Zeeman over het (gewijzigde) plan van Foss: “Hetzelfde wapen als Tom Dumoulin”

Zeeman over het (gewijzigde) plan van Foss: “Hetzelfde wapen als Tom Dumoulin”

foto: Cor Vos

dinsdag 20 september 2022 om 16:15
Interview

Tot ieders verbazing – incluis hemzelf én zijn ploeg Jumbo-Visma – is Tobias Foss de nieuwe wereldkampioen tijdrijden. Het ongeloof straalde van zijn eigen gezicht af in Wollongong en eigenlijk is dat best logisch. Dit seizoen liep het namelijk voor geen meter bij het Noorse supertalent. Dat beaamt ook Merijn Zeeman in gesprek met WielerFlits.

Een fantastisch mooie verrassing, noemde de sportief directeur van het Nederlandse WorldTeam de prestatie van zijn poulain. In zijn woonplaats zag Zeeman op de vroege zondagochtend hoe Foss de gehele wereldtop te snel af was. “Of ik gevraagd heb of ik nog droomde?”, lacht hij. “We zaten met heel het gezin te kijken en geloof me, ik heb heel het huis bij elkaar geschreeuwd. Het was echt heel mooi! Ik dacht eigenlijk dat Stefan Küng er onderdoor ging, want die ging van twee naar twaalf seconden voorsprong. Het was een grote verrassing dat Tobias toch nog sneller bleek te zijn op de laatste stuk van het WK.”

Jullie weten als ploeg veel meer dan de buitenwereld. Konden jullie dit uit zijn data en trainingsgegevens afleiden en dan misschien een beetje zien aankomen?
“We hebben Tobias in ieder geval alle mogelijkheden gegeven om op het WK te kunnen excelleren. Hij was eigenlijk voorzien voor de Vuelta a España. Het idee was om Tobias een grote ronde te laten rijden met Primož Roglič, om te kijken en leren van hem. Dat dit plan niet doorging was voor de ploeg in eerste instantie een teleurstelling. Het ging echt niet.

Die aanloop naar de Vuelta verliep moeizaam, net als het eerste deel van het seizoen. We hebben toen besloten om hem te resetten. Heel goed rusten en daarna heel rustig opbouwen, zonder de druk dat hij klaar moest zijn voor de Vuelta-start. Wij wilden hem daar echt meenemen voor de ploegentijdrit. Doordat we daarvan af hebben gezien, kreeg Tobias de kans om heel rustig en met veel mogelijkheden stap-voor-stap voor dit WK te trainen.

Via de Ronde van Duitsland en Canada, heeft hij zich weer in vorm gefietst. In Québec en Montréal hebben we hem heel duidelijk de rol als controleur voor Wout van Aert gegeven. Dat was de juiste trainingsprikkel voor een tijdrit. Het performance- en wedstrijdplan met daarnaast de rust en ruimte, heeft zich nu heel erg goed uitbetaald. Hij ging voor de top-10, waarbij een top-5 fantastisch zou zijn. Daar hadden we wel vertrouwen in. Maar dat een wereldtitel binnen de mogelijkheden lag, dat was ook voor ons een heel grote verrassing.”

Er zouden deze zomer onderzoeken zijn geweest naar Foss’ gewicht, dat zonder verklaarbare oorzaak soms plots stijgt dan wel daalt. Hoe zit dat?
“Laat ik het algemeen houden, want dat vind ik niet helemaal eerlijk. Dat is niet de oorzaak geweest waarom Tobias wel of niet goed was. In het moderne wielrennen – en dat geldt voor alle type coureurs – komt het heel veel aan op relatief vermogen. Daar zoek je het optimum in. Dat is een weg waarin Tobias nog wel wat te doen heeft. Dat proberen we fysiek, mentaal en met voeding, het complete plaatje, zo goed mogelijk aan te bieden. Wij geloven heel erg in hem. Die aandacht stijgt zodra hij – zoals dit jaar – het lastiger heeft.

Als ik zie hoe veel begeleiding er bij Tobias op zit… Tim Heemskerk doet zijn training, Martijn Redegeld zit bovenop zijn voeding. Joost Leenders van de talentacademie die begeleidt hem op mentaal gebied en zelf probeer ik me ook nadrukkelijk met hem te bemoeien. Er zijn vier mensen continu met hem bezig om zijn talent eruit te laten komen. Dat is het huidige verhaal van topwielrennen. Toen ik in 2009 bij Skil-Shimano begon, was ik de enige trainer op 25 renners. Nu zitten er bij ons drie tot vijf mensen op één renner. Dat is het verschil.”

Met daarbij nog Mathieu Heijboer voor de tijdritten?
“Ja. Al kreeg ik ook een heel mooi berichtje van Jos van Emden. Hij feliciteerde mij, maar die heb ik teruggekaatst. Jos en Mathieu waren de twee binnen onze ploeg toen wij níets voorstelden op het gebied van tijdrijden, die dat hebben aangejaagd. Destijds waren we écht nergens. We hadden het materiaal niet, de mindset niet. In die periode beschouwden we de dag van de tijdrit als een hersteldag. We keken er vooral tegenop. Nu kijken we er juist naar uit. Jos en Mathieu hebben ook echt aan de basis van deze wereldtitel van Tobias gestaan.

Zij hebben samen de tijdritmindset in deze ploeg gekregen. Intussen geeft Mathieu leiding aan een heel groot team dat continu bezig is met aerodynamica en tijdritten. Voor hen is dit echt een prestigeoverwinning. Ik vind het heel mooi en leuk dat al het werk wat er door de jaren heen door iedereen binnen Jumbo-Visma is ingestopt, zich zo ontpopt. Die mensen gun ik dit enorm. Er is niet één individu die het verschil maakt. We zeggen niet voor niets samen winnen. Richard Plugge en ik zijn eindverantwoordelijk, maar iedereen mag meedenken over het hele proces.”

foto: Cor Vos

In hoeverre werkt een titel als deze bevrijdend voor Foss, of komt er nu nog meer druk op?
“Ik denk dat het voor jonge renners altijd heel fijn is als er ergens écht een bevestiging komt: ‘oké, als ik dit ervoor doe, dan is dit uiteindelijk de ultieme beloning. Wielrennen is soms een shitjob, met valpartijen, ziek zijn, veel van huis, op je eten letten, teleurstellingen. Maar érgens, kan dit het me ook opleveren’. Dat is de brandstof om door te gaan. Ik hoop echt dat dit bij Tobias ook zo is. Talloze keren hebben we als Jumbo-Visma ook gezegd dat we écht in hem geloven. ‘Jij kan dit, jij hebt het’. Samen beleven we die ups en downs met hem. Maar ik hoop echt dat bij hem nu definitief het kwartje is gevallen, dat hij er volledig voor gaat.

Ik ben er echt van overtuigd dat hij kan uitgroeien tot een goede ronderenner. Daarmee zeg ik niet dat hij er eentje kan winnen, voor alle duidelijkheid. Maar wel een heel goede. Hij klimt zoals Tom Dumoulin in zijn goede jaren deed, op zijn eigen tempo en niet meegaan in demarrages. En hij heeft net zo’n wapen als Tom dat had. Zo’n type ronderenner is het.”

Wanneer gaan we zijn regenboogtrui voor het eerst in actie zien?
“Hij gaat van start in Chrono des Nations. Daar zal Tobias Foss als de eerste wereldkampioen van Jumbo-Visma bij de mannen ooit shinen in zijn prachtige tenue. Richard Keeskamp van Cervélo heeft al een heel mooie tijdritfiets in de regenboogkleuren beloofd en AGU zal ook heel snel met de trui gaan komen. Voor Jumbo-Visma is dit uniek: voor het eerst de gele trui winnen in de Tour de France en een wereldkampioen in hetzelfde jaar. Dit is enorm veel prestige waar we onbeschrijflijk trots op zijn.”

Merijn Zeeman – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

50 Reacties

Krakowic 19 september 2022 om 15:23

Echt een fantastische teamprestatie dit! Mooie bescheiden opstelling ook van Zeeman, die zelden onnodig zichzelf op de borst klopt. Deze titel is imo echt het resultaat van een lange termijn visie, durven investeren en een super professioneel en gedisciplineerd topsportklimaat. Schitterend om te zien en te volgen! Heel benieuwd ook hoe en waarin TJV nog door kan groeien richting de toekomst. Het zal steeds lastiger worden om de marginal gains te vinden, maar heb er alle vertrouwen in dat er volgend seizoen weer een top ploeg staat!

18
Wim Kruithof 19 september 2022 om 16:32

100% eens en niets aan toe te voegen.

0
re-cycle 19 september 2022 om 15:26

nu nog die andere wereldkampioenstrui…. of truien….

0
Olly 19 september 2022 om 15:27

Ik ben ook heel benieuwd naar de uitvoering van zijn TT-fiets. Verder is het voor mij nog steeds een donderslag bij heldere hemel.
Nu maar hopen dat hij hierdoor de lijn te pakken krijgt die zijn talent beloofd in zich te hebben. Nog meer vuurwerk idd grote rondes kan mij best welk bekoren.

0
Ronellenfitsch 19 september 2022 om 15:32

Hup Jos van Emden!

8
ssj 19 september 2022 om 18:47

Ja, dat is het mooiste stuk van dit interview. De credits naar Jos

3
AWestie 19 september 2022 om 15:44

Jullie weten als ploeg veel meer als de buitenwereld >> veel meer DAN

12
De Dikbilgorgel van Dorestad 19 september 2022 om 17:56

En van de allereerste zin klopt taalkundig ook he-le-maal niets.

-1
Klootje Kriekeljon 19 september 2022 om 22:17

Het mag helaas allebei tegenwoordig.

0
Maillot à Pois 19 september 2022 om 22:27

Inderdaad Klootje. Ik vind het zelf ook lastig te aanvaarden, maar dat is het bijzondere aan taal: als een bepaalde fout vaak genoeg door voldoende mensen gemaakt wordt, dan is het na verloop van tijd geen fout meer.

-1
hjjanssen1973 19 september 2022 om 16:12

Ik begrijp er nog steeds helemaal niks van. Wel een mooi interview en perspectief van Zeeman.

1
kelderfan 19 september 2022 om 16:21

Goed om te lezen, dat er een heel team achter zit om die Tobias Foss daar te brengen, waar hij nu staat. En ja hopelijk is het kwartje gevallen, dat Tobias meer in zich heeft.
Laat hem maar uitgroeien tot een 2e. Tom Dumoulin.

0
Albeijing Feeniks 19 september 2022 om 16:42

En toch vind ik Evenepoel veel indrukwekkender.

-18
Romāns Vainšteins 19 september 2022 om 17:03

Evenepoel die derde wordt hier indrukwekkender dan Foss die de regenboog pakt?

5
ghostwriter 19 september 2022 om 17:31

Waarom voel je de behoefte om Evenepoel te benoemen in een verhaal over Foss waarin Evenepoel geen enkele keer wordt benoemd?

11
Abdel-Kader Zaaf 19 september 2022 om 18:12

Miguel Indurain vond ik ook een betere tijdrijder… Maar dat heeft helemaal niks hiermee te maken verder.

0
VerstandOpNul 19 september 2022 om 19:02

Je kan geen artikelen openen op WF of na een paar posts gaat het alweer over Indurain..

10
Deel Koeper 19 september 2022 om 19:19

@VerstandOpNul

Zonder de motoren had Mattan nooit gewonnen van Flecha!

0
jan jansen 19 september 2022 om 21:03

Remco is indrukwekkender omdat hij de beste is
Hup Remco

-3
RodyTur10 19 september 2022 om 21:12

Haaland is meer een uithangbord voor Noorwegen dan Foss.

0
Velominatus 19 september 2022 om 21:25

Ik vond de reactie van Evenepoel richting Foss behoorlijk disrespectvol.

-3
Mooie Sjors 19 september 2022 om 21:51

Yeah vind je that? :D

-1
Poeksel 19 september 2022 om 17:10

Het laat ook de rol van toeval zien. Als Foss volgens plan de Vuelta had gereden, was de kans een stuk kleiner geweest dat hij wereldkampioen was geworden. Wat in eerste instantie een tegenslag was, blijkt achteraf een zegen te zijn geweest!

7
Pieter v. S. 19 september 2022 om 17:27

Ook wel een fijne opsteker met Visma als grote Noorse sponsor. Dat helpt wel even denk ik bij het verlengen van het contract.

4
ChefSpijker 19 september 2022 om 17:49

Dat een Noorse renner presteert is voor een Noorse sponsor een leuke bijkomstigheid, maar het lijkt mij dat ze een internationale wielerploeg sponsoren om de naamsbekendheid buiten Noorwegen te vergroten. Daarvoor boeit het niet echt welke nationaliteit de trui pakt.

-2
Romerike 20 september 2022 om 08:44

Klopt Chef.

-3
Klein Verzet 19 september 2022 om 17:33
Quote:
“Nu zitten er bij ons drie tot vijf mensen op één renner.”

Ik kan me voorstellen dat een renner het hier benauwd van krijgt.

11
Reusjen 19 september 2022 om 17:40

Ze zitten niet allemaal tegelijk op Foss, maar twee op zijn rug kan hij wel hebben.

0
Martijn Arensman 19 september 2022 om 17:59

Dus je hebt een beloftevolle renner die achterblijft bij de verwachtingen, fysieke problemen heeft, wellicht ook mentale waarom benoem je ze anders, en bij zijn 1e lichtpuntje gelijk in één adem noemt met Tom Dumoulin. Ik zou het niet doen.

4
Martijn Arensman 19 september 2022 om 18:00

Overigens een prachtige overwinning van Foss!

1
Natte spons 19 september 2022 om 18:04

De manier waarop het beschreven staat is niet dat hij de mentale druk niet aankan, maar meer dat hij de discipline niet op kon brengen, dat hij niet goed op zijn voeding let, genoeg rusten, enz. Dan is dit mogelijk juist precies de manier om hem de reden te geven er nog een stapje bij te willen doen.

2
Martijn Arensman 19 september 2022 om 19:34

@natte spons
Juist als het discipline issues zijn zou ik al helemaal geen ambitie of verwachting uitspreken. Dat werkt zo contraproductief.
Zeeman zou toch wel van de term intrinsieke motivatie gehoord hebben?

1
Laatste man 19 september 2022 om 20:13

Dat komt vooral door de titel die WF kiest. Alleen als type renner een vergelijking tussen Dumoulin en Foss qua rijden, verder niks.

Het stuk inhoudelijk is prima.

2
Ikweethetniethoor 20 september 2022 om 19:19

Je beschrijft in principe precies Dumoulin. Ik vind daardoor de gelijkenissen alleen maar groter. Twee wielrenners die niet alleen maae machine zijn, maar ook mens.

0
Joop Zoetemelk 19 september 2022 om 18:28

Hij was sowieso wel een top 10 kandidaat.
Het is meer de vorm van de dag en de zwakte en (niet deelname) van de concurrentie.

Het hele master plan van Jumbo, ik vind het allemaal uiterst dubieus.

Merijn Zeeman vind ik nou een complete nietsnut, totaal geen gezag, of winnaarsmentaliteit of iets anders uitstralen net als de rest van de ploegleiders, Niermann, Frans.M.
Net een stel domme boeren, Sikasaka Saka proost..

Soort van sprookje dat helemaal niet kan..

-21
paul s 19 september 2022 om 18:37

Juist ja…..vooral proost

3
toiletduck 19 september 2022 om 18:38

Zoetemelk of zure melk?

5
Murcia 19 september 2022 om 18:40

Vuilnisman mag deze zak ook mee?

6
ghostwriter 19 september 2022 om 18:54

Zeeman is een van de belangrijkste redenen waarom Jumbo-Visma is uitgegroeid tot een van de topploegen.

0
bongie 19 september 2022 om 19:12

Praktisch alle wereldtoppers stonden hier en hebben naar dit moment toegetraind. Alleen Evenepoel heeft eerder moet pieken, dus die eerste alinea is kul. Merijn Zeeman heeft een functie waar menig ploegleider blind voor zal tekenen gezien de continuïteit van de sponsor, het budget, de renners en de aanwezige know-how. Als hij niet geschikt was gebleken, was ie allang afgeserveerd. En muitende renners zijn er niet in die ploeg dus dat met gezag zit het volgens mij wel goed.

4
VerstandOpNul 19 september 2022 om 19:20

Ziggezagge, ziggezagge.. Ik zag Remco het ook doen, dus ze zijn in goed gezelschap daar..

0
hjjanssen1973 19 september 2022 om 20:50

Hoppa… de nieuwe Dumoulin. Moet ie volgend jaar wel de giro winnen.

0
Ray Haaier 19 september 2022 om 21:27

@redactie:

“Jullie weten als ploeg veel meer als de buitenwereld.”

Dit is een fout die ik vaak bij de lezers hier zie in reacties en so be it. Maar als nieuwsplatform zou je zo’n fout niet mogen maken. Het moet zijn:

“Jullie weten als ploeg veel meer DAN de buitenwereld.”

8
Eroba 19 september 2022 om 21:28

Laat Foss vooral niet denken dat ie die titel aan zichzelf heeft te danken. Pff..

2
stappertje 19 september 2022 om 22:13

Mooi interview met Marijn Zeeman en ook de credit die worden gegeven aan Jos van Emden en Mathieu Heijboer. Ongekend wat een jaar voor Jumbo Visma. En dan nog te bedenken dat Roglic niet zijn jaar had. Ben benieuwd of bij hem de jaren gaan tellen.

0
KJP 19 september 2022 om 22:32

Je kan er een hoop fantastische woorden aan verbinden, maar in het wielrennen is te mooi om waar te zijn te mooi om waar te zijn. Dus na alle opvallende doorbraken die al geweest zijn zou ik graag eens horen waarom een gast die zelden iets presteert nu opeens de hele wereldtop klopt op de belangrijkste afspraak van het jaar voor tijdrijders. En dit geleuter valt daar niet onder.

-3
Murcia 19 september 2022 om 22:45

Dat wil je toch niet horen want volgens jou deugt er iets niet aan hem of de ploeg.

-1
BoemBoemWvA 20 september 2022 om 06:20

Wint 25% van zijn tijdritten en laatste 2 jaar net zo vaak top-10 als Wout in tijdritten.. nu jij weer

0
hjjanssen1973 20 september 2022 om 09:19

Nee, BoemBoem, hij wint het hele jaar niks en voelt zich slecht. En OK, recent voelt hij zich beter, met name denk ik door weinig te koersen (o.a. toch maar geen Vuelta), en dan wint hij ineens het allerhoogste van het tijdrijden. Kijk naar REV zijn reactie. Dat zegt genoeg. Het is logisch dat dit verdacht wordt gevonden.

-1
Murcia 20 september 2022 om 16:33

Hij voelt zich niet het hele jaar slecht, was uitstekend op dreef in de Algarve zelfs met val en kreeg te maken met Corona en nog een valpartij in de Settimana waarbij hij een hersenschudding opliep. Daarnaast heeft hij kennelijk geworsteld met zijn gewicht, niet iets raars dat de balans daar een beetje verstoord raakte. Foss is bovendien een renner die juist wel een volledige voorbereiding nodig heeft om te presteren en dat was onmogelijk dit jaar tot aan grappig genoeg dit WK. In het tijdrijden liet hij al vaak zijn potentie zien, winnen is 1 ding maar zijn tijdritten in de Giro waren al goed met bv podiumplekken of Top 5.

-1