MPCC raadt wielrenners af om buiten te fietsen

donderdag 19 maart 2020 om 09:58
MPCC raadt wielrenners af om buiten te fietsen

foto: MPCC

De MPCC roept wielrenners op om in deze crisistijd vanwege het coronavirus niet buiten te gaan fietsen. De beweging voor een geloofwaardige wielersport doet een beroep op de leden, waaronder ruim 350 profs, om zo grotere problemen te voorkomen.

Dokter Pierre Lebreton legt uit waarom de MPCC hiervoor pleit. “Als jullie je afvragen of je naar buiten kan om te trainen, dan is het antwoord nee!”, is de hematoloog duidelijk. “Niet naar buiten gaan is het antwoord op twee potentiële problemen: het besmetten van anderen, en het krijgen van een ongeluk waardoor de ziekenhuis nog voller raken.”

De MPCC hoopt dat haar leden deze strenge adviezen opvolgen, ook al heeft het consequenties voor hun professionele activiteiten en sportieve doelen op de korte of lange termijn. “Bovenal zijn wielrenners wereldburgers. Solidariteit is een kernwaarde die de sport moet stimuleren, zeker in deze omstandigheden”, valt te lezen.

Negen WorldTeams (AG2R La Mondiale, BORA-hansgrohe, Cofidis, EF Pro Cycling, Groupama-FDJ, Israel Start-Up Nation, NTT Pro Cycling, Team Sunweb en Lotto Soudal) maken onderdeel uit van de MPCC. Ook zijn zeventien ProTeams aangesloten bij de beweging, waaronder Alpecin-Fenix, Arkéa-Samsic, Circus-Wanty Gobert, Sport Vlaanderen-Baloise en Total Direct Energie.

Lockdown in Spanje en Italië
Het coronavirus heeft in meerdere Europese landen voor een zogenoemde ‘lockdown’ gezorgd. In Spanje en Italië mogen wielrenners al niet naar buiten, op straffe van een serieuze geldboete. In andere landen, zoals Nederland en België, mag nog wel buiten gefietst worden. Daar wordt door verschillende partijen, waaronder de KNWU, opgeroepen om niet in groepen te fietsen en om voorzichtig te doen.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Greg4ever 19 maart 2020 om 10:08

Tja zal net als eerder deze week hier wel weer tot het nodige onbegrip leiden.

Agree to disagree is prima. Zolang t maar wordt opgevolgd…

Nb handhaving is al ter discussie en zit er ook aan te komen…

#GoZwift

Dr op en dr over 19 maart 2020 om 10:20

Handhaving is er in de meerderheid van de landen toch al binnen Europa ? Ik geloof dat enkel Nederland en Groot Brittannië nog niet in dat stadium zijn beland.

Overigens is het wel toegestaan buiten te sporten zolang dit niet in groep gebeurt. (België/Frankrijk)

Misschien inderdaad wel een mooi idee om dit jaargang op de Zwift te doen, zodat de vele fans die verplicht thuis zitten nog iets hebben om naar uit te kijken. Geen flauw idee of zoiets ook realiseerbaar is, maar het klinkt in ieder geval realistischer dan dat we op korte termijn echt weer aan het fietsen geraken.

Persoonlijk zou ik het wel mooi vinden. Tevens creëer je zo ook de kans voor fans thuis mee te fietsen tussen de profs. :)

wielrenner 19 maart 2020 om 10:43

Als ik straks om 1400 uur even hier de polder inga om 2 uur te trainen, niemand tegenkom, het parcours al jaren rij, alle onoverzichtelijke punten uit mijn hoofd ken, zou ik dan nu op een Zwift moeten gaan trainen? No way!

KennyKlimmen 19 maart 2020 om 11:26

Eensch

04398 19 maart 2020 om 13:21

+ het feit dat er ook genoeg hobby fietsers zijn die geen roller thuis hebben en dus geen andere keus hebben dan buiten fietsen of voorlopig niks meer doen

FDJ 19 maart 2020 om 10:45

https://www.destentor.nl/dossier-coronavirus/waarom-fietsen-extra-bescherming-tegen-corona-biedt~a6c20bbc/ Dat ziekenhuis argument snap ik, de rest wordt redelijk ontkracht.

Adrie Kuiper 19 maart 2020 om 11:04

Dat ziekenhuis verhaal trek ik ook iets minder. Ik zou liever zien dat automobilisten die met 70 km per uur door een woonwijk rijden met zijstraten van rechts die ze voorrang zouden moeten geven zouden gaan fietsen. Om maar een voorbeeld te geven.

Pakhaas 19 maart 2020 om 11:09

Heeft de MPCC net aandelen in Zwift gekocht?

Daarnaast ben ik benieuwd of er overleg is geweest met de ploegen (renners) voor dit werd uitgesproken. Lijkt me niet dat profs, die nu nog buiten trainen, het er hier mee eens zijn.

kleomantre 19 maart 2020 om 11:19

@FDJ: Grappig ook weer hoe nieuws alle kanten opwaait van allerlei instanties.

