Merckx over opgave Van der Poel: “Dat komt de wielersport niet ten goede”

dinsdag 6 juli 2021 om 11:17
Merckx over opgave Van der Poel: “Dat komt de wielersport niet ten goede”

foto: Cor Vos

Eddy Merckx heeft in de eerste Tourweek genoten van de prestaties van Mathieu van der Poel, maar plaatst ook een kritische kanttekening. Van der Poel besloot afgelopen zondag vroegtijdig uit de Tour te stappen met het oog op de Olympische Spelen in Tokio. “Zomaar eruit stappen vind ik spijtig”, laat Merckx weten in gesprek met Sporza.

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

Van der Poel was een van de smaakmakers van de eerste Tourweek. De renner van Alpecin-Fenix boekte op de côte de Mûr-de-Bretagne een emotionele ritzege, veroverde en passant de gele trui en mocht uiteindelijk zes dagen rondfietsen in het felbegeerde tricot. “Wat hij op de Mûr-de-Bretagne deed, was grandioos”, is Merckx van mening.

“Op de eerste passage de bonificatieseconden grijpen en op de tweede passage de zege, dan moet je echt supersterk zijn.” De vijfvoudig Tourwinnaar is vol lof over de Nederlander, maar begrijpt niet dat Van der Poel vlak voor de rustdag besloot af te stappen. “Ik zou het niet kunnen. Als je aan een rittenkoers begint, is het niet om eruit te stappen. Anders moet je je maar op een andere manier voorbereiden op de Spelen.”

“Niemand verplicht hem om dat allemaal te doen”
“Dat komt de wielersport niet ten goede”, klinkt het uit de mond van Merckx. “Van der Poel is zelf vragende partij voor zo’n vol schema. Niemand verplicht hem om dat allemaal te doen. De Tour de France is de grootste wedstrijd van het jaar en in de wielersport, zomaar eruit stappen vind ik spijtig.”

Van der Poel verklaarde zondag nog dat hij voor zijn gevoel niets meer te bewijzen had. “De Spelen zijn al vier jaar lang een droom van mij en ik wil niet mijn kansen vergooien door hier iets te lang in de Tour te blijven. Als ik mijn hart zou volgen, rijd ik tot Parijs. Maar door de afgelasting van de Spelen vorig jaar door corona, is het moeilijk te combineren.”

Dit artikel delen:

71 Reacties

madeinstars 6 juli 2021 om 11:23

Ah vandaag heb ik geleerd dat Van der Poel er zelf om gevraagd heeft dat het leven een jaartje stilstond vanwege een pandemie en dat zijn geplande tourdebuut in 2021 daardoor samenvalt met de uitgestelde OS waar hij al jaren een doel van had gemaakt. Slecht gepland door Mathieu zeg.

Peet Gute 6 juli 2021 om 11:30

idd, niet de beste reactie van de ‘grootste aller tijden’, had eerder zo’n reactie verwacht van Roger de Vlaeminck maar die houdt zich de jongste tijd opvallend gedeisd

Edwin Jansen 6 juli 2021 om 11:52

Waarmee maar weer bewezen is dat het effect van communicatie bepaald wordt door degene die het ontvangt. Ik heb je conclusie niet uit de woorden van Eddy gehoord.

Panache 6 juli 2021 om 12:11

“Van der Poel is zelf vragende partij voor zo’n vol schema. Niemand verplicht hem om dat allemaal te doen.”

Zijn team/sponsor stonden op een debuut in de Tour.

Alfons Haavers 6 juli 2021 om 11:33

Oudere generatie kijkt er gewoon anders tegenaan, het ‘respect’ voor de grootste wedstrijd van het jaar.

Maar tijden veranderen en ik heb er geen enkel probleem mee dat MvdP snel uitstapt in deze Tour en bv. ook de Ronde van Zwitserland. Het is eigenlijk snel wat meepakken in aanloop naar zijn grote doel, de OS.

Wel vind ik dat je een onderscheid moet maken tussen wat Matje nu doet (weekje knallen) en wat Pogi (of Roglic of Bernal) doen: namelijk 3 weken lang indelen en op topniveau presteren, incl. de gevechten in het hooggebergte. Dat is wel het summum in de wielersport. Merckx zat zelf ook in die categorie en mag daar dan ook iets van zeggen wat mij betreft.

Verder komen er nog genoeg jaren waarin vdP de volledige Tour kan doen en we gaan kunnen zien hoe hij 3 weken lang blijft presteren, al zal dat wellicht nooit voor een klassement zijn.

Michelangelo 6 juli 2021 om 11:34

Merckx…. was dat niet die voetballer??

Ik denk dat Eddy er toch een beetje langs begint te praten. VdP wilde graag vorig jaar naar de OS, maar ja, toen kwam er iets tussen waardoor de spelen niet doorgingen. En nu moet hij in suboptimale omstandigheden er het beste van zien te maken.

Maar Eddy is er natuurlijk eentje van de hele oude stempel. Die deed niet aan mountainbiken, want dat bestond toen nog niet. En ik heb de indruk dat het voor hem gewoon een sport in de marge is.

Ik vind het vooral mooi dat VdP eerst op de crossfiets zit, vervolgens een prima klassiek voorjaar rijdt, dan even op de MTB hopt voor twee wereldbekers, daarna weer zijn krom stuur vastpakt en tekeer gaat in de TdF, om vervolgens weer om te stappen naar een recht stuur met dikke banden. En wie weet (hopelijk) ook daar een medaille weet te pakken.

Laten we vooral waarderen dat we zo’n alleskunner in het wielrennen hebben, en dan voor lief nemen dat hij af en toe wat wedstrijden in een bepaalde discipline laat schieten.

Alfons Haavers 6 juli 2021 om 11:38

Edster deed er wel het baanwielrennen bij, waar hij ook topresultaten heeft behaald, en heeft daarnaast ook het werelduurrecord verbroken.

Misschien niet helemaal hetzelfde, maar het is evengoed ‘in de marge’ in vergelijking tot het wegwielrennen.

Michelangelo 6 juli 2021 om 11:53

Ik heb respect voor Eddy en zijn erelijst. Maar ik deel hier zijn mening absoluut niet. Zeker als je gezien hebt hoe Mathieu er zelf in stond; met zijn hart zou hij het liefste doorgaan tot Parijs, dan het vliegtuig in springen om het te proberen op de MTB. Maar iedereen die er met verstand naar kijkt zegt dat je daarmee je winstkansen in Tokyo verkleint…

Gelukkig heeft het verstand bij matje gezegevierd. Nu nog bij d’n ouwe Eddy…

dit is mijn achterwiel 6 juli 2021 om 11:38

Waarom heb ik me laten verleiden dit te lezen…? Zucht…

Edwin Jansen 6 juli 2021 om 11:55

Zelfkennis is een groot goed.

Marco 6 juli 2021 om 12:01

Ik vraag me dat ook steeds vaker af.. Ik weet alleen niet zeker of we dezelfde reden hebben om het maar niet meer te doen

platteprijs 6 juli 2021 om 12:12

Dank mannen voor de waarschuwing. Zo haak ik nog een beetje op tijd af

Barry Batsbak 6 juli 2021 om 11:40

Het was niet; de Tour is het doel en het mountainbiken moest er nog even bij Mercxstra! Het mountainbiken is al 5 jaar het ultieme doel en de Tour moest er nog even bij omwille van sponsorverplichtingen. Van der Poel heeft exact geleverd wat team en sponsors verlangden en heeft op zondag nog even een potentiele verkoudheid ontlopen in aanloop naar zijn orgelpunt. Daar mag je uiteraard van vinden wat je wilt, maar eigenlijk doet dat niet echt terzake.

Turtlehead 6 juli 2021 om 11:43

Er is zelfs een patroon bij MvdP te ontstaan. Ik heb zijn laatste etappekoersen eens opgezocht, en wat blijkt: dit jaar alleen de TA uitgereden….

Je zou natuurlijk ook naar zijn overwinningen kunnen kijken. Dan blijkt er iets heel anders…
Voor de zekerheid: de eerste twee zinnen zijn een grap.

