Mick en Tim van Dijke maakten één keer misbruik van het tweeling zijn: “Zij staat op de zwarte lijst”
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 19 september 2024 om 19:06

Mick en Tim van Dijke maakten één keer misbruik van het tweeling zijn: “Zij staat op de zwarte lijst”

Ride De nieuwe RIDE Magazine is uit! Liefst 172 pagina’s vol leesplezier ligt vanaf komend weekend voor iedereen klaar. Een van de vaste rubrieken in het magazine is De Renner. En deze editie is dat in meervoud, want voor tweelingbroers Mick en Tim van Dijke maakten we graag een uitzondering. Leer het Zeeuwse duo beter kennen aan de hand van allerhande vragen. “Het is machtig mooi dat we onafhankelijk steeds dezelfde antwoorden geven”, lacht Mick over de overeenkomsten.

De Van Dijkes verkassen komende winter van Visma | Lease a Bike naar Red Bull-BORA-hansgrohe, dat zich ook wel Band of Brothers noemt. Treffender kan het bijna niet. Volgens Mick heeft de Duitse ploeg alles in zich om de komende jaren uit te groeien tot de standaard in het wielrennen.

“Dat hoop en verwacht ik wel. Het grote voordeel van Red Bull is dat ze in veel meer sporten zitten. Voetbal, zeilen, Formule 1, MotoGP, extreme winterdisciplines. Van al die sporten verzamelen ze data. Die voorsprong aan gegevens is moeilijk te evenaren de komende jaren. Die kennis is niet te koop. Je kunt diezelfde informatie eigenlijk bijna nergens anders vandaan halen.”

Beide renners groeiden op in het Zeeuwse en vooral biljartvlakke Colijnsplaat. Toch groeide de tweeling op met mountainbiken. In die discipline maakten ze in de jeugdcategorieën furore, voordat ze in 2020 overstapten naar de weg. “Zonder het MTB’en was ik niet de renner die ik nu ben”, zegt Tim.

“Honderd procent. Ik denk dat ik vanuit het mountainbiken ontzettend veel skills op de fiets heb aangeleerd. Dat is een voordeel ten opzichte van het merendeel bij de profs. Maar ook manoeuvreren in het peloton en controle over je fiets hebben, dank ik aan de mountainbike. Of ik ooit terugkeer? Het lijkt me echt ontzettend gaaf om met Mick ooit Cape Epic te rijden.”

Strafwerk na een tien op toneelspel
Wie een foto van beide broers ziet, ziet bijna geen verschillen. In de rubriek daarover een mooie anekdote van beide Van Dijkes. “We hebben ooit misbruik gemaakt van het feit dat we een tweeling zijn. Ik kon iets beter leren”, lacht Tim. Broer Mick stond er op de basisschool heel slecht voor op een bepaald vak.

Tim: “In de middagpauze hebben we toen van kleren gewisseld en ben ik op Mick zijn plek gaan zitten. En heb ik zijn toets gemaakt, met succes haha!” Mick vult aan: “Uiteindelijk werden we toch verraden… Gelukkig konden de docenten en de juf er later wel om lachen. Maar dat meisje dat ons verlinkte, staat nog altijd op de zwarte lijst bij de Van Dijkes, joh!”

Interview Mick en Tim van Dijke
In de RIDE Magazine Najaarsgids (€9,95) lees je een portret met de tweelingbroers Mick en Tim van Dijke. In de rubriek De Renner geven zij antwoord op allerhande vragen in drie categorieën: als renner, als man en als hoe zij in de maatschappij gaan. Het stuk loopt uiteen van mountainbike en Red Bull, via Zeeuwse mosselen naar misbruik van hun status als tweeling en van waterbescherming tot aan nooit meer zonder elkaar willen koersen. Lees het interview in het 172 pagina’s tellende blad van RIDE. Bestel jouw exemplaar van het najaarsnummer 2024 van RIDE Magazine hier!

RIDE Magazine
7 Reacties
19-09-2024 14:06
Ik zie om eerlijk te zijn niet welke nuttige datatransfer er kan zijn van sporten zoals Voetbal, Zeilen, F1 en extreme winterdisciplines naar het wielrennen? Ik weet niet of het F1-team een eigen windtunnel heeft, dat zou wel handig zijn om er extra te gaan testen, maar langs de andere kant gaan ze die 'stomme' wielrenners wel in hun mooie F1-speeltjes laten (als ze zo'n tunnel hebben) en kan je ook gewoon een windtunnel gewoon afhuren en zoveel kost dat ook weer niet...
    19-09-2024 16:55
    De training gegevens van bv een formule 1 rijder kun je echt wel meenemen. Bv spierkracht gegevens. Die kunnen nuttig zijn voor wielrenners.Tevens fietsen veel sporters om duurvermogen te ontwikkelen. De gegevens van wielerprofs zijn dan bekend en training methodiek kan gebruikt worden. Win - win situatie
    19-09-2024 19:21
    Op het gebied van fietsaerodynamica is er ook wle sprake van datatransfer. Vgm is mclaren bijvoorbeeld ooit betrokken geweest bij het ontwerpen van en tijdritfiets, maar ik weet niet meer van welke fabrikant.
    19-09-2024 21:16
    @Panamaman: McLaren deed dat een jaar of 5 geleden voor de Bahrain-ploeg, toen ook "Bahrain-McLaren".
    Maar veel eerder al werd de McLaren Tarmac geproduceerd i.s.m. Specialized
    19-09-2024 21:39
    Tja… en allebei in de vergeetput van de marketing gesukkeld…
    20-09-2024 13:58
    Ja, F1 teams hebben eigen windtunnels. De windtunnel van McLaren bijvoorbeeld is gloednieuw, en een van de beste ter wereld. Daarnaast hebben F1 teams hele strikte limieten over hoeveel uur ze de windtunnel mogen gebruiken voor de ontwikkeling van hun auto (om rijke teams niet teveel voordeel te geven). De overige tijd kunnen ze die windtunnel verhuren volgens mij.
    Red Bull is momenteel bezig met het bouwen van een nieuwe windtunnel, die gebruiken er nu nog eentje die stamt uit de koude oorlog.

    https://www.mclaren.com/racing/formula-1/2023/inside-mclarens-state-of-the-art-new-wind-tunnel/
19-09-2024 20:22
Dat meisje deed dat natuurlijk om hun eigen bestwil. Jammer dat de van Dijkes dat nu nog steeds niet inzien. Ze was waarschijnlijk een hele leuke partner voor één van de twee geweest. Of wie weet voor beiden, ik volg de ontwikkelingen op relatiegebied al een paar decennia niet meer.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine