Merijn Zeeman: “Jumbo-Visma had geen scenario in Vuelta a España”
Foto: Cor Vos
vrijdag 8 december 2023 om 18:29

Merijn Zeeman: “Jumbo-Visma had geen scenario in Vuelta a España”

Het unieke scenario dat drie renners uit één ploeg op de eerste drie plaatsen in het klassement in een grote ronde staan, hadden ze bij Jumbo-Visma nooit voorzien. In de Vuelta a España kwam de leiding van de ploeg dan ook voor een moeilijk dilemma te staan toen Sepp Kuss, Jonas Vingegaard en Primoz Roglic op de eerste drie plaatsen in de rangschikking stonden.

Sportief manager Merijn Zeeman geeft dat in een interview in Masters Magazine met journalist Jaap de Groot ruiterlijk toe. Het was een situatie waarvan Zeeman ook veel heeft geleerd. “Met drie kopmannen tijdens de Vuelta kon ik niet op een betere plek zitten om mijn eigen leiderschapsstijl te ontwikkelen en lessen te trekken. Want dit was absoluut heel extreem. Wat ik vooral heb ervaren is de kracht van het besef van wat onze cultuur is en wat onze waarden zijn. Dat bleek de leuning waar ik me aan vast kon houden”

“Te beginnen met onze strategie. We hebben onze tegenstanders compleet verrast met onze manier van rijden. We zijn blijven aanvallen. Zelfs toen we aan de leiding stonden. Het motto was altijd dat we blijven aanvallen zodat we nooit hoeven te verdedigen. Alleen was er geen scenario voor als we één, twee of drie zouden staan, het moment dat er niemand meer was om aan te vallen. We waren ineens met z’n drieën, maar de optie om elkaar aan te vallen was altijd onbesproken gebleven.”

In de rit naar de Alto d’Angliru bleek dat de rolverdelingen op dat moment binnen Jumbo-Visma niet duidelijk waren. “Toen Roglic zich goed voelde, dacht hij ten koste van Kuss de rode trui te kunnen pakken en zette de aanval tegen zijn eigen teamgenoot in”, erkent Zeeman. “Met het risico dat Kuss moest lossen en iemand anders op het podium zou komen. Daar waren we als geheel dus minder van geworden. Op dat moment ben ik snel met Richard Plugge gaan sparren. En hebben we vastgesteld dat we na al die jaren als team zo hecht geworden waren, dat dit niet meer kon.”

Richard Plugge (l) en Merijn Zeeman. Foto: Cor Vos

“Ik heb daar later een-op-een met Primoz over gesproken, om het daarna ook in de groep aan te kaarten. Toen hebben we een intens maar wel mooi gesprek met elkaar gevoerd, waarbij iedereen het over één ding eens was: we vallen elkaar niet aan. We moeten niet tegen elkaar, maar tegen onze tegenstander strijden die op de vierde plek staat. Wij moeten zorgen dat we één, twee en drie blijven en dat gaan we verdedigen.”

“Dat was voor Richard en mij een heel bijzonder moment. Om in zo’n extreme situatie te ervaren hoe iedereen zich zo bewust was van onze cultuur en filosofie. Tijdens de gesprekken van de afgelopen weken richting het nieuwe seizoen heb ik gemerkt hoe meer dan ooit iedereen begrijpt dat eigen ambities heel belangrijk zijn, super belangrijk zelfs, maar dat er een grens is. Het teambelang gaat altijd boven jouw belang. Bij ons krijgt iedereen veel kansen, wordt niemand beperkt in zijn mogelijkheden, maar die onvoorwaardelijke steun aan elkaar staat boven alles. Dat is een prachtige les die ik in 2023 heb geleerd.”

RIDE Magazine
15 Reacties
Sorteer op:
Wat ik vooral geleerd heb ….is dat wielrennen een sport is waar áltijd het individueel en teambelang met elkaar moeten “ blenden” en dat ploeg JV daar op zijn minst gezegd moeite mee heeft. Als je 1/2/3 wordt in La Vuelta heb je altijd gelijk maar de feiten zijn dat JV problemen heeft (gehad) met de balans te vinden tussen individueel en teambelang. Je kunt nu zoveel mooie woorden gebruiken als je wilt….er is een disbalans….er werd binnen JV te veel ruimte gegeven aan het individu en te weinig aan het teambelang. En dat verbaasd mij niet…zit nl diep geworteld in onze NL cultuur…we willen nl vooral dat onze kinderen succesvolle individuen zijn ; zo voeden we ze op. Dat vinden we veel belangrijker dan dat ze harmonieuze teamspelers zijn.
    8 december 2023 21:09
    Ik vind juist teveel voor het team, namelijk knecht kuss die kunstmatig moest winnen zonder de beste te zijn. Daardoor zijn ze nu de 3de ronderenner van de wereld kwijt. Roglic had nog wel een kans om te blijven als hij voor de winst mocht rijden tegen vingegaard. Maar nu hij zich in moet houden, is dat voor ultieme winnaar roglic een afgelopen zaak
    8 december 2023 22:43
    Totaal oneens, zie Gent - Wevelgem, zie Paris - Nice...
    8 december 2023 22:50
    is de politiek niks voor jou ??
9 december 2023 08:48
Ik vraag mij dan altijd af hoe zit dit bonustechnisch? Er werd bij andere renners wel eens gesproken over tonnen bonus als ze een GR winnen. Hoe zorg je dan toch dat het ploegbelang bovenaan komt te staan, dat lijkt me best een puzzel, helemaal omdat ze sowieso graag willen winnen natuurlijk. Geef de Vuelta en 2 ton (?) maar op, en in Roglic z'n geval ook nog het record.
    9 december 2023 10:50
    "Toen hebben we een intens maar wel mooi gesprek met elkaar gevoerd" zegt Zeeman. Ik denk dat het gesprek niet alleen over het sportieve ging, maar ook over het financiële (hoe Kuss of TJV financieel de gevangen renners Roglic en Vingegaard zou compenseren).
    9 december 2023 10:52
    Interessante vraag; hoe zorg je dat een bonusstructuur het teambelang boven het individuele belang helpt stellen. En hoe zorg je dan vervolgens dat je goede nieuwe renners aan kunt trekken die dat ook zien, geloven en ook waarderen boven aanbiedingen van andere ploegen.
8 december 2023 19:10
Ik moet bijna huilen..... maar nog net nie....
    8 december 2023 20:16
    Noem jezelf dan Johnnie Boehoe
8 december 2023 20:26
Ik probeer zoveel mogelijk me niet zo uit te laten, maar nu heb ik niet de macht anders te doen :
Merijn wat een eikel ben je geworden!

"In de rit naar de Alto d’Angliru ... dacht [ Roglic ] ten koste van Kuss de rode trui te kunnen pakken"

Jullie mismanagement is al van ver voor de Angliru :

- niet duidelijke communiceren waarom Vingegaard opeens mee moest en wat hij er dan wel of niet zou gaan doen
- de ritten naar Tourmalet en Bejes.
- hetzij het management wist dat Vingegaard ging aanvallen en heeft dat slecht gecommuniceerd na Kuss, Roglic en de buitenwereld.
- of ze zagen het, wisten niet wat te doen en lieten het begaan.

Roglic zei gelijk na de finish dat hij door de steilte eigen tempo moest rijden op de Angliru en ook niet signaficatief veel tijd op Kuss had gewonnen (net als Vingegaard trouwens).

Bah Zeeman, bah bah bah!!!
    8 december 2023 20:53
    @unionwagtmans Vingegaard ging niet plotseling mee naar de Vuelta. De Vuelta stond aan het begin van het seizoen op zijn planning. Er zijn na de Tour de France geen andere wedstrijden die perfect bij Vingegaard passen.
    8 december 2023 23:29
    @Cycling, ik heb dat argument vaker voorbij zien komen. Maar mocht het al waar zijn dan is het niet gecommuniceerd en al helemaal niet herhaald. Ik heb niemand b.v. horen zeggen na de Tour van Vingegaard "en nu op naar de Vuelta".
    Ik heb ook niet de indruk de enige te zijn die verbaasd was met de deelname vanVingegaard. Waarvan dan ook nog een niet gecommuniceerd was wat hij precies kwam doen.
    Dat is vragen om problemen.
    En die zijn ook gekomen (en zijn er in zekere zin nog steeds (e.g. niemand behalve Plugge en Zeemand laten zich hier over uit)).
    9 december 2023 00:34
    Zo ver ik heb begrepen was het de bedoeling dat Vinegaard ging aanvallen (iig die Tourmalet-rit) en is deze tactiek vooraf in de ploeg besproken. En ik vind dat niet perse mismanagement, maar gewoon een verdedigbare tactiek.

    Voor de Tourmalet stonden ze 1, 4 en 7 en was het helemaal niet zeker dat Kuss alle aanvallen van de concurrentie zou kunnen pareren. Doel van de ploeg is om de Vuelta te winnen en niet perse om de Vuelta met Kuss te winnen. Ook dat is vooraf uitgesproken binnen de ploeg.

    Je kan er voor kiezen om de trui van Kuss te verdedigen. Dan moet je op kop gaan rijden met de concurrentie in het wiel. En proberen mogelijke aanvallen te pareren. Het risico is vervolgens dat als Kuss er doorheen zakt je de leiding kwijt bent en de ritten erna alsnog moet gaan aanvallen.

    Alternatieve strategie is om zelf aan te vallen. Dan moet de concurrentie het vuile werk opknappen met de rest van de Jumbo-kopmannen in het wiel. Ook die tactiek is niet zonder risico, maar het voordeel is wel dat met die tactiek de concurrentie in de verdediging wordt gedrukt.
    9 december 2023 10:15
    @unionwagtmans Al jouw aannames gaan er van uit dat externe communicatie gelijk is aan interne communicatie. Dat we alles weten en horen wat besproken wordt. Dat je dan op basis van deze aannames, die logischerwijs volkomen onjuist zijn, tot jouw conclusies komt, zegt niets over TJV, Zeeman of Plugge, maar meer over jou.
    9 december 2023 21:37
    Ik mag dan oud en versleten zijn, ik heb nog immer een goed geheugen.
    Begin dit seizoen gaf JV anders dan de laatste jaren weinig prijs over de grote rondes. Zelfs Vingegaard liet even de twijfel planeren of hij wel of niet z'n tourtitel zou verdedigen.
    Het enig wat vast stond, en dat al sinds eind '22, was dat Roglic de Giro en Vuelta zou rijden. En met argument dat Roglic een intelligente (sic) jongen is, vroeg om een team om hem heen te hebben voor hem alleen, en er een mooie kans lag om voor de eerste keer de Giro te winnen en om mederecordhouder te worden met Heras met 4 Vuelta-overwinningen.

    Dat sluit Roglic expliciet uit voor de Tour '23 maar laat (liet) de mogelijkheid voor '24 open. Natuurlijk, ik weet niet wat er intern gezegd is, maar ik mag vinden dat er een zekere logica in zat om Roglic 1e kopman voor de Tour van '24 te maken. Vingegaard heeft (wmb) een rekening open tov Roglic na de Granon, héel JV heeft een rekening open na de pavés in '22 waar Wout roze olifantjes zag, voor zich een beetje te herpakken, en waar Vingegaard de gouden Olympische medaille fietssmijten won, terwijl Roglic moederziel alleen op een hooibom reed, zichzelf zonder hospik weer op weg hielp en uitendelijk de jonge soldaat Nathan bij zich kreeg toen de strijd al gestreden was.

    Iedereen, echt iedereen, weet dat Roglic de Tour heel graag wil winnen, dat hij een rekening open heeft staan. Voor mij heeft hij de tour '20 gewonnen (dat heeft met 'outliers' te maken (ik durf kennelijk het minnentjesvolk aan nu, dus dat komt ook nog wel een keer (alles gaat langzaam bij mij))), maar die van '24 is echt de perfecte om revanche te nemen met de aankomst op bekend terrein en een afsluitende tijdrit die hij tot vervelens toe kan oefenen (net als in de Giro '23).


    De Angliru was het probleem niet, en ik heb ook nog nimmer iemand gezien die daar antwoord op gaf; Kuss moest op het elastiek, gaf alles wat hij nog in zich had tot aan de finish en won de Vuelta daar; end good all good.

    En ik weet dat dit een JV-site is, maar jullie zijn allemaal leugenaars als je zegt dat er iemand tijdens het rijden van de Vuelta iets begreep van wat JV aan het doen was. En ik mag dan niet weten wat er intern gezegd is (itt tot wellicht enkelen hier), je hoefde echt geen mini-Freud te zijn om te zien dat Roglic er vrede mee had Kuss te laten winnen en in zekere zin ook een rekening overwachts in te lossen, maar dat hij (en Kuss?) onaangenaam verrast waren door de drang van Vingegaard om een zekere 3e plaats in te wisselen voor een onzekere 2e plaats met questionable excuses.