Jumbo-Visma domineert in chaotische heuvelrit ZLM Tour: Jansen op een, Teunissen op twee

Door , zaterdag 22 juni 2019 om 16:39
Jumbo-Visma domineert in chaotische heuvelrit ZLM Tour: Jansen op een, Teunissen op twee

foto: Cor Vos

Amund Grøndahl Jansen heeft zijn eerste profzege geboekt in de ZLM Tour. De Noor van Jumbo-Visma viel aan toen hij hoorde dat wegens veiligheidsproblemen de streep tien kilometer eerder werd gelegd en bleef vervolgens zijn ploeggenoot Mike Teunissen, die de leiding behield, voor.


De vierde etappe van de ZLM Tour voerde het peloton over de bekende heuvels: de Camerig, de Eyserbosweg en de Gulperberg werden allemaal aangedaan. Toch waren de heuvels na afloop van de etappe niet het onderwerp van gesprek, maar de auto’s op de weg.

Chaos in de wedstrijd: streep wordt in slotfase verlegd
Deze zorgden ervoor dat de laatste tien kilometer van de etappe werd geschrapt. En dat op een moment dat er nog maar twaalf kilometer te rijden waren. Een kopgroep met daarbij Jansen, Teunissen, Jan Bakelants, Jelle Wallays Jetse Bol, Mads Würtz Schmidt, Maurits Lammertink, Jasper De Buyst en anderen was op dat moment weggereden: zij bleken na de laatste beklimming van de Eyserbosweg de sterkste coureurs in de koers te zijn.

Sprinters moeten eraf
De echte sprinters bleken de beklimmingen toch niet aan te kunnen. Dylan Groenewegen was één van de vele renners die moest passen op de Eyserbosweg en kwam in een achtervolgende groep op een halve minuut te rijden. De kans om de aansluiting vooraan te maken kreeg hij niet meer: toen er werd besloten om wegens veiligheidsredenen af te sprinten, reed hij nog steeds op een halve minuut.

Jumbo-Visma profiteert van chaotisch koersverloop
Jumbo-Visma wist vervolgens het beste in te spelen op de chaotische koerssituatie. Jansen trok ten aanval nadat hij hoorde dat de koers werd ingekort, terwijl Teunissen het gat liet vallen. In Landgraaf kon Jansen vervolgens zijn eerste profoverwinning vieren, terwijl Teunissen een fractie van een seconde later als tweede over de finish kwam: hij deed goede zaken voor het algemeen klassement.

Dit artikel delen:

39 Reacties

Fassa Bortolo 22 juni 2019 om 16:42

Wat een amateurisme. Mooie ambities van deze organisatie hoor, maar dat gaat hem zo natuurlijk niet worden als je zelfs de plaatselijke ronde niet autovrij kan krijgen

Blaudzun 22 juni 2019 om 16:42

Ze kunnen het beter de TJV Tour noemen

Franco Bitossi 22 juni 2019 om 16:43

Wat een chaos.

limburgia 22 juni 2019 om 18:53

Met de wetenschap van nu zou het niet gebeuren ( vrij naar min. Opstelten ).

Glorious 22 juni 2019 om 16:44

Lekkere organisatie mannen! Op naar HC niveau!…….

wilco zolderman 22 juni 2019 om 16:44

Organisatie heeft mazzel dat een aantal ploegen dit als ideale voorbereiding zien voor de Tour anders komt hier toch geen 1 fatsoenlijke ploeg koersen. Wat een amateurisme.

FritsvanHoefelen 22 juni 2019 om 16:45

Zelfs in criteriums is het minder doorzichtig wie er mag winnen

Wielermuis 22 juni 2019 om 16:46

https://twitter.com/wcsbike/status/1142442817102462976

Ze zaten nog net niet in de auto, man man man

Groningen 22 juni 2019 om 18:07

Thanks voor de link. Dit kan inderdaad echt niet, maar waarom ook altijd zoveel auto’s voor de eerste groep?

bart12 22 juni 2019 om 16:47

Dit is niet zozeer amateuristisch van de organisatie als van de politie lijkt mij? Die zijn toch verantwoordelijk voor het leegmaken van het parcours..

Spaakje 22 juni 2019 om 16:53

Knullige situatie zo, geen idee hoe het kon ontstaan maar leek me een verstandige beslissing om in te korten ivm de veiligheid van de renners.

FritsvanHoefelen 22 juni 2019 om 16:56

Geen tijdsverschillen neem ik aan? Anders was de jury het wel erg aan het beïnvloeden bij het peloton

rennerske 22 juni 2019 om 16:57

Jammer dat dit zo moest zijn. Gun je geen wedstrijdorganisatie.

kelderfan 22 juni 2019 om 17:04

Mooi dat Jansen zijn 1e. zege mag boeken in de ZLM.

Tuubke 22 juni 2019 om 17:05

Hele rit en tijdsverschillen maar neutraliseren dan? De achtervolgers is de kans ontnomen om bij de voorste groep te komen.
Wie zich volgend jaar wil voorbereiden op de Tour, weet nu waar hij níet moet zijn.

Random wielerliefhebber. 22 juni 2019 om 17:09

Ik denk toch niet dat het veel aan de uitslag had veranderd. Jansen was de sterkste vooraan en Teunissen de snelste. Groenewegen was in het peloton veruit de snelste en daar had TJV ook nog vEmden en Martin om een fikse trein op te zetten.

Hoe het ook was gelopen de gele mannen hadden sowieso veruit de beste papieren.

Wel raar dat de Lotto Soudal renners het blijkbaar niet wisten en de TJV en Katusha renners sowieso wel.

Fernandi 22 juni 2019 om 17:09

Want als je in de ZLM een goed klassement hebt gereden ben je klaar voor het podium in Parijs?

FritsvanHoefelen 22 juni 2019 om 17:11

Bij de kopgroep kwam de jury niets melden en in de achtervolgende groep wel. Rare verschillen

YogiBear 22 juni 2019 om 17:13

“Wie zich volgend jaar wil voorbereiden op de Tour, weet nu waar hij níet moet zijn.“
Want dit ene voorval zorgt ervoor dat het over al die dagen heen ineens een heel andere koers is? Of, nu Groenewegen hier niet heeft kunnen sprinten, wordt het niets in de Tour?

Sjoerd102 22 juni 2019 om 17:48

Op koersradio werd in meerdere talen duidelijk gemaakt dat de laatste ronde geschrapt werd.

west 22 juni 2019 om 18:15

Voor een provincie die zogenaamd de wielerprovincie van Nederland bij uitstek is zijn de gemeentes en ook vooral sommige bewoners gewoon altijd superlaks in hoe om te gaan met wielrenners. Das op ieder niveau iedere keer weer drama.

Sjoerd102 22 juni 2019 om 18:22

Meer een kwestie van mensen met weinig geduld en kort lontje. Mede daarom worden er in Randstad weinig grote koersen verreden

FDJ 22 juni 2019 om 18:22

Dit moet je vooral de Politie cq verkeersregelaars kwalijk nemen. Deze hadden na het passeren van de laatste groep het parcours vrijgegeven terwijl de kopgroep op het punt stond ze te dubbelen. Daar kun je de organisatie bijzonder weinig in kwalijk nemen en denk dat de jury in een fractie van een seconde een goed besluit heeft genomen.

john 23 juni 2019 om 07:17

De inwoners van wat volgens jou de Wielerprovincie van Nederland is zijn het ondertussen beu dat er wel ieder week iets te doen is , en de meeste zien het verschil niet meer tussen prof wedstrijden of/en de kromstuur piraten die de boel terroriseren met hun asociaal gedrag

Jowinho 22 juni 2019 om 18:41

Volgend jaar maar een 2.2 rondje van maken.

Turtlehead 22 juni 2019 om 18:45

Als Groenewegen hier al lost, hoop ik maar dat ie in de Tour kan aanhaken. Topsnelheid genoeg, trein in orde, maar koers- en klimhardheid is toch ff afwachten…

TijmenCamps 22 juni 2019 om 19:24

Hij zat de hele tijd na de Eysrbosweg op 20/30 seconden van de groep Teunissen. Hij klom zelfs nog beter dan Caleb Ewan.

Napoleon 23 juni 2019 om 13:09

Als TJV had gewild was Groenewegen snel terug aan de kop van de wedstrijd geweest, maar die hadden er geen belang bij, en Sunweb was onmachtig.

kogel 22 juni 2019 om 18:57

ik denk dat het toch chaotisch geworden was met die laatste ronde , de kopgroep zat al vast achter de volgwagens achter de laatste groep.

Lapjestrui 22 juni 2019 om 19:29

Wordt steeds complexer en duurder zo'n parcours vrij te houden dus dit kan gebeuren… Beetje voorbarig direct de organisatie af te branden. Eer naar werken voor Jansen!

Pol 22 juni 2019 om 19:42

Nooit meer in deze tijd een koers in Limburg organiseren, het is en was levensgevaarlijk.Nooit meer zeggen dat Limburg de wieler provincie is.Dat er geen slachtoffers gevallen zijn is mijn een raadsel.

Attack 22 juni 2019 om 20:50

Ik heb 1 vraagje.
In het artikel staat dat er veiligheidsproblem waren en dat na de koers het gesprek vooral over de auto’s zou gaan, maar voor de rest geen uitleg wat er is gebeurd.
Kan iemand mij dat vertellen?

Sjoerd102 22 juni 2019 om 21:23

Was zelf als toeschouwer aanwezig. Tussen koprijder en bezemwagen zat een redelijk groot gat. Ondanks dat de Politie verkeersdeelnemers sommeerd te wachten tot het Iaatste voertuig (te herkennen aan bezem en groene vlaggen, alsmede motoragent met groen hesje) rijden mensen vaak toch door als er even niks voorbijkomt (als bv peloton in meerdere stukken is gebroken). de laatste lokale omloop (10km) lag wedstrijd zover uit elkaar dat de eerste groep de laatste dreigde in te halen. Icm ongeduldige mobilisten leverde dit dus gevaarlijke situaties op.

moa 22 juni 2019 om 21:46

Is dat een gebrek aan wielercultuur? In BE weet een klein kind dat je moet wachten op de groene vlag.

maklukzat 22 juni 2019 om 22:18

Dat speelt zeker mee. In Belgie is de wielersport groter en is er respect voor de koers. Auto’s worden ook weggesleept. In Nederland is daar geen sprake van.

guyremgabdel 22 juni 2019 om 22:44

Bij ons in België wordt de weg geprivatiseerd voor de koers tussen de rode en de groene vlag. Tussen rood en groen is de koersdirecteur baas in samenspraak met de jury en de hoofdcommissaris van de wegpolitie.

FDJ 22 juni 2019 om 23:56

Ze zijn zelf de fout ingegaan vandaag door de weg vrij te geven na de laatste groep. Alleen niet in de gaten hadden dat de koplopers alweer bijna rond waren en er dus kort achter zaten. Ze hadden het lokale circuit gewoon dicht moeten houden vanuit de politie en dit van te voren moeten communiceren met de verkeersregelaars.

leegloper 22 juni 2019 om 21:57

Dus plaatselijke rondes zouden veiliger zijn, maar nu was het juist gevaarlijker door het bijna dubbelen van de laatste groep?

Jean Dumas 23 juni 2019 om 00:41

Had toch al twijfels bij dat lokale rondje, gezien het profiel van deze etappe. Warum?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.