‘Mollema won Japan Cup van Woods na leugen over afstand’

dinsdag 12 november 2019 om 16:28
‘Mollema won Japan Cup van Woods na leugen over afstand’

foto: Cor Vos

Bauke Mollema zou de Japan Cup gewonnen hebben door zijn concurrent Michael Woods verkeerd in te lichten. In een video die EF Education First gedeeld heeft, stellen EF-ploegleiders dat Mollema tegen Woods gezegd heeft dat er nog een extra ronde gereden moest worden. Dat was niet zo, waarna de Nederlander de sprint-à-deux om de zege won. Een leugentje om bestwil?


“Mollema zei tegen hem dat er nog tien kilometer te rijden was”, zegt teammanager Jonathan Vaughters kort na de finish tegen ploegleider Ken Vanmarcke. De verslagenheid was vervolgens groot binnen de Amerikaanse ploeg. “Hij wist niet dat het de laatste ronde was en dacht dat ze nog een ronde moesten rijden. Hij heeft dus niet echt gesprint. Dat is ook waarom hij teleurgesteld is.”

“Ik weet niet waarom je Mollema dat zou vragen, want hij zei toen: ‘Ja, we moeten nog een rondje’. Het is een goede les voor hem dat je tegenstanders niet altijd eerlijk tegen je gaan zijn”, vertelt Vaughters over de 33-jarige Woods, die pas sinds 2016 op WorldTour-niveau koerst. Bauke Mollema heeft nog niet gereageerd op de situatie over de Japan Cup.

Dit artikel delen:

118 Reacties

Veloburto 12 november 2019 om 16:30

Edit redactie: Bedankt.

DUSHI CURACAO 12 november 2019 om 16:33

whahahahaha show me the moneyyyyyy

TijmenCamps 12 november 2019 om 16:34

Best wel triest als het waar is

Guushovd 12 november 2019 om 17:26

naïef

limburgia 12 november 2019 om 17:51

Had Woods dan geen computertje op het stuur waar hij op kon zien hoe ver ze nog moesten ?

Groningen 12 november 2019 om 18:14

Dit zijn juist verhalen die wielrennen zo mooi maken en waarvan er helaas (door de moderne techniek en de vele (live) beelden) tegenwoordig nog maar weinig zijn.

Fast Freddy 12 november 2019 om 19:32

Triest?? Als je zo stom bent om aan je tegenstander te moeten vragen hoe ver je nog moet fietsen, verdien je om geflikt te worden. Wielrennen pur sang.

john 12 november 2019 om 23:24

Hoe zou die trage anders van Wood gewonnen hebben nooit in de sprint
Vond het al verrassend dat hij van hem gewonnen had

kielabokki 13 november 2019 om 04:19

Leg eens uit: hoe wint een trage onder anderen de puntentrui in de Vuelta?

john 13 november 2019 om 11:15

Kielabokki: ja niet door massasprinten te winnen ,maar door de punten met finish berg op waar je genoeg punten kan pakken en niet om dat hij het snelste is van het peloton

kielabokki 13 november 2019 om 13:26

Dan zou ik toch die Vuelta even terugkijken hoe hij zich de laatste dagen ook in de sprint mengde. Nee het is natuurlijk geen spurter, maar traag?

Nja, tis niet heel belangrijk.

Wheely 12 november 2019 om 16:35

Haha, het leukste nieuwsbericht van het jaar.

Romāns Vainšteins 12 november 2019 om 16:40

Wielrennen zoals je hoort te doen. Chapeau Molly.

Zeker als het je aangereikt wordt nooit laten gaan natuurlijk, lachuh.

Olly 12 november 2019 om 16:41

Geweldig dit.

Ivo_vW 12 november 2019 om 16:41

Die Woods zal wel Mollebalen!

Koers 12 november 2019 om 18:44

Hulde!

KimJungPoels 12 november 2019 om 16:42

Is dit een leugentje om bestwil ja? Als je er zelf van profiteert is het dat toch volgens mij niet?

nummer3 12 november 2019 om 16:44

Toch juist wel?

Scott Sunderland 12 november 2019 om 16:45

Klopt dit is geen leugen om bestwil. Dan zou het ten bate van Woods zijn. Mollema heeft Woods erin geluisd. Genaaid, om het plat te zeggen.

Scott Sunderland 12 november 2019 om 16:47

Als je iets liegt om bijvoorbeeld een ander niet ongerust te maken, is dat een leugen om bestwil.

roeleur 12 november 2019 om 16:43

Dat flikte hij ook in Lombardije. Op 20 km maakte hij Roglic en Valverde wijs dat er nog 50 km te gaan waren. Slimme vos.

girardengo 12 november 2019 om 17:24

Valverde iets wijs maken?

Rawolf 12 november 2019 om 16:44

Wat ik niet snap uit dit verhaal is dat hij het vraagt aan Mollema, hij is je concurrent. Werkte de oortjes niet meer?

Veloburto 12 november 2019 om 16:44

filmpje vanaf minuut 15:00

A.M.M. Jonkers 12 november 2019 om 16:45

Komkommertijd bij Wieler Flits?

Vinyakke 12 november 2019 om 16:47

Ik plaats dit in de categorie ‘om te kosten’. FairPlay was nu net hetgeen wielrennen boven voetbal plaatste. Geen scheidsrechters misleiden, braaf de verkeersdrempels signaleren aan de collega’s,… de sterkste of slimste wint weet je wel. Heel flauw van mollema en heeft niks met koers te maken. Waar trek je de grens? Binnenkort worden trompettisten ingehuurd om onder het raam van de concurrent nachtkabaal te maken. Waar is de gentleman in mollema? Zo wil je toch niet winnen!?

Romāns Vainšteins 12 november 2019 om 16:52

Wielrennen fair play?! Vergelijkingen met oet-bal? Gaat het?

dikkechaap 12 november 2019 om 17:38

Ik neem aan dat dit sarcastisch is, al ligt het er niet heel dik bovenop. De wedstrijdjury (scheidsrechter) proberen te misleiden is zo oud als het wielrennen zelf, net zoals het belazeren van je tegenstanders.
Niemand weet meer iets over het koersverloop van de eerste paar Tour de France’s, maar iedere fan weet dat menigeen stiekem de trein nam. Dat zijn juist de verhalen die het wielrennen zo mooi maken.

Barry Batsbak 12 november 2019 om 17:44

Om te kosten? Omdat het Woods de overwinning kostte?

steven2743 12 november 2019 om 19:01

Wielrennen fair play? Sinds wanneer. Verhalen over parkoers afsnijden of zelfs hele bergen afsnijden (Milaan – San-Remo) zijn zo oud als de koers zelf. Hangen aan auto’s, motortjes in de fiets, dope gebruik, etc. Als Mollema dit gedaan heeft, is het gewoon een slimmigheidje. Ik vind het wel een mooie actie.

robert-jan 12 november 2019 om 19:40

Ik ga er van uit dat je een grapje maakt dus bedankt voor het lachen!

Vinyakke 12 november 2019 om 20:40

@ Robert-Jan
Ik ben bloedserieus, dat weet je goed genoeg
@steven
Blij dat je zelf de vergelijking maakt met andere valsspelers, je versterkt alleen mijn punt!
@alle andere grapjassen
Ja hoor, ik vind wielrennen net zoveel mooier omdat het man tegen man is zonder VAR, schwalbes, kaartennaaien enzovoort. En die keren dat toch iemand probeert op een andere manier te winnen ben ik die dag een beetje minder fan. Zo was dat bij de LBL van vino, de Milaan-sanremo van demare of de tours van armstrong. Als ik in de tijd van menigeen leefde was dat ook geweest toen die de trein nam. Niets heroïsch aan hoor!

Coupe de Pedale 12 november 2019 om 22:23

Hier wint dus de slimste/leepste, dit vind ik nog wel redelijk onschuldig om de tuin leiden en geen smerig spel. Als je fair play wil kun je beter korfbal gaan kijken of zo…

robert-jan 13 november 2019 om 08:19

Vinyakke ik vind Lance Armstrong vergelijken met wat hier heeft plaats gevonden appels met peren vergelijken, dan heb je het echt niet begrepen. Ik vind bewust met voorbedachte rade vals spelen en een heel kartel draaiende houden om er mee weg te komen niet vergelijkbaar met liegen als je tegenstander vraagt hoe ver we nog moeten. Feit is gewoon dat Woods zichzelf hier een oor aan genaaid heeft en gewoon zijn ploegleider had moeten vragen hoe het er voor stond in plaats van zijn directe concurrent geloven. Dit is toch het standaard spelletje, ze proberen elkaar constant voor de gek te houden. Als ze vlak onder de top van de Tourmalet zitten en Froome kijkt achterom dan doet Tom Dumoulin ook zijn mond dicht om niet te laten zien dat hij kapot zit. Zit hij daar met zijn tong op de schoenen kun je er donder op zeggen dat Froome direct aanvalt. Dat is dan toch precies hetzelfde? Lichaamstaal is immers ook een manier van spreken. Daar houd je elkaar ook voor de gek omdat je tegenstander je anders keihard naait, zo werkt dat namelijk in het wielrennen. Dat is onderdeel van het mentale spelletje wat iedere koers gespeeld wordt en waardoor niet de beste maar de slimste doorgaans wint.

Claimen dat dit niet zo hoort te zijn en dat dit niet de charme is van de wielersport is kolder. Het is niet eens meer moraalridder te noemen want iedere renner die jij deze stelling voor legt (zelfs Michael Woods) zou je in je gezicht uitlachen.

Ricardo Otxoa 13 november 2019 om 12:12

@robert-jan +1

Romāns Vainšteins 12 november 2019 om 16:50

Mooist nog is dat Vaughters stiekem doch duidelijk keihard van die streek geniet. Dit is echt 1 van die dingen wat wegwielrennen de mooiste sport ter wereld maakt en dat vind hij ook.

koos verrek 12 november 2019 om 16:51

Wat slim!

WernerFranke 12 november 2019 om 16:52

Pfoe dit vind ik persoonlijk wel heel smerig. Collegialiteit nihil.

Oblomov 12 november 2019 om 17:16

Gebruik je hersens toch. Het is een leuk verhaal, maar dat is alles wat het is.

Woods verliest omdat hij niet kon volgen. Dit verhaaltje is er om dat te verhullen. Stel nou dat Woods inderdaad geloofde dat er nog een rondje te gaan was, dan was de versnelling van Mollema dus een aanval. Aangezien hij in een solo achtervolging op Mollema totaal kansloos is had Woods onmiddellijk op het wiel moeten springen. Daar had hij de benen gewoon niet voor.

dikkechaap 12 november 2019 om 17:40

@Oblomov
Een demarrage volgen is toch echt wat anders dan een eindsprint. Als hij daadwerkelijk (iig toen Mollema net aanging) dacht dat het een aanval was, kon hij zichzelf natuurlijk niet compleet leegrijden in de wetenschap dat hij nog 10km moest daarna.

SolitaryShell 12 november 2019 om 22:40

Waarom zou je iets moeten verhullen omdat je de Japan Cup niet hebt kunnen winnen? De Japan Cup.

Oblomov 13 november 2019 om 07:50

Omdat Vaughters een pathologisch geval is.

Dn Does 13 november 2019 om 22:43

”Collegialiteit nihil.”
Inderdaad. Het zijn immers geen collega’s, maar concurrenten.
Hevige concurrenten zelfs.
Slimme gozer, die Bauke.

LB108 12 november 2019 om 16:53

Toont nog maar eens de klasse van Mollema aan.. geen..

Fuubs 12 november 2019 om 16:56

Haha, briljant van Mollema. Heerlijk.

Wheely 12 november 2019 om 16:57

Het volgende nieuwsbericht is dat Bernal al vroeg wist dat die rit in de Tour zou ingekort worden maar dat hij tegen Thomas zei dat het prachtig weer was aan de andere kant van de heuvel.

koos verrek 12 november 2019 om 16:58

Alleen winnen telt jonges, hoe doet er niet toe

girardengo 12 november 2019 om 17:01

Op korte termijn heeft Mollema er baat bij gehad en Woods nadeel. Op lange termijn heeft Woods er veel van geleerd (hij vertrouwt niet meer zo maar iemand) en wordt Mollema niet meer geloofd.

dikkechaap 12 november 2019 om 17:42

Dramatisch voor Mollema, als zijn tegenstanders hem niet meer geloven als hij zegt hoeveel kilometer er nog te rijden is.

Kirsipuu 12 november 2019 om 17:02

Haha dit is echt briljant. Dat Woods aan je vraagt hoe ver het nog is en dat je dan heel even denkt ‘zal ik?’ en dan ‘nog één rondje’.

Jean Dumas 12 november 2019 om 17:07

Woods moet het ook aan zijn ploegleider vragen, en niet aan zijn concurrent.

A.M.M. Jonkers 12 november 2019 om 17:10

Maar die had het schema niet bestudeerd net als Woods……

assen 12 november 2019 om 17:12

Ha ha ha. Tsja … als het waar is, het is niet verboden.

the-edge60 12 november 2019 om 17:17

Hahaha Geweldige zet van Bauke.