zondag ook zien tijdens Gent-Wevelgem, maar is nog altijd op zoek naar zijn eerste zege van het seizoen. Net als Naesen, eerder dit jaar vierde in Omloop Het Nieuwsblad.

Dewulf en Jungels kunnen zich wellicht ook onderscheiden in Dwars door Vlaanderen. De 24-jarige Belg was eerder dit seizoen al vierde in Le Samyn. Jungels is op de weg terug en heeft naar eigen zeggen het plezier weer teruggevonden, na een moeilijk jaar met fysieke problemen. De inmiddels 29-jarige Luxemburger was drie jaar geleden nog derde in Dwars door Vlaanderen, in de editie gewonnen door Mathieu van der Poel.

Gijs Van Hoecke, Lawrence Naesen en Antoine Raugel zijn de overige namen binnen de selectie van AG2R Citroën voor Dwars door Vlaanderen.

Selectie AG2R Citroën voor flag-be Dwars door Vlaanderen (30 maart)
flag-be Greg Van Avermaet
flag-be Stan Dewulf
flag-be Gijs Van Hoecke
flag-lu Bob Jungels
flag-be Lawrence Naesen
flag-be Oliver Naesen
flag-fr Antoine Raugel

Dit artikel delen:

7 Reacties

Murcia 29 maart 2022 om 13:42

Greg geeft alles en dat siert hem, in Gent-Wevelgem net te laat met zijn reactie op Laporte en daardoor de kopgroep gemist. Bij Naessen ben ik kritischer, waar GVA een veteraan is die een geweldig palmares al bij elkaar heeft gefietst blijft Ollie hangen terwijl hij zelf telkens weer benadrukt welke stappen hij heeft gezet. Daar merk ik te weinig van in de koers. Jungels is hopelijk in staat om een beetje aan te klampen bij de glorie jaren maar ook hij is niet de voorjaars topper gebleken die Ag2r nodig had.

0
Maillot à Pois 29 maart 2022 om 14:14

Benadrukt Naesen (met één s, die naam wordt hier zo vaak fout geschreven) dan zo vaak welke stappen hij heeft gezet?

Volgens mij is dat net een heel eerlijke renner die altijd zegt als de anderen simpelweg beter waren. Stelt zichzelf ook in vraag en heeft het deze winter volledig anders aangepakt. In het openingsweekend was ie goed begonnen, de ziekte met hoge koorts heeft er helaas kennelijk danig ingehakt. Ik weet niet waarom je daar dan speciaal kritisch voor zou moeten zijn.

0
Murcia 29 maart 2022 om 14:37

@Maillot
Spelfout is inderdaad ergerlijk dus mea culpa en bij Naesen zie ik niet de rechtvaardiging voor de status als kopman die hij heeft bij de ploeg. Dat hij als antwoord op zijn overtraind zijn 10 kilo aankwam en dat verkocht als een gevolg van een andere aanpak vond ik een tikkie te makkelijk. Pech en ziekte komen meer renners tegen maar uiteindelijk wordt hij betaald en beschouwd als een leider in het voorjaar en zie ik daar te weinig van terug. Toen Greg kwam zei hij dat dit mogelijkheden bood om voor de winst te gaan doordat ze zich ook voor elkaar konden opofferen, maar tot nog toe is het samen voor ons eigen.

0
Maillot à Pois 29 maart 2022 om 15:12

In dat interview waarin hij vertelt dat hij tien kilo was bijgekomen in de winter zegt hij zelf ook gewoon dat hij vorig jaar slecht was en dat hij overbetaald was voor wat hij gebracht heeft. Ik hoor het er niet veel anderen doen.

In de jaren 2017-2019 was hij samen met Bardet gewoon dé puntenpakker van de ploeg. Het coronajaar 2020 was atypisch, maar ook daar was het in verhouding meer dan behoorlijk.
Wat mij betreft verdient hij nog wel wat krediet daarom, zeker gezien hij in de Omloop gewoon goed was.

0
Alfons Haavers 29 maart 2022 om 15:53

Ik vind dat men in het verleden ook vaak te kritisch is geweest voor dit team, met vaak terugkomende termen als laf en slepers.

Maar anderzijds slepen (hehe) de mindere prestaties toch al een tijdje aan. Toen GVA en Jungels de overstap maakten naar Ag2r, werd her en daar al gesproken over een te duchten tegenstander voor QS als sterkste voorjaarsblok. Dat is er totaal niet uitgekomen, en het lijkt er dit seizoen niet meteen op te beteren.

Tuurlijk zijn er ook excuses, maar wie heeft die niet? Wie wordt niet eens ziek of kent nooit pech? Greg heeft voor mij ook niet veel meer te bewijzen op zijn leeftijd, hij heeft een mooie carrière gehad. Maar van de ijzersterke voorjaarsploeg met ook jongere mannen als Naesen en Jungels is uiteindelijk niks in huis gekomen.

Moet je daar speciaal kritisch voor zijn? Misschien niet, maar je mag wel gewoon stellen dat het nog niet veel soeps is geweest. Dit zijn toch ook mannen die het vooral moeten hebben van het voorjaar, dus of de rest van het seizoen dan veel beterschap zal brengen?

Gewoon eens vol de beuk erin in Parijs-Roubaix i.p.v. te sprinten naar plek 7 en 9, al heb ik het gevoel dat veel ploegen en renners daar nog hun voorseizoen gaan proberen te redden, vanwege 'In Roubaix is veel mogelijk'.

0
Jos Jalapenos 29 maart 2022 om 14:03

Mooie ploeg. Hopelijk een goede klassering.

0
Verweggistan 29 maart 2022 om 17:39

In theorie een topploeg.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone