Metec-Solarwatt heeft een renner te veel, maar voegt mogelijk nóg iemand toe aan selectie
Interview Metec-Solarwatt gaat normaal gesproken met zeventien renners het nieuwe seizoen in. Daar kan nog een achttiende renner bij komen, terwijl een Continental-team maximaal zestien renners mag hebben. Julian Vergouw en nieuwkomer Collin Westbroek zorgen voor een uitzondering, waardoor teameigenaar Michel Megens zijn opties op de markt nog altijd onderzoekt.
Een Continental-team mag dus maximaal zestien renners onder contract hebben. De UCI-regels schrijven echter voor dat daar nog vier renners bij mogen komen, die een ander specialisme hebben. Concreet: een baanrenner (op de onderdelen Puntenkoers, Scratch, Individuele achtervolging en Omnium), veldrijder, mountainbiker (alleen in de discipline cross country) die in de top-150 van de UCI Ranking in zijn discipline staat, mag zich als extra renner bij een Continental-team voegen. Nederlandse teams maken daar de laatste jaren gretig gebruik van.
In het geval van Metec-Solarwatt staan Vergouw (144ste op de Puntenkoers bij de elites) en Westbroek (40ste op het Omnium en 65ste op de Puntenkoers bij de junioren) binnen de top-150 van hun baandisciplines. De wielerformatie uit Tiel kan daardoor volgend jaar uit maximaal achttien renners bestaan. “Momenteel hebben we er zeventien, dus er zou nog een extra renner bij kunnen. Maar daarvan vind ik wel dat het echt een grote meerwaarde moet zijn, anders ga ik dat niet doen”, stelt Megens. “Dat kan een groot talent zijn, of een renner die ietsje ouder is.”
Als voorbeeld haalt hij Jesse Kramer aan, die van Visma | Lease a Bike Development naar Hagens Berman Jayco gaat. “Dat was een meerwaarde voor ons geweest en iemand die ook past bij ons wedstrijdprogramma. Of het zou iemand moeten zijn met het kaliber van een goede sprinter of goede klimmer, iemand met een bewezen staat van dienst. Iemand als Wessel Krul? Hij heeft mij wel benaderd, maar dat is niet iemand die ik daar de laatste seizoenen onder schaar. Normaal gesproken zullen we die achttiende plek niet meer opvullen, tenzij zich een buitenkans voordoet.”
Van der Tuuk blijft, Marsman gaat
Toch heeft Megens de laatste maanden niet stilgezeten. Met Bart Kortleve en Job Nievelstein komen er weer twee jonge talenten bij komend jaar. In eerste instantie had de ploeg ook een mondeling akkoord met Keije Solen, maar toen kwam de opleidingsploeg van Intermarché-Wanty om de hoek kijken. Beide partijen gingen ermee akkoord dat Solen zich bij de Belgische formatie zou voegen. Dat bood Megens de kans om Westbroek aan boord te halen. De vierde nieuwkomer is Pete Uptegrove, die zich sinds dit seizoen op de weg focuste en menigeen wist te verrassen.
Daartegenover staat het vertrek van Wessel Mouris (die een profcontract tekende bij het Franse Tietema Unibet Rockets), Hidde van Veenendaal (die het bij BEAT Cycling gaat proberen), Thijs de Lange (stopt) én Tim Marsman. Die laatste is al een paar jaar een van de betere renners in de stal van Megens en eerder was aangekondigd dat hij ook in 2025 zou blijven, als hij geen profcontract zou versieren. “Ik was ook verrast door zijn transfer naar VolkerWessels. Maar dat heeft hij wel met mij overlegd. Hij wil toch nog eens in een andere omgeving proberen om prof te worden.”
“Eigenlijk vind ik dat ook wel”, zegt de teammanager. “Voor hem is een andere omgeving mogelijk een goede optie. Voor ons een aderlating. Maar goed: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Anderen kunnen nu hun kans pakken. We hebben voor 2025 opnieuw een talentvolle selectie met renners die goed hun mannetje kunnen staan. Die moeten het gaan doen. De enige moeilijke kwestie is dat je met Tim een renner verliest waarmee je áltijd de strijd kan aangaan. Die gaan we missen. Vaak is het zo als er iemand weggaat, dat er iemand anders opstaat. Geen man over boord.”
Overigens was Axel van der Tuuk voornemens om ook elders te kijken of hij daar wél de laatste stap naar de profs kon zetten. De Drent heeft mogelijkheden onderzocht om over te stappen naar Parkhotel Valkenburg, maar besloot uiteindelijk trouw te blijven aan Megens en Metec-Solarwatt.
Waarom benadert Wessel DNF Krul CT’s?
Laat toch al jaren niks meer zien? Kan beter bij een club gaan fietsen.