Mauro Vegni waarschuwt Italiaanse ProTeams na uitdelen wildcards

vrijdag 17 januari 2020 om 11:08
Mauro Vegni waarschuwt Italiaanse ProTeams na uitdelen wildcards

foto: Cor Vos (archief)

Gisteren werd bekend dat Androni Giocattoli-Sidermec, Bardiani CSF-Faizanè en Vini Zabù-KTM een wildcard hebben gekregen voor de aankomende Giro d’Italia, maar koersdirecteur Mauro Vegni waarschuwt de ploegen in gesprek met La Gazzetta dello Sport. “In de toekomst kijk ik niet alleen maar naar nationaliteit.”

Het is geen verrassing dat organisator RCS Sport kiest voor de drie Italiaanse ProTeams, aangezien Giro-baas Vegni eerder al vroeg aan het Franse Total Direct Energie om een wildcard in te leveren. Vegni is namelijk een voorstander van het uitnodigen van zoveel mogelijk Italiaanse teams. “Ons land heeft zoveel gegeven aan het wielrennen”, aldus Vegni.

Een dag na het uitdelen van de wildcards richt Vegni het woord tot Androni Giocattoli-Sidermec, Bardiani CSF-Faizanè en Vini Zabù-KTM. “Ik wil dat de Italiaanse ploegen kijken naar formaties die een groei doormaken. Ik wil dat ze nadenken over een betere structuur, projecten en langetermijnplanning”, zo vertelt de grote baas van de Giro.

Internationalisering 
“Om in aanmerking te komen voor wildcards, moet je meer zijn dan alleen een Italiaans team. Dat is niet genoeg”, waarschuwt Vegni. “We proberen als Giro d’Italia het Italiaanse wielrennen te beschermen, maar we hebben als organisatie bijna geen ruimte meer om dat te doen”, zo doelt Vegni op het beperkte aantal wildcards.

“We moeten ook denken aan de belangen van bedrijven en de toenemende internationalisering”, kondigt Vegni voorzichtig een andere koers aan.


Dit artikel delen:

18 Reacties

Thoin 17 januari 2020 om 11:20

Als je naar Androni kijkt, zij leveren toch altijd goeie renners af?
Bernal heeft de Giro niet gereden omdat ze dat jaar Gazprom uitnodigde…
Daarnaast zijn met Vendrame, Cattaneo, Bernal, Sosa, Ballerini en Masnada toch al leuke renners afgeleverd.

Bardiani is wat stilgevallen: daar had je enkele jaren geleden Ciccone, Bataglin, Modolo en Colbrelli.

KTM veranderd elk jaar van sponsor en kan daardoor weinig structuur opbrengen.

Wielervolger 17 januari 2020 om 11:21

Bardiani en Vini zijn wel ongelofelijk zwak dit jaar. Jammer voor ploegen als Wanty en Gazprom die sterker zijn maar geen grote ronde rijden dit jaar.

limburgia 17 januari 2020 om 11:55

Een Giro met maar 1 Italiaanse ploeg dat is eigenlijk geen ronde van Italië , dus een heel goed besluit deze 3 Italiaanse ploegen uit te nodigen dat zullen de organisatoren van de Tour met Franse ploegen en de Vuelta met Spaanse ploegen ook doen.
Daar is niets mis mee.

Scibby 17 januari 2020 om 12:00

Limburgia, het draait ten eerste toch omhebt wielrennen? En de giro wil de (een na) beste ronde van de wereld zijn. Dan moet je ook allemaal teams hebben die wat kunnen. Dus de waarschuwing is zeker op zijn plek.

limburgia 17 januari 2020 om 15:06

@ Scibby : De organisatoren van de TdF en de Vuelta dan ? Toch hetzelfde als de Giro .

Michelangelo 17 januari 2020 om 22:05

Ik ben het wel met Limburgia eens. Ik vind dat in “nationale” rondes ook gewoon ploegen uit dat land een plek moeten krijgen. Al zijn ze niet de beste.

