Mitchelton-Scott na slechte dag kopman Yates: “We moeten nu jagen”

dinsdag 6 oktober 2020 om 17:14
Mitchelton-Scott na slechte dag kopman Yates: “We moeten nu jagen”

foto: Cor Vos

De meeste aandacht ging maandag uit naar Geraint Thomas, maar ook Simon Yates verloor veel tijd op de flanken van de Etna. De kopman van Mitchelton-Scott moest aan de finish meer dan drie minuten toegeven op zijn belangrijkste tegenstrevers voor de roze trui.

Geraint Thomas was de grote verliezer na de eerste bergetappe in de Giro d’Italia met aankomst op de Etna. De renner van INEOS Grenadiers, die inmiddels de ronde heeft verlaten, verloor meer dan twaalf minuten. Het werd voor de Britten een dag om snel te vergeten, want ook Simon Yates moest al relatief vroeg lossen op de Etna.

Yates, die in aanloop naar de Ronde van Italië nog indruk wist te maken door op eclatante wijze Tirreno-Adriatico te winnen, was na afloop van de derde etappe niet bereikbaar voor commentaar. Zijn ploegleider Matthew White nam wel de tijd om terug te kijken op de eerste etappe met aankomst op een col.

“Er is nog een lange weg te gaan”
“We wilden de etappe winnen en we besloten dan ook onze verantwoordelijkheid te nemen. De jongens probeerden de kopgroep binnen schot te houden en dat deden ze heel erg goed. We wisten op dat moment nog helemaal niet dat Simon zich niet goed voelde. Op een gegeven moment moest Simon lossen en vanaf dat moment was het zaak om de schade te beperken.”

De eerste slag is verloren, maar White weigert de handdoek te gooien. “Er is nog een lange weg te gaan, iedereen heeft weleens een slechte dag. Het is jammer dat we al vroeg die slechte dag hebben. Laten we hopen dat het ook meteen de laatste is. We staan op achterstand en moeten nu jagen. De Giro d’Italia wordt altijd beslist in de slotweek.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

Sagan=hulk 6 oktober 2020 om 17:21

Zou wel een fenomenale prestatie zijn als Yates hier nog kan winnen. Als het echt enkel om een slechte dag gaat en niet gewoon een slechte vorm, wat me weinig waarschijnlijk lijkt, dan kan het in principe nog, want ze hebben best een goede ploeg om oorlog te maken in valleien.

Murcia 6 oktober 2020 om 17:22

Yates is zeker nog niet uitgeschakeld, maar de huidige achterstand dwingt hem om vaker en van verder af aan te vallen en in het verleden heeft hij dat al eens duur moeten bekopen. Een miraculeus herstel kan altijd maar vaker zien we dat een renner verdere schade oploopt.

Sammysosa 6 oktober 2020 om 17:36

Natuurlijk kan dat. We hebben nota bene één bergetappe gehad, 3 klassementsmannen zijn al afgestapt en zo dikbezaaid is het niet met kleppers voor het hooggebergte. Ik vraag me alleen wel af of dit geen voorbode is van slechte vorm van Simon.

Jungle Man 6 oktober 2020 om 17:36

In deze knotsgek verwachte giro is veel mogelijk. Froome presteerde een paar jaar geleden ook het haast onmogelijke.

nummer3 7 oktober 2020 om 10:12

Nou was de Froome van toen wel een andere categorie renner dan Yates, wat mij betreft.

Scott Sunderland 6 oktober 2020 om 17:41

Onmogelijk niet, maar ik verwacht niet dat hij nu wel ineens fantastisch gaat rijden. De ploeg reed hard op kop. Alleen niemand in de ploeg wist dat Yates zich niet goed voelde, tot hij loste… Klinkt vreemd. Wordt er wel gecommuniceerd met de kopman ??

Joachim 6 oktober 2020 om 17:57

Ja, halfweg koers gaf Yates aan zich niet goed te voelen en is Mitchelton gestopt met rijden in het peloton.

Natte spons 7 oktober 2020 om 10:02

Toen had echter Trek het al overgenomen.

Dion 6 oktober 2020 om 17:43

Als een renner niet professioneel genoeg is om de pers te woord te staan dan sta je bij mij al met 3 0 achter. Ik hoop (en verwacht) dan ook niet dat ie zich nog terug kan knokken.

JumbowintdeGiro 6 oktober 2020 om 18:00

Ook als het 1 keer is? Dumoulin wilde niet de pers te woord staan na zijn bevlieging in de Tour, waarin hij zichzelf opblies. Maar meestal staat hij er toch na een goede of slechte race van hem.

Romāns Vainšteins 6 oktober 2020 om 18:15

Absoluut oneens. Als een renner om wat voor reden geen zin heeft om met de pers te praten staat het hem/haar geheel vrij om die lui lekker te laten staan met grote bedelogen en hun ongebruikte Jackson 5’s in de handen. Het zijn geen politici en wel of niet goed rijden in de koers draagt geen publiek belang.

Dion 6 oktober 2020 om 18:40

Ook als het 1 keer is ja. Uiteraard ben je teleurgesteld maar je wordt dik betaald omdat wij allemaal kijken. Dan kan je ook een verklaring afleggen voor je (wan)prestatie.

tendam 6 oktober 2020 om 17:51

Als je zag hoe goed hij was in die bergrit in de Tirreno was dit erg verrassend. Die vorm kan niet zomaar weg zijn. Ik zag hem eigenlijk als de topfavoriet. Morgen zullen we meer weten, als hij weer niet meekan is het natuurlijk finito.

Panache 6 oktober 2020 om 19:29

Yates is gewoon niet zo goed qua duurzaamheid. 20-25 minuten klimmen is ideaal voor hem, maar 40 minuten dieselen is niet zijn ding (relatief dan).

Wheely 6 oktober 2020 om 17:55

Ik zou hem nog maar niet de ruimte geven als ik een van zijn concurrenten zou zijn. Hij mag eerst nog 10 minuten verliezen voordat hij wat ruimte krijgt. Kan ie lekker voor een ritje gaan.

JumbowintdeGiro 6 oktober 2020 om 17:58

De Yates in de Tour zegt niet voor AK te gaan. Deze Yates met minuten achterstand wel voor AK. Ik vond de tegenstand nogal lummelen, terwijl ze Yates een hardere klap hadden kunnen geven. Maar nu hij zelf zegt nog steeds voor het AK te blijven gaan, zullen ze hem echt geen ruimte geven.

Marszzz 6 oktober 2020 om 18:13

Als je goed in vorm bent en je hebt een slechte dag dan verlies je niet meer dan drie minuten. Ik verwacht niks meer van Yates m.b.t. het klassement.

Natte spons 7 oktober 2020 om 10:04

Inderdaad, ik verwacht ook dat hij vandaag weer tijd verliest.

Romāns Vainšteins 6 oktober 2020 om 18:16

Simon Yates is een grillig gassie met bakken talent, als het een vlieg was ben je pas van hem af als hem echt doodslaat en dat is nog niet gebeurd. Morgen wel de uitgelezen kans natuurlijk.

Panache 6 oktober 2020 om 19:33

Je hebt inderdaad van die bromvliegen die je 3x kan elektrocuteren en ze vliegen nog lachend weg. Vanaf nu is Yates dus de Sarcophagidae van Bury.

Spake Breekerd 6 oktober 2020 om 18:19

Met uitzondering van de giro van 2017 kan ik me geen winnaar herinneren met een slechte dag waarop minuten werden verloren herinneren. Statistisch gezien kansloos

skylimit 6 oktober 2020 om 18:20

Drie minuten is natuurlijk niet zoveel als tenminste al de zware bergetappes doorgaan.
Mocht dit inderdaad een slechte dag zijn, dan kan hij met zijn explosiviteit nog wel het een en ander terug winnen. Mede gezien dat de concurrentie ook niet super de super (zullen) zijn de gehele Giro.

Zjoske 7 oktober 2020 om 09:45

Froome pakte in 2018 ook gewoon 3 minuten terug op zijn concurrenten en won de Giro alsnog.

nummer3 7 oktober 2020 om 10:15

Yates is nou niet de renner die het van lange solo’s moet hebben. Meer korte explosieve inspanningen. Lijkt me sterk dat hij een dergelijke stunt aankan.

TheBFG 6 oktober 2020 om 19:37

Wel jammer dat Haig er gisteren bij moest blijven. Ik had wel eens willen zien hoe ver die zou kunnen komen.

Maar vandaag verliest die nog eens tijd. Laten lopen neem ik aan, of ook iets aan de hand?

flitsvolger 6 oktober 2020 om 23:21

Te vroeg in vorm geweest?

Jean Dumas 7 oktober 2020 om 10:59

Yates is geen type om in een tijdrit of bergrit minuten terug te pakken op alle concurrenten, ik zie het niet gebeuren.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair