Meirhaeghe: “Van der Poel in Tokio 2020 meer favoriet dan Schurter”

Meirhaeghe: “Van der Poel in Tokio 2020 meer favoriet dan Schurter”

©Photopress.be

dinsdag 22 januari 2019 om 15:48

De Belgische wielerbondscoaches blikten gisteren in Brussel vooruit op het pré-olympische jaar 2019. Mountainbike-bondscoach Filip Meirhaeghe liet zelfs al even zijn licht schijnen op Tokio 2020. “Nino Schurter dé topfavoriet voor goud op de MTB? Ik schat Mathieu van der Poel op dat parcours een stuk hoger in.” Meirhaeghe, zelf vice-olympisch kampioen in Sidney 2000, is gematigd optimistisch wat de Belgische MTB-delegatie voor Tokio betreft. “Githa Michiels zal de enige vrouwelijke vertegenwoordigster zijn, bij de mannen hoop ik op twee deelnemers”, vertelde Meirhaeghe aan de collega’s van Het Nieuwsblad.

“Jens Schuermans staat met stip op nummer één in ons land en moet in Tokio minstens op de top tien mikken. Zelfs een topvijfplaats moet mogelijk zijn, al wordt hij door zijn blessuregevoeligheid af en toe afgeremd in zijn trainingsarbeid. Kevin Panhuysen, Ruben Scheire en Pierre de Froidmont zijn de drie anderen die in aanmerking komen voor een ticketje naar Tokio.”

Meirhaeghe verraste wel met zijn pronostiek voor de titel. Nino Schurter (32) werd de voorbije zeven jaar immers zes keer wereldkampioen, is de uittredende olympische kampioen en domineert nog steeds de sport. De Zwitser is in principe favoriet, maar daar gaat Meirhaeghe niet mee akkoord. “Voor mij is Mathieu van der Poel de echte favoriet. Enerzijds omdat hij er de capaciteiten voor heeft, anderzijds omdat de mountainbikers daar in Tokio een snel parcours voor de wielen krijgen. Dat is helemaal op Mathieu zijn lijf geschreven.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

Romāns Vainšteins 22 januari 2019 om 15:55

En dan ‘pssssssssssht’ > 4 jaar 100% focus en dedicatie naar de knoppen.

Merlinappa 22 januari 2019 om 16:59

Mathieu rijdt zelden lek. Op de mtb is het zelfs minder evident om lek te rijden dan op de crosser.

ikbenprocycling 22 januari 2019 om 17:48

ik weet niet hoe zeker tubeless is in die situatie.

ik heb er zelf op gereden (mtb met thunderbirds) maar nooit lek gehad…toch echt wel mijn best gedaan

Merlinappa 22 januari 2019 om 19:10

VdP rijdt ook op tubes met mtben als ik me niet vergis, niet tubeless. Ietsje groter risico op lek maar rijdt veel beter.

platteprijs 22 januari 2019 om 16:11

Gewoon ‘groene banden’ gebruiken.

Martino87 22 januari 2019 om 17:53

En VDP wordt steeds beter en Schurter is dan al 34.

tendam 22 januari 2019 om 20:00

Voorlopig is Schurter nog wel een klasse beter. Over anderhalf jaar zal hij nog niet te erg afgetakeld zijn ;)

trickstuff 22 januari 2019 om 18:59

Volstrekte onzin natuurlijk. De komende anderhalf jaar kan VdP prima naar een favorietenstatus groeien, maar voorlopig heeft Schürter de touwtjes nog in handen.

yo-eddy 22 januari 2019 om 21:35

Schurter is in de XCO nog sneller, maar VdP nadert met heel rasse schreden, wordt tweede in de wereldbeker zonder Mt StAnne te rijden, verslaat Schurter in elke XCC wedstrijd …… en wordt nog steeds elk jaar beter. Denk niet dat Nino nog twee jaar zo gaat domineren.
Daarbij heb ik altijd mijn bedenkingen bij de puffertjes van Schurter en Kerschbaumer ….

Wheely 23 januari 2019 om 08:26

Als VdP dit jaar Wout weet te kloppen op het WK dan zie ik hem op de OS ook wel in staat uit te halen op de mountainbike. Kwestie van pieken en ook mentaal er staan.

stalle 23 januari 2019 om 09:39

Mathieu rijdt zelden lek.

Remember het wereldkampioenschap in Luxemburg.

illu 23 januari 2019 om 11:05

Daar reed Matthieu nog steeds weinig lek in vergelijking met andere renners… :)

Was gewoon een aanfluiting van een parcours helaas door omstandigheden. Winnaar die zich daar het beste aan heeft aangepast, maar op geen enkele manier te extrapoleren naar normale wedstrijden.

Romāns Vainšteins 23 januari 2019 om 13:56

Ok , lek rijden misschien niet heel erg voor de hand liggend.

En dan ‘klawamm!’ 4 jaar 100% focus en dedicatie naar de knoppen.

yo-eddy 23 januari 2019 om 14:42

4 jaar lang gewoon lekker crossen, voorjaar beetje op de weg en lekker op de MTB in de zomer, links en rechts wat prijsjes ophalen in alledrie de disciplines, olympisch kampioen worden en dan wat gaan doen dat hij nog leuker vindt…..

mtber_1978 23 januari 2019 om 15:30

En dat klawamm komt nooit voor op de weg? 9 van de 10 keer zijn de gevolgen op de weg groter!
Hij doet gewoon wat hij leuk vindt, iets waar velen van ons eens een voorbeeld aan zouden moeten nemen…

Headlines

Materiaalzone

Populair