Mollema weer top-10 in Waalse Pijl: “Jammer om met deze benen Luik over te slaan”

woensdag 24 april 2019 om 19:50

foto: Cor Vos

Opnieuw reed Bauke Mollema naar de top-10 in de Waalse Pijl. Even werd hij opgehouden door materiaalpech, maar zijn goede vorm gaf uiteindelijk de doorslag. Vanaf nu staat alles in het teken van de Giro d’Italia voor de Nederlander, die Luik-Bastenaken-Luik dit jaar links laat liggen.


“Het is een mooie koers met een mooie steile klim aan het einde, dit is alweer mijn vijfde keer in de top-10”, liet Mollema na afloop weten via de social media van zijn ploeg Trek-Segafredo. “De benen waren goed vandaag. Ik wachtte tot aan de laatste klim, dat was het plan. De ploeg deed het prima, beschermde me en we hadden eigenlijk altijd een mannetje vooraan toen er aangevallen werd in de finale.”

Toen het peloton voor de eerste keer het plaatselijke circuit rond aankomstplaats Hoei opdraaide, kampte de Nederlander even met materiaalpech waardoor hij van de fiets moest. “Ik liep een gebroken wiel op toen ik enkele stenen raakte. Ik moest stoppen, van fiets wisselen met Nicola Conci en toen weer wisselen naar mijn eigen fiets, dus het was een beetje hectisch toen we aankwamen op de lokale ronde.”

Enkele ploegmaats wachtten hem dan op om de Nederlander terug vooraan te brengen. “Toen heb ik gewacht tot de laatste klim. Ik voelde me goed en kon nog enkele jongens voorbijsteken in de laatste 500 meter.”

Trainingskamp
Pas in de Giro keert Mollema terug in koers – wat automatisch betekent dat hij Luik-Bastenaken-Luik links laat liggen. “De vorm is erg goed. Ik rijd Luik niet zondag. Het was al gepland dat ik nog een trainingskamp zou doen, een hoogtestage, om de Giro zo goed mogelijk voor te bereiden – ik denk dat ik dat nodig heb. Het is misschien jammer om met deze benen Luik over te slaan, maar afgelopen jaren was ik nooit dichtbij het podium. Dan kan ik beter de Giro gaan voorbereiden.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

roeleur 24 april 2019 om 19:57

Gaat Gesink ook weer mee op hoogtestage? Het levert in ieder geval mooie kiekjes op Instagram op.

Random wielerliefhebber. 24 april 2019 om 20:22

Gesink is net terug van hoogtestage

Akiria 25 april 2019 om 08:02

Prachtige fotograaf, lekker fietsen en foto’s schieten…

Brabander 24 april 2019 om 20:28

Ik weet niet of meerdere mensen daar last van hebben. Maar als ik veel van Mollema verwacht, zakt-ie door het ijs. En als ik er niks van verwacht, komt-ie toch weer bovendrijven.

Ab Normaal 24 april 2019 om 20:37

En wat verwacht je van ‘m deze Giro?

Brummel 24 april 2019 om 20:37

dan is het lastig om uberhaupt nog een verwachting te hebben.

Kelder is de Man 24 april 2019 om 20:45

Als dat klopt, verwacht ik er helemaal niets van..

Brabander 24 april 2019 om 21:00

Ik verwachtte eigenlijk vrij weinig van hem deze Giro, maar nu verwacht ik er toch wel weer iets positiefs van ;)

Gilberto 24 april 2019 om 21:37

Haha, das Mollema, ik heb dat ook :) Maar goed, je kan moeilijk geen fan zijn van die gozer. Zo sterk deelnemersveld in de Giro, maar rij hem er maar eens af, zou mij nx verbazen dat je hem nog zal zien mollemalen in het laatste wiel waar andere favorieten breken. De Giro, goh, can’t wait!

OliverNaesen 24 april 2019 om 20:56

Is het eigenlijk al uitgesproken of Mollema voor een klassement gaat in de giro?

Titaantje 24 april 2019 om 21:01

Hij is net terug van hoogtestage. Veel giro toppers rijden juist altijd wel LBL en niet AGR/WP. Ik ben benieuwd f hij genoeg koersritme zal hebben aan de start van de ronde.

Wheely 24 april 2019 om 21:53

Ik vind Baukes voorbereiding veel logischer eigenlijk.

roeleur 24 april 2019 om 23:41

Gesink is net terug van hoogtestage? En in vorm? Dan moet ie zeker weer gaan want Bauke is ook in vorm en gaat ook.

