Mitchelton-Scott klopt Jumbo-Visma in ploegentijdrit Tirreno

woensdag 13 maart 2019 om 16:13

foto: Cor Vos

Mitchelton-Scott heeft de openingsploegentijdrit van Tirreno-Adriatico gewonnen. Lange tijd leek Jumbo-Visma op weg naar de zege, maar de Australische ploeg met Adam Yates klokte in extremis een snellere tijd. Michael Hepburn passeerde als eerste de streep en is de eerste leider.

De 54e Tirreno-Adriatico begon vandaag met een ploegentijdrit over 21,5 kilometer in Lido di Camaiore, waar BMC de afgelopen drie jaar de beste was. Onder regenachtige omstandigheden trapte AG2R La Mondiale de etappe af. De Franse ploeg klokte 24m26, een tijd die door Dimension Data (23m59) al meteen werd verbeterd. Daarop werd de koers opgeschrikt door een val van Rafał Majka en Oscar Gatto (allebei BORA-hansgrohe), die botsten op een voetganger.

De lucht klaarde intussen op en de tijd van Dimension Data werd verbeterd door CCC (23m37), de voortzetting van BMC. Een vierde zege op rij in Lido di Camaiore zou er niet komen, want EF Education First (23m21) deed beter. Aan die tijd zouden twee ploegen met klassementsambities Groupama-FDJ (Pinot) en Astana (Fuglsang-Lutsenko) niet komen. Deceuninck-Quick Step wél; de ploeg van Julian Alaphilippe zette met 23m02 een messcherpe tijd neer.

Uitstekende tijd Jumbo-Visma
Hoewel deze tijd meerdere ritten bleef staan, bleek het niet de winnende tijd. Jumbo-Visma (met Roglic) moest aan het tussenpunt weliswaar acht seconden toegeven op de Belgische formatie, maar bleek de tijdrit uitstekend te hebben ingedeeld. De achterstand werd omgebogen aan een voorsprong van liefst een halve minuut aan de finish (22m32). Een scherpe tijd, waarop Team Sky (met Thomas en Poels) meteen de tanden stukbeet.

foto: Cor Vos

Omdat ook de volgende ploegen tekort kwamen, ging het er steeds beter uitzien voor de geel-zwarte brigade. Ook Lotto Soudal (met Wellens) en Sunweb (met Dumoulin) kwamen niet aan de toptijd. Intussen was Mitchelton-Scott snel gestart. De Australische ploeg met Adam Yates klokte al zes seconden sneller dan Jumbo-Visma bij het tussenpunt. Aan de finish was de formatie zeven seconden sneller en snoepten daarmee de winst weg voor de neus van de Nederlandse ploeg.

Dit artikel delen:

66 Reacties

jessevdalen 13 maart 2019 om 16:14

Voordeel van laat starten

wiebipedia 13 maart 2019 om 16:14

gatver. Waar halen die kleine Yates mannetjes toch zoveel punch vandaan?? Knappe prestatie

ghostwriter 13 maart 2019 om 16:54

Yates deed zelf bijna niets. Hij reed constant in het laatste wiel en liet zijn ploeg hem naar de finish rijden.

Gilberto 13 maart 2019 om 18:26

Astma doet wonderen

AnderJ 13 maart 2019 om 16:14

Iets met beren en schieten. Maar TJV heeft haar rol als een van de favorieten wat mij betreft gewoon waar gemaakt.

sven241 13 maart 2019 om 16:15

Als je de tijden van Israel, Sunweb en Mitchelton-Scott ziet, moet de wind wel zijn veranderd. Denk dat Jumbo-Visma zeker wel de sterkste tijdrit reed als je keek naar hoeveel tijd ze pakten op de ploegen om hun heen. Yates vs Roglic vs Tom.

AnderJ 13 maart 2019 om 16:16

En het verschil met QuickStep heeft dan weer niets met de wind te maken?

leegloper 13 maart 2019 om 16:18

@Anderj,
Jawel, maar dat was wel 30s he.

vlek 13 maart 2019 om 16:18

Dat verschil is een stuk groter toch? Valt niet uit te sluiten dat de omstandigheden de uitslag hebben beïnvloed.

sven241 13 maart 2019 om 16:20

Quick step zat dichter bij Jumbo dan scott bij jumbo zat. Bovendien pakte QS ook maar 20 sec op EDF en FDJ

AnderJ 13 maart 2019 om 16:21

Punt is, je weet het gewoon niet. Steeds verder opdrogende weg is overigens wel een feit. Maar ja, ze kunnen nou eenmaal niet allemaal tegelijk starten.

ChefSpijker 13 maart 2019 om 16:23

Mitchelton was hier vorig jaar ook gewoon tweede. Enige ploeg die echt BMC bedreigde. Zou ze niet onderschatten.

vlek 13 maart 2019 om 16:15

Balen voor Jumbo, maar voor de spanning deze week wel heel mooi. Durbridge deed echt monsterlijke beurten. Sunweb ook heel goed.

Bahrein en Sky verliezers van de dag. Samen met de organisatie. Wat een rampzalige momenten met het publiek gezien…

GroenewegenDylan 13 maart 2019 om 16:15

Gewonnen door het voordeel van een auto ipv motor voor je..

martini151 13 maart 2019 om 16:17

Wind en auto’s hebben denk ik weinig invloed gehad. Mitchelton gewoon iets sterker vandaag.

Roglic gewoon een hele goede uitgangspositie!

leegloper 13 maart 2019 om 16:19

Vooropgesteld dat Michelton-Scott wel een goed team heeft voor dit werk, maar die auto dat kan toch echt niet. Iets gunstiger wind heb je nu eenmaal soms in een ploegentijdrit.

Arema Pro Cycling Team 13 maart 2019 om 16:22

Die vrouw met dat hondje..manmanman..Staan er aantal niet op te letten.

AnderJ 13 maart 2019 om 16:22

Die vrouw lette dan weer té veel op de koers. Zo veel dat ze vergat dat ze een hondje bij zich had.

sooike 13 maart 2019 om 17:19

Dat hondje mocht naar de koers gaan kijken in plaats van een snoepje. Bazinnetje kon hem niet houden. JV was al gepasseerd, anders was het beestje helemaal uit zijn dak gegaan !

leegloper 13 maart 2019 om 16:23

Heeft iemand overzicht van de tussentijden van alle ploegen?

MDKIDW 13 maart 2019 om 16:24

toch prima om als tweede eindigen in een ploegentijd rit.. het is wel eens anders geweest… en het verschil is maar 7 sec dus er is nog van alles mogelijk
Sunweb ook goed 22 sec is ook nog wel te overbruggen…

maar normaal gesproken moet dit toch wel voor Yates zijn

sooike 13 maart 2019 om 17:15

Mee eens. Een prima prestatie. Wel sneu voor Jos, die eindelijk eens een leiderstrui in de kast mocht gaan hangen. Roglic lacht in zijn vuistje…en terecht !

Zenon J. 13 maart 2019 om 17:23

De andere etappes buiten beschouwing gelaten, maar alleen al in de TT gaat Yates echt wel meer dan 7 seconden op Roglic en 22 seconden op Dumoulin verliezen. Ik denk dan ook dat het tussen die 2 gaat uiteindelijk

Flamme Rouge 13 maart 2019 om 16:26

Toch sneu, ik had Jos dat truitje wel gegund voor een dag. Die kan daar dan oprecht heel erg van genieten. Campenaerts reed toch ook sterk, die nam ongeveer de helft van de kop voor zn rekening.

west 13 maart 2019 om 16:27

Balen voor Van Emden, maar voor de rest Ideaal. Laat die gasten van Mitchelton maar de koers dragen. Roglic pakt wel een halve minuut op Yates in de tijdrit.

Verweggistan 13 maart 2019 om 16:28

Best gunstig. Hoeft de ploeg morgen niet op kop te rijden.

Samlambeej 13 maart 2019 om 16:36

Conclusie: Organisatie en training halen het van “ronkende namen”.

appiett 13 maart 2019 om 16:40

Ik denk dat je hier de kwaliteiten van Mitchelton verkeerd inschat.
Gewoon veel goede hardrijders.

Samlambeej 13 maart 2019 om 16:48

@appiett
Ik heb het over de eerste 3 tov. Bahrein en Sky.

appiett 13 maart 2019 om 17:56

Tjek, dan ben ik het helemaal met je eens.

MDKIDW 13 maart 2019 om 20:58

Vergeet de inbreng van der pantzerwagen niet… hij is gewoon een joker

aru123 13 maart 2019 om 16:44

Ben benieuwd welke tactiek TJV de komende dagen gaat hanteren berg/heuvel op zijn de knechten van roglic in ieder geval beter dan die van yates.

dikkechaap 13 maart 2019 om 16:44

Proficiat voor Manuel Rodriguez!

Wielerfan1987 13 maart 2019 om 16:48

Ik moet zeggen dat een voordeel i.v.m. een auto die er bij Mitchelton voor zou hebben gereden mij niet direct is opgevallen.

Ik ben bang dat Jumbo iets te behouden gestart is (mogelijk i.vm. nat wegdek in het eerste deel)

Mitchelton heeft uiteraard wel voordeel gehad bij droger wegdek, en wellicht afnemende wind, wie zal het zeggen.

Hoe dan ook jammer voor zowel Jumbo als van Emden die ik deze overwinning en een dag leiderstrui na zoveel jaren trouwe dienst en vele keren net van de hotseat te zijn gestoten door oa. Dennis absoluut had gegund.

Wel zie ik net als iemand voor mij het voordeel van het niet hoeven dragen van de koers de komende dagen.
Als Roglic in de afsluitende tijdrit zou kunnen uitpakken met voldoende voorsprong op Yates zou dat voldoende moeten zijn voor eindwinst.

Ik zie Yates als enige echte uitdager/favoriet, anderen hebben nu al reeds teveel achterstand en Dumoulin die welliswaar in de afsluitende tijdrit wellicht nog het verschil kan maken mist denk ik ten opzichte van zowel Yates als Roglic de explosiviteit.

Panclaro 13 maart 2019 om 16:51

Adam Yates plots kandidaat voor eindzege

ghostwriter 13 maart 2019 om 17:02

Daar is toch niets plots aan? In de individuele tijdrit zal hij waarschijnlijk wel wat tijd verliezen op Roglic dus zal hij in de etappes nog wat tijd op hem moeten pakken en dat zal gezien het parcours lastig worden. Ik denk dat Roglic na vandaag zeker de top favoriet is om de Tirreno-Adriatico te winnen.

Panclaro 13 maart 2019 om 17:32

De rest van een ronde kunnen rijden met een voorsprong haalt altijd het beste naar boven in de betere renners/klimmers. Dus ja, nu Yates plots wel favoriet voor eindzege, meer dan dat hij bv. 30 seconden achter stond op de andere favorieten.

Simon1 13 maart 2019 om 16:52

Staat Tom toch weer 15 sec achter op die Roglic, zie hem dat niet 123 goed maken.

leegloper 13 maart 2019 om 16:52

Als die auto er niet voor reed, had ik er veel meer vrede mee dat Michelton-Scott met hun hardrijders Van Emden net uit de leiderstrui reed. Ook al hadden ze droger wegdek.
Overigens vind ik het helemaal geen voordeel dat Jumbo nu niet de koers hoeft te controleren de komende dagen. Als het in de Giro goed gaat, moeten ze daar immers ook de koers controleren.

ChefSpijker 13 maart 2019 om 18:14

Toen Jumbo startte was de weg toch al droog? Die droogde razendsnel op toen het rond 14.20 uur al droog was en even later de zon erdoor kwam. Denk dat QS als enige van de topploegen echt last gehad heeft van de regen.

Melkzuur 13 maart 2019 om 16:57

Man van de match: Victor Campenaerts. Ik denk dat hij bijna 50% van het kopwerk deed. Misschien lichtjes overdreven, maar dan toch niet heel veel.

dikkechaap 13 maart 2019 om 17:21

Man van zijn team, dat wel. T.o.v. de rest niet zo indrukwekkend als je bedenkt dat Lotto 55.3 km/h gemiddeld reed, tegen 57.5 voor Mitcheltonn.

Wheely 13 maart 2019 om 17:31

Ala hij echt 50% van het werk heeft gedaan is dat vooral dom met mannen al Wellens en Benoot aan boord.

Melkzuur 13 maart 2019 om 17:31

Hou er rekening mee dat hij de laatste 12 km moest inhouden, want hij kon niemand meer achterlaten…

Melkzuur 13 maart 2019 om 17:33

@ Wheely: Of het echt slim was weet ik niet, maar ik merkte wel dat Wellens amper 2 seconden op kop bleef, dus veel reserve had hij niet.

tdola 13 maart 2019 om 17:00

In de giro hoef je ook niet de 1e dag roze te pakken en 3 wkn vast te houden.

Geen leiderstrui is wel een zeker voordeel als michelton de trui wil houden. Namelijk wat meer uit de wind zitten en niet beuken op kop peloton.

Je kan zelfs bouwman of gesink meesturen met een vlucht (al zie ik dat niet direct gebeuren ).

vlek 13 maart 2019 om 17:04

Jumbo moet met deze ploeg gewoon met gemak de koers kunnen dragen. Dat het niet dragen van de leiderstrui een voordeel zou zijn lijkt me sterk; Roglic had veel meer gehad aan een voorsprong op Yates.

sooike 13 maart 2019 om 17:17

Het is ook nooit goed. Ben ik een keer positief, krijgen ze toch weer kritiek, nog wel van een geel-zwarte fanaat !

vlek 13 maart 2019 om 17:21

#Fakenews

AnderJ 13 maart 2019 om 17:22

@Sooike: lol!

Geurt Harm 13 maart 2019 om 17:36

Jammer dat Gesink het weer laat lopen. Volgend jaar naar Roompot? Of mag ik dat weer niet zeggen en denken.

vlek 13 maart 2019 om 17:46

Dat mag best, maar de kans dat je niet serieusgenomen wordt is wel vrij groot.

Mwielerfan 15 maart 2019 om 14:38

Vind het wel een goed idee, beetje zoals weening lekker zonder druk nog wat etappes proberen te pakken links en rechts

  • 1
  • 2