Mollema grijpt naast eindzege in Alberta, slotrit voor Mancebo

dinsdag 6 september 2016 om 07:00
Mollema grijpt naast eindzege in Alberta, slotrit voor Mancebo

foto: Sirotti

Het is Bauke Mollema niet gelukt om opnieuw de Tour of Alberta te winnen. De Groninger moest op de slotdag één seconde goed maken op de Amerikaan Robin Carpenter, maar slaagde hier niet in.

De slotrit werd gewonnen door Francisco Mancebo. De 40-jarige Spanjaard van Skydive Dubai bleef in Edmonton het peloton met enkele tellen voor.

Dit artikel delen:

25 Reacties

LutsenkoFan 6 september 2016 om 07:21

Dit is toch eigenlijk best gênant? Je kunt als niet erkend tijdrijder wel een tijdrit winnen in een C-wedstrijdje. Maar verliest tot 2x toe tijd op zijn eigen terrein.

Wielrennertje 6 september 2016 om 07:23

@LF die seconde had hij inderdaad best ergens kunnen pakken tegen zulke zwakke renners.

mus van de maasstad 6 september 2016 om 07:52

Maar goed dat hij niet meer voor TLJ rijdt…

Chaba 6 september 2016 om 07:54

Die Mancebo blijft ook maar presteren. Wat een baas. Die is 103 toch? ;)

Marszzz 6 september 2016 om 08:03

Beetje zure reacties hier op de vroege ochtend. Dat Mollema hier deze keer niet heeft kunnen winnen is omdat:
1. het parcours niet selectief genoeg is, en de tijdrit te kort.
2. er hopen met bonificatieseconden zijn te verdienen aan de streep en in tussensprints.
3. die Amerikanen en Canadezen, die alleen in het Noord-Amerikaanse circuit rijden, best hard kunnen fietsen.

RubenAV 6 september 2016 om 08:04

Ha Mancebo, de eerste renner waar ik fan van was – 15 jaar geleden! Met zijn rijstijl waarbij zijn hoofd altijd 90 graden gedraaid stond van zijn lichaam, prachtig. Daarnaast denk ik dat sommigen hier de renners uit het Amerikaanse circuit in topvorm onderschatten, zeker omdat Mollema de man is waarop iedereen let.

Poeksel 6 september 2016 om 08:09

Mollema had Carpenter dus in de sprint moeten verslaan volgens Lutsenkofan en Wielrennertje?

Wheely 6 september 2016 om 08:14

@LF
Eigen terrein? Sinds wanneer is Mollema een sprinter dan of is hij van het Vlaamse werk? Denk je soms dat hij een Canadees is? Hij moest het juist opnemen tegen een groep renners die konden uitblinken op hun eigen terrein, in meerdere opzichten.

Piet Lut 6 september 2016 om 08:17

Ik denk dat Mollema prima tevreden is met zijn tweede plaats achter misschien wel zijn toekomstige ploegmaat Carpenter.

alsjewint 6 september 2016 om 08:20

Jammer dat het niet gelukt is om die seconde goed te maken. Ik denk dat enkele volgers hier niet goed kunnen inschatten wat de minder bekende renners kunnen. Er zijn ontzettend veel renners die heel hard kunnen fietsen. Bij heel lange en zware koersen vallen er daar heel veel van af. Mollema heeft bewezen dat hij lange zware koersen goed verteerd. Dat maakt hem nog geen favoriet voor een koers van 124km, een afstand die veel renners aankunnen. Dan is het geen simpel abctje om even weg te rijden, en zeker niet als je op nummer 2 staat met 1 seconde achterstand. Het profiel van de rit leek lastig, maar toch niet lastig genoeg.

JimboX 6 september 2016 om 08:30

4. Dit was een trainingskoers voor Mollema. We hebben het hier niet over zijn Tour/San Sebastián vorm.

Mkay 6 september 2016 om 08:50

Ik vond het wel opvallend dat Mollema zijn tijdrit op zijn wegfiets reed. Met een tijdritfiets was hij misschien sneller geweest. We zullen het nooit weten…

Marsellus 6 september 2016 om 09:05

@Mkay, als hij op zijn tijdritfiets reed, zou hij gediskwalificeerd worden en derhalve ook geen tweede, danwel eerste zijn geworden.

alsjewint 6 september 2016 om 09:09

@Mkay

Als ik de foto’s op http://www.steephill.tv bekijk, dan reed iedereen op zijn gewone fiets. Zal wellicht met de logistiek te maken hebben. Al die tijdritfietsen meenemen in het vliegtuig kost een duit extra en het was ook maar 12 km, zodat de verschillen / voordelen van de tijdritfiets waarschijnlijk beperkt zijn. Verder zat er meen ik ook een klimmetje in.

xistnc 6 september 2016 om 09:15

Toch zegt Mkay niks onjuists ;)

– Hij vindt het opvallend. => dat kan
– Hij vermoedt dat Mollema met zijn TT-fiets sneller zou zijn geweest => zeer waarschijnlijk
– Hij stelt, dat we dat nooit zeker zullen weten => ook geheel juist

Spinergy 6 september 2016 om 09:44

Ook mooi om Cataford en Morton in de top 10 te zien.

Tuubke 6 september 2016 om 09:51

Niks geks aan hoor, dat Mollema geen tijd weet te pakken op dit criteriumparcours. Iemand als hij (geen sprinter maar een klimmer) kan alleen een criterium winnen als het in de week na de Tour in Nederland wordt gehouden.

LaurentJalabert 6 september 2016 om 10:02

@alsjewint – dank voor je genuanceerde en duidelijk uitleg. Het is inderdaad waar dat veel renners in dergelijke korte wedstrijden die niet al te moeilijk zijn op hetzelfde niveau zitten. Pas het moeilijker wordt is het mogelijk om je te onderscheiden. Dat is dan ook precies het moment dat de renners die hier hoog staan, maar in Europa niet of nauwelijks presteren, door de mand vallen en een Mollema wel opstaat.

Marsellus 6 september 2016 om 10:05

@Xistnc, als je de jury buiten beschouwing laat wel ja.

Mkay 6 september 2016 om 10:15

@Xistnc: bedankt, nu hoef ik me hier niet zelf uit te lullen :p Ik sta bij je in het krijt.

Winkelpui 6 september 2016 om 11:27

@alsjewint Ik ben het volledig met je eens alleen je vergeet een pietluttig klein detail… namelijk Mollema is gewoon ongepast in deze regionen van het land. Ik zweer hierbij plechtig dat ik niet zal stoppen met het reageren op dit forum totdat er geen putje lucht meer in mijn borstkas bevindt. Het is trouwens irrelevant dat je het woord abctje gebruikt in die context… Groetjes Winkelpui

Thailand 6 september 2016 om 11:32

zo genant is dit niet hoor, prima voorbereiding voor Mollema. Zonder waaiers en zware klimmen is gewoon lastig om mannen eraf te pieren, ook al zijn ze van de 2e of 3e rij. En daar komt nog bij dat zij ook gewoon een team om zich heen hebben. Dit is gewoon toch een andere wedstrijd dat de WT wedstrijden die er nu aan komen.

tak 6 september 2016 om 11:34

@winkelpui 'namelijk Mollema is gewoon ongepast in deze regionen van het land', pardon?

HoofdIsVrij 6 september 2016 om 12:55

Gênant? Op welke bergen had Mollema het verschil dan moeten maken? Mensen die dit roepen hebben waarschijnlijk het parcours totaal niet gezien. Knappe prestatie dat Mollema gisteren wist te winnen, helaas komt hij dan net tekort voor de eindzege.

Headlines

Materiaalzone

Populair