Mollema was niet zeker: “De anderen waren sneller”

zondag 18 oktober 2015 om 09:15
Mollema was niet zeker: “De anderen waren sneller”

foto: Marcel Koch

De Japan Cup 2015 is gewonnen door Bauke Mollema. Onze landgenoot zat in de finale mee in een groep van vier die ging sprinten voor de zege. Daarin bleek de Trek-kopman de snelste, al was hij daar niet van overtuigd. “Ik was niet zeker van de zege, want de anderen waren sneller. Maar uiteindelijk was ik sterk genoeg om het te doen”, vertelt hij na afloop op de ploegsite.


“Ik volgde gewoon alle aanvallen tot de laatste beklimming van de dag”, legt Mollema zijn strijdplan uit. Op die laatste klim naar Kogashi bleef hij over met Diego Ulissi, Yukiya Arashiro en Floris Gerts. “Toen ben ik energie gaan sparen voor de finish. Ik wist dat het waarschijnlijk een sprint met een kleine groep zou worden en dus bewaarde ik mijn energie daarvoor.”

Ondanks ‘slechts’ 144 kilometer koers, was het een lastige wedstrijd volgens de Groninger. “De ploeg deed fantastisch werk. Ze hebben hard gewerkt om de kopgroep terug te krijgen en ik ben blij dat ik dat terug kan betalen met een overwinning, ook voor alle fans”, aldus Mollema. “Dit is mijn eerste keer in Japan, en ik moet zeggen dat de fans ongelooflijk zijn. Gewoon gek op fietsen!”

Dit artikel delen:

12 Reacties

zoetepap 18 oktober 2015 om 09:44

Voor alles een eerste keer. Had niet gedacht dat hij ooit voor de ex-ploeg van Armstrong ging rijden of mogen we stilaan die vergelijking niet meer maken en zit hij daar blijkbaar ook prima op zijn plaats? Lijkt me iemand die zich overal gemakkelijk kan aanpassen. Nu die grote overwinning nog en hij staat waarschijnlijk in de top 50 beste Nederlandse renners. (Al zeker in de top100 me dunkt)

wiebipedia 18 oktober 2015 om 10:35

Top 20 lijkt me ook wel. 3 x tour top 10. Vult etappe + puntentrui. Top 4 vuelta. Veelvuldig top 10 in heuvelklassiekers en een x aantal etappe overwinningen in korte rondes.

maklukzat 18 oktober 2015 om 10:47

Blijft een klasbak die Mollema. Geen absolute wereldtopper, maar toch wel kort erachter.

assen 18 oktober 2015 om 10:57

Gerts doet het ook goed!

nielsboy 18 oktober 2015 om 11:36

Mollema is nu op de ranglijst van beste Nederlanders ooit 24e ;) Alleen Lars Boom, Gesink en Terpstra hebben het beter gedaan van de renners die nu nog actief zijn. Deze ranglijst is alleen niet 100% betrouwbaar omdat hij alleen de podium plaatsen op WT en HC rekend, en dus geen top 10… http://www.procyclingstats.com/rankings.php?id=22106&team=&nation=nl&index=0&id=22106

Tommytom 18 oktober 2015 om 11:40

Gerts doet het echt ontzettend goed als stagiair. Doet mee in massasprints, valt aan in heuveletappes, en doet dus ook gewoon tussen deze namen nog leuk mee!

Tutu888 18 oktober 2015 om 11:44

Volgens cyclingranking.com 21e Nederlander aller tijden met alleen Gesink van zijn generatiegenoten voor hem.
Deze site is wat betrouwbaarder dan PCS omdat hun database van oude koersen veel completer is.

albertooo 18 oktober 2015 om 12:21

@nielsboy
Toch compleet terecht? Als je over al die decennia gaat vergelijken tellen alleen de hoogste klasseringen.

hnac 18 oktober 2015 om 12:31

Die ranglijsten aller tijden doen mij niet veel. Een sprinter als van Hummel heeft ongeveer net zoveel punten als Weening en nog meer dan Knaven.

jan jansen 18 oktober 2015 om 16:01

Een overwinning die bij Mollema past, niet veel zeggend