Ikzelf geloof het wel mbt dat fietsen. Ik ben met mijn racefiets 2x gevallen in 18 jaar tijd, waarvan 1x op de oprit was in het begin met klikpedalen stilstaand. Een valletje van niks. Op de gewone fiets is m’n laatste val denk ik 21 jaar geleden toen het ijzelde.

Met mijn gevaarbewuste fietswijze op de racefiets, dat houdt o.a. in inhouden bij onoverzichtelijke kruisingen ook al heb je voorrang volgens de regels, denk ik dat het risico dat ik de gezondheidszorg de komende maanden belast zeer, zeer gering. Of m’n frame moet ineens breken. Daar ga je toch geen rekening mee moeten houden, zulk mogelijk misfortuin. Dan zou je ook geen kluisjes thuis mogen doen.

Kortom, het lijkt me vrij gezond om lekker te fietsen. Ga daar dan ook mee door als het na m’n werk kan. Of in het weekend. Met een groep rijd ik niet meer, dat is afgezegd al ruim een week geleden en dat is verstandig.

Als de overheid dan ineens omslaat en ook doorgedraaid wil gaan verbeiden dat we naar buiten gaan, dan doen ze maar. Ga ik toch wel m’n rondje maken, of een luchtje scheppen in het bos om de hoek.

Yeez 19 maart 2020 om 11:22

Achja mpcc ploegen reden in parijs-nice en maakten zich druk om ketonen. Beetje schijnheilig doen nu

Velominatus 19 maart 2020 om 11:34

Risico’s mijden tijdens de rit is verstandig. Ik rijd niet meer in groepen en rijd wat voorzichtiger dan normaal.
Realiseer je daarbij ook dat de meeste ongevallen die spoedeisende hulp vereisen in en rond het huis plaatsvinden. Een rondje fietsen hoeft dus niet risicoverhogend te zijn t.o.v. thuis blijven als je je verstand een beetje gebruikt.
Tot slot: helemaal stoppen met leven uit angst om dood te gaan lijkt mij het paard achter de wagen spannen.

jooprioolpijp 19 maart 2020 om 12:18

Dit is is het soort zwart-wit denken waar ik niet goed van wordt. Het totale aantal mensen dat door (race)fietsongelukken in het ziekenhuis belandt is te verwaarlozen t.o.v. b.v. huis-tuin-keuken-ongelukjes. Als je dan toch iets aan verkeersongelukken wilt doen, verbied dan autorijden. Ook het risico van aansteken door of van een eenling op een fiets is nihil. Als je wilt dat mensen binnen een paar weken massaal door het lint gaan van verveling en depressie moet je dit soort maatregelen nemen. Maar ja, de MPPC is wel vaker niet wars van een beetje symboolpolitiek.

Romāns Vainšteins 19 maart 2020 om 12:26

Wat een nonsense, buiten recreëren mag en dus ook even n tochtje wielrennen, punt.

O ja, zwift is shit.

Ward 19 maart 2020 om 12:37

Al zeker de hoogtemeters op Zwift!

wiebipedia 19 maart 2020 om 13:22

Ik heb een smarttrainer thuis, maar kan mezelf niet hee eenvoudig motiveren om er op te gaan zitten. Mocht het zover komen dat we niet naar buiten kunnen dan ben ik waarschijnlijk blij dat ik hem heb staan.
Vooralsnog raadt MPCC aan om de richtlijnen van je land te volgen. In ons geval betekend dat dusver gewoon nog dat we buiten mogen trainen. Zolang iedereen zich aan de afstandseisen houdt en z’n gezond verstand gebruikt is er ook geen reden om dat in te trekken.
Artikelen verwijzen naar Frankrijk trouwens als (lockdown), maar daar mag je nog wel buitensporten volgens mij

Panache 19 maart 2020 om 13:32

De bron schrijft dit >>
"In numerous countries, the population is already required to stay home to limit the spread of the Covid-19 virus. **IN THESE AREAS**, MPCC believes that the same rule should apply to everyone, whether you are a mere amateur cyclist or a cycling champion, for as long as imposed and following the differents rules enforced by the governments."

De arts Pierre Lebreton werkt op de IC in Le Havre en spreekt in zijn quotes ook over Frankrijk.

De MPCC zegt dus niets anders dan: volg het beleid van uw regering strikt op. Daar waar je mag trainen (zoals in Nederland) moet je dat ook volgens de MPCC kunnen blijven doen (voorlopig).

Greg4ever 19 maart 2020 om 13:57

Zoals ik in mijn eerste reactie al aankondig, veel reuring en vooral veel onbegrip.

Bottomline is niet mee doen EGOCENTRISCH !!!

Ik hoop voor eenieder dat de ritjes steeds goed blijven gaan. Als dat onverhoopt toch anders is, val dan svp zo dat je geen ziekenhuisbed meer nodig hebt!

Ciao

Polleke 19 maart 2020 om 14:06

slik…

Romāns Vainšteins 19 maart 2020 om 14:46

Ga zwiften joh, of is dit zwiftend getypt reeds?

John Bidon 19 maart 2020 om 15:41

Leuk dat hier iedereen op zijn fietsje blijft zitten. Echter:

“In 2018 werd de SEH-afdeling ongeveer 117.000 keer bezocht vanwege een sportblessure, 74.000 door mannen en 42.800 door vrouwen”

Afgelopen weekend was het al merkbaar rustiger op de EH doordat er geen sportevenementen waren. Zo gek is die oproep nog niet.

Velominatus 19 maart 2020 om 19:28

Greg hou toch es op. Iedereen die gewoon goede inhoudelijke argumenten noemt afdoen als egocentrisch. Als jij liever wilt Zwiften dan is dat prima. Maar zo lang buiten fietsen toegestaan is, blijft het een goede manier om lichaam en geest gezond te houden. Zodra het verboden wordt ben ik de eerste die stopt.

Jeff Dunhamm 19 maart 2020 om 14:53

Adviesis discutabel en m.i. niet in lijn met de huidige maatregelen in Nederland. Iedereen kan nog naar buiten en is vrij om te gaan en staan waar men wil. Zolang er geen lockdown is ga ik gewoon (solo) fietsen.

Risico’s zijn er nu nog overal. De ANWB komt als branche organisatie toch ook niet met een advies om zo min mogelijk met de auto op de weg te gaan zodat het aantal ongelukken verminderd? En zo zijn er nog legio voorbeelden meer waarbij er nu risico’s zijn om in het ziekenhuis te belanden..

Daarentegen zorgt fietsen nou juist (mits niet te hard trainen en het advies om niet in groepen te trainen c.q. gebruik je gezond verstand) voor een stukje weerstand en is er ook nog het psychologisch/mentale aspect wat nou juist goed is in deze gezondheidscrisis.

Greg4ever 19 maart 2020 om 16:56

Zoals hierboven al gemeld… NL en GB zijn nog de enige landen in Europa waar iedereen vrij naar buiten mag.

Andere landen hebben al striktere regels en handhaven ook.

De schatting vh aantal met Corona besmette patiënten op IC is voor volgende week drastisch naar boven bijgesteld en ligt nu tussen 500 en 1.000 mensen. Hoeveel zijn t er de week erop? En zijn de week daarna dan alle IC bedden vergeven en krijgen we Noord Italiaanse toestanden waar artsen moeten kiezen wie wel en niet te behandelen?

Ik snap alle persoonlijke afwegingen.

Ik blijf t EGOCENTRISCH vinden, want je houdt toch echt alleen rekening met jezelf en niet met wat er om je heen gebeurt.

En als t over een paar weken dus echt misgaat, wie krijgt dan de schuld? De overheid, want de maatregelen waren eigenlijk toch niet strak genoeg? Tja…

kleomantre 19 maart 2020 om 18:01

Waar maak je je druk om Greg4Eva.

Je moet een beetje egocentrisch zijn, want de overheid heeft echt niet perse het beste voor met iedereen. Ikzelf zal met binnen zitten voor meerdere weken mentaal helemaal niet fitter worden en fysiek is het ook helemaal niks.

Lijkt me verder ook gezond dat je je een beetje om jezelf bekommert en niet alles braaf opvolgt, voor lief neemt of voor waarheid aanneemt. Bovendien, als je dan toch uitgaat van verantwoording nemen, dan kun je dat toch prima voor jezelf doen en dat zullen een hoop anderen ook doen. Dan heb je toch al bereikt voor je gemoedsrust dat je waarschijnlijk zelf niet ziek wordt binnenkort en dat je geen anderen kwaad hebt aangedaan. Meer kun je toch niet doen?

Verder kunnen er nog een hoop meer zinnige dingen gedaan worden om verspreiding te voorkomen dan mensen in al hun bewegen beperken. Als eerste lijkt me dat een goed beleid opzetten mbt het boodschappen doen. Dat is een vitaal onderdeel waar tot op heden wel allerlei contactmomenten zijn en verspreiding ook snel kan plaatsvinden. Kan best iets op bedacht worden met bv een verplichting voor een deel van de bevolking om thuis te laten bezorgen. En een ander deel krijgt tijdvakken waarin men boodschappen kan doen. Of verplicht handschoentjes aantrekken omdat mensen regelmatig producten vastpakken en weer terug zetten of toch iets anders pakken.

schlunzi 19 maart 2020 om 18:15

Wat een lulkoek. Ten eerste is het besmettingsgevaar (en aansteking) tijdens het fietsen nihil, en thuis loop je veel meer gevaar in het ziekenhuis te belanden, zeker nu iedereen als een gek aan het thuiswerken is… https://www.gva.be/cnt/oid268396/archief-vier-op-tien-ongevallen-gebeuren-thuis
Gewoon lekker fietsen en geen gekkigheid uithalen, dank U.

$kedel 19 maart 2020 om 23:02

Zijn argumenten buiten de evt ziekenhuisopnames door ongelukken snijden geen hout, maar wat heeft dit met de geloofwaardigheid van het wielrennen te maken?

Schoenmaker blijf bij je leest..