Zeker bij een Giro en Vuelta is de meeste aandacht van de mensen langs de kant toch vaak van de mensen uit het land zelf. En dan is het alleen maar extra mooi dat er veel landgenoten meerijden.
Tour is in die zin net wat anders: supporters van overal ter wereld (vakantieperiode), en ook net wat commercieler en wereldwijd gericht. Maar ook daar mogen van mij gerust naar verhouding extra Fransen meerijden.

Greg4ever 17 januari 2020 om 11:37

Vegni heeft gelijk. Het gaat anders worden en dat is goed.

hartstikkebedankt 17 januari 2020 om 11:53

Gazprom had dit jaar toch wel erg op de Giro gehoopt denk ik, en waar de uitnodiging voor die ploeg juist in het verleden enigszins dubieus was, vind ik dat dit jaar juist niet. Bardiani en Vini zijn razend zwakke ploegen dit jaar, terwijl Gazprom met Canola, Velasco, Cima, Cima en Scaroni nota bene 5 behoorlijk redelijke Italiaanse renners heeft aangetrokken (i.v.m. de Italiaanse PCT’s). Als je dat aanvult met Chernetskii, Kuznetsov, Shalunov en Nych bijvoorbeeld, dan heb je wel een behoorlijk betere afvaardiging dan met Bardiani en Vini.

Samlambeej 17 januari 2020 om 12:43

Mee eens. GZP heeft hun basis al jaren in Lombardije. Deze Italianen hadden de Giro veel meer kunnen kleuren. Maar ik denk niet dat de sponsor nu in zak en as zit. Die kunne nog wel effe door aan PCT-budget. Toch zonde voor Cima, Cima en Canola.

ChefSpijker 17 januari 2020 om 15:13

Gazprom had zeker een prima team op kunnen stellen. En je mist dan nog een Cherkasov, na Sivakov en Vlasov het derde grote ronde/klimtalent in Rusland. Maar goed, de Giro is nu wel gewaarborgd dat er wat kanslozen voorop zullen rijden in de suffe sprintersritten.

Verweggistan 17 januari 2020 om 11:56

Volkomen terecht. Androni is wel al jaren goed bezig. Bardiani is kwalitatief matig, maar sympathiek. een beetje het Topsport Vlaanderen van Italie. En bij Neri/Vini is het al helemaal armoe troef. De afgelopen maand halen ze pas versterkingen, het is duidelijk dat je plekjes kunt kopen en er wordt er regelmatig eentje geschorst. ( Zoals die Panamees in de Giro).
Gazprom heeft betere Italiaanse coureurs in dienst.

Baukema Tomoulin 17 januari 2020 om 12:06

Uitspraak voor de Bühne. Er gaat niks veranderen aan het uitdelen van wildcards tenzij er andere regels voor komen of er grote druk van buitenaf komt. Alle niet italiaanse ploegen en sponsoren zijn nu tevreden want er zijn vage toekomst beloftes gemaakt en de Italiaanse ploegen mogen ook dit jaar gewoon weer mee met de Giro. Win-win uitspraak.

Wheely 17 januari 2020 om 12:28

Volgend jaar krijgt Alpecin-Fenix natuurlijk een wildcard, het liefst zou hij ze nu al hebben met Modolo en Sbaragli.

Lalsacien 17 januari 2020 om 12:54

Volgend jaar rijden ze de Tour!

aardappeljager 17 januari 2020 om 17:56

Fenix is toch een Italiaans bedrijf. Lijkt me ook kans op een wildcard

champieter 17 januari 2020 om 12:51

Geldt de regel nog dat de winnaar van de “Coppa Italia” automatisch startrecht krijgt in de Giro?

Shinzawai 17 januari 2020 om 13:17

Nee, die hebben ze afgeschaft. Hoewel dat de facto dus niks uitmaakt…

FDJ 17 januari 2020 om 17:20

In het verleden kregen CCC en Gazprom ze al eens dus opzich zijn de uitspraken niet zo vreemd.

Headlines

Materiaalzone

Populair