Motoragent aangereden in ZLM Tour

zaterdag 22 juni 2019 om 18:23
Motoragent aangereden in ZLM Tour

foto: Cor Vos

Een opmerkelijke ontknoping van de derde etappe in de ZLM Tour. De finale van de rit naar Landgraaf werd ontsierd door chaos en onveilige situaties op de lokale omloop, met als dieptepunt een aanrijding tussen een motoragent en een auto die op het parcours reed.


“Het gebeurde vlak voor ons”, zegt koersdirecteur Jean-Paul van Poppel achteraf in een verklaring. “Een auto op het parcours maakte aanstalten om vaart te minderen. Op het moment dat de politie-agent wilde passeren, draaide die auto een privé-terrein op. De politie-agent kon geen kant meer op. Hij is afgevoerd naar het ziekenhuis met vermoedelijk iets aan zijn hand.”

Na een rit door het Limburgse heuvellandschap zou de rit na twee lokale rondes voor het gemeentehuis in Landgraaf finishen. “Halverwege de eerste lokale ronde heeft de jury besloten op aanraden van de politie, die concludeerde dat het parcours onvoldoende beveiligd was, om af te sprinten. Zij hebben ervoor gezorgd dat alle renners in de eerste en tweede groep wisten dat het afsprinten was.”

“We zijn nu aan het uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren. De drukte heeft ons verrast. Het is zaterdagmiddag, het kan ook net het moment zijn geweest waarop iedereen naar huis wilde rijden. Het was hectisch, wij zaten er middenin.”

De rit werd uiteindelijk gewonnen door Amund Grøndahl Jansen, Mike Teunissen behoudt de leiding in het algemeen klassement.

Dit artikel delen:

13 Reacties

$kedel 22 juni 2019 om 18:40

afsprintenxD

kielabokki 22 juni 2019 om 19:05

Even de polis checken, ZLM.

Polleke 22 juni 2019 om 20:28

Het is zaterdagmiddag….

Tuubke 22 juni 2019 om 21:13

Beetje vaag verhaal. Was het een volgwagen of een particuliere auto die eigenlijk niets op het parcours te zoeken had? Was dit op de lokale ronde? Tijdens de koers? Was dit dan misschien de aanleiding voor de organisatie om te besluiten de koers in te korten?

Bergje over 23 juni 2019 om 08:38

Inderdaad dit artikel roept meer vragen op dan dat het duidelijkheid geeft.

EddyB1958 23 juni 2019 om 10:46

Waarom zou een volgauto een privé terrein oprijden?

vanSpringel 22 juni 2019 om 21:52

Mooi weer + weekend + zuid Limburg = drukte + niet te controleren verkeersituaties en dan nog een wielerkoers ? Garantie op chaos.

Sjoerd102 22 juni 2019 om 23:01

Landgraaf ligt buiten het échte toeristische gebied (het heuvelland) al vond ik de drukte rondom vijlen en Gulpen 100% meevallen vandaag.

Mwielerfan 23 juni 2019 om 00:47

In alle plaatsen waar geshopt kan worden en terrasjes zijn is het zaterdagmiddag druk. Amateuristisch dat gemeente, politie en organisatie dat niet aan zien komen.

Sjoerd102 23 juni 2019 om 07:05

Enkele jaren geleden kwam een etappe van de (toen nog) Eneco Tour) aan op een industrieterrein in Vlijmen. Toen waren mensen aan het klagen dat er weinig volk en sfeer was. Moet ik wel toegeven dat dat op een doordeweekse dag was.

evos01 23 juni 2019 om 10:29

De organisatie heeft geblunderd.
Wegafzetting–omleidingen etc,,,,,,,

Arie Punzen 23 juni 2019 om 10:40

De organisatie lijkt me gewoon onvoldoende maatregelen te hebben genomen en het was dus blijkbaar niet duidelijk voor een flink aantal verkeersdeelnemers dat er een wielerwedstrijd aan de gang was.

Als de automobilist niet wist dat hij op een afgezet parcours reed en zijn richingaanwijzer heeft gebruikt bij het afslaan valt die in ieder geval niets te verwijten.

Emergo 23 juni 2019 om 11:36

Bij die laatste zin kan een groot vraagteken worden geplaatst !!