Dat afstappen (of, net zo erg: helemaal niet opstappen) in een wedstrijd vind ik in algemene zin wel een heel vervelende ontwikkeling. Wielrennen is een duursport met veel variatie (in parcours, peloton, afstand, weer, ….). Die sport bestaat alleen bij de (serieuze) deelname van genoeg tegenstanders. Er af en toe een wedstrijddag uitpikken verandert de sport enorm (en niet ten goede). Dan wordt het een soort atletiek, waar je een klein groepje tegenstanders probeert te verslaan door goed te pieken.

Maarrrr in dít geval is er niks mis mee. Hij heeft zich meer dan getoond, de koers gekleurd en dat is super. Figuren als Fuglsang en Nibali, die zich ook richten op de OS, daar heb je nog geen bal van gezien en die zitten gewoon tussen de wielen, dat is veel erger.

El Tractor 6 juli 2021 om 11:50

In principe zou het niks uit moeten maken wat je hebt gepresteerd in een koers voordat je uitstapt. Uitstappen terwijl je niks mankeert is gewoon niet oké en een zorgelijke ontwikkeling, of je nou een week lang de koers hebt gekleurd a la Mathieu of anoniem rondrijdt zoals Fuglsang of Nibali.

Jean Dumas 6 juli 2021 om 11:44

Mathieu valt weinig te verwijten. Als je in een leiderstrui uitstapt, zoals Ewan in het paars in de Giro, vind ik het een ander verhaal.

Natte spons 6 juli 2021 om 11:46

Ook wel eens verhelderend, ik ben het eens met alle reacties die hiervoor zijn geplaatst.

El Tractor 6 juli 2021 om 11:46

Vreemde reacties weer hierboven. Merckx heeft hier volkomen gelijk en zijn verleden is wat dat betreft helemaal niet relevant. Ook het feit dat de OS een jaar is opgeschoven is helemaal niet relevant.

De steeds vaker terugkerende trend van het afstappen tijdens een ronde is wel degelijk een flink probleem waar de UCI en de organisaties onderhand wel iets aan mogen gaan doen. Als renner moet je gewoon keuzes maken en accepteren dat je niet overal (in topvorm) kan rijden, zo simpel is het.

Ik vind sowieso dat de renners de laatste jaren wel iets te veel macht krijgen en te weinig respect tonen voor de organisaties. Dat constante gezeik op de parcoursen en het vele afstappen begint me ook wel de keel uit te hangen inmiddels. Zonder organisaties geen koers. En waarom zou je, zeker als kleinere organisatie, nog zo veel moeite steken in het organiseren van een koers als de renners het blijkbaar toch totaal niet serieus nemen en halverwege afstappen. De sponsoren van die koersen zullen daar ook absoluut niet blij mee zijn.

Edwin Jansen 6 juli 2021 om 11:58

Het is heel simpel. Het is een spel en er zijn regels en als de regels en de handhavers daarvan het toelaten dan zullen deelnemers het doen. Heel simpel. Voor de rest is het gevoel/emotie. Natuurlijk wil ik hem graag zien doorrijden tot Parijs en natuurlijk wil ik hem graag goud zien halen in Tokyo. You can’t always get what you want.

Koers 6 juli 2021 om 12:03

Je zou ook kunnen redeneren dat verschillende disciplines (bergbeklimmen/sprinten) eigenlijk niet bij elkaar horen, maar dat vanuit het verleden wel zo tot stand is gekomen.

Daarnaast als bijv. de Giro de sprinters wil behouden zal zij de derde week vol met sprintetappes moeten leggen, willen we dat? Tuurlijk kun je de bergetappes naar voren halen, maar dan weet je min of meer al vroeg wie er het AK gaat winnen. En als er alleen maar sprintetappes op het eind liggen stappen andere renners vroegtijdig op.

En volgens Eddy zou vdp dus in dit geval geen tour moeten rijden, lijkt me ook een gemis.

S.t.B 6 juli 2021 om 12:46

Grote ronde structuur vanaf 2028:

Eerste week sprintersetappes, plus nog wat laaggebergte. Rustdag.. Elke ploeg moet 2 renners uit de koers halen.

