Advies KNWU: Je kan buiten trainen, maar doe dat alleen

maandag 16 maart 2020 om 15:06
Advies KNWU: Je kan buiten trainen, maar doe dat alleen

foto: KNWU

De Nederlandse wielerunie KNWU heeft fietsers geadviseerd om de komende weken alleen te trainen. Waar in Spanje en Italië het openbare leven compleet stil is gelegd en wielrenners niet naar buiten mogen (op straffe van een geldboete), mogen in Nederland buitenactiviteiten nog wel gedaan worden tijdens de huidige crisis rondom het coronavirus.

De KNWU adviseert fietsers om alleen te trainen. “Vermijd drukke fietsomgevingen om de kans op verspreiding van het virus te beperken”, staat te lezen in het persbericht. Ook wordt verzocht om niet je neus te legen op straat.

Daarnaast vraagt de KNWU om geen zware trainingen te doen ‘die een aanslag hebben op je immuunsysteem’. Bij een te zware belasting kan dat systeem vatbaarder zijn voor virussen en ziektes. Wheelies en rare sprongen worden ook afgeraden, omdat dit jezelf en anderen in gevaar kan brengen: “Ziekenhuizen hebben hun handen al vol aan het coronavirus.”

Tot slot wordt opgeroepen om na een fietstocht jezelf goed te verzorgen, met goede kleding, een douche en een goed voedingspatroon. “Gebruik ook je gezonde verstand. Fietsen is de mooiste sport op aarde, maar onze collectieve gezondheid is belangrijker. Neem zelf verantwoordelijkheid en hou de updates van het RIVM in de gaten”, aldus de KNWU.

Dit artikel delen:

22 Reacties

trickstuff 16 maart 2020 om 15:29

Volgens mij moeten we er alles aan doen om Italiaanse cq Spaanse toestanden te voorkomen. Gewoon niet buiten gaan fietsen dus.

kleomantre 16 maart 2020 om 17:59

Denk eerder gewoon zelf een ritje maken en niet in groepsverband. Dan is elke risico zowat weg. Heb je enkel nog de drukknopjes van verkeerslichten, maar goed een aanzienlijk deel neemt die toch al niet al te serieus.

iLLan 16 maart 2020 om 22:11

Blijf veilig, blijf binnen.

Wheely 16 maart 2020 om 15:33

Ok, ik raad me doen ook af en ook niet meer wieltjesplakken.

roeleur 16 maart 2020 om 15:39

“Tot slot wordt opgeroepen om na een fietstocht jezelf goed te verzorgen, met goede kleding, een douche en een goed voedingspatroon”. Heel anders dan anders dus. Ik ging altijd zonder te douchen meteen door naar de snackbar.

Wheely 16 maart 2020 om 16:09

This message is approved by Tacx.

the student 16 maart 2020 om 17:17

Overal fietsten vandaag groepjes… het zal wel

girardengo 16 maart 2020 om 20:24

Wat wil je hiermee zeggen?

Paul Andriessen 16 maart 2020 om 18:07

Niet buiten fietsen?
Maar ik moet morgen wel met +- 300 mensen binnen werken.
Leg dat maar eens uit!

La Primavera 16 maart 2020 om 19:34

Het gaat volgens mij niet alleen om het besmettingsgevaar, dat is inderdaad een stuk kleiner dan op jouw werk. Het gaat echter om het krijgen van ongevallen/een verminderde weerstand. In een groep is de kans dat je een ongeluk krijgt of veroorzaakt groter dan alleen. De ziekenhuisbedden zijn schaars dus is het verstandig en sociaal om niet in een groep te gaan fietsen, maar alleen.

wokkie 16 maart 2020 om 18:31

Als elke instantie zijn eigen interpretatie gaat neerpennen van hoe mensen zich moeten gedragen, krijg je natuurlijk veel tegenstrijdigheden.

Ik zou oproepen om vooral de berichtgeving van de overheid te volgen en geen eigen aanbevelingen te doen over hoe mensen zich moeten gedragen.

Dan heb ik het nog niet over individuen, bekend of niet bekend. Die hun al dan niet tegenstrijdige mening persé moeten verkondigen.

Zeer verwarrend allemaal.

getteman 16 maart 2020 om 20:09

Je neus te legen op straat :)

Arie den Blanken 16 maart 2020 om 20:12

Gewoon het advies opvolgen. Alleen al uit solidariteit met de totale samenleving.

roeleur 16 maart 2020 om 21:30

De ANWB heeft net het advies uitgebracht niet met de auto te reizen om de kans op ongelukken te minimaliseren. De NS heeft geadviseerd niet met de trein te reizen vanwege het besmettingsgevaar. Jammer dat de carnavalsoptochten vol besmetten eind februari wel doorgang konden vinden.

roeleur 16 maart 2020 om 21:19

@La Primavera De meeste ongelukken met fietsers worden veroorzaakt door automobilisten. Dan de autowegen ook leegmaken.

Kelder is de Man 16 maart 2020 om 21:45

Vond het jammer dat van alle beroepsgroepen niet even de supermarktjongens en meisjes genoemd werden.

Afgezien van dat.. ik ga op zolder fietsen.

La Primavera 16 maart 2020 om 22:59

@roeleur Dit is dan ook het advies van de KNWU en niet van de ANWB. Gaat erom dat de ongelukken gebeuren, door wie/wat/hoe doet er dan even niet toe. In alle gevallen zorgt het voor extra druk op de zorg. ;)

roeleur 16 maart 2020 om 23:22

En dat advies zet behoorlijk zoden aan de dijk. De max. snelheid op de snelwegen dan nu naar max. 50 km. Dat scheelt.

Romāns Vainšteins 16 maart 2020 om 23:29

Trainen voor wat?

vanSpringel 17 maart 2020 om 00:20

Wat is ‘goede kleding’ na de training ?

roeleur 17 maart 2020 om 01:08

Als je rillerig bent moet je klikken op de button “Ik wil beter worden”
https://www.knwu.nl/

wielrenner 17 maart 2020 om 07:09

Ik ga vanmiddag lekker 2 uurtjes trainen in de polder, geen mensen, geen verkeerslichten, heerlijk.
Heel wat verstandiger dan die mensen (thuiswerkers?) die gisterenmiddag massaal naar de meubelboulevard en de mediamarkt gingen…..

Headlines

Materiaalzone

Populair