Michel Wuyts zet vraagtekens bij keuze Dumoulin voor Giro: “Zoveel gebrek aan lef”

zaterdag 5 januari 2019 om 12:06
Michel Wuyts zet vraagtekens bij keuze Dumoulin voor Giro: “Zoveel gebrek aan lef”

foto: Cor Vos

Wielercommentator Michel Wuyts zet kritische kanttekeningen bij de keuze van Tom Dumoulin om de Giro boven de Tour zetten dit jaar. Dat doet hij in zijn column in Het Laatste Nieuws. “Dat Dumoulin kansberekening boven instinct en zelfgeloof plaatst, is ondraaglijk licht”, is Wuyts van mening.


“Een kampioen met zijn aanleg wint ieder type Tour”, aldus de stem van de Vlaamse wielerkoersen. “Tom neemt de Tour er zomaar even bij. Ter verfraaiing van het peloton, voor de pret van het afzien. Nu had ik eerder vernomen dat hij twijfelde. Zo weinig tijdritkilometers onderweg naar Parijs, dat is lachwekkender dan ridicuul.”

Wuyts verwachtte dat Dumoulin na zijn tweede plaatsen in de Giro d’Italia en de Tour de France van het afgelopen seizoen de uitdaging aan zal gaan voor de Tour. De kopman van Team Sunweb gaf aan dat hij op huwelijksreis in Nepal begon te twijfelen toen beide parcoursen bekendgemaakt werden. “Dat ijle Himalayalucht het denkpatroon benevelt, is geweten”, schrijft Wuyts. “Feit is dat Dumoulin enigszins wazig naar de Giro-route greep en nog aan hoogte won bij het zien van drie tijdritten.”

Volgens Wuyts schalen Team Sunweb en Dumoulin de Tour de France niet juist in. “De Tour is tweedehands”, beschrijft hij de gedachte van de ploeg. “Dat is zonde. Van zoveel gebrek aan lef. Van zo’n premature keuze voor de grootste zekerheid. […] Wees een vent, Tom. Gooi het om. Warm op in de Giro en win de Tour. Of denk stiekem: ‘Ik win ze allebei’. En geef ons nog eens een toffe Tour.”

Dit artikel delen:

144 Reacties

Johnny7 5 januari 2019 om 12:10

De Tour is ook een gehypte ronde door de media de Giro is mooier dus de keuze is niets mis mee.

tendam 5 januari 2019 om 12:17

Eerder andersom. De Giro wordt gehyped. Het is inderdaad een mooiere ronde, maar dat komt ook door het mindere belang en minder druk. Als je de Giro in juli organiseert wordt het net zo saai als de Tour nu.

kelderfan 5 januari 2019 om 12:30

Ik vind de Giro ook veel leuker om te volgen, dan de TdF met te veel valpartijen.
Maar de TdF winnen is natuurlijk een hele mooie trofee. In principe moet Tom Dumoulin mee kunnen doen om de zege. Froome en Thomas verslaan is wel een hele lastige opgave.

luukje1100 5 januari 2019 om 13:24

@tendam Ben ik niet geheel mee eens. Hetgeen waar de tour tegen aanloopt, wat ook wordt beaamd door de organisatoren, is het feit dat de spreiding tussen de verschillende terreinen erg groot is. Dit betekent dat je veel wandeletappes hebt waarin vrijwel niks gebeurd. In Italië kun je elk denkbaar parcours voorschotelen omdat hier ook de mogelijkheid toe is, waardoor er ook meer mogelijkheid is tot attractief koersen.

Verweggistan 5 januari 2019 om 12:13

En juist daarom is het zo dapper van Dumoulin om voor de Giro te kiezen.

Arry1337 5 januari 2019 om 12:14

Ik ben al sinds ik het wielrennen volg fan van Sporza, en ik ben een Nederlander geboren en getogen in omgeving Nijmegen. In al deze jaren is het Nederlandse commentaar nooit ook maar een beetje in de buurt gekomen van de kennis en kunde die vooral José de Cauwer bevat. Voorheen was zijn maatje Wuyts een goede gespreksleider met overzicht betreft prioriteiten en onderwerpen.

Het doet me dan ook pijn om vast te stellen dat Wuyts (in mijn beleving vooral het afgelopen jaar) regelmatig de plank compleet mist. Hij begint de voeling te verliezen en gaat Mart Smeets achterna op deze manier. Hopen dat hij wel op tijd op de achtergrond wordt geplaatst…

Brabander 5 januari 2019 om 12:19

Exact mijn gedachten. Het enige verschil is dat ik niet uit de buurt van Nijmegen kom. Verder sluit ik me hier volledig bij aan. Het wordt allemaal wat te grotesk en narcistisch bij dhr. Wuijts. De overeenkomsten met Mart Smeets vind ik ook zeer treffend. Die was vroeger ook top, maar liep zichzelf schromelijk voorbij

Mwielerfan 5 januari 2019 om 13:09

Hij is hier juist direct en helemaal terecht dat het een laffe keuze is. Itt smeets die de kampioenen alleen dom bewonderde.

Ab Normaal 5 januari 2019 om 15:21

@Arry1337
Helemaal eens met je.
Wuyts krijgt dezelfee trekjes als Smeets op het laatst had.
De stuitende en volkomen misplaatste arrogantie om jezelf belangrijker te vinden dan wat dan ook.

Wuyts denkt dat hij alles beter is en dat er maar 1 waarheid is: zijn waarheid.
Snel met pensioen.

limburgia 5 januari 2019 om 18:11

Wuyts is ver over de datum heen. Zonder José is het een leek en weet net als zijn opinie over Nelissen en Smeets meer van wat er in de boekjes staat en welke wijn er te krijgen is als van hoe een wedstrijd in elkaar steekt ,hij kent alleen de rugnummers maar het niet waarom er iets wel of niet gebeurd . En , bijna vergeten , hij weet alles over wat er over doping in de boekjes/kranten staat en herhaalt dit tot in den treuren . Zijn opinie over Tom vind ik dan gewoon waardeloos .

Brabander 5 januari 2019 om 12:16

Wat een geneuzel zeg. Hoe komt-ie erbij dat Tom de Tour zomaar voor spek en bonen meepakt? Dat deed-ie afgelopen jaar toch ook niet?

Mwielerfan 5 januari 2019 om 13:13

Omdat je de giro voor het klassement rijden je kansen in de belangrijkste wedstrijd teniet doet. Dit jaar was hij al minder fris en de enige juiste conclusie moet dan zijn om alles op de tour te zetten. Wat ze zelf ook eerst concludeerde.
Komend jaar zit er een week minder tussen dus is het nog vreemder dat ze de tour niet aandurven. Als ze echt denken dat hij tour niet kan winnen en giro wel snap ik het. Maar met froome 34 moet dumoulin het nu gewoon proberen. Hij krijgt er eeuwige spijt van door het nu weer maar half te proberen. Wie weet heeft hij over een jaar een knieblessure a la schleck en was dit z’n carrière.

EddyB1958 5 januari 2019 om 14:21

Nu is de tijd tussen Giro en Tour terug normaal. Vorig jaar was er inderdaad een week meer tussen.

thijssss 5 januari 2019 om 12:17

Lijkt mij eerder zelfverzekerdheid dan lafheid wanneer je je eigen keuze maakt in plaats van doen wat iedereen van je verwacht. Wuyts begint inderdaad meer en meer de Smeets van het Zuiden te worden..

Mwielerfan 5 januari 2019 om 13:14

Absurd dat je de veilige weg kiezen door iemand die bij de absolute top gezien wordt zelfverzekerd noemt

thijssss 5 januari 2019 om 18:34

Veilig? Alsof de Giro winnen makkelijk is..

En let maar op, hij gaat in de Tour ook meedoen voor winst.

tendam 5 januari 2019 om 12:19

Wuyts heeft gelijk. Dumoulin denkt dat hij het van de tijdritten moet hebben om zo’n ronde te winnen, maar waar bleek dat dan uit in de afgelopen Tour? Het is een gebrek aan vertrouwen in z’n eigen klimcapaciteiten.

Brabander 5 januari 2019 om 12:22

Dat gebrek aan vertrouwen is best te plaatsen toch? Heb hem bergop nog niet vaak weg zien poefen van de rest. Hij verliest juist vaak als er op het eind gepuncht moet worden

tendam 5 januari 2019 om 12:31

Wegpoefen kan hij inderdaad niet, maar in de Tour wordt niet zoveel gepoeft. Dat soort beklimmingen heb je daar nauwelijks.

Mwielerfan 5 januari 2019 om 13:15

In zijn tweede ronde verloor hij vaak 10-30 seconden ja. We hebben hem echter ook in vorm wel beter mee zien doen, als hij niet op twee paarden wedde.

theking 5 januari 2019 om 12:21

Ik kijk wielrennen altijd op sporza, met als reden De Cauwer. Wuyts neem je dan op de koop toe. De enige momenten dat het genot is om naar Wuyts te luisteren is wanneer zijn favorieten niet winnen. Voorbeeld Boonen die er opgelegd wordt in de sprint door Hayman. Het was Boonen gegund. Maar het tv moment was fantastisch op deze manier.

Toen het tour parcours gepresenteerd was gaf Wuyts ook aan dat het een waardeloos was en nu heeft Dumoulin een gebrek aan lef. Iedere week een andere mening bij die man.

nine_inch_nerd 5 januari 2019 om 12:23

Volkomen gelijk! Alle grote ronden zijn speciaal, maar LeTour blijft het grootste spektakel in de wielerwereld. Dit jaar zou de stap gezet kunnen worden voor een Tour podium na 2 jaar Giro (#1 + #2). Onbegrijpelijk.
En…Wuyts/Sporza: geen discussie mogelijk. Zo veel vakmanschap, humor, diepgang. NPO blaaskaken weten niet waarover ze praten :)

Davide_Formolo 5 januari 2019 om 12:47

Die stap naar het Tour podium heeft Dumoulin in 2018 al gezet.

Melkzuur 5 januari 2019 om 12:26

Niets mis met wat Wuyts hier zegt. De Tour staat hoger aangeschreven dan de Giro, dus als absolute wereldtopper (enkel Froome moet je nog iets hoger inschatten) moet je die absoluut proberen winnen. Als het even tegenzit zet Bernal de komende jaren nog stappen, en wint hij tussen 2020 en 2025 6 Tours op een rij. Ik sluit niet uit dat Dumoulin de Tour na dit jaar nog kan winnen, maar ik ben er wel van overtuigd dat hij dit jaar het meeste kans maakt.

EddyB1958 5 januari 2019 om 12:42

Bernal 6 keer? Zou Evenepoel zo lang wachten?

Fernandi 5 januari 2019 om 12:26

In essentie heeft die best gelijk, maar hij maakt er wel een Grieks drama van zeg.

Amsteldam 5 januari 2019 om 12:27

Sporza heeft de rechten niet op de Giro, dat zal ook wel meespelen.

theking 5 januari 2019 om 12:29

Daar had ik nog niet aan gedacht. Zal inderdaad meespelen.

peervaneynthoven 5 januari 2019 om 13:47

+1 Speelt zeker een rol. Eerder had Wuyts ook al wat schampere opmerkingen over de exclusieve rechten van Eurosport. Ze zijn simpelweg stik jaloers. Wuyts is uiteraard volledig vrij en heeft het recht om zijn mening te geven. Maar Dumoulin kwalificeren als “laf” is een brug te ver en volstrekt onjuist. Als je kiest voor je grootste winstkansen wat is daar laf aan??? Boonen koos toch ook voor de RVV in plaats van LBL.

Domestique 6 januari 2019 om 15:28

Vreemde vergelijking, aangezien Boonen naar mijn gevoel geen schijn van kans had om LBL ooit te winnen… Dat is bij Dumoulin in de Tour wel even anders.

Covadonga 5 januari 2019 om 12:28

Vanwege Wuyts kijk ik steeds vaker wielrennen op andere zenders. Hij wordt ieder jaar minder. De Cauwer kan dat niet meer compenseren.

Overigens heeft hij v.w.b. Dumoulin wel een beetje gelijk. Maar omdat het Wuys is irriteert het me, merk ik.

Brabander 5 januari 2019 om 12:35

De irritatiefactor met betrekking tot Wuijts wordt bij mij ook nogal hoog inderdaad. Zoals hierboven aangehaald: hij maakt er zowat een Griekse tragedie van. De Vlaemsche Smeets.
Was afgelopen Giro echt niet content met het feit dat er op Eurosport afgestemd moest worden, maar Kroon en Vanbelleghem waren echt een verademing

Martin Bergstra 5 januari 2019 om 12:29

Kan wuyts al een tijdje niet meer serieus nemen.
Vooral sinds de Nederlanders meer succes hebben dan de Belgen is hij volledig het spoor bijster.
Tom dumoulin kiest nooit voor de gemakkelijke weg maar word gedwongen door de tour organisatie om te kiezen voor de giro.
Misschien iets mee te maken dat sporza geen uitzend rechten heeft voor de giro michel?

Koersmaniak 5 januari 2019 om 12:35

Voor 1 keer geef ik Wuyts gelijk.

TykkeThor 5 januari 2019 om 12:37

De Tour staat hoger aangeschreven, maar het niveau was in de Giro vorig jaar al van vergelijkbaar niveau (https://www.ad.nl/wielrennen/een-kijkje-in-de-machinekamer-van-dumoulin-de-data-achter-de-podiumplaatsen~acf408ab/). En hoeveel beter is het startveld van de Tour dit jaar nou echt ten opzichte van de Giro als je kijkt naar kandidaten voor eindwinst? De Tour heeft Thomas, Froome en Quintana, maar de Giro kan daar Yates, Dumoulin en Nibali tegenover zetten.

FDJ 5 januari 2019 om 12:53

Wuyts heeft gewoon gelijk. Dit Giroparcours wordt mooier gemaakt dan het werkelijk is. Daarnaast liggen de Franse cols Dumoulin veel beter en kan hij met een sterk ttt team uitpakken op dag 2 op iedereen behalve Sky en in de ITT nog eens. Maar nee de kale cijfertjes van wat korte tijdritjes in de Giro die amper verschil op gaan leveren zijn belangrijker.

peervaneynthoven 5 januari 2019 om 16:04

“Wuyts heeft gelijk” is iets anders dan ” ik ben het met Wuyts eens”. Ik neem aan dat je dit laatste bedoelt. Ik ben het b.v. volstrekt met Wuyts oneens maar dat heb ik hierboven al “gepost”. Kwestie van nuance.

Davide_Formolo 5 januari 2019 om 12:53

‘Of denk stiekem: ‘Ik win ze allebei’. En geef ons nog eens een toffe Tour.”’

Dit is toch exact wat Dumoulin vorig jaar heeft getracht te doen? Naar mijn idee kleurde hij mede te Tour en maakte hij het voor mij een toffe Tour. Bovendien was hij toch behoorlijk dicht bij het winnen van beide. Ik kan het gehuil van Wuyts dan ook niet zo goed plaatsen. Een gebrek aan lef kun je ook uitleggen als realisme. In een sport waar het zo dicht bij elkaar zit en het op luttele secondes aankomt na dik 3000km fietsen, vind ik het juist slim om te bekijken in welke ronde je volgens jou de meeste kans hebt om te winnen.

HSV 5 januari 2019 om 12:56

Wuyts is door en door nationalistisch en lijkt een hekel te hebben aan Nederlandse renners. Hij hypte ook de anti-terpstra sentimenten. Net als Smeets te veel in zijn eigen belangrijkheid gaan geloven en dan is het tijd voor pensioen. Als iemand zo vooringenomen is, kun je em niet meer serieus nemen.

EddyB1958 5 januari 2019 om 13:09

Anti Terpstra? Nationalistisch? Voor mij is Wuyts altijd Quick Stepistisch geweest, met een verafgoding van Tommeke B als voornaamste kenmerk. En verder kan hij zeker niet anti Terpstra zijn. Iedere winnaar van de Ronde van Vlaanderen is voor Wuyts een god, dus daar klopt iets niet.

HSV 5 januari 2019 om 14:23

Eddy Jawel hoor. Wuyts zat altijd te zagen dat Terpstra een ego-tripper was die alleen dankzij Boonen vooraan in de koersen kwam. Pas vorig jaar toen zowel Boonen als Lefevre dit weerlegde bond Wuyts in.

EddyB1958 5 januari 2019 om 15:06

Nu ik ga eerlijk zijn, ik zap al jaren als het kan naar een andere zender als Wuyts commentator is. NOS, Eurosport, RTBF.

EddyB1958 5 januari 2019 om 13:12

Grappig hoe de Nederlanders hier ondereen duidelijk van mening verschillen.

tendam 5 januari 2019 om 14:12

Het is net alsof niet alle Ollanders hetzelfde zijn… wat een openbaring.

Brabander 5 januari 2019 om 15:34

Haha ja. Ik schat dat zelfs de Brabanders onderling het hier niet over eens zijn

Baik-Baik 5 januari 2019 om 13:13

Wuyts een hekel aan Nederlanders? Wuyts is juist idolaat van Dumoulin en laat dat ook duidelijk weten. Hij praat hier dan ook als liefhebber en fanboy zonder verdere belangen. Hij vergeet echter dat Dumoulin juist zo ver is gekomen met zijn rationaal en cijfertjes en als Dumoulin en team denken dat dit de juiste keuze is dien je dat gewoon te respecteren.

Mwielerfan 5 januari 2019 om 13:20

Hoezo doen je dit te respecteren? Dat het ze ver gebracht heeft zegt niet dat het nu hij bij de top hoort de juiste strategie is.

peervaneynthoven 5 januari 2019 om 16:09

Lees je zin nog eens een paar keer na @Mwielerfan.

Martin Bergstra 5 januari 2019 om 13:24

Mooi Eddy dat jij nog steeds aan de grens staat om het prachtige belgie te verdedigen.
Ik vind het juist fijn dat sport de grenzen overschreid en je gewoon kritiek mag geven.

EddyB1958 5 januari 2019 om 13:54

Pff zucht geeuw…

kielabokki 5 januari 2019 om 14:57

Je plaat blijft al hangen vanaf dag 1. Ik als Nederlander lees je reacties met plaatsvervangende schaamte.

Fernandi 5 januari 2019 om 14:59

Daarin ben je niet de enigste Kielabokki.

Tripodboom 5 januari 2019 om 13:26

Nogmaals, we weten niet wat er achter de schermen wordt afgesproken. Ik denk dat de Giro Tom een leuk startgeld heeft geboden, meer dan de Tour, die al met Froome en Thomas zit. Het blijft wel profwielrennen en geen amateurisme!

kielabokki 5 januari 2019 om 13:29

Dubbel, enerzijds het ook bij VDP veel gehoorde doen wat je zelf wilt. Anderzijds het ook veel bij VDP gehoorde vanuit sportief oogpunt moet je het hoogste nastreven etc.

Ben het zelf wel eens met Wuyts.

josemanuelfuente 5 januari 2019 om 13:31

Ik vind dat ie gelijk heeft

peervaneynthoven 5 januari 2019 om 16:11

Wie ? Dumoulin of Wuyts?

Kelder is de Man 5 januari 2019 om 13:33

Kan de mening van Wuyts wel begrijpen, maar de taal waarmee hij dat uit is ronduit denigrerend.