Tweede week middengebergte en punchers etappes, plus een individuele tijdrit.. Rustdag.. Elke ploeg moet 2 renners uit de koers halen.

Derde week hooggebergte etappes en een ploegentijdrit.

Joost Mehrtens 6 juli 2021 om 19:30

Ik denk niet dat de organisatie van de tour liever iemand anders dan mathieu had gehad in de ploeg van AF omdat hij voor de OS had gekozen.

Aart van Woud 6 juli 2021 om 11:47

Hij is in elk geval wel consequent.

Marco 6 juli 2021 om 11:49

Wat een kabaal weer over een artikeltje van een oude man ?!

Het was toen gewoon niet slim om als renner uit het grote heiligdom te stappen om iets anders te gaan doen..

Sinds Mario Cipollini onbeschaamd de eerste week wat ritte pakte en vertrok is dit pas normaler geworden..

Het is niet meer en niet minder… als je dan weer ziet wat hier gebeurt..

Hij heeft nergens gezegd dat Van der Poel niet kan fietsen….

wolfie67 6 juli 2021 om 11:49

Zuurpruim, hij heeft al jaren OS als doel en hij pikte dit in de Tour even mee. Keuze geheel gerechtvaardigd en blij dat hij de Tour kleur heeft gegeven.

Panache 6 juli 2021 om 11:54

Merckx spreekt als kijker/liefhebber. Natuurlijk vind je het dan jammer.

De baas van de Tour kijkt er genuanceerder naar.
‘Hij heeft de eerste Tour-week compleet op zijn kop gezet’, zegt Prudhomme in een interviw met De Telegraaf. ‘Ik kan niet zeggen dat hij de koers helemaal alleen heeft gemaakt, maar daar zat hij niet ver vanaf.’ ‘Hij is ook van ons. Hij is de kleinzoon van de populairste Franse wielrenner uit de geschiedenis. Poulidor droeg onze sport en Mathieu is net zo energiek als zijn opa’. ‘Natuurlijk had ik liever gewild dat hij was gebleven, maar we wisten dat hij vroeg of laat zou vertrekken’.

The Whaler 6 juli 2021 om 11:55

In normale omstandigheden zou Eddy gelijk hebben (Ewan die uitstapt uit giro, maar die omstandigheden zijn anders dan normaal.

In een gewoon jaar 2020 had MvdP de OS gedaan en was de Tour niet ter sprake geweest (geen uitnodiging) maar dit jaar helaas valt het samen. Matje is hier alleen maar omdat de ASO 2 jaar terug al toegezegd had hun uit te nodigen (met pro-tour status 1e plek achteraf niet nodig, maar toch). Als aan hem gelegen had was hij helemaal niet opgestapt in de Tour maar dat kon ie niet maken richting sponsoren en de ASO.

Scott Sunderland 6 juli 2021 om 11:57

Eddy was vooral fan en dik met Lance Armstrong. Zijn meningen mag hij uiten, maar behalve dat hij een fenomenale renner was heb ik hem nog nooit betrapt op een interessante mening.

Tomasz 6 juli 2021 om 11:58

Mathieu is hét voorbeeld van de nieuwe generatie wielrenners. Hij toont feilloos aan dat de wielerwereld ouderwets is. 3 Weken ergens rondfietsen is misschien wel niet meer van deze tijd. Korter en intensiever is modern.

williams 6 juli 2021 om 12:00

Eddy heeft idd geen recht van praten maar hij heeft wel gelijk… Je zal maar als renner 3 weken het beste van jezelf geven om dan telkens te verliezen van iemand die er de leukste ritjes uitpikt en dan naar huis vertrekt.

TheBigShow 6 juli 2021 om 12:51

Daar heb je alleen ‘last’ van in de eerste week dan…

lampje 6 juli 2021 om 12:05

Geheel terechte kritiek wat mij betreft.

Anton van Valouwe 6 juli 2021 om 12:05

Net als ieder mens heeft “Eddy” gewoon recht van spreken, maar of hij gelijk heeft is een tweede.

Romāns Vainšteins 6 juli 2021 om 12:06

Ik ben het oneens met Merckx.

