Michele Scarponi op 37-jarige leeftijd overleden

Door , zaterdag 22 april 2017 om 09:47

foto: Sirotti

Michele Scarponi is op 37-jarige leeftijd overleden. De ervaren coureur van Astana is deze ochtend in zijn woonplaats Filottrano om het leven gekomen bij een aanrijding met een busje. Astana bevestigde het nieuws zaterdagochtend.

Gisteren nog beëindigde Scarponi de Tour of the Alps als vierde. De eerste etappe won hij. In de aankomende Giro d’Italia zou hij het kopmanschap bij Astana overnemen van de geblesseerde Fabio Aru.

Astana
Astana reageert verbijsterd op het nieuws. De Kazachstaanse ploeg spreekt van een tragedie die te groot is om geschreven te worden. De Italiaanse klimmer laat een vrouw en twee kinderen na.

“We missen een grote kampioen en een speciale jongen, die altijd lacht in elke situatie. Hij was een mijlpaal en een herkenningspunt voor iedereen bij Astana. De ploeg steunt de familie van Michele in dit ongelooflijk pijnlijke moment van verdriet en rouw.”

Gisteravond plaatste Scarponi deze tweet nog met zijn twee kinderen in de leiderstrui die hij droeg in de Tour of the Alps.

https://twitter.com/MicheleScarponi/status/855511995331825664

Carrière
In 2002 maakte Scarponi zijn eerste meters als prof bij Acqua & Sapone. In de jaren die volgden ontdekte hij zich als ronderenner. Zijn grootste zege op zijn palmares is de Giro d’Italia van 2011, die hij toegewezen kreeg na uitsluiting van Alberto Contador. Daarnaast wist hij drie etappes in de Giro te winnen en greep hij eindzeges in de Ronde van Catalonië en Tirreno-Adriatico. In 2007 bekende Scarponi klant te zijn geweest bij de dopingarts Fuentes, waarna hij kort geschorst werd.

Na Acqua & Sapone reed Scarponi, die de bijnaam Il Presidente droeg, voor Domina Vacanze, Liberty Seguros, Astana-Würth, weer Acqua & Sapone, Androni Giocattoli, Lampre-ISD en Lampre-Merida. Sinds 2014 reed hij in dienst van Astana. In Kazachstaanse dienst loodste hij zijn goede vriend Vincenzo Nibali naar de eindzeges in de Tour van 2014 en de Giro van 2016.

Dit artikel delen:

166 Reacties

Javier 22 april 2017 om 09:48

Dit is toch niet waar mag ik hopen?!

Mooie_Mario 22 april 2017 om 09:49

Wat erg. Leek in de vorm van zijn leven, etappe winst sinds jaren en kopman in de Giro. Ik begreep dat hij een aanrijding gehad heeft met een vrachtwagen. Bedankt voor de mooie jaren..

Merlinappa 22 april 2017 om 09:49

Ik las via Nusport dat hij aangereden is door een vrachtwagen.. Hoop echt dat dit niet waar is, maar ben er bang voor. Vreselijk..

Noud89 22 april 2017 om 09:50

Holy shit… wat een bizar nieuws..

Wielrennertje 22 april 2017 om 09:50

Lees het net ook op nusport. Maar wat erg..

Burning Tyre 22 april 2017 om 09:50

wtf

tylerhamilton 22 april 2017 om 09:53

Alle mensen, hoop dat het niet waar is.

aoyen 22 april 2017 om 09:53

Wat verdrietig

Baukema Tomoulin 22 april 2017 om 09:54

Wow :O

lemmens 22 april 2017 om 09:54

Wow… om stil van te worden. Ik kan het niet geloven. Hij leek net terug zijn vorm van een 5tal jaar geleden te halen, en mocht als kopman starten in de giro. Vreselijk nieuws…

Sagan=hulk 22 april 2017 om 09:55

Verschrikkelijk.

DvZ 22 april 2017 om 09:55

Verschrikkelijk. RIP.

Barcanoord 22 april 2017 om 09:55

Wtf.. Wat kan je hier nou van maken?

Javier 22 april 2017 om 09:56

Vreselijk nieuws, wat een prachtige vent en mooie coureur. Rust in vrede Michele.

martini151 22 april 2017 om 09:56

Wat verschrikkelijk wakker worden dit! Mooie renner, die in een geweldige vorm leek te zijn. Heftig. Hoop op een mooi eerbetoon tijdens Lbl

Doordrijver 22 april 2017 om 09:56

He wtf?! Na de Tour of the alps dan? Of vanmorgen? He wa jong da kan toch nie?

delgado 22 april 2017 om 09:59

Misschien handig om te wachten tot er een officiële bevestiging is alvorens dit als feit de wereld in te gooien???

Tragisch nieuws mocht dit waar blijken te zijn natuurlijk.

Milanos Kateros 22 april 2017 om 10:00

Mijn mond valt open, weet niet wat ik hiervan moet zeggen. Onwerkelijk…
Alle steunbetuigingen richting zijn familie, vrienden en ploeggenoten!

krypton 22 april 2017 om 10:00

Bah, wat verschrikkelijk. Was altijd wel fan van Scarponi ook, echt eeuwig zonde dit.

TykkeThor 22 april 2017 om 10:00

Kan het bijna niet geloven. Vreselijk…

klassementsrenner 22 april 2017 om 10:00

Wat afschuwelijk!

Edjahh 22 april 2017 om 10:01

Ben er stil van… Rust zacht Michele. Sempre con voi.

Viktrodriguez 22 april 2017 om 10:03

Niet te bevatten dit.

Scotty 22 april 2017 om 10:03

Nee joh! Wat verschrikkelijk.

Jan 22 april 2017 om 10:03

Verschrikkelijk….