“Moment van slecht positioneren” schakelt Matthews uit

Door , zondag 19 maart 2017 om 09:19

foto: Sirotti

Michael Matthews was de absolute kopman voor Sunweb in Milaan-San Remo, maar hij strandde op plek twaalf. Tom Dumoulin reed kilometers lang een stevig tempo op kop in dienst van de Australiër. “We wilden de koers hard maken en zorgen dat hij dan kon meeschuiven met Peter Sagan en die andere mannen”, zegt de Limburger na afloop tegen het Algemeen Dagblad.


Na de late aanval van wereldkampioen Sagan op de Poggio, konden alleen Michal Kwiatkowski en Julian Alaphilippe de oversteek maken. Dumoulin miste zijn ploeggenoot daar: “Ik weet niet of hij de benen niet had of ingesloten raakte.”

“Het waren zeker niet de benen”, reageert Matthews tegenover het AD. “Vlak voordat Sagan sprong, raakte ik wat ingesloten. Ik zat achter een paar andere renners en kon niet mee. Een moment van slecht positioneren. Je weet dat Sagan en die anderen er voor gaan in de afdaling, want ze hebben allemaal kans op het podium. En in het peloton zaten de sprinters, dus niemand wil rijden om terug te komen. Dan weet je dat het over is.”

Dit artikel delen:

28 Reacties

drikkes 19 maart 2017 om 09:48

Beetje excuses toch wel, zat toch redelijk goed vanvoor. Ook de sprint was niet meer jedat.
Ook geen schande als je ziet wie enkel weggeraakte.

Frits des Jeux 19 maart 2017 om 09:49

Als je ziet hoe sterk Tom was had je hem op de poggio eigen kans moeten laten rijden. Alaphillipe en Kwiato waren ook niet de beoogde kopmannen van hun ploeg maar staan nu wel op het resp. bovenste en derde treetje van het podium.

flyellus42 19 maart 2017 om 10:14

Wat een gelul van Matthews. Op het moment dat Sagan aanging zat hij rond de 10de positie als hij de benen had kon hij best wel reageren, maar hij bleef gewoon zitten. Conclusie zijn benen waren dus niet zo goed.

Wheely 19 maart 2017 om 10:17

Tom heeft zich in ieder geval laten zien en initiatief genomen, uiteindelijk mogen Kwiatkowski en Sagan hem bedanken want het was een perfecte leadout voor de punchers op de Poggio.

Koel 19 maart 2017 om 10:18

SUNWEB had een plan en dat was duidelijk te zien in de koers. Matthews was enig kopman en dat is niet zo verwonderlijk gezien zijn capaciteiten, voor hem is keihard gewerkt.
Zo zal iedereen zijn verhaal hebben, maar als je dan zo goed bent als je beweert, is een negende plek in de sprint van de achtervolgende groep tamelijk schamel.

MrSjaakBraak 19 maart 2017 om 10:28

Hij zat in het wiel van Kwiatkowski op het moment dat die achter Sagan aan ging, flauwekul dus.

xistnc 19 maart 2017 om 10:36

In hetzelfde bedje ziek als Van Avermaet, heet dat dan geloof ik bij onze zuiderburen. Als Viviani niet hoeft te lossen bij het tempo van Sky (met Dumoulin als jojo ervoor) en het peloton is nog 80 man groot, dan is er tijd genoeg om goed te positioneren. Toen Sagan ging, zat Bling in 30e positie. Veel te ver. Toen Tom stopte met jojo-en had hij op moeten schuiven.

MrSjaakBraak 19 maart 2017 om 10:54

@ Xistnc, als Bling in 30e positie zat, wie is dan die man van Sunweb die in het wiel van Kwiatkowski zit op het moment dat Sagan vertrekt?

xistnc 19 maart 2017 om 10:59

Als ik de samenvatting van de NOS bekijk (vanaf 0:55), lijkt me dat Dumoulin die er doorheen zakt. Mocht het toch Bling zelf zijn, dan zat hij dus sowieso helemaal niet slecht gepositioneerd.

Silent Hill 19 maart 2017 om 11:04

Matthews (in 7de positie) kon evt nog aanpikken bij Kwiatkowski en Alaphilippe, maar kon gewoon niet. Duidelijk te zien op de beelden. Dumoulin was toen al gelost (zie seconde 5).

Romāns Vainšteins 19 maart 2017 om 11:06

De enige sprinter die nog een heldhaftige poging deed om het wiel te grijpen was de vervolgens schitterend knakkende Colbrelli, die had hem aan zien komen, alle andere snellerds & van Avermaet kwamen niet eens aan proberen toe en dat heeft echt ook met benen te maken.

TykkeThor 19 maart 2017 om 11:26

Afgaande op de beelden zit hij zelfs in het wiel van Alaphillipe op het moment dat Sagan aanviel. Als hij had gekund had hij zo met hem mee kunnen springen. Geen schande overigens, dat hij niet mee kan met die voorste drie lag ook wel enigzins in de lijn der verwachting.

RobertMollema 19 maart 2017 om 11:31

Eens @Frits des Jeux. Al op de Cipressa was duidelijk dat Tom beter zou zijn dan Matthews. Dan moet je toch je plannen aanpassen. Tom had niet zijn krachten moeten verspelen op de Poggio. Als Matthews goed genoeg is, volgt hij gewoon de Sky trein. Ondertussen heeft Tom alle gelegenheid om mee te zitten met evt. vluchters op de Poggio. Gezien zijn power daar had hij Sagan & co waarschijnlijk kunnen volgen.

Huubi 19 maart 2017 om 11:37

Ik dacht ook: wat als Dumoulin de ruimte had gehad om mee te springen ipv Matthews. Maargoed, een duidelijk tactisch plan is ook goed. Dat kan mislukken, maar dan doe je iig iets. GvA, QS, en de meeste andere ploegen hadden 0 plan.

Wheely 19 maart 2017 om 11:46

Tja, achteraf is het mooi wonen zei Tom zelf ook eens. Als hij op zijn eigen tempo had doorgereden op de Poggio ipv rekening te houden met Bling had de koers er wellicht nog iets anders uitgezien maar Sagan en Kwiatkowski hadden het hoe dan ook uitgemaakt.

Silent Hill 19 maart 2017 om 11:55

@Huubi: Alaphilippe laten wegspringen op de Poggio, en Gaviria achter de hand houden voor de sprint is inderdaad 0 tactisch plan. Het bleek ook niet te werken voor winst, maar dat kunnen we dan over 24 ploegen zeggen.

Orica met 7 man in de eerste groep, daar kan je iets van zeggen, maar het is leuker afgeven op GvA en QS natuurlijk. Dat doe je anders wel goed.

Orakel 19 maart 2017 om 12:01

Zonder Dumoulin was het gewoon een massasprint. Ik vind het zeker terecht dat Dumoulin niet zomaar overal kopman is. Dan krijg je Boonen taferelen (altijd hetzelfde speerpunt, ook als anderen beter zijn). Een Matthews heeft ook kwaliteiten en recht op een ploeg die voor hem rijdt in zijn koersen. Zijn knechtenrol van gisteren krijgt Dumoulin terugbetaald in de koersen waar het er voor hem écht om draait.

peterwinnen 19 maart 2017 om 13:01

Als alle plannen altijd volledig uitkomen zoals vantevoren bedacht, was ik al lang miljonair geweest.

Robs234 19 maart 2017 om 13:02

Ik denk dat het ook beter was geweest als Matthews in het wiel van Dumoulin was gaan zitten, als hij toch goede benen had. Dan kon Tom ook gewoon zijn strakke tempo houden en hoefde hij geen rekening te houden met een Sky-trein die een gat laat vallen

denise 19 maart 2017 om 14:11

Die sprinters kunnen in feite niets, alleen wieltjeszuigen.

schipperaar 19 maart 2017 om 14:46

Plan maken is eenvoudig, uitvoeren een ander verhaal, als Matthews in Tom zijn wiel zat had ie de overbrugging even goed niet kunnen maken waarschijnlijk.
Sagan heeft nog amper een treintje nodig gehad dit jaar.

Senioralex 19 maart 2017 om 15:16

wie is de kampioen in “uitvluchten”: Van Avermaet – Tom Dumoulin
of Matthews….? Je moet er eens op letten.Het lijkt me de hergeboor-
te van Boogerd!

schipperaar 19 maart 2017 om 15:27

Lijkt me niet de man voor uitvluchten, Boogert gaf meest zijn ploeg de schuld behalve himself.

Janjanssen98765 19 maart 2017 om 16:38

Hetzelfde kletsverhaal als van Avermaet, gewoon niet goed genoeg toen Sagan ging.

Baukema Tomoulin 19 maart 2017 om 16:45

Wij ook lekker met zijn allen captain hindsight spelen. Bij ons zeggen ze altijd:” achteraf is mooi wonen”.

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.