MvdP is een pure eendaagse renner die naast wat beuken en voor zeges + geel gaan alleen de groene trui als een doel in de tour heeft. Zowel dit type renners als pure massaspurters zullen na het behalen van doelen geneigd zijn uit te stappen ipv met hangen en wurgen naar Parijs trekken.

Dat Eddy dope nam staat natuurlijk los van dit vraagstuk, eigenaardig om dat er hier in veelvoud bijgesleept te zien worden en wat mij betreft vervuilend vd discussie.

Rondje 25 6 juli 2021 om 12:22

Merckx had waarschijnlijk niets anders wat nuttig was om over te praten. Je moet een programma toch vullen niet waar.
Hij mag natuurlijk alles zeggen. Dat mag en moet ook. Maar dit is natuurlijk ongelooflijk gelul.

Bulcke 6 juli 2021 om 12:23

Wat van der Poel heeft laten zien in de tour was natuurlijk fantastisch. Maar het is ook koersvervalsing. Ze konden hem ook niet zomaar laten rijden toen hij hij de gele trui de aanval opzocht. Hij beïnvloed daarmee het verloop van de rit en de tour, terwijl de tour eigenlijk maar om 1 ding draait. Wie heeft de minste tijd gebruikt om in Parijs over de streep te komen. Om het voor meer renners interessant te maken zijn er nog wat andere klassementen bedacht, maar aan geen van de klassementen heeft de deelname van van der Poel een bijdrage geleverd. Doet voor mijzelf wel af aan wat hij heeft laten zien

Rondje 25 6 juli 2021 om 12:30

Ach, competitie vervalsing zoals ik het dan maar even noem, is uit alle tijden. Wat denk je bijvoorbeeld van het transferbeleid in het voetbal tijdens een seizoen. Of spelers die rust krijgen om wat voor reden dan ook.
Dat gebeurt gewoon overal. Iedereen wist overigens dat Van der Poel zou uitstappen.
Ewan zou dat ook doen. Helaas liep het daar nog anders door een val.
We zullen zien wat er volgende week gebeurd met de tweede rustdag i.v.m. de OS.

Bulcke 6 juli 2021 om 15:34

Diefstal en moord zijn ook van alle tijden, maar dat maakt het nog niet wenselijk dat het gebeurt natuurlijk. En dat anderen het ook doen is ook niet echt een inhoudelijke reden

girardengo 6 juli 2021 om 12:47

Waarom zou Eddy Merckx, als oud-kampioen, niet mogen zeggen wat hij vindt? Verlies je het recht van spreken boven een bepaalde leeftijd? Of wanneer je doping hebt gebruikt? Dan moeten er veel meer hun mond gaan houden. Dit op de man spelen hoort toch niet in een behoorlijke discussie? Het heeft met de inhoud bitter weinig te maken.

Henk van Bouw 6 juli 2021 om 13:23

Dat heeft er zeker mee te maken als je opmerking gaat over wat de wielersport ten goede komt. Daarbij slaat de hele opmerking van Merckx kant nog wal.

girardengo 6 juli 2021 om 14:43

Het gaat erom dat er op behoorlijke wijze wordt gediscussieerd, zonder kretologie en op de man spelen.

Westland95 6 juli 2021 om 12:47

Dat Mathieu nu 1/3e Tour rijdt is uit pure noodzaak. In normale omstandigheden had hij vorig jaar al de OS gedaan en nu gewoon een volledige Tour. Dat lijken alle criticasters wel te vergeten.

lo squalo dello Stretto 6 juli 2021 om 12:47

Wat een belachelijke reacties hier. Eddy Merckx is de grootste renner en misschien wel de grootste sportman aller tijden. Beetje respect zou wel op zijn plaats zijn.

xistnc 6 juli 2021 om 12:53

Eddy reed in een peloton van in totaal net aan 100 renners waarvan 8 kopmannen en 92 knechten.

Doordrijver 6 juli 2021 om 16:08

Grootste sportman…bwa… Vooral veel geluk met zijn hart waarmee hij de dag van vandaag hoogstwaarschijnlijk niet zou mogen aan topsport doen.

Headlines

Materiaalzone

Populair