Wielrenners in Spanje riskeren 3000 euro boete als ze buiten trainen

maandag 16 maart 2020 om 13:34
Wielrenners in Spanje riskeren 3000 euro boete als ze buiten trainen

foto: Cor Vos

Buitenshuis trainen in Spanje is ten strengste verboden. Wie betrapt wordt, riskeert een boete van 3000 euro. Achterliggende gedachte is dat de kans bestaat dat een renner valt en daardoor in het ziekenhuis belandt, wat een bed kost voor een coronapatiënt. Voor profs is het een onzekere tijd.

Op buiten fietsen staat momenteel in Spanje een flinke boete, liefst 3000 euro. Men mag alleen nog de straat op voor boodschappen en medicijnen. Wie toch besluit te sporten en daarbij letsel oploopt, moet in de eigen buidel tasten: sportverzekeringen dekken ten tijde van de noodtoestand omtrent het coronavirus namelijk geen enkele vorm van ongeval.

Voor Spaanse profrenners is het onduidelijk of ze nu wel of niet buitenshuis mogen trainen, zegt Gorka Izagirre in de Baskische krant El Diario Vasco. “We staan in contact met de vereniging van profrenners ACP en daar kregen we te horen dat we buitenshuis kunnen trainen, omdat het ons beroep is. Maar we hebben geen officieel document dat ons garanties geeft.”

Pedro Delgado
Pedro Delgado, winnaar van de Tour in 1988, reageerde al op Izagirre. Op zijn social media schreef hij: “Ik ben het volledig eens met Gorka. Die renners die geen professionals zijn, kunnen thuisblijven. Maar een professional, die alleen aan sport doet, moet zijn routine kunnen houden. Het zou anders een echte ramp zijn voor je prestaties vergeleken bij renners uit andere landen.”

Nationale sportraad CSD is echter duidelijk in de controverse rond de atleten en wielrenners, die buiten willen trainen omdat zij dit als onderdeel van hun werk beschouwen. Atleten moeten thuis trainen, stelt zij in de sportkrant AS.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Voorgeborchte 16 maart 2020 om 13:55

Meen je dit nu serieus?

Hollow Knight 16 maart 2020 om 13:57

Ja, het is een onhoudbaar model en binnen x aantal jaar zitten we allemaal in grote problemen. Tenzij jij wilt werken tot je 80ste natuurlijk.

Greg4ever 16 maart 2020 om 14:01

Wow bestaat er een woord voor dergelijke domheid ?

Gerontozistisch oid?

Het komt op mij in ieder geval wel HEEL erg fout over.

Koers 16 maart 2020 om 14:05

Uiteraard heeft men vroeger niet vooruitgekeken mbt pensioen e.d. Maargoed als de ziekenhuizen nu gevuld zitten met ouderen betekent dat ook dat er geen ‘jongeren’ meer bij kunnen. Het is met name de overvolle ziekenhuizen die men wil voorkomen, naast de hoop op een vaccin natuurlijk.

Kevin Lowagie 16 maart 2020 om 14:10

Wat een gezever. Wat doe je in godsnaam fout door alleen te gaan trainen? Je bent geen enkel gevaar voor de gezondheid van de bevolking. Een non- maatregel…

Greg4ever 16 maart 2020 om 14:20

Snap je t nu nog niet?

We hebben te maken met een gezondheidsramp die ongekend is in de moderne tijd.

Alle zorg is nodig.

Je bent dus niet verzekerd en krijgt (terecht) geen ziekenhuisbed noch zorg als je die evt mocht nodig hebben met je buiten fietsen.

Neem je dan nog t risico?

Alhoewel het mij veel extra geld heeft gekost en een veel kortere fietsvakantie op Mallorca, (ben dus niet blij), snap ik die Spanjaarden wel…

KnightBiker 16 maart 2020 om 15:39

@Greg4ever, ik snap je wel, maar dit gaat echt wel heel erg ver, je kan mensen nog wel enige verantwoordelijkheid geven, mits goed gebriefed. De reactie van de KNWU is perfect!
Ook even niet meer langs het tankstation om cola te halen halverwege bijvoorbeeld..

Greg4ever 16 maart 2020 om 15:51

Je hebt helemaal gelijk.

De ellende is wel dat veel mensen die verantwoordelijkheid niet kunnen of willen nemen.

Kijk naar alle Belgen in de grensstreek die na sluiting van de Belgische kroegen en het ‘Blijf in uw kot’ van de Belgische minister van gezondheid afgelopen weekend doodleuk over de grens bij ons ‘op cafe’ gingen, zie de lockdown parties. Het is om dat soort mensen dat een overheid deze maatregelen moet nemen!

wokkie 16 maart 2020 om 18:54

“Blijf in uw kot” ging wel over mensen die ziekteverschijnselen tonen.

Nu zijn er mensen die denken dat dat een algemene regel is, maar geen overheid die dat zo heeft gezegd. Zou ook nogal in tegenstrijd zijn met winkels die open mogen zijn.

Valtverder 16 maart 2020 om 14:22

Dit gaat misschien wat te ver, niet? Dan kan je overal wel boetes voor geven:

– Sta je op een ladder? 5000,- euro boete
– Loop je onder een ladder door? 3000,- euro boete
– Lekker in je auto aan het rijden? Prima, kost je 4000,- euro boete
– Ben jij nou recht in de zon aan kijken? Trek je portemonnee en geef me 2000 flappen.

Want dit zijn allemaal dingen waarvoor je in het ziekenhuis kan belanden!

Greg4ever 16 maart 2020 om 14:28

Nogmaals in Spanje mag je alleen nog buiten als je boodschappen of medicijnen haalt of van cq naar je werk gaat.

Om andere redenen buiten zijn is niet toegestaan en wordt ZONDER uitzondering streng op gehandhaafd.

Dat heet crisis management en /of rampenbestrijding.

Als je nu nog niet snapt, wat hier mee beoogd wordt … pfffff

Valtverder 16 maart 2020 om 15:41

Nee dat snap ik niet nee, vooral niet met het oog op de reden dat je kans hebt dat je in het ziekenhuis beland. De meeste ongelukken gebeuren binnenshuis.

Lionel Gesink 16 maart 2020 om 14:22

Dit is toch wel de domste opmerking die ik ooit gehoord heb..

Koersmaniak 16 maart 2020 om 15:30

Er zijn tientallen beroepen die gevaren met zich meebrengen en waarbij dagelijks ongevallen gebeuren, mensen in het ziekenhuis belanden. Ik heb nog geen weet dat mensen met die risicoberoepen niet meer mogen gaan werken omdat ze het risico lopen om een ongeval te hebben en in het ziekenhuis te belanden.

the student 16 maart 2020 om 16:53

Ik ben blij dat ik niet in spanje woon.

kleomantre 16 maart 2020 om 17:50

@Greg4Ever

Het klopt dat je iets niet meer mag en dat je het dan niet hoort te doen. Dat is inderdaad onderdeel van het crisismanagement dat ze daar uitvoeren.

Slaat het verder ergens op? Neen, de verspreiding van dit virus gaat door onderling fysiek contact van mensen en door vochtdeeltjes die enkel op zeer nabije afstand over kunnen gaan. Als het iets anders was hadden de experts ons dat wel verteld.
Op een fiets raak je normaal gesproken niemand anders aan, als je inhaalt dan kom je wel effe redelijk dichtbij maar dat is ook maar een paar secondjes. Verder trainen die lui vooral in het buitengebied, net zoals recreatieve fietsers hier en dan kom je met name in een land als Spanje bijzonder weinig mensen tegen. Dus wat los je er nou mee op.

Kijkend naar puur en alleen fietsen is het in ieder geval je reinste kolder. En zoals hierboven gezegd, er zijn tal van beroepen waar je veel meer risico’s op ongevallen hebt en dus de gezondheidszorg kan belasten. Je kan op voorhand al stellen dat de meeste van die beroepen niet al te cruciaal zijn voor de samenleving. Om nog maar even niet de huis-tuin-en-keuken-klusje te noemen waarmee je je in een lockdown bezig gaat houden. Meeste ongelukken gebeuren thuis in de keuken.

Dan kun je vast als weerwoord stellen dat in een situatie als de huidige wat jij denkt (lees je ego) even niet zo belangrijk is. Vergeet even niet dat datzelfde ego wellicht ook een reden is om zeer drastische maatregelen te nemen. Je zal toch immers maar achteraf te horen krijgen dat je te soft was en niet durfde in te grijpen. Dat stukje imagobescherming speelt her en der ook wel een rol en kan de overhand nemen tov gezond verstand. Goed ze zullen het wel gedaan hebben om geen enkele samenscholing meer te krijgen en het fysieke contact dat Spanjaarden en Italianen waarschijnlijk meer hebben met elkaar gewoon de das om te doen.

Prima, maar met dit virus ga ik me niet (volledig) thuis op laten sluiten als ik daar feitelijk niemand mee help. Kan beter fit blijven door in het bos te wandelen en te bewegen en dan de boodschappen thuis laten bezorgen, dan net als iedereen boodschappen in supermarkt te gaan doen en daarna mezelf thuis op te sluiten. Veel meer risico daarbij voor zowel mijzelf als anderen.

wielrenner 16 maart 2020 om 18:07

Kijk jij kan de verantwoordelijk aan, maar hier is het in Mediamarkt vandaag ongelofelijk druk geweest, lekker met zijn allen op een kluitje. De thuiswerkers zitten zgn. thuis en gaan lekker shoppen….

Greg4ever 16 maart 2020 om 18:53

Manman… dit is een crisis. Waarom zou er bij een crisis voor fietsers, die niet in staat zijn groter te denken een uitzondering gemaakt worden?

Op inhoud heb je natuurlijk gelijk.

Maar met de maatregelen vandaag en het gedrag van veel mensen zijn we er in NL nog niet. En dat komt door al die mensen die hun verantwoordelujkheid (nog) niet nemen.

Lees de verhalen over Italie en nu Noord Frankrijk en (voorspelling) over enkele dagen Brabant en Rotterdam.

Ik ga zo Zwiften. Ciao

DonQuijote 17 maart 2020 om 08:03

Ja de situatie is heel surrealistisch in Spanje.
Iedereen moet binnenblijven. Tenzij je een geldige reden hebt om naar buiten te gaan. De maatregel geldt voor minimaal 2 weken.

In de stad waar ik woon woont 95% van de mensen op een flatje. We gaan nu dag 3 in, hoe doe je dat met jonge kinderen minimaal 2 weken lang..
Wij boffen; geen jonge kinderen thuis en we lopen zo vanuit huis het bos en de bergen in. Dus ik kan met de hond wandelen en krachttraining buiten doen. Gelukkig heb ik zaterdag nog een duurtraining van 7,5 uur gedaan omdat ik al aan voelde komen dat de boel op slot zou gaan. Overigens was dat al geen slimme zet want zaterdag kwam al de melding dat er geen plek voor me zou zijn in het ziekenhuis als dat zou moeten, maar ja toen was ik al diep in de bergen onderweg.

We proberen het positief te draaien; opeens geen stress meer van het commuten en op je werk zijn en je hebt alle tijd met je naasten te zijn en te praten (Zouden er echt meer echtscheidingen zijn over een maand, en een geboortegolf over 9 maanden?)
Wie weet levert deze situatie wel op dat mensen opeens gaan inzien wat een dolgedraaid leven we worden geacht te leiden om maar de rekeningen te kunnen betalen.

Wat betreft de maatregelen ben ik in de war. Ja je leest en hoort alleen maar deskundigen roepen hoe ernstig dit is of kan worden.
Maar 2 jaar geleden was er een griep epidemie in NL met 900.000 geregistreerde gevallen, 160.000 ziekenhuisopnames en 6500 sterfgevallen.
Dit virus is anders dan alle bekende griepvirussen.
Maar paniek is ook zeer besmettelijk, maken we elkaar met zijn allen gek? Hoe gaan regeringen, overheden en corporaties hier een slaatje uit slaan? Want dat doen ze. (men leze The Shock Doctrine van Naomi Klein)
Nee we kunnen het risico niet nemen de boel op zijn beloop te laten want een onbekend virus.

Maar hoe zit het met de Defender-Europe 2020 oefening waar de voorbereiding van in volle gang is. Of is die inmiddels afgeblazen?
(20.000 US soldiers zijn op het moment in Europa aan het landen en de komende maanden zullen er ca. 40.000 Us en Europese soldaten on the move zijn in Europa)

Hier een relativerend artikel over cijfers op de Correspondent:
https://decorrespondent.nl/10631/de-pandemie-ontcijferd-waar-je-op-moet-letten-als-je-coronacijfers-voorbij-ziet-komen/154709902534-760d3218?fbclid=IwAR1BOS3beRS_iMjtQHVgTTOGjekzKgR8VaByMYgJfIa6m1r9_L5V-xbE8tI

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair