Mikel Landa ziet Giro als kantelpunt in carrière

zondag 31 mei 2015 om 12:50
Mikel Landa ziet Giro als kantelpunt in carrière

Foto: Sirotti

Mikel Landa is één van de revelaties van de Ronde van Italië. De Spanjaard won twee etappes en gaat op het podium in Milaan eindigen. “Dit is een kantelpunt in mijn carrière”, aldus de Astana-renner tegenover Cyclingnews. “Ik zal dingen voortaan vanuit een ander perspectief bekijken. Mijn volgende doel wordt de Ronde van Spanje.”

Landa leek zaterdag op weg naar een derde zege, maar dat ging niet door. “Ik zou graag hebben gewonnen, maar de ploegleiders hebben mij doen wachten.” Hij zat samen met Ilnur Zakarin (Katusha) voorop. “Zij dachten dat we de Giro nog konden winnen met Aru en ik moest de orders volgen.” Contador was op Colle delle Finestre gelost en Astana wilde zoveel mogelijk tijd terug pakken.

“Misschien hadden we eerder iets moeten proberen”, kijkt Landa terug. “Maar Contador leek in orde, aangezien hij goed reageerde op aanvallen van Kruijswijk en Hesjedal. Dat intimideerde ons een beetje.” De Spanjaard is volgens Landa desondanks de terechte winnaar. “Hier wint altijd de beste.”

Dit artikel delen:

48 Reacties

yara12 31 mei 2015 om 12:53

Dank je redactie: dit was mijn vraag

kelderfan 31 mei 2015 om 12:54

Dat wordt Sky dus.

mus van de maasstad 31 mei 2015 om 12:57

Edit redactie: dank

Purito 31 mei 2015 om 12:59

Als Landa zijn niveau kan aanhouden, en met de druk kan omgaan, zie ik hem als topfavoriet voor de Vuelta. Mannen als Purito, Valverde hebben de Tour in de benen. Quintana em Froome zullen de Vuelta niet rijden als ze de Tour winnen. Aru zal in Spanje nu wel echt het kopmanschap moeten delen met Landa en de rest is een pak minder.

Rikkert 31 mei 2015 om 13:00

Vreemde beslissing om Landa te wachten, ze konden dan toch ook met Landa de giro winnen. Ook al was bij beiden de kans niet erg groot.

Chaba 31 mei 2015 om 13:19

Ik vond het niet zo vreemd eigenlijk wel jammer. Landa is een Spanjaard en geen Italiaan. Commercieel is Aru veel interessanter in Italië en daarnaast is de helft van de ploeg Italiaans. Oh en Landa einde contract dit seizoen dus zal wel weggaan.

Kjleeuwen 31 mei 2015 om 13:20

Ik vind het allemaal erg verdacht. Van een subtopper die rond plek 30 eindigde in de bergetappes naar de beste klimmer van de giro.

ikbenprocycling 31 mei 2015 om 13:26

Ik word een beetje landerig van de heer architect-superklimmer Landa, maar Kazakken en Spanjolen stonden vast op de banken.

LyndaLid 31 mei 2015 om 13:54

Het feit dat ie door een gewaardeerd wielerflitser al als topfavoriet voor de Vuelta wordt aangeduid geeft voor mij al aan hoe opmerkelijk(…) de ontwikkeling van deze renner is.

nasibal 31 mei 2015 om 14:05

Mocht ik ooit jeugdtrainer in het wielrennen worden dan zou ik al mijn talenten met stip adviseren om zich zo langzaam en gelijdelijk mogelijk te ontwikkelen en vooral niet in een keer door te breken.

achtpuntzes 31 mei 2015 om 14:06

Landa zit op een leeftijd dat er grote stappen kunnen worden gemaakt. maar deze stap is wel erg groot, en in combinatie met de ploeg waarvoor hij rijdt snap ik best dat er mensen zijn die hem niet helemaal vertrouwen.
maar goed, een zwaluw maakt nog geen zomer dus laat hem eerst maar eens bevestigen.

waggie 31 mei 2015 om 14:10

Ach ja, hij heeft in het verleden sporadisch laten zien dat die een superklimmer is. En dat terwijl die bij een ploeg zat die er helemaal niks meer van bakte (Euskaltel). Merendeel van zijn oud-ploeggenoten zijn beter gaan rijden bij hun nieuwe ploeg.

Zijn vooruitgang is natuurlijk opmerkelijk te noemen, maar heel erg verbaasd ben ik nou ook weer niet.

LaurentJalabert 31 mei 2015 om 14:10

Laten we niet vergeten dat deze Giro niet bezet was met de beste klimmers die er in het rondewerk rondrijden (op Contador na).

achilles 31 mei 2015 om 14:14

@Purito
Nou ja, er is er maar 1 die de Tour kan winnen dus ik hoop dat de andere (Froome of Quintana) zich nog oplaadt voor de vuelta.

Van dat hele rijtje Valverde-Rodriguez-Contador-Froome-Nibali-Quintana valt er geheid toch weer 1 of meerdere uit in de eerste tourweek. Dan is die weer topfavoriet.

Verder ook uitkijken naar Pozzovivo, wie weet Uran en Betancur, tour-ontgoochelden en traditionele vuelta-revelaties.

ghostwriter 31 mei 2015 om 14:17

Ik hoop dat Landa naar Movistar gaat om daar de kopman te worden voor de Giro en/of Vuelta. Met Landa en Quintana hebben ze dan de beschikking over twee van de meest talentvolle klassementsrenners. Valverde kan dan als tweede kopman in de Tour en Vuelta fungeren.

Jan Blokland 31 mei 2015 om 14:21

Ben het met waggie eens. Laten we hier nou niet doen of Landa uit het niets komt. Hij heeft al aardig wat bergetappes goed verteerd. Het enige verschil is nu dat hij constanter is geworden. De vraag is natuurlijk, of hij dat in de toekomst ook kan blijven doen. Aan de top komen lukt meestal wel, maar er te blijven is nog wel wat anders.

albertooo 31 mei 2015 om 14:23

Landa vs Zakarin in de Vuelta. Heb er nu al zin in!

Romāns Vainšteins 31 mei 2015 om 14:24

Landa geeft eigenlijk tussen de regels aan dat Aru de lieveling is binnen die ploeg.
Uiteraard werd het bevel gegeven met het oog op de grote-plaat versnelling + ritzege van Aru en heeft dit Landa een rit en de bergtrui gekost.

In deze ronde was hij indrukwekkender dan zijn kopman, tijd om aan de chrono te schaven en wanneer dat in orde is inderdaad minimaal podiumfavoriet in de vuelta.

LyndaLid 31 mei 2015 om 14:29

@ waggie & jon blokland

Niemand zegt hier dat hij uit het niets komt, zoals dat wel met Zakarin zo is. Alleen laten we vooral niet doen alsof dit er altijd aan zat te komen, of zijn prima (maar echt niet meer dan dat) prestaties een indicatie voor deze ontwikkeling waren.

Het kán dat het zuiver is, maar het feit dat deze ontwikkeling bij Astana plaatsvindt is op zijn minst ongelukkig.

Santambrogio had ook in het verleden weleens iets leuks gedaan op heuvels en bergen, daar wisten we echter wel beter. Nou stinkt dit wel wat minder dan hij, maar Landa is gewoon opeens de allerbeste klimmer van een peloton. Opmerkelijk, en eigenlijk op basis van het verleden verdacht.

TeamNL 31 mei 2015 om 14:30

Opvallend wat hij zegt aangezien Aru aan heeft gegeven in een interview dat hij nooit heeft gedacht de Giro nog te kunnen winnen en Landa zegt nu het tegenovergestelde.

ProfrondeZevenbergen 31 mei 2015 om 14:39

Landa verdacht? Dan kun je hetzelfde van Kruijswijk zeggen. Die verliest weliswaar in de eerste week 8 minuten, maar daarna is hij een van de beste klimmers. En wat heeft Kruijswijk hiervoor gepresteerd? Precies, ook niet zo heel veel. Wel objectief blijven aub.

TalatTunçalp 31 mei 2015 om 14:42

Het zou mij verbazen als Landa volgend jaar nog bij Astana rijdt: drie kapiteins op een schip is teveel en gisteren heeft de ploeg duidelijk voor Aru gekozen. Hij zal in ieder geval genoeg opties hebben om uit te kiezen.

LyndaLid 31 mei 2015 om 14:44

@ profronde

Als je zo stellig bent moet je wel correct zijn hè. Kruijswijk heeft aleens een topklassement gereden, tegen op zich hoger aangeschreven tegenstand. Toen reed ie in de rit over de Finestre nog veel beter dan nu. Die prestatie was niet verdacht, sindsdien erg veel pech gehad, en nu zit ie weer bijna op dat niveau.

Dat is een enorm verschil met nooit iets van een klassement hebben kunnen rijden, niet eens in een kleine ronde, en nu niet alleen goed rijden maar iedereen er bergop keer op keer af rijden.

En áls je dan Kruijswijk verdacht wilt noemen, gebruik dan zijn tijdrit.

Romāns Vainšteins 31 mei 2015 om 14:47

@TeamNL > Ik denk dat de ploegleiding niet helemaal eerlijk tegen Landa is geweest wat de reden van wachten betrof > Aru moest nog een rit erbij. Uiteindelijk hebben ze goed gegokt als ploeg want de commercieel interessantste renner wint waar het roze reeds onhaalbaar was.

123poetertjes 31 mei 2015 om 14:48

Is dit dan de eerste echte opvolger van Mayo (Asturiër Sammie Sanchez niet meegerekend)? Het Baskenland wacht al jaren op een nieuwe toprenner. Ze hebben legio zeer goede renners, maar het is het allemaal net niet. Anton was de grote hoop maar kon het niet bolwerken. Toen kwamen Intxausti, Nieve en Goikoetxea die ook allebei op een bepaald punt zijn blijven hangen (in het laatste geval op zeer tragische wijze). Sicard, de Izagirres en Bilbao idem. Bizkarra is zelfs helemaal van het hoofdpodium verdwenen.
Aan de hand van deze Giro heb ik het idee dat Landa dat laatste stapje nog wel kan maken. Al weet je het natuurlijk maar nooit.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair