Merijn Zeeman: “Roglic gaat in topvorm naar de Tour”
© Cor Vos
dinsdag 25 augustus 2020 om 13:08

Merijn Zeeman: “Roglic gaat in topvorm naar de Tour”

Er groeiden de voorbije dagen twijfels rond de fysieke paraatheid van Primož Roglič. Zeker toen Lora Klinc aan Sloveense media vertelde dat haar vriend nog niet honderd procent hersteld was. Maar Jumbo-Visma sportdirecteur Merijn Zeeman neemt de twijfels weg: “Primož heeft geen last meer van zijn val in de Dauphiné.”

Primož Roglič traint met zijn ploegmaats in de Alpen. Vandaag staat overigens een verkenning van de 17de rit op het menu. En de kopman fietst gewoon mee. “Lora was vorige week maandag en dinsdag bij Primož en toen was hij nog niet helemaal de oude”, zegt Zeeman tegen het AD. “Zodra het trainen weer serieus werd, heeft hij alles meegedaan. Dankzij goed werk van onze medische staf kan hij volop trainen.”

RIDE Magazine
39 Reacties
Sorteer op:
25 augustus 2020 13:10
Ja allicht, ze gaan toch niet vooraf zeggen dat Roglic 80% is en hoopt op een rustige eerste week?! Als Roglic er in rit 2 doorheen zakt en eindigt op minuten, kunnen ze altijd nog zeggen dat hij niet fit was. Zelfde voor Buchmann en Bernal.
    25 augustus 2020 14:07
    Wat maakt het uit wat je zegt. Er zijn zoveel kopmannen met pijntjes dat er sowieso flink aan de boom wordt geschud op de tweede dag.
25 augustus 2020 13:10
Verrassing...

Nee, goed dat ze dit nu duidelijk stellen.
25 augustus 2020 13:12
"Roglic gaat naar de Tour" is een betere titel, denk ik.
25 augustus 2020 13:15
Ik vind dit bemoedigend hoor, Roglic zit in al mijn ploegjes, behalve de sprintploeg.
25 augustus 2020 13:18
Nou Zeeman zal er hopelijk meer kijk op hebben dan die Colombiaanse fan. ;)
25 augustus 2020 13:30
Goed dat Zeeman duidelijkheid verschaft, Ik verheug me echt op een gevecht tussen TJV en INEOS en zonder Primoz wordt die strijd lang niet zo interessant. Benieuwd of we zijn punch al vroeg in actie gaan zien deze Tour.
25 augustus 2020 13:32
Zijn vrouw moest natuurlijk ook wel iets van sensatie creeren bij de lancering van haar boek. Gelukkig dat Merijn duidelijk maakt dat ze alleen Roglic vorige week maandag/dinsdag heeft gezien (3 dagen na de val). Ik zag hem ook al op de instagram van Robert Gesink meerijden in Tignes, dus het nieuws van gisteren verbaasde me al. Robert zit op dit moment ook al aan de Cote d'Azur.
25 augustus 2020 13:34
Een even verkrampte reactie als toen Van Aert door zijn ploegmaats (in opdracht van de ploegleiding) in Parijs-Roubaix 2019 in de steek gelaten werd.
    25 augustus 2020 13:38
    Zo, nu eerst een koude frusti
    25 augustus 2020 13:39
    Oude koeien uit de sloot halen. Ook al lang en breed besproken en zelfs door WvA bevestigd dat dit de juiste keuze was. Ploeggenoten op hem laten wachten die hij er genadeloos van af rijdt op de kasseien. Plan was simpel WvA zelf laten terugkomen en dan had hij nog 2 knechten in het peloton. Dat hij daarna nog een keer valt was zijn eigen fout. Ken je feiten.
    25 augustus 2020 14:15
    Wat zul jij genieten als je Wout de hele tour op kop ziet sleuren he :D
    Die heeft waarschijnlijk geen energie meer over voor de najaarsklassiekers...helemaal leeggereden voor de kopmannen van de ploeg :P
    En dan ga je zien dat ze hem nog niet winnen ook...wat zou ik graag jouw koppie zien user6789
    25 augustus 2020 14:19
    Die van Aert is idd. echt op een zijspoor beland bij deze ploeg. Zouden ze zijn potentie wel serieus nemen? Je ziet ook aan hem dat hij het niet naar zin zijn heeft.
    25 augustus 2020 15:06
    Het laatste nieuws: Wout van Aert vraagt een Nederlands paspoort aan. Hij is het gezeur van de Belgen over zijn rol in de ploeg helemaal zat. ;-)
25 augustus 2020 13:34
Met het parcours van dit jaar zal het snel duidelijk zijn of Roglic in orde is en of Demoulin als schaduw kopman een rol kan spelen in geval van nood.
Als beide gespaard blijven van tegenslag staat TJV er niet slecht voor.
25 augustus 2020 13:47
Laten we hopen dat Sepp Kuss in topvorm naar de Tour gaat. Daar zal veel vanaf hangen. Knechten tot de laatste 2 a 3 km is van belang voor de kopman - Roglic of Dumoulin - om de Tour te winnen.
    25 augustus 2020 13:49
    Sep zeker, maar ook Bennett
    25 augustus 2020 13:53
    Ik denk dat Dumoulin belangrijker gaat worden in deze tour. Geeft Roglic wel een excuus om tzt af te stappen na zijn realisatie dat hij niet de eerste man is.
    25 augustus 2020 14:32
    Kuss en Bennet zijn in principe al goed om evt kopman te zijn. Het verschil is dat Dumoulin het al bewezen heeft 3 weken vol te kunnen houden.

    Daarnaast, als Roglic niet goed is in het begin kan hij later alsnog van levensbelang zijn voor de Jumbo kopman die overblijft door aan te vallen en concurrentie tot achtervolgen te dwingen: het was de afspraak dat ze dit zouden doen als 3 musketiers, door niet tegen elkaar maar voor elkaar te rijden, nu lijkt het er op dat Roglic eventueel voor de andere musketiers zijn kansen moet opofferen als hij niet direct in orde is.
    (Maar daar krijgt hij goodwill voor terug in volgende jaren: Kruijswijk en Dumoulin hebben al laten zien dat ze zich ook voor Roglic willen opofferen: het is leuk als dat ook andersom waar blijkt)
    25 augustus 2020 16:19
    Kuss is natuurlijk (nog?) niet goed genoeg om kopman te zijn. Veel te wisselvallig, geen goede tijdrit. Voor de bolletjestrui kun je hem wel inzetten mochten ze niet voor een klassement gaan. Bennett heeft met een top 10 in een GT bewezen dat hij wel als kopman ingezet kan worden, zeker in de supervorm die hij nu heeft.
25 augustus 2020 14:04
Waar zegt Merijn Zeeman dat Roglic 'in topvorm' naar de Tour gaat, zoals de titel stelt? Zeeman zegt in dit artikel alleen dat Roglic geen last meer heeft van zijn blessure en weer volop meetraint. Dat zegt nog niet alles over zijn exacte vorm op de dag van de Tourstart.
    25 augustus 2020 14:12
    Het is de titel van de bron, het AD artikel.
    25 augustus 2020 14:22
    Daarvoor geldt dan dezelfde vraag. In het artikel van het AD is er geen citaat van Zeeman met deze woorden.
    25 augustus 2020 14:32
    Valt mij ook op, maar je hoeft een quote niet perse in het artikel terug te laten komen. Mijn gevoel is dat het geen quote is maar interpretatie, maar bewijs voor het een of ander ligt er niet.
    25 augustus 2020 16:32
    Roglic begint eigenlijk elke koers in topvorm. Het is vaak afwachten hoe lang hij het vol weet te houden.
25 augustus 2020 14:39
In het artikel op Sporza wordt Zeeman geciteerd en hij geeft aan dat Primoz weer op topniveau is, dat dit wordt uitgelegd als topvorm lijkt mij interpretatie van het AD.
    25 augustus 2020 14:52
    Ja, dat zal het zijn.

    In dit artikel op Sportza nog een interessante uitspraak van Zeeman: "Ondanks twee kopmannen in de rangen, zullen andere ploegen niet heel de tijd naar Jumbo-Visma moeten kijken", vindt Zeeman. "We zijn niet van plan de koers te gaan dragen, ook al wordt dat ons misschien opgedrongen."
25 augustus 2020 14:54
Roglic was in topvorm bij de Dauphiné. Daar hard gevallen. Ik heb nog nooit een renner beter zien worden van een valpartij. Dus Roglic heeft met deze serieuze val en schaafwonden echt wel een tik gehad. Roglic stapt niet voor niets in gewonnen positie voor de laatste dag uit de Dauphiné. Het kan zo maar zijn dat hij de eerste dagen in de TdF niet met de besten mee kan.
    25 augustus 2020 15:27
    Die valpartij zal zeker niet geholpen hebben, maar hoe weet je zeker dat hij in de Dauphine al in topvorm was?
25 augustus 2020 15:58
In Tour de l'Ain (2.1) twee etappes winnen en het algemeen klassement en dan de week erna Critérium du Dauphiné (2.UWT) met winst in de 2e etappe, 2e in de 3e etappe.

Plus heb je het deelnemersveld daar gezien. Leek wel TdF.. Als je dan zo oppermachtig rijdt dan kan je er wel vanuit gaan dat je niveau top is.

Maar hoe hoog de top daadwerkelijk is weet een renner alleen maar als hij op dat niveau een keer presteert en je weet daarna ook niet of je het ooit nog een keer haalt.
    25 augustus 2020 16:01
    TJV reed oppermachtig ja, Roglic heeft buiten 2 a 3 sprintjes bergop geen trap op kop gedaan. Of dat nou topvorm is betwijfel ik.
    25 augustus 2020 16:10
    Een punch van een paar honderd meter kost natuurlijk veel minder kracht dan een kilometers lange solo bergop. Ik denk niet dat Roglic erg veel kracht heeft verspeeld daardoor. Topvorm is natuurlijk niet perfect te plannen en al helemaal niet na zijn val.
    Toch denk ik dat hij erg goed gaat zijn. Als de ploeg qua sterkte in de buurt komt van de Dauphine dan hoef je als kopman al veel minder te stressen en zelf te doen.
25 augustus 2020 22:14
@bartp25

Je gaat volledig voorbij aan het feit dat heel wat onafhankelijke waarnemers de houding van de ploegleiders van Jumbo in P-R 2019 onbegrijpelijk vonden.
Ploegmaats van Van Aert hadden hem op het kasseiloze vlakke stuk na Wallers-Arenberg, heel dicht terug kunnen brengen bij het uitgedunde peloton. De rest kon Van Aert wel alleen aan. Nu heeft Van Aert net op dat stuk, alleen, diep in zijn reserves moeten tasten, waardoor hij ook nog vergat te eten.
    26 augustus 2020 09:43
    Dat onafhankelijk mensen het onbegrijpelijk vinden boeit toch niet. Het gaat toch om WvA en de ploeg? DIe waren het eens over de genomen beslissing. Dat WvA vergeet te eten, en nog een keer valt kun je de ploegleiding niet kwalijk nemen. Als WvA gewoon was teruggekeerd had hij nog 2 knechten die hem hadden kunnen helpen in de finale. Als die hadden moeten wachten waren ze opgebrand geweest voor de finale en was hij alleen geweest wat nog veel meer kracht had gekost. Ik vind ook wel vaker zaken onbegrijpelijk, maar neem aan dat mensen die in een ploeg werken toch veel meer weten dan dat ik weet. Feit is dat WvA zelf heeft aangegeven dat dit de juiste keuze was en daarmee is de kous af. Dat jij als verstokte fan daar steeds op terugkomt zegt meer over jou.
26 augustus 2020 10:32
@bartp25
Wat bazel je hier allemaal. Die knechten konden hem enkel helpen waar het parcours het toeliet en op stroken die ze met hun fysieke mogelijkheden aankonden. Net niet diep in de finale, maar wel na Wallers. Je kent duidelijk niets van koers, laat staan (van het parcours) van Parijs-Roubaix. Zonder pech in Wallers zou Van Aert allicht gewonnen hebben. Met steun van zijn ploeg onmiddellijk na zijn pech, deed Van Aert ook nog steeds mee voor de zege.
Van Aert kan zijn ploeg en werkgever niet afvallen. Dat zie je nu ook voor de Tour. Ook volgend jaar zitten we met hetzelfde scenario met Roglic en Dumoulin die dan nog een laatste poging zullen ondernemen voor Tourwinst. Van Aert ziet zo zijn beste jaren (qua explosiviteit) verloren gaan. En de kans op ritwinst (meervoud) en groen.
Vroeg of laat leidt dit tot irritatie en misschien een breuk met de ploeg. Maar dan heeft Van Aert zijn kansen al laten liggen.
    26 augustus 2020 12:02
    Mah man, lees nou eens wat WvA zelf heeft gezegd. Heb je hem zien knallen om terug te komen op de kasseien? Mij staat het nog op het netvlies. Denk je dat Wynands hem daar had kunnen helpen? WvA had hem eraf gereden met gemak. Daarbij moest hij terugkomen tussen de auto's over de kasseien, dat is 10 keer makkelijker alleen dan in een treintje.
    Breuk met de ploeg, hij zit momenteel in de beste ploeg ter wereld. Heeft in de SB en MSR genoeg steun gehad, en heeft het zelf afgemaakt. Volledige vrijheid in het kiezen van zijn koersen, en geeft zelf aan dat hij het fantastisch vindt om de tour weer te rijden en het prima is om zijn eigen ambitie een jaartje opzij te schuiven. Enkel een aantal Belgische fans kan het niet begrijpen, ligt meer aan jullie dan aan WvA.
    26 augustus 2020 12:50
    @Ligthning,
    Gedurende een koers worden door renners en ploegleiders keuzes gemaakt die op dat moment het beste lijken. Achteraf kan soms blijken dat een andere keuze op dit moment beter was geweest of zelf dat er mensen een fout hebben gemaakt.
    Zoals bartp25 aangeeft gaat het er vervolgens om hoe renner en ploeg vervolgens met of zonder elkaar op die koers terug kijken. Ik heb niet de indruk dat de frustratie die er bij jou lijkt te zitten over deze koers er ook is bij Van Aert. Dus heel misschien zou het zo maar eens kunnen dat Van Aert vrede heeft over de gemaakte keuzes of misschien heeft hij er zelf begrip voor.

    En wat betreft de Tour. Als je in een team zit met meerdere toprenners dan moet je ook begrijpen dat de ploeg keuzes moet maken. Voor het begin van het seizoen heeft de ploeg uitvoerig gesproken met alle renners, vooral met de kopmannen. Zo ver ik heb begrepen heeft Van Aert toen aangegeven graag weer naar de tour te willen ook al was dat in deze rol.

    Je moet als renner ook beseffen dat je deel uit maakt van een team en dat inhoud dat het gevolg daarvan is dat je soms moet geven en nemen. Dat geldt zeker als je deel uitmaakt van een team met meerdere toprenners.

    Daarbij zou ik het juist redelijk onbeschoft vinden richting andere renners als de ploeg nu ineens hun plannen zouden omgooien en vol voor een groene trui voor Van Aert zou gaan.
26 augustus 2020 12:07
Daarbij zijn de beste jaren van een wielrenner als hij tussen de 27/28 en 31/32 jaar is, dat zou een kenner moeten weten;) Wva is 25 jaar. En aan explosiviteit gaat hij echt niet inboeten de komende paar jaren, misschien enkel nog verbeteren mede door een zeer goed trainingsbeleid bij TJV.

Reacties zijn gesloten.