Merijn Zeeman na boerenjaar Jumbo-Visma: “We gaan nu een andere fase in”
Interview Jumbo-Visma heeft het bizarre wielerseizoen 2020 afgesloten als beste team ter wereld. Wout van Aert werd op de UCI Ranking de beste eendagscoureur en Primož Roglič sluit 2020 af als mondiale nummer één op de UCI World Ranking. Een terechte hosanna-sfeer gonst ten burele van sportief eindverantwoordelijke Merijn Zeeman. Hij blijft echter zelfkritisch en schetst in een tweeluik met WielerFlits het pad voor de toekomst. Vandaag het eerste deel.
Milaan-San Remo gewonnen, Luik-Bastenaken-Luik gewonnen, Vuelta a España gewonnen, Strade Bianche gewonnen. Tweede in de Ronde van Lombardije, tweede in de Ronde van Vlaanderen en tweede in de Tour de France. Het mag duidelijk zijn: als er één ploeg goed uit de corona-break kwam dit jaar, dan is dat zonder enige twijfel wel Jumbo-Visma. Dat verdient alle lof. Zeker gezien het feit waar de ploeg als LottoNL-Jumbo in 2015 vandaan komt. Destijds eindigde het team op een bedroevende veertiende plek op de UCI Ranking.
Het roer ging daarna om, met dus het afgelopen seizoen als orgelpunt van het beleidsplan. In een FaceTime-gesprek nam technisch directeur Merijn Zeeman – midden in het figuurlijke feestgedruis na een fantastisch seizoen – afgelopen week ruim de tijd om een aantal (vraag)stellingen te beantwoorden. We concentreren ons hierbij op de grote rondes. Met Vuelta-winnaar Primož Roglič (31), Tom Dumoulin (30) en Steven Kruijswijk (33) zit Jumbo-Visma op dat gebied voorlopig goed. Maar hoe komt het daarna? Zeeman legt uit.
WF: Roglič is de beste ronderenner van de laatste twee jaar.
MZ: (na lang nadenken) “Als ik het vanuit mezelf benader, dan zou ik zeggen van wel. Qua regelmaat zeker. Het is een prikkelende stelling. Primož is als derde geëindigd in de Giro van 2019, hij won daarna de Vuelta. Dit jaar sluit hij de Tour als tweede af en wint hij opnieuw de Ronde van Spanje. Als je het op die manier bekijkt, dan is hij de beste. Aan de andere kant staat voor mij de Tour de France altijd boven alles. Dan is het zo dat vorig jaar Egan Bernal de Tour won en dit jaar Tadej Pogačar. Om het dan heel scherp te zetten (dat Roglič de beste is, red.), dat durf ik niet aan. Uiteindelijk hoort daar dan ook de gele trui bij. Die heeft hij wel in zijn kast hangen, maar niet de goede.”

Roglič met het geel om zijn schouder na de negende Touretappe – foto: Cor Vos
Moet de wereld de beste Roglič nog gaan zien?
“Laat ik het zo zeggen: ik denk wel dat hij daar al heel dichtbij heeft gezeten, hoor. In de afgelopen Tour heeft hij een ontzettend hoog niveau gehaald. Hij behaalde daar zijn beste waardes ooit, als we ons baseren op de powerdata die we van hem hebben. Maar hij is niet fit naar de Tour afgereisd. Als het gaat om je vanaf de start op je allerbest voelen, dat is nog niet gelukt. Dit jaar had dat te maken met die zware val in het Critérium du Dauphiné. Daardoor verscheen hij gehavend aan de start van de Tour. Ik zie daarom nog wel ruimte voor verbetering. Bovendien zie ik dat wij als ploeg – ook in ons programma – nog steeds mogelijkheden hebben om het nog beter te doen. Daar zal Primož uiteindelijk van profiteren.”
Roglič stond begin 2020 een streepje voor. Toch sprak Jumbo-Visma toen nog over drie kopmannen, wijzend naar Steven Kruijswijk en Tom Dumoulin. Na dit seizoen spreken we daar niet meer van; Roglic lijkt inmiddels wel de absolute kopman.
“Primož is de nummer één van de wereld. Dat lijkt mij duidelijk. Alleen wil dat niet zeggen dat we dit ook daadwerkelijk zo gaan uitspelen in wedstrijden. We zijn nog niet zo ver dat we ons plan klaar hebben voor 2021, of dat we bedacht hebben hoe we de grote rondes volgend jaar willen verdelen en hoe we dat gaan aanpakken.
Maar één ding moet heel duidelijk zijn, net als dit jaar: Primož is het afgelopen seizoen niet aangewezen als dé absolute kopman doordat wij daar een bewuste keuze voor hebben gemaakt. Dat kwam doordat de omstandigheden daarnaar waren. De strategie zal bij Jumbo-Visma altijd leidend blijven. Steven Kruijswijk en Tom Dumoulin zijn voor ons heel belangrijke kopmannen. Daar gaan we ook niets aan afdoen. Maar hoe we dat vervolgens gaan laten terugkomen in een tactiek of strategie, daar moeten we heel goed over gaan nadenken. Zo ver zijn we nog niet.”
Toch een ‘manco’ voor Roglič: voor de vijfde grote ronde op rij is hij – om wat voor reden dan ook – minder sterk in de derde week. De concurrentie gaat dat ook vaststellen.
“Ik denk dat dit niet klopt. In de Tour de France was Primož in de laatste week de beste man in de Alpen. Als je doelt op de tijdrit, dan was hij daar niet super. Maar ook zeker niet slecht. Als je de statistieken erbij pakt van de renners die het geel om de schouders hadden in een afsluitende tijdrit of etappe en hoe ze die volbrengen, dan denk ik dat Primož het met een vijfde plek gewoon prima doet. Nog belangrijker: op de donderdag daarvoor was de bergetappe over Plateau de Glières en op de woensdag aankomst bovenop de Col de la Loze; daar was Primož de sterkste renner. In de Tour denk ik dat deze stelling feitelijk gezien niet klopt.

Rode Roglič te midden van zijn ploegmaats na de laatste Vuelta-rit – foto: Cor Vos
Vorig jaar in de Vuelta was hij de laatste zaterdag niet op zijn best, maar dat had te maken met een heel harde val op de vrijdag ervoor. In de jongste Ronde van Spanje van afgelopen maand, kan ik wel met je stelling meegaan. Maar die zou ik nog wat breder willen trekken. Als je kijkt naar de voorbereiding die al onze renners op de Vuelta hebben gehad, dan hadden ze die niet of nauwelijks. Deze Ronde van Spanje heeft Primož echt op karakter en mentale kracht binnengesleept. Maar vanaf het begin heeft hij daar niet zijn allerbeste, fysieke niveau gehad. Dat is ook niet zo gek, na de Tour, het WK en Luik-Bastenaken-Luik. Dan is er geen sprake meer van een heel goede voorbereiding. Dan wint hij op klasse en karakter de Vuelta. Dat het op deze wijze eindigt, is dan een geweldige bonus.
Het belangrijkste punt om deze stelling te ontkrachten, is dat hij maar in één grote ronde in de laatste week nog fit was. Dat was de Tour de France van dit jaar. En daar was hij de beste renner in de bergen. Voor al die andere momenten – in de Giro van 2019 was hij in de laatste week ziek – hebben wij als ploeg in ieder geval een verklaring. Dit jaar zagen we in de Vuelta zeker niet de beste Primož. En toch wint hij vier etappes, het puntenklassement en het eindklassement. Dat is natuurlijk wel een luxe, als je dat als renner ervaart.”
Roglič (2023), Kruijswijk (2021) en Dumoulin (2022) liggen nog langdurig vast. Hoe veel beter kunnen zij nog, gezien de opkomst van een nieuwe, ongekend sterke generatie?
“Het is maar net hoe je sport benadert. De laatste vier jaar hebben wij vooral gebouwd. Nu zijn we in 2020 nummer één van de wereld. Voor het tweede jaar op rij winnen we een grote ronde. We hebben voor het eerst gezegevierd in een monument en doen dat gelijk zelfs twee keer. Je kunt nu wel zeggen dat het bouwen voltooid is, denk ik. Het is duidelijk dat wij als Jumbo-Visma een andere fase in gaan. Wij willen nog verder groeien. Dat is het belangrijkste punt van het DNA van dit team. Er is een enorme drive, energie en wil om het continu beter te doen. Maar wel met de golf renners die wij nu hebben.
Dat betekent dat we op vele fronten de doelstelling zullen blijven hebben dat we willen winnen. Dat willen wij doen met deze rennersgroep. In de schaduw van hen kunnen jonge talenten zich dan ontbolsteren. En inderdaad: op het moment dat Primož of Steven of Tom afzwaait, dat daar dan opvolgers klaarstaan. Primož is nu de nummer één van de wereld. Voor hem is het de uitdaging om daar te blijven. Dat betekent dat ook hij zich zal moeten blijven door ontwikkelen. Anders halen andere renners hem in. Er zijn veel coureurs op weg die de ambitie hebben om Primož in te halen. Daar zit onze uitdaging.

Steven Kruijswijk – foto: Cor Vos
Wij kiezen nu heel nadrukkelijk voor presteren en het handhaven van onze positie. Velen zullen nu op ons gaan jagen. Dat is de nieuwe fase waarin wij zitten. Wij willen zo lang mogelijk met Primož, met Tom, met Steven en met al die andere jongens – zoals Mike Teunissen, Dylan Groenewegen, Wout van Aert, George Bennett, Sepp Kuss, noem ze maar op – op de toppen van onze kunnen blijven presteren. En dat er vanaf 2022, 2023 en 2024 weer een nieuwe generatie klaarstaat om hun positie in te nemen.”
Kruijswijk is een steengoede renner, maar gaat hij nog winnen van mannen als Egan Arley Bernal, Tadej Pogačar en straks Remco Evenepoel?
“Ik denk dat Bernal iedere klassementsrenner een heel wijze les heeft geleerd. Het ene jaar is het andere jaar niet. In offseason is het even tijd om een glas whiskey in te schenken en na te genieten van wat je allemaal gepresteerd hebt. Na twee of drie weken zul je weer net zoals alle andere renners je kleren uit de kast moeten halen, naar buiten moeten gaan, op je voeding letten en heel goed beseffen dat vanaf dag één mensen geen genade meer voor je hebben. De uitdaging voor die heel goede, jonge, aanstormende renners is om dat jaar in, jaar uit te kunnen opbrengen.
Steven toont nu al tien jaar lang aan dat hij dat kan. Dat hij degene is die heel goed beseft dat het altijd weer bij de basis begint. Dat het er niet om gaat dat je in de media grote dingen roept met wat je wel niet allemaal gaat winnen, maar dat je het vooral laat zien op de fiets. Jaar in, jaar uit. Steven zal de handschoen oppakken, net zo lang totdat hij erbij neervalt of hij moet erkennen dat andere renners beter zijn. Maar tot die tijd zal Steven volop daarvoor blijven knokken, om bij de beste renners ter wereld te blijven horen.”
Is de Tom Dumoulin op het niveau van 2017/2018 nog wel goed genoeg om met de jeugd mee te doen om winst in een grote ronde?
“Nederland is daar extreem in, hè. Dat je van een Sportman van het Jaar, de hoop van de natie, dat daar zo weinig mededogen voor is en men zulke dingen zegt. Laat ik het heel duidelijk stellen: wij gaan het gewoon op de fiets laten zien. Ik weet dat Tom het heel graag wil. Hij heeft een moeilijke tijd achter de rug. Dit jaar hebben we weer heel veel geleerd. Hijzelf, over zichzelf, wij, over onze samenwerking, over onze ploeg, over onze aanpak. Dat is een constant proces. Op deze manier is de uitdaging met Tom eigenlijk alleen nog maar leuker en mooier, nu. Ik denk dat kritiek ons altijd heeft gemotiveerd. We zullen het volgend jaar zien en dan zal Tom het ook laten zien.”

Tom Dumoulin heeft zijn ogen gericht op 2021 – foto: Cor Vos
In het tweede deel van dit interview met Merijn Zeeman, lees je morgen op WielerFlits over de groeimogelijkheden van sommige talenten binnen zijn ploeg.

Boerenjaar: jaar met uitzonderlijke resultaten.
Ik had er inderdaad ook nooit eerder gehoord.
Is gewoon een hele normale uitdrukking, tenminste in het Brabantse land.
@Geit
let wel op met Vlaams leren via Samson, de heel ondeugende maar lieve hond zit er soms wel eens naast, bijvoorbeeld als hij het over een 'plobreem' heeft
(zeg ik als niet hollander :D)
Samson en Marie is het tegenwoordig.
De uitdrukking 'boerenjaar' is volgens mij niet per se Vlaams, ook al wordt het bij onze zuiderburen misschien meer gebruikt dan bij ons.
Exact wat het is.
Grappige reacties overigens.
Maar op de rare titel na, is het interview gewoon prima te pruimen.
Helaas de kans van zijn leven gemist (alweer) in de Giro maar nog altijd even onderschat.
Denk overigens dat de focus bij Jumbo-Visma toch vooral op de grote rondes ligt. Je kan niet én opboksen tegen giganten als Ineos in het rondewerk én tegen sterke ploegen als DSQ in het eendagswerk. Ze willen in de eerste plaats gewoon de Tour winnen.
Leuk interview trouwens. En hoewel ze eigenlijk best wel veel pech hebben gehad dit jaar, zal het volgend jaar naar mijn gevoel toch moeilijk worden om weer zo'n boerenjaar te hebben. Ik blijf ook mijn twijfels hebben of de allerbeste Roglic de sterkste ronderenner is van dit peloton.
Omloop waren ze na DCQS de beste ploeg in de breedte, Sanremo bepaalt een knecht van Van Aert het tempo op de Poggio en in Wevelgem zitten ze ook altijd goed vertegenwoordigd. Geen enkele reden om te doen alsof er structureel iets mis is met de ondersteuning van Van Aert.
Vlaanderen en wellicht E3 zijn de enige waarvoor de ploeg wat minder is, maar ook daar kun je met Teunissen en Vanhooydonck erbij en waarschijnlijk een nieuwe stap vooruit van Eenkhoorn, ook niet bij voorbaat uitgaan van een matige ondersteuning.
Wat die laatste kwalificatie betreft was er dit jaar, tenslotte maar één koers waarvoor dat op ging. Een koers zonder Teunissen (in Wevelgem nog iemand die in volle finale twee aanvallen neutraliseert) en met valpartijen van Van Aert en Jansen.
Kortom, geen enkele aanleiding om van een structureel probleem te spreken. Ik bedoel, een Teunissen en Eenkhoorn die best oké reden, was dit jaar in één van die koersen genoeg om het tweede blok van de dag te zijn. Beetje overdreven gedoe dus om de ondersteuning van Van Aert tot verplicht discussiepunt te bombarderen.
Ze hebben zeker niet de beste kasseienploeg, en van Teunissen wordt zeker teveel verwacht. Maar aan de andere kant, echt aantoonbaar slecht doen ze het niet.
Ik denk dat je het vroege voorjaar (pre-corona) niet moet vergelijken met het post-corona tijdperk.
In het pre-corona tijdperk was nog voor niemand duidelijk welke stappen Van Aert gezet had na zijn verschrikkelijke blessure. Hij werd er in het veld nog altijd afgereden door Mathieu, en er was geen enkel signaal dat hij zo sterk zou zijn om alle ballen op Wout te spelen.
De corona pauze kwam voor Van Aert denk ik als een geschenk uit de hemel, omdat hij daar de laatste stappen in zijn herstel heeft kunnen zetten.
Verder is het hier ook al geconstateerd: ik denk dat hij op geen enkel moment in een veel betere positie gekomen was dan wanneer hij beter ondersteund was. Hij is overal gebracht / gekomen waar hij moest zijn. In de RVV gaat hij er zelf bij liggen, en zorgt hij dat hij zijn knechten moet opbranden om terug te komen. Waarna hij zelf gewoon in perfecte positie in de finale komt.
PR is weer een andere wedstrijd. Geen klimmetjes, vraagt andere kwaliteiten, en vaak komen ook enkele andere renners/knechten boven drijven.
Gewoon met frisse moed en goede benen aan volgend seizoen beginnen. Hopelijk is dan Teunissen fit als schaduwkopman/finale knecht voor de kasseienwedstrijden als extra ten opzichte van dit jaar. En vooral hopen op een normaal wielerseizoen...
Die uitstekende ploeg voor Roubaix zag ik jammer genoeg nog niet. Ik herinner me vooral dat ze van Aert in 2019 aan zijn lot overlieten voor een 7e plaats van Teunissen. In de waaiers vind ik Jumbo wel sterk, maar het heeft ook in Wevelgem niet tot de juiste ondersteuning geleid. In 2019 spelen ze de verkeerde sprinter uit en dit jaar is de groep met Teunissen net te ver weg voor de laatste Kemmelberg. Indien van Aert daar van uit de kopgroep kan demarreren is de kans reëel dat hij met een kleinere groep kan wegrijden dan nu het geval was.
Probleem met Teunissen is dat hij niet sterk genoeg is om hem te gebruiken in de rol waarin ze hem nu uitspelen. Hij moet steeds meegaan met de vlucht, maar is daarin nooit bij de sterkeren, zie de Omloop & Wevelgem van dit jaar. Op die manier neutraliseert Teunissen geen aanvallen, want hij kan toch niet op tegen mannen als Stuyven, Lampaert en Kung mocht die vlucht wegblijven. Het is meer een 'alibi-mannetje' dat mee is, zonder dat je er echt mee kan spelen. Eigenlijk zit Teunissen dit jaar zowel in de Omloop als in Wevelgem gewoon in de weg van van Aert. Dan zie ik Teunissen liever bij van Aert blijven en zich op kop zetten zodat van Aert kan ontploffen waar het moet.
Ik ga dus uit van een ondersteuning die matig is, louter gebaseerd op basis van wat ik de afgelopen twee seizoenen zag. Heel vreemd dat Jumbo hier niet op ingrijpt. Waarschijnlijk is het een budgetaire kwestie. Ik hoop erop dat ze na 2021 twee à drie duurdere jongens laten gaan (Teunissen en ?) en met dat budget Stuyven en Van Baarle halen. Dan sta je er in de klassiekers wel en lever je niet zoveel in in het rondewerk.
Maar waar heeft Van Aert last gehad van die matige ondersteuning? Dat zeg je eigenlijk helemaal niet. Ja, Roubaix vorig jaar, als je daar je eigen verhaal op loslaat, wat volgens de ploeg en Van Aert zelf niet klopt.
En je kunt er wel vanuit gaan dat Stuyven en Van Baarle duurder zijn dan Teunissen en een willekeurige andere renner (tenzij dat Roglic zelf is).
Zo werkt dat natuurlijk niet.
Milaan - San Remo was een perfect voorbeeld van hoe de ondersteuning van Van Aert in elkaar steekt - en vrucht draagt. Hij werd samen met Jansen in prima positie afgezet in de finale, al werd Jansen gemakshalve door iedereen en ze moeder over het hoofd gezien. Jansen kon vervolgens een belangrijke bijdrage leveren aan de winst van Van Aert. Dat andere ploegen op dat moment misschien breder vertegenwoordigd zijn, wil allerminst zeggen dat de ondersteuning van de kopman beter is.
Punt van aandacht is natuurlijk wel, dat genoemde Jansen er volgend jaar niet bij is. Er zijn gelukkig genoeg kandidaten om diens rol over te nemen (Teunissen, Roosen, Eenkhoorn, ...). Het aan het begin geschetste romantische scenario zit er echter hoe dan ook niet in.
Wat mij betreft heb je de laatste twee jaar dan gewoon niet goed gekeken.
Zag je ook bij Boonen, Cancellara en Sagan. Dan heb je natuurlijk veel meer een ploeg nodig die op kan tegen de sterke blokken. Je zag het dit jaar al in Gent-Wevelgem, waar van Aert in de finale alles zelf moest oplossen.
Als DQS, AG2R, Trek zijnde zou je wel stom moeten zijn om met van Aert en van der Poel gewoon naar de diepe finale te rijden om ze daar je kopmannen gewoon te zien achterlaten.
Begrijp best dat Jumbo-Visma niet de centen heeft om ook voor de kasseiklassiekers nog eens een wereldteam uit te bouwen, maar nu is de ondersteuning wel erg karig.
De klaagzang van Beer valt meer in de gedachte sfeer van overdreven vlaams calimero gedrag alsof begin dit jaar vast stond dat WvA de absolute en enige superster zou zijn.
De ploeg is normaliter sterk genoeg om hem te ondersteunen en zeker komemd jaar. Dat eea niet altijd loopt zoals je hoopt dat het loopt is een andere factor die je zelfs niet oplost met allemaal semi toppers naast een topper.
Mijn inziens heeft van Aert last gehad van een gebrekkige ondersteuning in de Omloop & Wevelgem van dit jaar en PR vorig jaar omdat Teunissen, de tweede sterkste man in het voorjaarsteam, niet goed genoeg is voor zijn rol, waardoor er helemaal niet tactisch te spelen valt.
Verder gaat het inderdaad vooral over hypothetische situaties waarin de zwakke ondersteuning problemen had kunnen opleveren. Maar ook op die manier mag er ook over nagedacht worden. Zoals Zeeman zegt; “Wij willen nog verder groeien. Dat is het belangrijkste punt van het DNA van dit team. Er is een enorme drive, energie en wil om het continu beter te doen.” In de klassiekers kan het beter, want in die hypothetische situaties zou Jumbo geen antwoord gehad hebben. Dit jaar moest er misschien nergens een gat dicht gereden worden. Volgend jaar kan dat wel het geval zijn, zeker nu er meer naar de Jumbo-kopman gekeken zal worden.
Jammer genoeg voegt Zeeman er aan toe “Maar wel met de golf renners die wij nu hebben.” Zouden Stuyven en Van Baarle duurder zijn dan Teunissen en Groenewegen of Kruiswijk? Ik weet dat heel veel mensen het niet met me eens zullen zijn om één van die twee te laten gaan, dus die discussie hoeft voor mij niet open. Maar ik zou het wel doen.
Vanzelfsprekend is het niet de verwachting dat Van Aert met twee ploeggenoten in de laatste honderd meter over moet blijven, die hem vervolgens vooruit mogen duwen over de streep. Zo werkt dat natuurlijk niet. Het is wel de, terechte, verwachting dat van Aert met twee ploeggenoten overblijft voor de Koppenberg in een groep met 70 renners.
... maar jij bent dan ook Belg, en die tonen (met alle respect) niet bepaald een objectieve blik als het om Van Aert gaat. Zoals serieus bij jullie het hele land in opstand komt als Roglic zich niet helemaal wegcijfert voor hem op het WK, zo hebben anderen daar misschien een iets andere kijk op. Hetzelfde geldt voor z'n ploeg in de klassiekers: het is niet de sterkste ploeg, absoluut niet, maar komt Van Aert nou echt iets tekort?
Van der Poel wordt veel beter omringd in een pc team en dat komt nog heel wat bij volgend jaar. Pedersen wordt veel beter omringd of kan afwisselen en tactisch gokken met Stuyven. SKA/Benoot worden beter omringd en hebben elkaar. Bettiol wordt veel beter omringd. Over Alaphilippe of Lampaert spreken we nog niet. En natuurlijk maakt dat uit! Dat zijn talloze kleine inspanningen die zij niet moeten doen voor de finale begint. Zij kunnen daar nog tactisch gaan schuiven terwijl van Aert op alles moet springen dat beweegt. In Strade had van der Poel nog 2 man bij op het moment dat van Aert alleen staat.
Zie het als de tapijt-anekdote. Je hebt een kamer en een tapijt dat net ietsje te groot is. Je kan dan het tapijt glad plooien in de ene hoek, maar dan bolt deze op in een andere hoek. Zonder schaar moet je altijd in een van de hoeken een concessie doen. En, en, en, en kan niet binnen een team/budget waar keuzes gemaakt dienen te worden. Nu bolt het tapijt op in de hoek van de ondersteuning in de Vlaamse wedstrijden - so be it.
Altijd grappig :)
Dat de ondersteuning daar matig was, is verder geen argument om de matige definitie van wat goede ondersteuning is, aan te houden. Het is uitstekend mogelijk om de ondersteuning op die dag matig te noemen, zonder te vinden dat Van Aert een matige ploeg om zich heen heeft.
Degene die hier beweren dat Wout in de klassiekers goed omringt wordt is blind of wil niet dat Wout de steun krijgt die hij verdiend, is er mss Nederlands chauvinisme in het spel? je kan niet beweren dat ze niet wisten dat Wout zo goed zou zijn , op hoogte stage reedt hij de stukken eraf.
Niemand noemt de ondersteuning van Van Aert overigens goed zover ik kan lezen. Ik zie wel genoeg mensen die het, op basis van de gereden koersen en de bijbehorende omstandigheden, een prima ondersteuning vinden. Wellicht zien die niet goed in wat Van Aert 'verdiendt', maar realistisch komen die inschattingen wel over.
Waarom zijn mensen die de ondersteuning van Wout niet zo slecht vinden gelijk blind?
Hetzelfde geldt voor de opmerking dat Mike dit altijd doet wat insinueert dat hij een egoist is op de fiets. Ik vind het relevant dat Jansen meer kon doen voor zijn kopman dan elke andere knecht in MSR. De blessure voor Teunissen is ook een factor als je dit seizoen doorneemt. Kan het beter? Ja, maar ik vind de aanpak van de ploeg om ook te kijken naar het beter maken van wat je hebt aan renners ipv simpelweg te kopen te billijken. Daarbij moet je wel doorselecteren en dat heeft de ploeg ook dit jaar gedaan. Voor mij zit de rek bij Eenkhoorn en moet Timo echt progressie laten zien. Als Wout gaat verlengen zal het totaalplaatje voor de klassiekers ook zijn meegenomen. Ik denk zelf dat komend seizoen een belangrijke graadmeter gaat worden of de klassiekerkern moet worden uitgebreid.
er zijn hier ondertussen meer dan genoeg voorbeelden aangehaald van wedstrijdmomenten waarop de ondersteuning van van Aert in de klassiekers te matig was. De RVV van dit seizoen is daar het beste voorbeeld van, maar verre van het enige. Ik wil het werk in de eerste 150 à 200km zeker niet onderschatten, maar het lijkt me wel werk dat elk WT-team moet kunnen leveren. Dat werk dan gebruiken als argument om aan te tonen dat er wel goede ondersteuning is, is gewoon heel magertjes. Verder zou ik het werk dat ze moesten doen na de valpartij van van Aert ook niet overschatten. Volgens mij was het vooral van Aert zelf die hier krachten bij verloor.
Ben het trouwens ook wel eens met de opmerking dat Teunissen een opportunist is. Enerzijds is dat een sterkte voor hem persoonlijk die hem ook succes brengt (zie zijn ritzege in de Tour), maar binnen een team is het niet de beste eigenschap. Hij rijdt duidelijk niet voor de kopman die wél winstkansen heeft in de hoop dat er voor hem ergens een appeltje uit de boom valt. Aan dit soort renner heeft van Aert niets, dus als WVA blijft bij Jumbo hoop ik dat ze Teunissen laten vertrekken. Mike is een type-renner dat veel beter op zijn plaats is bij een team als Lotto-Soudal.
Of hij meer verdient lijkt me verder een subjectieve gevoelskwestie, geen analyse.
Ik snap je grap over feit/mening, maar toch wat uitleg.
Iedereen weet wat feiten zijn (dit lezen, of ik die type, is een feit). Meningen zijn ook duidelijk (wielrennen is een mooiere sport dan voetbal).
Schrijf je ‘naar mijn mening is het een feit’ dan benoem je iets dat in principe niet ter discussie kan staan, maar waar geen meetinstrument voor bestaat.
Het is knap om 7 talen vloeiend te spreken (feit, maar niet meetbaar. Is het dan een mening? Nee, dat doet onrecht aan het gegeven). Als lolletje Russische roulette spelen is gevaarlijk (feit?). Zo’n onmeetbaar ‘feit’ vind je ook bij de ondersteuning in de Vlaamse klassiekers. Die IS niet optimaal. Die is op z’n hoogst acceptabel naar gelang de omstandigheden. Iedere meetlat komt tot die conclusie, uitgezonderd de TJV fanlat.
Dit is een belediging naar de bedenker van het woord 'uitleggen'.
Ja, hypothetische situaties zijn heel legitiem bij het evalueren van een klassieke kern. Het gegeven dat een lekke band Van Aert in die groep van zestig man de kop had gekost, maakt de ondersteuning op die dag bijvoorbeeld vrij matig, ondanks dat hij feitelijk nergens iets tekort kwam. Evenzogoed is de afwezigheid van Teunissen, ondanks zijn veronderstelde gebreken, een gegeven dat hypothetisch in het voordeel van de kern gebruikt kan worden.
Waar het op neer komt is dat die hypothetische situaties in de overige koersen veel verder gezocht moeten worden en je dus niet van een matige ondersteuning kunt spreken. De feitelijke situaties hebben genoeg gewicht hebben om de ondersteuning over het algemeen als prima te bestempelen, met daarbij genoeg aanleiding om verbeteringen te zien voor volgend jaar en nagenoeg geen aanleiding om van een matige ploeg rond Van Aert te spreken.
Verder denk ik dat ze heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Zowel met Roglic, alsook met de andere renners. Ik ben vooral benieuwd hoe ze volgend jaar gaan aanpakken. Want het mag duidelijk zijn dat de honger naar de Tourzege groot blijft; tegelijkertijd kun je een fantastisch wielerjaar hebben ook al win je niet in Parijs.
Verder ben ik ook benieuwd hoe ze het puzzelstukje "sprinten" gaan inpassen. Er staat namelijk ook een hele sterke sprinttrein klaar met Groenewegen, Teunissen, Van Aert/Martin/Roosen.
En tussen de regels door nog een hele fijne prik richting jonge twitterende ambitieuze roeptoetertjes... heerlijk!
Maar ook al doe je in het voortraject alles perfect zelfs dan nog kan het heel anders lopen en zeker in de sport.
Sommige begrijpen dat en kunnen ermee omgaan en bepaalde volgers kunnen zich daar niet bij neerleggen, vandaar de hier nogal eens ridicule stellingen. Gelukkig ook aantal volgers met een heldere dan wel nuchtere blik op dit wereldje.
(was ook een leuke titel geweest)
Is daarnaast niet ook het punt dat het twijfelen aan de toekomst van Dumoulin wel erg vroeg begon? Dat is wat mij betreft inderdaad vrij Nederlands. Zo werd ook het jaar van VdP hier en daar al als mislukt beschouwd toen hij een aantal wedstrijden na de Corona-break niet won. Als je iemand eerst te snel, te hoog op het paard tilt, vallen de resultaten daarna altijd tegen. Dumoulin is niet de allergrootste klassementsrijder ooit en gaat dat ook niet worden. Toch is hij wel (een van) de beste Nederlandse klassementsrijder(s) in tijden, verwacht ik niet dat op korte termijn een van de andere Nederlandse klassementsrijder(s) het veel beter zal doen en mogen we dus maar wat blij zijn met Dumoulin. Dat betekent niet dat je geen vraagtekens mag hebben, maar wel dat als je je verwachtingen van de voren wat zou hebben verlaagd, je je nu niet zo hoeft af te vragen of hij die te hoog gespannen verwachtingen ooit nog gaat waarmaken.
Dat Skedel hem gee contract meer had gegeven is dubieus. Dwz, alhier weeg men niet wat Dumolin kon overleggen aan testwaardes op moment dat men onderhandelde. Of wanneer een ploeg juist net de persoon positief ziet en niet echt twijfelt aan het karakter plus eein geloofr daarop te kunnem sturem vauit hun ervaring.
Evengoed dan toch wat Skedel aageeft, kan zo maar zijn dat de vaak onzekere houding van de renner juist een No Go teken moet zijn. Dumoilin is redelijk opgeruimd onder normale omstandigheden echter te vaak wanneer er iets negatiefs in het verleden was dan was de reactie niet bedachtzaam en onder controle. Hij ging juist vaker eerder mee in negatieviteit of trok het te veel aan.
Wanneer je dat bijelkaar optelt is op zich de houding van Skedel te befrijpen.
De clou, Zeeman-Plugge zijn andere mensen en beschikten ovdr mogelijk meer info, data.
En 'DE' vraag is moet JV een Nederlander als tour kopman naar voor schuiven , na dat Tom door het ijs zakte ben ik van de reacties op de NOS verschoten, daar gehoord, alles moest op Dumoulin gezet worden, het was ongehoord dat Van Aert niet terug gefloten werd omdat hij te hard bergop reedt.
Voor 2021 maar één opstelling, Roglic enige kopman en mss één zogezegde schaduw kopman die ook 100% zal knechten, met ploegen van 8 renners kan je u niks veroorloven, laat staan Groenewegen meenemen, ze hadden nu nog niemand om Wout aan de laatste km af te zetten.
Na 2021 moet de ploeg denk ik ook gaan kijken of die kopman positie voor hem te handhaven is. In de pikorde zijn nu Primoz, Wout, Tom hem voorbij gesneld. Normaal gesproken zou hij na volgend jaar kunnen blijven in een rol als luitenant maar misschien gaat hij ook wel naar een andere ploeg.
Kruijswijk heeft met zijn derde plek in de grootste ronde toch laten zien, wat hij waard is. Die zie ik wel langer blijven bij de ploeg. Want hoe 't met Dumoulin gaat zijn in 't nieuwe wielerjaar is nog een open boek.
Gesink is ook een strijkijzer klopt, maar hij rijdt niet meer als kopman. Dat Steven derde wordt in de Tour van 2019 is erg knap, maar in tegenstelling tot Primoz had ik nooit het idee dat hij die Tour ging winnen. De enige kans op een winst in de grote ronde had hij helaas toen de ploeg nog lang niet zo goed was als ze nu is.
Dit jaar viel dat allemaal in het water en zonder Covid had hij waarschijnlijk Hart en Hindley nog op hun plek gezet in de Giro maar hij gaat zeker nog van dienst zijn de komende jaren.
Het Primoz minder in week 3 verhaal bijvoorbeeld. Keurig met feiten onderbouwd. Pogacar reed een exceptionele tijdrit. Primoz won in 2018 etappe 19 bijvoorbeeld nog.
Hetzelfde met de bewierrookte nieuwtjes. Laat ze eerst maar eens bevestigen inderdaad. Je ziet aan Bernal hoe lastig het is, zeker als je fysiek ook wat problemen krijgt. Wie had er bijvoorbeeld verwacht dat Cunego na zijn Giro van 2004 nooit meer een grote ronde zou winnen? Isidro Nozal, Aitor Gonzalez etc. Oscar Sevilla niet te vergeten en wat te denken van Quintana. Dat zou volgens velen met zekerheid de eerste Colombiaanse tourwinnaar worden. Hij gaat er met aangrenzende zekerheid nooit eentje winnen.
Hup Zeeman.
Het is voor Dumoulin zo goed als onmogelijk om de eerste kopman sportief gezien te kloppen binnen de strategie en tactiek van de eigen ploeg. Dat is voor Zeeman veel minder een probleem dan voor Dumoulin; Zeeman hoeft slechts aan het teambelang te denken, Dumoulin is daaraan ondergeschikt maar heeft ook z'n eigen ambities: de Tour winnen.
Misschien moet het stemmetje in het hoofd van Dumoulin dat constant fluistert "Je bent niet goed genoeg" eerst plaatsmaken voor "ik ben bereid 7 doden te sterven voor het geel."
Uhh nee, Dumoulin wilde niet de last van het alleen-kopmanschap dragen, maar heeft blijkbaar niet overzien wat de consequenties zijn: in de schaduw groeien geen zonnebloemen, en ja, die zijn geel.
Zeeman is openhartig voor zover dat kan en ik ben blij dat hij het voortdurende gewauwel over de slechte derde week van Primoz eens van repliek dient. Verder valt op dat hij hier de nadruk legt op de interne ontwikkeling van de renners binnen de ploeg. Zorgen dat je je eigen renners beter maakt ipv kopen. Dit kan wel eens frustrerend zijn voor volgers maar je hebt al bij George en Sepp en in iets mindere mate Jonas gezien wat die aanpak kan opleveren. Ik hoop dat jongens als Eenkhoorn, Dekker en ook Mike weer wat stappen naar boven kunnen zetten. Het doorselecteren hoort er echter ook bij, in het verleden vond ik de ploeg loyaliteit wel eens boven kwaliteit zetten. Dat is nu gelukkig over.
Opmerkelijk en ‘vrij Wielerflitsachtig’ dat de eerste vijftig reacties vervolgens als tendens hebben, de titel (boerenjaar) aan bonken te schieten. Terwijl het zelfs hier in Rotterdam bekend is.
Gelukkig volgde inhoud alsnog en ga ik mee met de zienswijzen van TenDam, Morgenstern en Murcia.
Benieuwd naar volgend seizoen, en naar het presteren van de nieuwe renners.
Jammer dat er in het interview niets gezegd wordt over de heren die achter het stuur zitten in de wagen en over Zeeman z'n eigen overspannen gedoe tijdens de Tour. Vooral daar valt de grootste winst te halen voor de ploeg.