Jean Dumas 25 april 2019 om 07:34

Onbegrijpelijk, hij kan winnen in Luik met deze benen. Er gaat een groepje samenkomen na de Roche aux Faucons, en grote kans dat hij daar bij is.

Scotty 24 april 2019 om 22:20

Lekker LBL laten rijden dan. Mollema heeft echt niks te zoeken in de Giro qua klassement.

Ik vind het altijd wel opvallend dat een ploeg zich het snot voor de ogen rijdt voor een mogelijke top10 (in de WP). Dat is toch geen doel?

Gilberto 24 april 2019 om 22:25

Mollema kan, zelfs met dit supersterke deelnemersveld, top 10 rijden in de Giro hoor (en wie weet een etappe), das toch nx minder dan een top 10 in LBL mijngedacht..

Scotty 24 april 2019 om 22:27

Ik denk niet dat Mollema top 10 kan rijden in deze Giro.

Poging tot winnen LBL lijkt me meer waard.

Gilberto 24 april 2019 om 22:44

Tja, ik denk dat de kans groter is in een Giro top 10 en etappe, dan winst in LBL, zo goed is hij daar nooit geweest. Je ken niet nu 3 dag van tevoren even beslissen om ‘dan maar’ LBL even mee te pakken omdat je goed in vorm lijkt te zijn

Mwielerfan 25 april 2019 om 09:21

Dat kun je natuurlijk wel beslissen. Hij was daar nooit goed maar in San Sebastián bijvoorbeeld wel. Als hij er zelf in gelooft kan het echt wel.
Over top 10 giro. Er zijn altijd paar klassement renners die uitvallen en die tegenvallen, dus als je mollema als 15de inschat heeft hij reële kans op top 10

reusjen 24 april 2019 om 22:39

Lol, het tactische plan was om te wachten tot de muur, wat een tactisch genie hebben ze bij trek.

Romāns Vainšteins 24 april 2019 om 22:46

Liever een attractieve Mollema die 11e eindigt en een etappe meepikt dan eentje die net achter de besten wurmelend stek 6 grijpt.

toke 25 april 2019 om 05:24

Top 10 in de giro zou prachtig zijn…..Er word hier af en toe gedaan of dat een top 10 plaats in de 3 grote rondes niets voorsteld……in Belgie zouden ze daar zeer blij mee zijn.

Scotty 25 april 2019 om 09:00

Tja wat stelde een 9de plek voor dan? Noem uit je hoofd de nummers 9 van de afgelopen Giro, Tour of Vuelta. Succes.

Niet dat het niet knap is, of makkelijk. Maar niet echt iets om voor te strijden in de herfst van je carriere.

Mwielerfan 25 april 2019 om 09:29

Mij interesseert het gewoon minder, een renner die nergens voor winst meedoet maar een beetje net achter de favorieten bungelt. Dat is niet zo spannend, iemand die dichtbij etappe winst is heeft een hele andere beleving.
Voor mollemas carrière voegt een top 6 a 10 plek ook niks toe meer. Een etappe winst wel

Brummel 25 april 2019 om 10:35

Ik vind mollema als ronderenner ook mooi om te zien en volgen.

toke 25 april 2019 om 10:52

Het is nog niet zo lang geleden dat er in Nederland een hosanna stemming heerste toen Geesink en Mollemea voor het eerst in jaren weer eens top 10 klasseringen wisten te behalen.

toke 25 april 2019 om 11:03

@ wielerfan
90% van de renners rijd mee zonder winstkansen……Wat dat betreft hoeven er in iedere koers maximaal maar 20 tot 25 renners mee te rijden.

LaurentJalabert 25 april 2019 om 08:51

Heb Mollema altijd meer een eendagscoureur gevonden dan een ronderenner die voor het algemeen klassement gaat.
Hij heeft echt de taaiheid om er aan te blijven hangen en dat is nu eenmaal makkelijker als het voor een dag is dan elke dag voor drie weken lang.

Hij heeft een aantal keer een leuk klassement gereden, maar krijg steeds meer de indruk dat hij zwaar tekort komt in het hooggebergte.

Mwielerfan 25 april 2019 om 09:46

Vaak een iets mindere 3de week

leegloper 25 april 2019 om 18:54

Eraan kunnen blijven hangen zonder goede sprint of scherpe demarrage is voor een eendagscoureur ook niet handig.