‘Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix in augustus, overige monumenten in oktober’

vrijdag 17 april 2020 om 10:09
‘Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix in augustus, overige monumenten in oktober’

foto: Cor Vos

Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix krijgen mogelijk een nieuwe datum in augustus. Dat schrijft de Belgische krant Het Nieuwsblad. De twee klassiekers zouden op respectievelijk zondag 9 en zondag 16 augustus plaats moeten vinden. De Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije zouden een nieuwe datum krijgen in oktober.

Woensdag kwam de UCI naar buiten met de bevestiging dat de Tour de France opnieuw wordt ingepland van 29 augustus tot 20 september. Hierna volgen nog het WK, de Giro en de Vuelta. Er worden momenteel gesprekken gevoerd over het inkorten van de Giro en de Vuelta. Op 24 april moet hier een beslissing over vallen.

De Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije zouden verreden moeten worden op respectievelijk 11, 18 en 31 oktober. Ook andere WorldTour-eendagskoersen zoals Gent-Wevelgem krijgen mogelijk nog een nieuwe datum, al is daar momenteel nog geen besluit over genomen.

Mogelijke nieuwe data klassiekers
9 augustus: Milaan-San Remo
16 augustus: Parijs-Roubaix
11 oktober: Ronde van Vlaanderen
18 oktober: Luik-Bastenaken-Luik
31 oktober: Ronde van Lombardije

Dit artikel delen:

41 Reacties

SoloSlim 17 april 2020 om 10:12

Stof vreten in een hete hel.. ach ja, waarom niet.

Bikeage 17 april 2020 om 12:01

Geeft wel weer een nieuwe lading aan De Hel ja.

Romāns Vainšteins 17 april 2020 om 10:21

Jammer en tot hoge mate onbegrijpelijk dat RVV en pr losgekoppeld zijn.

SoloSlim 17 april 2020 om 11:07

Denk dat het probleem hier ligt dat geen massa evenementen mogen doorgaan in Vlaanderen tot eind Augustus.
Maar als ze nog koers willen organiseren zullen ze dit overal zo kleinschalig mogelijk moeten houden.

LB108 17 april 2020 om 10:23

Ik dacht dat de UCI de koersen per soort wou behouden? RVV/PR ..

Polleke 17 april 2020 om 10:35

Alle logica is ook aangevreten door het coronamonster… we zien het wel ALS het zover komt…

john 17 april 2020 om 10:41

16 aug P-R 25 Aug nieuwe corona uitbraak in Frankrijk (als de huidige dan al verdwenen zou zijn)

chavanelfan 17 april 2020 om 10:45

Hier komt allemaal niets van in huis. Het voorjaar van 2021 wordt ook niks.

Romāns Vainšteins 17 april 2020 om 10:57

niks wordt niks meer, alles gaat geweldig fout.

FDJ 17 april 2020 om 11:08

In het najaar zou er al een vaccin zijn. Daarna is het allemaal weer mogelijk, aldus Bill Gates. Al lijkt de populariteit van die man tot onder het nulpunt te zakken als je de reacties op zijn Instagram ziet.

Romāns Vainšteins 17 april 2020 om 11:16

Aja, instagram, facebook, twitter… Allemaal vreesmagneten zijn het.

Daarnaast staat hebben van een vaccin dan helemaal los van wie hem liked of niet.

Dolledriesoldebroek 17 april 2020 om 11:49

Of je hebt gelijk en alles gaat naar de verdoemenis, of je moet ff checken of je azijn over datum is toevallig.. we gaan nog koersen dit seizoen!

FDJ 17 april 2020 om 12:10

@Romans de rol van Gates is op zijn minst dubieus te noemen. Zijn uitspraken, zijn inmenging op de WHO etc.

Ik ben zelf intussen wel zo ver dat ik een vaccin van Gates absoluut weiger. Een vaccin van bv Dietmar Hopp heb ik geen probleem mee.

Bikeage 17 april 2020 om 12:51

Liever dood dat een Microsoft product! Apple fan? :)

Romāns Vainšteins 17 april 2020 om 14:12

Zo diep zit ik er niet in, een werkend vaccin al heet het Gers Pardoel volstaat.

FDJ 17 april 2020 om 18:22

edit wf: hou het bij wielrennen aub

De helft van de postings de laatste weken gaan niet over wielrennen en deze wordt dan geedit? Ben ik wel benieuwd waarom.

Turtlehead 17 april 2020 om 18:23

Eén vaccin gaat helaas niet helpen. 4 of 5 miljard vaccins wel, om te beginnen, maar hoe snel die geproduceerd zijn…?
Ik zie ook niet veel meer doorgaan. En zomaar-opeens PR rijden maakt het meteen al minder leuk natuurlijk, zonder die lange Vlaamse aanloop vol heldenverhalen, mislukkingen, teleurstellende toppers en verrassende outsiders….

vincenzo 18 april 2020 om 15:21

Bill Gates maakt mensen blij met een mooie mus. Er zullen in dit najaar vast wel vaccins zijn, maar geen werkende. En als er een goed werkend vaccin is, is het niet 1-2-3 voor jan en alleman beschikbaar en zal er nog een strijd uitbarsten wie het gaat krijgen.

Ik vraag me af er in augustus al weer wedstrijden mogelijk zijn c.q. toegestaan worden.

Jean Dumas 17 april 2020 om 11:22

Denk niet dat in de zomervakantie al gekoerst moet worden met publiek. Het gevoel zegt: te vroeg.

Johnny7 17 april 2020 om 11:58

Geweldig dat ze gewoon doorgaan met plannen terwijl dit bijna zeker weten niet zal gebeuren. Wielrennen lijkt voor deze organisaties het aller belangrijkste ter wereld. Geweldig domme mensen bij de wielerorganisaties. De regeringen van Belgie en Frankrijk zouden echt even een sneer moeten uitdelen naar de organisaties net zoals de burgemeester van Eindhoven dat heeft gedaan naar die voetbaljournalist.

Bikeage 17 april 2020 om 12:02

Denk dat 300k naar Sanremo rijden midden in de zomer ook lekker is. Hoop dat Phil een beetje tegen de hitte kan!

zipp404 17 april 2020 om 12:09

Ook in de zomer kan het regenen, ik hoop het alvast! GO PHIL

John Bidon 17 april 2020 om 12:46

Als je mocht bedenken wat de beste manier is om een virus te verspreiden over grote afstanden en tussen verschillende bevolkingsgroepen, dan zou het organiseren van een grote ronde of een wielerwedstrijd met stip op 1 staan. Een karavaan van honderden zo niet duizenden mensen vanuit de hele wereld die 3 weken lang elk dorpje, stadje en gehuchtje van Frankrijk/Italie of Spanje aandoen. Recipe for disaster.

Als je alleen al ziet wat de wedstrijd Atalanta- Valencia teweeg heeft gebracht, dan kunnen deze rondes niets anders worden dan een biologische bom. Hopelijk zijn er nog verstandige mensen die dit hele zooitje de prullenbak inflikkeren.

ChefSpijker 17 april 2020 om 12:54

Misschien eens de theorie van Maurice de Hond lezen. Dat was allemaal wel goed onderbouwd. Met verklaringen waarom oa kerken en verzorgingshuizen een groot risico vormen. Volgens die theorie valt het risico met wielrennen best mee. Het is op zich ook best opvallend dat in de UAE Tour slechts een handjevol renners besmet bleek. Hebben daar natuurlijk ook wel hypermoderne hotels met goede ventilatiesystemen. En ook na Parijs-Nice hebben we toch eigenlijk bar weinig of zelfs niets(?) gelezen over besmettingen in het peloton.

https://www.maurice.nl/2020/04/14/zo-gaat-de-verspreiding-van-het-covid-19-virus-vooral/

KnightBiker 17 april 2020 om 13:51

Dat kan best meevallen hoor, renners geen contact laten maken met het publiek, minimale aankomst vertrek ceremonie, vragen aan het publiek langs de weg zich verspreid op te stellen, en het aantal toeschouwers zal meevallen want de vakanties zijn voorbij… kinderen niet de bidons van de renners laten gebruiken…
het zijn geen stadions vol toeschouwers…

Panache 17 april 2020 om 16:11

Vliegvelden zijn nog open, maar er zijn mensen die suggereren dat het rijden van een wielerwedstrijd gewoonweg met stip op nummer 1 staat als mondiale besmettingsbron…

John Bidon 17 april 2020 om 17:34

@Panache, misschien eerst even fact checken. De Tour trekt 10-12 bezoekers in 3 weken. Schiphol bijvoorbeeld 80 miljoen per jaar. Dichtheid per tijd is dus vele malen hoger bij een wielerwedstrijd. Bij start in Utrecht laatst zelfs 1 miljoen bezoekers.

En dan zijn er nog tig andere verschillen zoals dat bij wedstrijd de mensen rijen dicht op elkaar staan, dit is niet geval bij vliegveld. Of alle groepen van de bevolking van jong tot oud en can arm tot rijk kunnen langs de kant staan. Ook dat is niet geval bij een vliegveld.

En daarbij is het openhouden van een vliegveld essentieel. Het houden van een wielerwedstrijd absoluut niet. Elk normaal denkend mens voelt op zijn klompen aan dat je nu nooit een massa bijeenkomst moet organiseren.

S. Morgenstern 17 april 2020 om 17:55

En wat is het druk op die open vliegvelden..

Derierre de la course 17 april 2020 om 15:00

Waarom combineren we niet regionaal? RVV-PR-LBL en MSR-RVL. Dan hoeven ze niet telkens met het circus op en neer.

Fred Postma 17 april 2020 om 15:04

Onze politici vertellen de waarheid in schijfjes om de paniek en woede te voorkomen. Heropstarten wordt voorgehouden als een wortel aan een stok waar je achteraan blijft lopen.
De besmettingen nemen niet af.
Dit jaar niks geen sport meer.
Volgend jaar ??? Eerst een vaccin Wanneer komt dat ???? Prettige middag.

FDJ 17 april 2020 om 19:55

Ik heb precies de omgekeerde gedachte. Ze maken je gigantisch bang zodat je je nu aan de regels blijft houden. Uiteindelijk mondjesmaat versoepelen.

Die nieuwe besmettingen zijn niet gigantisch interessant. Interessantste getallen per dag zijn: ziekenhuisopnames en de IC. Die zijn in dalende lijn. Dat er relatief gezien steeds meer besmettingen zijn komt door dat er meer getest wordt. Het geeft ook relatief gezien het beeld dat een steeds procentueel kleiner deel in het ziekenhuis beland van de dagelijkse cijfers. In het begin was dit meer dan 50 procent. Nu nog maar 10 procent.

jacco4 17 april 2020 om 16:01

Ze mogen de amstel gold race ook tot de monumenten rekenen. De klassieker heeft zich nu wel bewezen qua niveau en uitstraling.

Derierre de la course 17 april 2020 om 16:08

Alleen na de laatste parcourswijziging, daarvoor was het jaren niet beter dan de Waalse Pijl.

Kpenty 17 april 2020 om 18:05

@derriere de la course. En het mooie was dat iedereen boos werd toen omdat het een sprinters koers zou worden

Turtlehead 17 april 2020 om 18:25

@jacco4: vorig jaar gezien? Een grote groep op een paar seconden van elkaar over de streep, een sprinter die won. Dus dat is uitgekomen ;)

KnightBiker 17 april 2020 om 19:09

Monument vind ik wat veel gezegd, maar 1 van de 10 belangrijkste 1 daagse koersen, daar reken ik de Goldrace wel bij.

FDJ 17 april 2020 om 19:57

Vind de Amstel na de 5 monumenten de grootste 1 dagkoers. Zie ook de plek op de kalender en het jaarlijkse deelnemersveld.

girardengo 17 april 2020 om 20:21

Qua niveau en uitstraling heeft de AGR genoeg in huis. De eerste uitvoering was al meteen raak. Jean Stablinski won nadat streekfavoriet en ploeggenoot Jan Hugens op het laatste moment pech kreeg (wat een teleurstelling zag ik op zijn gezicht). Knelpunt is de lengte van de historie. De andere monumenten zijn veel ouder, in hun geschiedenis zijn alle grote namen van weleer opgenomen.

Romāns Vainšteins 17 april 2020 om 21:06

Het WK is natuurlijk het 6e monument en simpelweg groter dan de AGR, geen twijfel.

Alles achter deze 6 is een kwestie van smaak en voorkeur.

tvm 18 april 2020 om 07:16

Milaan Turijn lijkt me meer aanspraak maken op de titel van monument. Net als Parijs Brussel en volgens mij ook nog Parijs Tours,